Mijn XM Break 2.1 TD van 98 heeft het volgende probleem:
In de eerste 3 versnellingen trekt hij prima het hele toerenbereik door. Echter als ik in de 4 of 5 rij en acceleer of een berg oprij is het net of ik vermogen verlies. Het voelt een beetje alsof ik dan met een turboloze motor rij. Als ik dan het gaspedaal indruk lijkt hij zelfs een beetje in te houden. Als ik het pedaal weer een beetje terug laat komen is het net of hij weer beter ademt en niet meer inhoudt. Maar echt versnellen doet hij nog steeds niet. Bij een beetje heuvel op de snelweg moet ik bijna altijd terug van 5 naar 4.
Iemand enig idee?
Alvast bedankt!
| GSA ‘82 - overleden
| Visa 11 RE ‘84 - total loss
| Xantia Break 1.8 ‘96 - verkocht
| XM 2.1 TD12 ‘95 - verkocht
| XM Break 2.1 TD12 ‘98 - verkocht
| Xsara Break 1.9D ‘98 - verkocht
| CX Limousine ‘87 - motor overleden / wacht op donor
| Citroen Berlingo 1.9D ‘97 - rijdt nog!
Zit er een schoon luchtfilter in ?
Of is er soms een slangetje lek, ik ken de 2.1 TD motor niet, maar trek de vergelijking met een 1.8 of 1.9 TD motor van PSA waar dat weleens bij voorkomt.
Zoals van de brandstofpomp naar de intercooler.
Bram schreef:Zit er een schoon luchtfilter in ?
Of is er soms een slangetje lek, ik ken de 2.1 TD motor niet, maar trek de vergelijking met een 1.8 of 1.9 TD motor van PSA waar dat weleens bij voorkomt.
Zoals van de brandstofpomp naar de intercooler.
Filter is ca. 10.000 km geleden vervangen toen dit probleem zich ook al voordeed. Slangetjes heb ik zelf ook al allemaal vlug nagelopen: leken allemaal in goede staat. Maar ik zal die van de brandstofpomp naar de intercooler zekerheidshalve vervangen voor een nieuwe.
Komen de verschijnselen die ik beschrijf volledig overeen met lek slangetje/dicht luchtfilter?
| GSA ‘82 - overleden
| Visa 11 RE ‘84 - total loss
| Xantia Break 1.8 ‘96 - verkocht
| XM 2.1 TD12 ‘95 - verkocht
| XM Break 2.1 TD12 ‘98 - verkocht
| Xsara Break 1.9D ‘98 - verkocht
| CX Limousine ‘87 - motor overleden / wacht op donor
| Citroen Berlingo 1.9D ‘97 - rijdt nog!
luchtfilter lijkt me niet anders moet je ook in de eerste 3 versnellingen problemen hebben
laat je xm eens uitlezen op storingen
Toen ik je verhaal en symtomen las moest ik ff aan mijn diensttijd terug denken.
Ik heb in de bergen gereden met een 10toner DAF. Dat was een kiepwagen uitvoering waarvan de begrenzer was aangepast. Met een lading van 20 ton grind knalde dat ding naar de 90 toe eb das hard dan hoor.
Plots was dat dus afgelopen…. Al die dingen die jij noemt kwamen toen om de hoek zetten… Eerst dacht men dat er vocht/water/vuil in de diesel zat en dat dat de boosdoener was.
Uiteindelijk bleek de turbo de boosdoener te zijn. Bij de wat hogere rpm in de lagere versnellingen was het prima te doen hoewel dat al wat minder was. De hogere versnellingen was de boel praktisch dood. alsof de fut eruit was. Veel terugschakelen was in 1e instantie de oplossing. Dat leverde steeds minder resultaat op. Uiteindelijk had alleen de 1e & 2e nog “kracht”.
tis wel een klote vergelijking maar ja…
gompy58 schreef:Al die dingen die jij noemt kwamen toen om de hoek zetten… Eerst dacht men dat er vocht/water/vuil in de diesel zat en dat dat de boosdoener was.
Uiteindelijk bleek de turbo de boosdoener te zijn. Bij de wat hogere rpm in de lagere versnellingen was het prima te doen hoewel dat al wat minder was. De hogere versnellingen was de boel praktisch dood. alsof de fut eruit was. Veel terugschakelen was in 1e instantie de oplossing. Dat leverde steeds minder resultaat op. Uiteindelijk had alleen de 1e & 2e nog “kracht”.
Het vreemde is dat het probleem niet is verergerd de laatste 15.000 km. Soms lijkt hij ook heel even ‘los’ te komen. Ik hoorde laatst wel van iemand die zei dat op de bladen van de turbo aanslag kan zitten die dit veroorzaakt. Heeft daar iemand ooit van gehoord?
| GSA ‘82 - overleden
| Visa 11 RE ‘84 - total loss
| Xantia Break 1.8 ‘96 - verkocht
| XM 2.1 TD12 ‘95 - verkocht
| XM Break 2.1 TD12 ‘98 - verkocht
| Xsara Break 1.9D ‘98 - verkocht
| CX Limousine ‘87 - motor overleden / wacht op donor
| Citroen Berlingo 1.9D ‘97 - rijdt nog!
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Dat er kool op de schoepjes van de turbofan kan zitten, daar heb ik ook wel eens van gehoord, er schijnt wel wat aan te doen te zijn weet alleen niet wat?
