Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
Ja de zx koorts is redelijk aangeslagen en dit resulteert dan ook waarschijnlijk in de aankoop van een zx 1.6 van 1991.
Alleen is er een probleem met de auto, de auto start namelijk niet, nu ga ik deze week naar de auto kijken of het mij wat lijkt, maar zou graag wat advies willen wat de oorzaak eventueel zou kunnen zijn van het niet starten.
De huidige eigenaar heeft er een nieuwe (andere) bobine op gezet maar hij doet het nog niet.
Dan kom ik niet geheel onbeslagen ten ijs.
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Ik heb slechte ervaringen met slecht startende 1.6-jes. Controleer of er vonk is, benzine komt en voldoende lucht kan worden aangezogen. Is de accu in orde?
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Meet ook even de benzine druk
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
ik heb contact gehad met de eigenaar en hij vonkt wel maar start niet, ze hebben hem er bij als tweede auto, zijn schoonzoon reed er in en hield er ineens mee op, de ANWB is er bij geweest en zij dat de bobine stuk is, ze hebben er een andere op gezet en hij vonkt nu wel maar start niet, ik sta nog in twee strijd om hem te kopen maar moet eigenlijk wel weten of het iets is wat niet al te veel in de papieren gaat lopen. voor de rest is het een keurige nette auto.
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Ik zou bedingen dat het startprobleem wordt opgelost als de auto verder helemaal naar wens is.
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
ja, als je hem als nieuwe auto er bij neemt wel, maar het moet een soort hobby project worden, en ik wil dus voor mij zelf weten of het starten gerepareerd kan worden zonder dat het in de papieren gaat lopen, dit word een lange termijn project.
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
nou de kogel is door de kerk, zo als het er nu uitziet gaan mijn zwager en ik vrijdag de “nieuwe” zx ophalen, als hij gearriveerd is zal ik een paar foto’s plaatsen.
Ik ben alleen benieuwd of we hem weer aan de praat gaan krijgen, we shall see
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Deze is het, neem ik aan. Gefeliciteerd, mooi kleurtje!
Ik had bij mijn vorige bx een zeer hardnekkig startprobleem wat uiteindelijk in de injector zat; een beetje benzine in het injectiehuis gieten en starten maar. Misschien heb je er iets aan.
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Probeer iedergeval brandstofpomp te vervangen.
Eerdere exemplaren gekent, wel benzine en geen ontbranding dit omdat de pomp gaar was waardoor deze geen druk opbouwde.
Deze zitten ook in een 1.4i
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
je moet de bobine wel op tijd zetten. (8graden meen ik)
Had dat probleem ook, wel vonkjes niet starten
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
ehhhhhhhhhhh,bobine afstellen?
hier heb ik nog nooit van gehoord, hoe gaat dit in zijn werk?
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
ik had er ook nog nooit van gehoord
dus naar de sloop bobine+ stroomverdeler vervangen heee vonkjes
maar lopen vergeet het maar
de stroomverdeler is bevestigd met 2 boutjes op het blok.
Deze heeft zelf echter 2 sleufgaten.
Op de stroomverdeler zit een sensor de ontstekingsmodule.
Deze module moet op 8 graden voor bdp staan bij een KDY of
op 6 graden voor bdp bij een DKZ.
Andere typen motoren hebben dit geintje niet
Er zijn 2 ontstekingssystemen deze zijn NIET onderling uitwisselbaar.
verdelersysteem (kdy/dkz ) bobine type BTR05
verdelerloossysteem bobine type BAE04
Het afstellen van het ontstekingstijdstip moet minimaal met een stroboscooplamp gebeuren. (auto moet wel starten)
Bij een grondige check moet het gedaan worden door een garagehouder.
net nog ff gekeken maar jij hebt waarschijnlijk een ander motortype.
Het zogenaamde verdelerloossysteem ,hierbij zullen altijd 2 bougies tegelijkertijd vonken.
Even een hele simpele vraag maar hebben ze de kabels niet verwisseld waardoor de verkeerde bougie vonkt of de verkeerde bobine gezet?
Aan dit systeem is niets te stellen het wordt allemaal geregeld via de ecu
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
we gaan hem zaterdag ophalen met een autoambulance, als hij thuis staat zal ik eens onder de kap duiken en er aandacht aan besteden, het is een nieuw verhaal voor mij ondanks dat ik toch al wel redelijke auto ervaringen heb.
ik rij zelf een 1.8 dus is het motorblok niet te vergelijken met de 1.6 deze verschillen nogal met elkaar en heb met de 1.6 nog geen ervaring.
we shall see.
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
obicham schreef:net nog ff gekeken maar jij hebt waarschijnlijk een ander motortype.
Het zogenaamde verdelerloossysteem ,hierbij zullen altijd 2 bougies tegelijkertijd vonken.
Even een hele simpele vraag maar hebben ze de kabels niet verwisseld waardoor de verkeerde bougie vonkt of de verkeerde bobine gezet?
Aan dit systeem is niets te stellen het wordt allemaal geregeld via de ecu
De 1.6i XU in een ZX is inderdaad verdelerloos, valt dus niets aan af te stellen, alles gaat via de ECU.
Een maat van mij had deze motor in zijn 405, daar heb ik regelmatig aan gesleuteld, op een gegeven moment ook niet willen starten of heel moeilijk. Na veel zoeken en proberen een ander gasklephuis uitgezocht op de sloop, een ZX met weinig km stond daar, dat gasklephuis erop en rijden als een trein deed de 405.
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
oke, ik heb nu eigenlijk al veel meer informatie dan dat ik nu kan verwerken omdat de auto nog niet in de oprit staat.
zaterdag middag zal hij er zijn en dan heb ik ook tijd en kan ik ook gericht gaan zoeken naar de mogelijke oorzaken en misschien met hulp van het forum het euvel oplossen.
ik heb nu al vele mogelijkheden langs zien komen, maar zo zonder auto is het moeilijk zoeken.
als ik de auto heb zal ik jullie laten weten of ik het gevonden heb of niet, dan kan ik ook wat meer informatie aan jullie verschaffen.
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
Ik heb ook een 1.6 dus als je vragen hebt?....
Jos van der Voort