8 van de 9
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 Volgende > 
   
De XM V6 24v 1991 van Remco - verkocht P9
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4930
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 29 april 2007 01:46 AM
  [ # 106 ]

De dealer had drie verschillende maten, in mijn geval was de keerring 50 x 32 mm.

Profiel  
 
bxsport.com
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 226
Geregistreerd: 15-06-2004

Gepost: 29 april 2007 12:19 PM
  [ # 107 ]
Han S schreef:

De dealer had drie verschillende maten, in mijn geval was de keerring 50 x 32 mm.

Voor dezelfde versnellingsbak? Blijkbaar zit er dan toch verschil in de verschillende aandrijfassen. Dan moet ik toch even kijken welke ik moet hebben. Handig (not) dat ik de oude al heb weggegooid…

http://www.bxsport.nl

BX 14 TE - RIP
BX GTi 1989 - SOLD
BX GTi 1987 RY-95-JH - SOLD
BX Sport 1985 45-NB-GS - SOLD
XM 3.0 V6 24v 1991 - SOLD
C4 Coupé 1.6 HDi 110 pk VTR+ 2005 77-RV-TL - WEG
C5 Tourer 1.6 THP 2010 ??-???-?? - Oktober 2010

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4930
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 29 april 2007 02:00 PM
  [ # 108 ]
bxsport.com schreef:
Han S schreef:

De dealer had drie verschillende maten, in mijn geval was de keerring 50 x 32 mm.

Voor dezelfde versnellingsbak? Blijkbaar zit er dan toch verschil in de verschillende aandrijfassen. Dan moet ik toch even kijken welke ik moet hebben. Handig (not) dat ik de oude al heb weggegooid…

Je moet nooit je oude schoenen (assen) weggooien voordat je nieuwe hebt.

Er is ook verschil in de aandrijfassen, bij de dealer konden ze ook niet precies vertellen welke mijn XM van juni 1994 nodig had. Kennelijk hebben die fransen in dat overgangsjaar wat lopen te klooien.

Ik ging naar de sloper voor een as en die kwam met een as waarvan volgens mij ook het tussenlager kleiner was dan die van mij. De tripoid was kleiner en de homokineet waarschijnlijk ook.

Als je ABS hebt moet je ook nog opletten op het aantal tanden op de homodinges.

Wat de keerring betreft: heb je een schuifmaat?

Profiel  
 
bxsport.com
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 226
Geregistreerd: 15-06-2004

Gepost: 29 april 2007 04:46 PM
  [ # 109 ]
Han S schreef:
bxsport.com schreef:
Han S schreef:

De dealer had drie verschillende maten, in mijn geval was de keerring 50 x 32 mm.

Voor dezelfde versnellingsbak? Blijkbaar zit er dan toch verschil in de verschillende aandrijfassen. Dan moet ik toch even kijken welke ik moet hebben. Handig (not) dat ik de oude al heb weggegooid…

Je moet nooit je oude schoenen (assen) weggooien voordat je nieuwe hebt.

Er is ook verschil in de aandrijfassen, bij de dealer konden ze ook niet precies vertellen welke mijn XM van juni 1994 nodig had. Kennelijk hebben die fransen in dat overgangsjaar wat lopen te klooien.

Ik ging naar de sloper voor een as en die kwam met een as waarvan volgens mij ook het tussenlager kleiner was dan die van mij. De tripoid was kleiner en de homokineet waarschijnlijk ook.

Als je ABS hebt moet je ook nog opletten op het aantal tanden op de homodinges.

Wat de keerring betreft: heb je een schuifmaat?

Ik zal eens kijken, een schuifmaat heb ik wel. De maat van de keerring klopt volgens mij wel, zowel de keering als de as zelf paste perfect in de bak/tussenlager. Ik vermoed alleen dat bij het inbrengen van de as de keering iets scheef is gaan zitten of beschadigd is geraakt. Hij lekte namelijk bakolie aan de onderkant van de rechteras. Het is voor mij alleen nog moeilijk in te schatten hoe diep die keerring er nou in moet zitten, zonder dat je de boel beschadigt. We hebben een dopsleutel gebruikt om hem er voorzichtig in te tikken, maar misschien was dat toch niet helemaal de juiste manier. Nouja, volgende week maar een nieuwe poging wagen.

