Ik heb hier op het forum gezocht, maar een concreet antwoord helaas niet gevonden. Ik las ergens dat de waarde tussen 8 en 18 moet liggen. Elders staat er echter dat volvo velgen ook passen en die zitten ergens rond de 40….
Dus, wat is de bandbreedte qua Et voor velgen onder een Xm uit ‘94.
De belastingcenten zijn terug en ik wilde me eigelijk tracteren op een leuk setje velgen.
aanvulling:
mmmm, moet eens beter kijken…. ops:
Net bij velgenland.nl aan gekomen en daar gezien dat het loopt van 37 tot 45.
Volvo’s kunnen dus idd. Alleen dan ff aan een citrokapje naafkapje zien te komen. Lijkt me ook nog wel te doen.
Ik had 7J ET15 velgen onder mijn XM 2.1TD, past kennelijk een heleboel op dan
_Razkin_ schreef:Ik had 7J ET15 velgen onder mijn XM 2.1TD, past kennelijk een heleboel op dan
mmm, dan weet ik het ook ff niet want ik kan me nauwelijks voorstellen dat er zoveel ruimte is qua et waarde. Zouden er dan ergen sspacers op zitten ?
Met spacers kan je enkel de ET nog verder verlagen…
Wielen staan vrij ver naar buiten, maar het liep niet aan.
ok op die manier. als ik het dus goed begrijp zou ik bij velegn van et40 ofzo dus spacers moeten kopen/
Nee.
Neem je in plaats van de beoogde 37-45mm een ET van 15mm dan komt het midden van de velg verder naar buiten te liggen, zolang als de breedte van de velg dit niet onmogelijk maakt past dit dus wel.
Maar omdat het midden van de band verder naar buiten ligt wordt het weg- en stuurgedrag negatief aangetast.
Een te grote ET (dus ET45 velgen op een auto waar 15 is voorgeschreven) geeft het omgekeerde effect, het midden van de velg komt naar binnen te liggen, dat levert eerder problemen op met passen (wielophanging, remmen) In dit geval kan je wel spacers zetten, maar dat wordt uiteraard nooit aangeraden (mag soms ook niet TuV, APK etc.)
Omdat velgen met een ET van groter dan 50 erg schaards zijn zul je op een Xm eigenlijk nooit spacers tegenkomen, behalve als mensen hun auto optisch willen verbreden zonder dikkere velgen te plaatsen.
http://www.komplettrad.biz/einpresstiefe.html
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ZX-Cruiser schreef:Maar omdat het midden van de band verder naar buiten ligt wordt het weg- en stuurgedrag negatief aangetast.
Waarom is dat per se negatief?
Grote Citroens hebben een stuur- en wiel-geometrie die gekenmerkt wordt door vrijwel geen camber, geen sporing, en true centerpoint steering (zo goed als) Dat houdt de auto neutraal, qua weggedrag, de stabiliteit komt uit de lange wielbasis in combinatie met het gewicht op de voorwielen. Bovendien worden destabiliserende krachten (remmen/optrekken, bochten etc.) ontkoppeld van de besturing
Door af te wijken van de voorgeschreven ET, wordt er vooral op de voorwielen een ongewenste koppeling geintroduceert tussen wielkrachten (remmen/optrekken) en dwarskrachten (bochten, stabiliteit) enerzijds en stuurkrachten anderzijds.
Bovendien wordt er doordat het gewicht van de auto excentriek aangrijpt op de wielen -in het bijzonder op de voorwielen- extra camber veroorzaakt.
Voor de Xm Ph.II, Xantia, C5, maar ook ZX en Xsara geldt bovendien dat de achterwielophanging (vanwege het meesturende effect) extra gevoelig is voor afwijkingen in de wielen.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije