Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 11-03-2006
- C5 V6 Exclusive Automaat
René van Maren schreef:Good luck, ik zal voor je duimen.
Thx!
Net even bij de garage geweest. Voorlopige conclusie is dat er toch lucht in het systeem heeft gezeten; de motor vertoont tekenen van lekkage noch van een lekke koppakking.
Desondanks zal ik de komende weken het koelvloeistofpeil met argusogen blijven volgen, maar vooralsnog lijkt er dus geen ernstig probleem met de motor aan de hand te zijn…
Gekke vraag, is jouw Xantia niet voorzien van een peil sensor in het expansievat, de meeste HDI uitvoeringen die ik heb gezien, hebben dit wel.
Als het niveau te laag is, dan gaat er een lampje branden op het dashbord, of dit nou een apart lampje bij een type-2 is, dat weet ik niet. Bij een type-1 gaat het stoplampje en het rode lampje in de temp.meter branden.
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 11-03-2006
- C5 V6 Exclusive Automaat
ZX1.4i schreef:Gekke vraag, is jouw Xantia niet voorzien van een peil sensor in het expansievat, de meeste HDI uitvoeringen die ik heb gezien, hebben dit wel.
Als het niveau te laag is, dan gaat er een lampje branden op het dashbord, of dit nou een apart lampje bij een type-2 is, dat weet ik niet. Bij een type-1 gaat het stoplampje en het rode lampje in de temp.meter branden.
Tja, goede vraag eigenlijk; er zit wel een connector op het expansievat dus ik zou het eigenlijk wel denken; maar ik heb nooit een waarschuwing gehad voor een te laag peil. Misschien was het peil toch nog niet laag genoeg voor een waarschuwing?
[edit]
Net de stekker eraf getrokken van die connector op het expansievat; geen resultaat, geen waarschuwingslampjes, niets…
Jalu schreef:Net de stekker eraf getrokken van die connector op het expansievat; geen resultaat, geen waarschuwingslampjes, niets…
Dat klopt, mijn Xantia is niet voorzien van deze sensor, maar is wel voorbereid, het ongebruikte stekkertje hangt er netjes naast. Er gebeurt niets als je de stekker eraf trekt of als de sensor kapot is heb ik middels experimenteren gezien. De sensor heb ik van een sloop auto afgetrokken, als ik deze op de connector aansluit, gaat het stoplampje en rode lampje in de temp.meter branden. Dompel ik de metalen pootje van de sensor in de koelvloeistof, dan gaan de lampjes uit.
Als je wil testen of het systeem goed werkt, draai dan de sensor eraf, effe de pootje afdrogen en dan de motor starten, er moet nu iets van een waarschuwingslampje gaan branden.
Ik ben overigens op zoek naar een expansievat met een opening voor deze sensor, lijkt mij toch wel handig om te weten als het niveau daalt. En anders merk je het als de motor al te warm en dan kan het weleens te laat zijn.
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 11-03-2006
- C5 V6 Exclusive Automaat
ZX1.4i schreef:
Als je wil testen of het systeem goed werkt, draai dan de sensor eraf, effe de pootje afdrogen en dan de motor starten, er moet nu iets van een waarschuwingslampje gaan branden.
Zojuist even getest, en de sensor werkt gewoon(rode lampje in koelvloeistoftemperatuurmeter en het STOP lampje gaan dan branden). Dat betekent dus dat het niveau nog niet zover gedaald was dat de sensor een waarschuwing gaf. Beetje een geruststelling dat die sensor wel werkt inderdaad, en eigenlijk heel absurd dat die niet gewoon bij de standaarduitrusting hoort…
Jalu schreef:en eigenlijk heel absurd dat die niet gewoon bij de standaarduitrusting hoort…
Inderdaad, het zou gewoon standaard moeten zijn.
Mijn Peugeot 309 (type-1) uit 87 die ik had, was zelfs uitgerust met een niveau sensor in de koelvloeistof, verder was het een kale uitvoering, niet eens een toerenteller. Heeft blijkbaar te maken dat het steeds goedkoper moet, sommige auto’s hebben niet eens meer een temp.meter, alleen een lampje als de motor te heet is
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 11-03-2006
- C5 V6 Exclusive Automaat
ZX1.4i schreef:Jalu schreef:en eigenlijk heel absurd dat die niet gewoon bij de standaarduitrusting hoort…
Inderdaad, het zou gewoon standaard moeten zijn.
Mijn Peugeot 309 (type-1) uit 87 die ik had, was zelfs uitgerust met een niveau sensor in de koelvloeistof, verder was het een kale uitvoering, niet eens een toerenteller. Heeft blijkbaar te maken dat het steeds goedkoper moet, sommige auto’s hebben niet eens meer een temp.meter, alleen een lampje als de motor te heet is
Da’s niks nieuws; volgens mij hadden de BX’en van mijn vader (die altijd goedkope types had, 14E’s, 19D’s en een enkele 16 RE) geen van allen een koelvloeistoftemperatuurmeter.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Jalu schreef:ZX1.4i schreef:Jalu schreef:en eigenlijk heel absurd dat die niet gewoon bij de standaarduitrusting hoort…
Inderdaad, het zou gewoon standaard moeten zijn.
Mijn Peugeot 309 (type-1) uit 87 die ik had, was zelfs uitgerust met een niveau sensor in de koelvloeistof, verder was het een kale uitvoering, niet eens een toerenteller. Heeft blijkbaar te maken dat het steeds goedkoper moet, sommige auto’s hebben niet eens meer een temp.meter, alleen een lampje als de motor te heet isDa’s niks nieuws; volgens mij hadden de BX’en van mijn vader (die altijd goedkope types had, 14E’s, 19D’s en een enkele 16 RE) geen van allen een koelvloeistoftemperatuurmeter.
Erger nog: Standaard hebben alleen de GTi, 16v en de 19TZi break een koelvloeistoftemperatuurmeter
Eveneens ben ik tevens ook.