YES !! Eindelijk afgelopen zaterdag een Citroen DS gekocht.
Ik heb er lang naar gezocht, vanaf december 2006 ongeveer, en nu dan eindelijk iets gevonden dat voldoet aan mijn wensen en die ook nog eens in mijn prijsklasse valt. Errug blij ben ik met het stukje nostalgie. De auto rijdt op LPG en is voor zover ik kan beoordelen in originele staat. Er is alleen rottigheid “onder de ogen” maar dat schijnt standaard te zijn en op de motorkap heeft iemand ooit een kuil gemaakt met een veldkei zo lijkt het. Verder is de auto in prima staat als je de leeftijd in acht neemt.
Volgens de verkoper is het een DS21 Confort uit 1972… er staat ook DS21 op de kofferklep. En van die DS logo’s op de zijkantjes achter de achterportierramen. Onder de motorkap (als je ervoor staat aan de linkerkant onder het raam) staat een typeplaatje met ook DS erop.
Op het kenteken staat echter D Special Confort.
Vraag 1; Wat klopt er nou niet aan de type omschrijving? Is het nou een DS of een ID? Ik heb stuur + rembekrachtiging, leder bekleding (stoelen en bank zijn vervangen maar ik heb de originele erbij en die zijn ook van leer)... Ik weet niet of het van belang is maar ik heb achterruitverwarming en meedraaiende koplampen( ) alsmede die sierstrips over de deuren. Als nu op het kenteken DS21 had gestaan ...
Oh ja, het is handgeschakeld en 4 versnellingen. Geen middenarmsteun voor maar wel achter. Geen hoofdsteunen.
Vraag 1b; die middenarmsteun voor, is dat altijd in te bouwen of past dat alleen op een bepaald type bank / stoel?
Vraag 2; er zitten geen gordels in, die heeft de vorige eigenaar eruit gehaald om de bekleding en stoelen te vervangen. De gordel heb ik er wel bij trouwens. Deze wil ik er in zetten maar ik vraag me af of iemand me kan vertellen hoe die er in moeten, ik weet nl. niet echt wat nou “het begin is”. De boutgaten en zo heb ik allemaal al gevonden en da’s verder geen probleem. Foto’s zouden mij uitkomst bieden.
Vraag 3; omachterin gordels te krijgen… wat moet ik daarvoor doen? Ik heb al op het forum gespeurd maar kom niet een echt helder antwoord tegen. Hiervoor zijn bij mijn weten geen voorzieningen opgenomen in de auto. Ik heb er ook geen gordels voor dus.
Vraag 4; Rolgordels voorin, daar heb ik ook het e.e.a. van gelezen. Van een 2CV is dat de manier / een optie?
Laatste ronde: ik zie soms wel eens DS’sen met een sierstrip op de motorkap, chromen lijst “stropdas” ..? Dat vind ik erg mooi. Is dat iets wat er op te zetten is of is dat af te raden / slecht idee…?
Na 2 Xantia’s en een XM wilde ik 100% een Citroen weer. Deze keer is het een “snoek” geworden. Ik heb het gevoel dat dit een heel andere ervaring zal gaan worden. Ik ben me er ook van bewust dat ik menig zaterdag zal (moeten) spenderen om er lekker in te kunnen blijven touren. En natuurlijk ben ik (vind ik mezelf) een beginner voor wat betreft “DS”. Ik zal een boel moeten leren maar ik ben gelukkig niet bang. Ik kan zeggen: heb vooral niet de illusie dat een XM eenvoudig is. Daar heb ik me ook doorheen geslagen
Tot zover. Alvast iedereen bedankt die mij wil helpen. Kan ik hier ergens foto’s plaatsen, zo ja hoe dan? Dan kan ik er een paar op zetten dat is misschien leuk.
Groeten,
Marco.
Totaal aantal Berichten: 913
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xsara Coupe 1.6 i Prestige
Gefelciteerd man !
Echt een gave bak
De Familiegeschiedenis qua Citroën: 3x BX, 1x Xsara Berline, 2x Xsara Picasso, 1x C4 Picasso en 1x C5 Tourer.