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
brandstof toevoeging als brandstofsysteemreiniger oid kun je proberen.
clou is,, in de 1 tot 3 is je koppelvraag anders,, dus je turbo bouwt druk op tot bv 1,2 bar,,, gaat goed en de lichte versnelling accelereerd goed.
bij de zwaardere LANGERE vraag naar continu power zou je turbo naar bv 1,5 tot 2 bar druk moeten gaan,, als hij dit niet haald, krijg je jou storingen….
maw lijkt erop dat je turbo zn laatste loodjes aan het leggen is…
andersom je zou kunnen kijken of er ergens een klein luchtlek is in het druk circuit,,,,,
mvgr wupke
Ik heb nog even op ‘turbo problemen’ gezocht op internet en vond een zeer interessante site met diagnoses van problemen met turbo motoren:
.
Bij mijn probleem komt het dus neer op:
vermogensverlies 4e of 5e versnelling.
Mogelijke oorzaak:Turbodruksensor inlaatspruitstuk defect
Luchtmassameter defect
EGR-klep vervuild
Verstopping van uitlaatpijp of uitlaatdemper
Verstopping katalysator
Verstuivers verkeerd afgesteld of stuk
We komen in de buurt!
| GSA ‘82 - overleden
| Visa 11 RE ‘84 - total loss
| Xantia Break 1.8 ‘96 - verkocht
| XM 2.1 TD12 ‘95 - verkocht
| XM Break 2.1 TD12 ‘98 - verkocht
| Xsara Break 1.9D ‘98 - verkocht
| CX Limousine ‘87 - motor overleden / wacht op donor
| Citroen Berlingo 1.9D ‘97 - rijdt nog!
we komen idd in de buurt, maar volgens mij komen we ook in de buurt van hoge rekeningen…
In die diagnose staan een hoop dure woorden…
gompy58 schreef:we komen idd in de buurt, maar volgens mij komen we ook in de buurt van hoge rekeningen…
In die diagnose staan een hoop dure woorden…
Inderdaad, maar we beginnen eens bij de EGR en het inlaattraject schoon te maken. Daarna zien we wel weer verder. Als het meer dan €500,- gaat kosten rij ik zo nog wel even door. Is nog vrij zuinig ook (1200 km op een tank, ik vergeet alleen telkens hoeveel liter ik er telkens in gooi c.q. hoeveel erin kan).
Iedereen in elk geval alvast bedankt voor het meedenken!
Meer suggesties blijven natuurlijk welkom.
| GSA ‘82 - overleden
| Visa 11 RE ‘84 - total loss
| Xantia Break 1.8 ‘96 - verkocht
| XM 2.1 TD12 ‘95 - verkocht
| XM Break 2.1 TD12 ‘98 - verkocht
| Xsara Break 1.9D ‘98 - verkocht
| CX Limousine ‘87 - motor overleden / wacht op donor
| Citroen Berlingo 1.9D ‘97 - rijdt nog!
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Wat is de EGR ?
Nu C5 tijger…
economic gas cycling dinges ofsoiets heb ik eens opgevangen in de wandelgangen..
http://en.wikipedia.org/wiki/Exhaust_gas_recirculation
je EGR kun je het beste blokken en afsluiten,, is een milieuding wat na 10,000 kms niet meer werkt.
oftewel ingevoerd om de milieueis te halen voor het kenteken..
het werkt volgens het naverbranden principe,, vuile gassen nogmaals verbranden dus.
eea kun je koud afsluiten, en heeft zelfs een positive invloed op je prestatie’s.
sluit het vacuum deel af met een plug, en klaar ben je..ding is uitgerangeerd, en jij rijd tig x beter..
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
TCT tijger schreef:Wat is de EGR ?
Het staat geloof ik voor Exhaust Gas Recirculation ofzo… uitlaatgassen weer terug het inlaatkanaal in gooien… kost vermogen…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Waar je ook even naar kan kijken is iets waar ik toevallig tegenaan liep bij een ander probleem.
Ik kwam bij het kortsluiten van m’n dieselvoorverwarming erachter dat de slangklem die het flexibele gedeelte van de aanvoerlijn naar de intercooler(zeg maar het gedeelte wat aan de bestuurderskant langs je blok loopt, van de turbo naar voren) niet vast zat. Dit zorgde ervoor dat juist op het moment dat de turbo echt lekker ging werken de meeste druk daar weer ontsnapte.
Je zag er zo niks aan, hoorde niks, ze roette wel een beetje, maarja met 500K op de klok kijk je daar ook niet meteen naar. Viel me pas op omdat ik een steuntje zogt voor m’n hand en toen voelde ik dat er speling was tussen de klem en slang. Even goed vastgezet, en echt een hele verbetering!
Hoop voor je dat het ook zoiets simpels is!
Zweven of sideways…..... that’s the question
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
kreazyV8wuppo schreef:economic gas cycling dinges ofsoiets heb ik eens opgevangen in de wandelgangen..
http://en.wikipedia.org/wiki/Exhaust_gas_recirculationje EGR kun je het beste blokken en afsluiten,, is een milieuding wat na 10,000 kms niet meer werkt.
oftewel ingevoerd om de milieueis te halen voor het kenteken..het werkt volgens het naverbranden principe,, vuile gassen nogmaals verbranden dus.
eea kun je koud afsluiten, en heeft zelfs een positive invloed op je prestatie’s.
sluit het vacuum deel af met een plug, en klaar ben je..ding is uitgerangeerd, en jij rijd tig x beter..mvgr wupke
Zo te horen is dat die pijp achter in het midden op het inlaatspruitstuk ? Die heb ik gisteren met een rijksdaalder afgesloten, op advies, maar nu weet ik dus (?) waarom.
.
Nu C5 tijger…