Overigens heb ik gelukkig niet te maken met tussenmodellen, het is een echte 91’er. Die modelpolitiek van Citroen kan af en toe best lastig zijn inderdaad….

http://www.bxsport.nl

BX 14 TE - RIP
BX GTi 1989 - SOLD
BX GTi 1987 RY-95-JH - SOLD
BX Sport 1985 45-NB-GS - SOLD
XM 3.0 V6 24v 1991 - SOLD
C4 Coupé 1.6 HDi 110 pk VTR+ 2005 77-RV-TL - WEG
C5 Tourer 1.6 THP 2010 ??-???-?? - Oktober 2010

Profiel  
 
bxsport.com
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 226
Geregistreerd: 15-06-2004

Gepost: 01 mei 2007 02:08 PM
  [ # 110 ]

Volgens mij hoef ik voor het vervangen van alleen de keering niet de hele aandrijfas los te halen, klopt dat? Als ik alleen het tussenlager los haal heb ik volgens mij voldoende speling om de aandrijfas uit de bak te trekken. Dan hoef de aandrijfas niet uit het wiellager.

De Haynes heeft het trouwens over het behandelen/vullen van de keerring met vet, maar insmeren met olie (bakolie) lijkt me toch wel voldoende?

http://www.bxsport.nl

BX 14 TE - RIP
BX GTi 1989 - SOLD
BX GTi 1987 RY-95-JH - SOLD
BX Sport 1985 45-NB-GS - SOLD
XM 3.0 V6 24v 1991 - SOLD
C4 Coupé 1.6 HDi 110 pk VTR+ 2005 77-RV-TL - WEG
C5 Tourer 1.6 THP 2010 ??-???-?? - Oktober 2010

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43317
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 01 mei 2007 02:18 PM
  [ # 111 ]
bxsport.com schreef:

Volgens mij hoef ik voor het vervangen van alleen de keering niet de hele aandrijfas los te halen, klopt dat? Als ik alleen het tussenlager los haal heb ik volgens mij voldoende speling om de aandrijfas uit de bak te trekken. Dan hoef de aandrijfas niet uit het wiellager.

De Haynes heeft het trouwens over het behandelen/vullen van de keerring met vet, maar insmeren met olie (bakolie) lijkt me toch wel voldoende?

Nee, je moet ook de onderste fusseekogel losmaken, anders kun je de as niet ver genoeg uit de bak trekken. En als je dan dus toch bezig bent neem je net zo makkelijk de hele as uit het wiellager. NIET lopen rotzooien gewoon netjes werken.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bxsport.com
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 226
Geregistreerd: 15-06-2004

Gepost: 06 mei 2007 12:57 PM
  [ # 112 ]

De aandrijfas-soap continues… Vrijdag heb ik de XM maar weer eens op de brug gezet. Eerst uiteraard het wiel eraf, dan de asmoer losdraaien en de onderste fuseemoer losdraaien. Met mijn 98 kg is dat geen probleem met een fatsoenlijk lange pijp Wink De boutjes van het tussenlager zaten er nog niet in, dus dat scheelde weer werk. Daarna de nieuwe keerring erin,  belangrijk is de plek van de keerring helemaal goed schoon te maken en de nieuwe kering met olie te behandelen. Toen die keerring er eenmaal inzat kon de aandrijf as er weer in. Toen bleek dat ik toch beter de boutjes van het tussenlager er eerst weer in had kunnen doen, als de aandrijfas er in zit krijg je die boutjes er niet meer in Surprisedops:

As er dus weer uit, boutjes erin, as er weer in, boutjes vastdraaien, onderste fuseemoer weer vast zetten (met een krik ofzo even druk geven zodat ie niet meedraait), asmoer, asmoerdop en penetje weer vast. Daarna het andere wiel eraf en bakolie bijvullen. Dat gaat toch een stuk sneller dan bovenlangs…

Nadat de wielen er weer op zaten werd het tijd voor een voorzichtige testrit en gelukkig, alles bleef er onder zitten. Het gebonk vanuit de aandrijving is weer helemaal weg en de auto rijdt een stuk prettiger en durfde ik naar CitroMobile te rijden. Daar bleek ie behoorlijk te lekken, maar gelukkig was dat alleen maar een retourslangetje richting LHM-vat.

Al met al viel het me 100%  mee, maar zonder de hulp van dit forum en speciaal Citrophile was het niet gelukt. Thanks!

http://www.bxsport.nl

BX 14 TE - RIP
BX GTi 1989 - SOLD
BX GTi 1987 RY-95-JH - SOLD
BX Sport 1985 45-NB-GS - SOLD
XM 3.0 V6 24v 1991 - SOLD
C4 Coupé 1.6 HDi 110 pk VTR+ 2005 77-RV-TL - WEG
C5 Tourer 1.6 THP 2010 ??-???-?? - Oktober 2010

Profiel  
 
bxsport.com
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 226
Geregistreerd: 15-06-2004

Gepost: 13 mei 2007 02:04 PM
  [ # 113 ]

Volgend project Very Happy

Volgens mijn documentatie moet ik twee schroeven/pluggen op de motor losdraaien (zie onderstaand). Ik zal wel blind zijn, maar waar zitten deze 2? Aan de onderkant van het blok, aan de bovenkant van het blok? Ik kan ze niet vinden Surprisedops:

http://www.bxsport.nl

BX 14 TE - RIP
BX GTi 1989 - SOLD
BX GTi 1987 RY-95-JH - SOLD
BX Sport 1985 45-NB-GS - SOLD
XM 3.0 V6 24v 1991 - SOLD
C4 Coupé 1.6 HDi 110 pk VTR+ 2005 77-RV-TL - WEG
C5 Tourer 1.6 THP 2010 ??-???-?? - Oktober 2010

Profiel  
 
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 13 mei 2007 02:27 PM
  [ # 114 ]

Als je ze vindt is de kans dat als je er aan draait het dopje stukdraait!?
Misschien is het een idee om de onderste slang van de radiator er af te trekken en zo het koelwater te laten ontsnappen, zet wel de kachel op de warmste stand, al weet ik niet zeker of het bij deze wagen echt nodig is?
Haal idd de de dop van koelvloeistofvat er wel af, je zou ook een koelwater sensor los kunnen draaien ter ontluchting!?
Er is vast iemand die het wel weet, er zou een nippel om het termostaat huis moeten zitten teminste bij een 20i wel. Wink

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
Citrophile
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007

- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Gepost: 13 mei 2007 11:38 PM
  [ # 115 ]
eXpelliarMus schreef:

Als je ze vindt is de kans dat als je er aan draait het dopje stukdraait!?
Misschien is het een idee om de onderste slang van de radiator er af te trekken en zo het koelwater te laten ontsnappen, zet wel de kachel op de warmste stand, al weet ik niet zeker of het bij deze wagen echt nodig is?
Haal idd de de dop van koelvloeistofvat er wel af, je zou ook een koelwater sensor los kunnen draaien ter ontluchting!?
Er is vast iemand die het wel weet, er zou een nippel om het termostaat huis moeten zitten teminste bij een 20i wel. Wink

Ik weet ook niet waar de moeren/pluggen zich bevinden. Alleen de onderste radiatorslang eraf halen is niet voldoende om al het koelwater te lozen. Probeer ook andere waterslangen aan de onderzijde van het motorblok los te maken. Bij een 20i is er inderdaad een nippel bij het thermostaathuis, bij een V6 niet. Het onluchten staat onder Bleeding goed beschreven.

Succes,
Citrohile

Citroën is een beetje vreemd huh , maar wel lekker Mr. Green !