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gefeliciteerd met je aankoop! Ik denk dat het een DSpecial is die een beetje omgebouwd is naar een DS21. Bijvoorbeeld een handgeschakelde vierbak is nooit op de DS geleverd, alleen op de ID waar de DSpecial een latere versie van is.
Het is niet 100% origineel maar dat geeft verder helemaal niets. Je zou ook weer DSpecial op de kofferbak kunnen zetten en dan is iedereen weer tevreden.
Dank dank… Ik ben ook echt heel blij.
Misschien is het wel een omgebouwde… :
Er moet toch ” IETS ” zijn aan de auto waaraan eenduidig herkenbaar moet zijn of het een ID of DS is?
Volgens http://www.koolhaas.demon.nl/modellen.htm is er wel een handgeschakelde DS21 in 72 leverbaar en was de 5 bak een optie.
Net als Pallas ...
Eigenlijk is alleen het kenteken een beetje dubieus volgens mij. Ik weet zeker dat ze bij de RDW ook fouten maken maar hoe groot is de kans…
Hoe het ook zij, voor mij wordt het er niet minder van / om. Ik rij met een smile rond jongens dat wil je niet weten.
Ik vind het overigens geweldig dat mensen reageren en mij waar mogelijk steuenen dus nogmaals bedankt.
Nog even terug komend op de vragen die ik stelde: ik reed laatst een proefritje in een ID19 die had een draaiende schijf op de kilometerteller. Met kleuren…. De mijne heeft geen draaiende schijf maar er staat tekst op in het frans.. zoiets als ” afstand “... Hoe zit dat eigenlijk met die teller?
Verder zit links van het dashboard kastje een dingetje… da’s bij mij weg. Wat hoort daar te zitten? Een vuierkant stukje van ongeveer 15 x 15 cm.
Misschien kan ik ff googelen en dan op een foto zelf een conclusie trekken.
Dit geldt ook voor de afdekkap boven de pedalen: aan de bijrijderszijde zit naast de tunnel in het midden een mooie afdekkap in de kleur van de vloerbekleding. Aan de bestuurderszijde niet. Daar hoort toch ook wat te zitten?
Vooralsnog even een laatste punt, niet geheel onbelangrijk, als ik rechtuit rijd en stuur iets naar links / rechts dan voer je een soort dode punt. Alsof ie daar tegenaanhangt. Iemand een idee? Ik heb zelf zo’n voorgevoel dat dat iets wordt voor een gevorderd stadium dus voorlopig laat ik dat maar even. Misschien wordt het me ooit nog eens duidelijk wat het is.
Ik hoor graag weer van jullie.
Trouwens de informatie welke via dit soort forums wordt uitgewisseld is natuurlijk ONBETAALBAAR !!
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Het beste onderscheid tussen een DS en een ID is dat een DS altijd een remknop heeft in plaats van een pedaal. Heb je een pedaal? Dan is het een ID. Bovendien heb je een vierbak, en het staat in het kentekenbewijs. Volgens mij was handgeschakeld op de DS altijd een vijfbak. Dat plaatje op de kofferbakklep kun je zo veranderen, dat zegt niets.
In de teller zit een schijfje dat ronddraait, daarachter zitten afstanden. Hier kun je dus de remafstand aflezen die bij je snelheid hoort. Niet echt een uitvinding die de wereld heeft veranderd vind ik zelf.
Links van het dashboardkastje hoort een uitsparing voor een (kleine) radio met daaronder asbakje en sigarettenaansteker. Afdekkap snap ik niet helemaal.
Dood punt in het sturen is waarschijnlijk een slijtage in het stuurhuis, dat had ik vroeger ook. Was weg na het inbouwen van een nieuw (gereviseerd) stuurhuis. Maar als het stuurhuis niet lekt hoef je het in principe niet te vervangen.
Vraag 1: Als ik het goed gelezen heb op http://www.nuancierds.fr/1972.htm dan is een DS confort gewoon een DS en geen ID.
Vraag 1b: die middenarmsteun is een los ding, lagen met bergen op Citromobile vorige week. Wel prijzig trouwens
Vraag 2: goede vraag, zullen vast wel wat specialisten hier aanwezig zijn die je kunnen helpen
Vraag 3: ik meen ergens gelezen te hebben dat je bij de Halfords gordels kan krijgen voor achterin een DS. Keertje goed zoeken op dit forum. De bevestigingen zitten er als het goed is al wel
Vraag 4: goede vraag, zullen vast wel wat specialisten hier aanwezig zijn die je kunnen helpen en als ik het me goed kan herinneren loopt er ook een topic van iemand anders over hetzelfde onderwerp.
Laatste vraag: De stropdas was een accesoire voor de DS. Deze is los verkrijgbaar. Kwestie van smaak, ik wil het ding niet hebben op mijn DS.
Succes en gefeliciteerd. Dit forum is een mooie vraagbaak. Koop ook de werkplaatshandboeken, verkrijgbaar via de club en wordt lid van de ID-DS club
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Onderscheid ID/ DS. Een DS heeft een remknop, een ID een rempedaal.
Verder zou dit aan het chassisnr te ontleden zijn, maar daar zijn kenners voor op het forum.
Volgens mij is op DSen sinds eind 50er of begin 60er jaren een mechanische 4bak verkrijgbaar geweest.
Een DSpecial Confort betekent volgens mij een 2 liter motor (herkenbaar aan de motorcode, weet alleen niet welke), 4 versnellingen mechanisch geschakeld, meedraaiende koplamen, en stuurbekrachtiging.
Die middenarmsteun voor is een losse steun die tussen de voorstoelen geklemd zit. Is altijd te monteren achteraf. Houdt internet in de gaten, daar staan ze nogal eens te koop. Bovendien ook nieuw verkrijgbaar op diverse adressen zoals http://www.citronpieces.com en www.reneschoone.nl. Jammer dat de citromobielbeurs reeds is geweest, daar waren ze vollop verkrijgbaar.
Volgens mij staat op marktplaats zo’n “stropdas” van het merk GH te koop, laatst zak ik ook een leren middenarmsteun te koop staan op marktplaats.
Groeten,
Marcel
Het ruimteschip op de weg
Volgens mij zijn de latere DS’sen toch geleverd zonder die remknop? :
Ik meen dat te hebben gelezen laatst een keer op dit forum. Iemand had een vierkant gat in de bekleding onder de rempedaal, en vroeg zich af of je die knop kon herplaatsen ipv. het pedaal. Antwoord was nee, en daarbij het verhaal over dat die knop bij de latere versies een pedaal werd. Dat moet ik nog eens nader uitzoekn…
Wat ik wel weer lees is dat vanaf 71 alle DS21 met een handeschakeld 5 bak werden geleverd. Zucht… Ik weet het niet meer. ops:
Maakt ook niet uit. Dank voor het antwoorden op de vragen tot zover.
Overige info is ook altijd welkom!
Ja, dat was mij topic.
Maar die van mij is geen originele DS. Ik ben dit nagegaan bij de garage waar de DS lange tijd in onderhoud is geweest.
Marcel
Het ruimteschip op de weg
Wat ik trouwens nu sowiso zoek, voor diegenen die wat heeft…
Ja, je weet het maar nooit:
1. Rechter buitenspiegel (zit wel gaatje maar geen spiegel… i.v.m. trekhaak wel handig)
2. Gordels voor achterin (ik zit met een kinderstoel die vast moet; deze is het best geschikt voor een 3 punts gordel maar dat zal wel nix worden)
3. Eventueel rolgordels voor voorin (voor als me de standaard gordels tegenvallen)
4. Een radio… ik weet nu waar ie hoort
5. Middenarmsteun in zwart leder
Niet dat ik dit allemaal maar zo koop maar stel je voor dat ik tegen een koopje of een buitenkans aanloop dan mag e natuurlijk geen nee zeggen ....
Voorals nog zijn de gordels het belangrijkste.
Ik heb zon zakje (geen bakje) aan die bult zitten, in dezelde stof als de bekleding. Bedoel je die?
Radio op marktplaats, ik vind het te matig wat ik ervan lees.
Ik denk dat als ik een keer iets inbouw ik dat zo doe dat er altijd terug kan worden gegaan naar de staat waarin ik het nu heb. origineel dus.
Een DS is het dus sowieso niet gezien bovenstaande. Dan blijft enkel de vraag over waar de verkoper z’n DS21 verhaal op baseert. Ik lijd hier uit af dat er een 2100 motor in zou moeten zitten, maar een 2100 met een 4-bak…. lijkt me een beetje bezopen. Check maar eens het motortype. Als er een origineel ‘special’-blok in ligt, dan zou het een DV, DV2 of DV3 moeten zijn. Het kan ook nog zijn dat er een ‘super’-blok in ligt, wat een DY, DY2 of DY3 is. Als het idd een 2100 is, dan zou het een DX of DX2 moeten zijn.
Eerlijk gezegt denk ik eerder dat jou een Dspecial als DS21 verkocht is, waarmee je financieel genaaid zou kunnen zijn, omdat een Dspecial economisch minder waard is dan een DS21 in dezelfde staat.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
hee, gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst, wat een mooie wagen en een mooie kleur ook.
Ik had voor deze 23ie een id19 waar ik zelf 2 driepuntsgordels achterin heb gezet. Deze kan je nieuw bij chyparse kopen voor ik meen 65 euro per stuk, dat is dus niet de hele wereld. Als je het telefonisch besteld is het er de volgende dag al en kan je van het weekeinde al met je kinderen op stap!!
Veel succes
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Foto’s zet je op het internet, bijv. bij Mijnalbum.nl en de link post je hier.
tussen [img] tags, direct zichtbaar of tussen [url] tags als link. Grote foto’s liever als link!
Verder: wordt lid vcan de club en volg een basiscursus.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Aerdvark schreef:Volgens mij zijn de latere DS’sen toch geleverd zonder die remknop? :
Nee, dit is pertinent niet waar. Alle DS modellen hebben een remknop. De modellen met een pedaal zijn ID modellen. De DS 21 is in september 1972 uit productie gegaan en opgevolgd door de DS 23. De modellen met DS21 motor en 5 bak heten vanaf die datum “Dsuper5” .
heb je het chassisnummer van je auto??? dan kunnen we daar mee wel eens zien wat het nou is!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat met die DS21 / ID:
Ik zal vanavond meteen kijken op de typeplaatjes.
Dan heb ik morgen de antwoorden.
De verkoper heeft de auto maar even gehad, hij had al 2 engelse auto’s en daar heeft ie wat meer mee. Vandaar dat hij de auto heeft verkocht. Het was een bhoorlijk eerlijke man, heeft me heel veel verteld en laten zien. Ik ben nl. altijd een beetje achterdochtig. Ik ga vooral goed voorbereid ergens naar toe. Dat er sprake zou zijn van misleiding kan maar dan is dat niet deze laatste koop gebeurd. Wellicht is mijn verkoper door de zeijne beduveld..? Morgen del 2 over ditte.
Dan de foto’s. Ik zal t.z.t. foto’s posten in zo’n album.
(Waterman: Chassisnummer als PB dadelijk naar jou)
Enne, ja hoor ik krijg de foto’s er op. Komen ze.
(Moderator mag dat….)
Zie bij-rijders-plaats, kap / afdekking boven de benen. Aan de bestuurderszijde niet. Hoort dat zo?
Slecht te zien maar onder de ogen rottigheid. Behoorlijk ...
Slecht te zien maar onder de ogen rottigheid. Behoorlijk ...
Zie ook foto 11: DS logotjes op die zijkantjes
Zie ook foto 09: DS logotjes op die zijkantjes
Als ik nu iemand boos heb gemaakt met deze foto’s (moderator) dan hoor ik dat denk ik vanzelf wel.
Waterman:
Het chassisnummer kan ik dat zomaar “publiceren”? Hoe check je dat dan? Graag even iets meer ifo dan stuur ik je het nr. als PB op.
Groeten,
Marco.