Ff een vraagje; wat zijn hier de bevindingen met een 2300 [carb + 5 bak] op LPG? Aangezien naar mijn weten het blok qua basis hetzelfde is als de DY[x] en andere DX blokken en ivm een nagenoeg maximale opboring toch een stukje fragieler zou moeten zijn als z’n minder opgeboorde broeders, vraag ik mij af of de 2300 wel zo blij wordt van de hetere verbranding van LPG.
Zijn er hier mensen die daar een uitgesproken mening over hebben (bij voorkeur gestaafd door ervaring)?
Animal triste post coitum
Hoi Serge,
Ik heb een DS met 2300carb motor op LPG. Ik heb er de afgelopen 2,5 maand zo’n 2000 KM mee gereden, waarvan de meeste KM’s op GAS. Korte en lage afstanden en ik moet zeggen op GAS loopt ze probleemloos.
Stationairloop op GAS vind ik alleen minder, maar dat ligt denk ik aan de verdamper.
Het ruimteschip op de weg
Hee Marcel, bedankt voor je reactie en mooi om te horen dat het bij jou goed loopt. Ik vraag me echter af wat LPG op de wat langere termijn met dit blok gaat doen. Mijn 2300 heeft nu 1,4 ton gelopen, loopt als een naaimachientje zo mooi en heeft nog nooit een wolkje gas gezien. Ik zou het doodzonde vinden om voor een paar stuivers besparing dit blok te frustreren.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Serge, Mijn Dsuper5 met 2300 heeft denk ik nu 200.000 km opLPG achter de wielen. Probleemloos. Na een kleine 150.00 een nieuwe verdamper en gaan!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dat klinkt wel weer hoopgevend!
Animal triste post coitum
Wat er op termijn gebeurt is dat je klepseals inbranden. Maar dan spreek ik over min 100.000kms. Kopje laten nakijken en reviseren kost om en bij de 100 euro’s.
De vraag is of dit opweegt tegen volgooien a 90euro’s per bak of 45 euro’s
Ik dacht dat een DS uitermate geschikt was voor LPG doordat zij reeds uitgerust waren met geharde klepzittingen ed en het daardoor behoorlijke kilometrages aankonden?
Al weet ik dat het voor de motorsmering goed is om af en toe op benzine te rijden, iets wat ik ook af en toe doe.
Het ruimteschip op de weg
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
vikingo schreef:Wat er op termijn gebeurt is dat je klepseals inbranden. Maar dan spreek ik over min 100.000kms. Kopje laten nakijken en reviseren kost om en bij de 100 euro’s.
De vraag is of dit opweegt tegen volgooien a 90euro’s per bak of 45 euro’s
Dit is niet specifiek 2300. Elke ds heeft dit in meer of mindere mate.
Ik heb idd ook al de kop moeten doen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Wat ik een beetje opmaak uit Joris z’n verhaal is, dat de 2300 ondanks dat ie de maximale opboring heeft die het blok kan hebben, niet extra voorzichtig behandeld hoeft te worden. Klopt dit?
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Idd. wel normaal warm rijden en koeling in topconditie houden.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Serge schreef:Wat ik een beetje opmaak uit Joris z’n verhaal is, dat de 2300 ondanks dat ie de maximale opboring heeft die het blok kan hebben, niet extra voorzichtig behandeld hoeft te worden. Klopt dit?
Als je 2300 van een goede 3-rijen radiateur is voorzien, zal deze ook op LPG niet oververhitten. Een DS kop gaat erg goed op LPG, al is het meestal na een ton of 2 op gas wel tijd voor verse klepzittingen. van inbrandende klepseals heb ik nog nooit gehoord…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En als je na die twee ton preventief de koppakking doet gaat alles goed…... ops:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
waterman771 schreef:Serge schreef:Wat ik een beetje opmaak uit Joris z’n verhaal is, dat de 2300 ondanks dat ie de maximale opboring heeft die het blok kan hebben, niet extra voorzichtig behandeld hoeft te worden. Klopt dit?
Als je 2300 van een goede 3-rijen radiateur is voorzien, zal deze ook op LPG niet oververhitten. Een DS kop gaat erg goed op LPG, al is het meestal na een ton of 2 op gas wel tijd voor verse klepzittingen. van inbrandende klepseals heb ik nog nooit gehoord…..
klepseal= klepzitting. ben ook met amerikanen bezig nl
deze “verbranden” (worden kleiner) door op verkeerde megsels te rijden zoals bvb lpg
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
vikingo schreef:klepseal= klepzitting. ben ook met amerikanen bezig nl
deze “verbranden” (worden kleiner) door op verkeerde megsels te rijden zoals bvb lpg
Klepseal is de rubber/ viton/ teflon afdichting tussen klepsteel en klepgeleider. En dus zeker niet de zitting. Die heet namelijk VALVESEAT!
De Klepzitting wordt inderdaad heet, en de kleppen slaan steeds verder in waardoor er geen zitting meer overblijft.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
typ fout