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 14 mei 2007 12:54 PM
  [ # 116 ]

Daarom doe ik het in fases, eerst de ouwe meuk eruit en dan weer nieuwe vloeistof erin en dan een maandje later nog een keer. Bij de TCT blijft er nog een litertje of 3 in het blok achter.
De kachel zit gewoon in het circuit, die wordt niet afgesloten

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
bxsport.com
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 226
Geregistreerd: 15-06-2004

Gepost: 06 juli 2007 11:46 AM
  [ # 117 ]

Gisteren heb ik de XM naar de APK gebracht. Resultaat zoals verwacht:afkeur. Verwacht, omdat mijn nieuwe tussendemper nog niet gemonteerd is. Daarnaast de volgende punten:
- stuurkogel
- achteruit rij licht (al geconstateerd, stekker bij schakelaar op bak zit niet goed)
- tussendemper lek
- handremkabel
- ruitewisserblad versleten (tja…..)
- gordel achterin was een hap uit (??????, de garage vermoedde een bijtgrage hond Very Happy )

Geen overkomelijke punten dus en eigenlijk valt het me nog reuze mee. Van de week de boel maar eens fiksen.

http://www.bxsport.nl

BX 14 TE - RIP
BX GTi 1989 - SOLD
BX GTi 1987 RY-95-JH - SOLD
BX Sport 1985 45-NB-GS - SOLD
XM 3.0 V6 24v 1991 - SOLD
C4 Coupé 1.6 HDi 110 pk VTR+ 2005 77-RV-TL - WEG
C5 Tourer 1.6 THP 2010 ??-???-?? - Oktober 2010

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 06 juli 2007 12:08 PM
  [ # 118 ]

Goeie APK keurmeester. ik weet niet waarom, maar mijn gevoel zegt iedere keer dat m’n auto wordt afgekeurd, maar in werkelijkheid wordt hij altijd goedgekeurd

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
bxsport.com
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 226
Geregistreerd: 15-06-2004

Gepost: 20 juli 2007 07:14 PM
  [ # 119 ]

Vandaag de XM weer opgehaald bij De Vries. De al genoemde puntjes zijn verholpen, dus ik heb weer een jaar APK Very Happy   Toevallig kwam gisteren ook mijn nieuwe uitlaat binnen, dus die gaat er volgende week onder. De oude tussendemper is nu even dichtgesmeerd met kit, blijkbaar voldoende…

http://www.bxsport.nl

BX 14 TE - RIP
BX GTi 1989 - SOLD
BX GTi 1987 RY-95-JH - SOLD
BX Sport 1985 45-NB-GS - SOLD
XM 3.0 V6 24v 1991 - SOLD
C4 Coupé 1.6 HDi 110 pk VTR+ 2005 77-RV-TL - WEG
C5 Tourer 1.6 THP 2010 ??-???-?? - Oktober 2010

Profiel  
 
bxsport.com
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 226
Geregistreerd: 15-06-2004

Gepost: 06 augustus 2007 06:43 PM
  [ # 120 ]

Helaas ga ik mijn XM verkopen… Nieuwe baan, nieuw huis: 2 klusauto’s wordt gewoon te veel en te duur. Ik wil iedereen die mij geholpen heeft met advies of fysieke hulp van harte bedanken! De hele geschiedenis van de auto is te lezen in dit topic,

Overigens, als er onvoldoende belangstelling is houd ik hem zelf, dan gaat ie de stalling in.

http://www.bxsport.nl

BX 14 TE - RIP
BX GTi 1989 - SOLD
BX GTi 1987 RY-95-JH - SOLD
BX Sport 1985 45-NB-GS - SOLD
XM 3.0 V6 24v 1991 - SOLD
C4 Coupé 1.6 HDi 110 pk VTR+ 2005 77-RV-TL - WEG
C5 Tourer 1.6 THP 2010 ??-???-?? - Oktober 2010

Profiel  
 
 
8 van de 9
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook