Voorstellen… En ontstekingsperikelen!
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11780
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 06 mei 2007 03:24 AM

Hallo allen!

Ik haak pas aan, dus ik zal me even voorstellen… Ik ben Derk, woonachtig in Delfzijl, en sinds jaar & dag liefhebber van mooie auto’s. Weliswaar leef ik dat meest uit met een BMW 02-serie, maar toch… Sedert vandaag staat er een DSuper uit ‘71 op de oprit! Joepie!!

Of, hoewel… ze staat daar inderdaad. En dat is ‘t dan. Ze heeft de rit naar huis, met het ophalen, keurig volbracht, maar het blokkie om, om de buren de ogen uit te steken Wink, ging niet door. De Lumenition ontsteking weigert enige vorm van vonk af te geven… Heerlijk die electronica, want ga dan maar uitzoeken waar het probleem zit!!

Gecheckt: bobine (OK), bedrading (lijkt toch OK, iig overal massa), bobinekabel/bougiekabels (zouden andere symptomen moeten geven, maar OK dan…), bougies (OK), verdeler (twijfel, wegens gebrek aan kennis over Lumenition systeem). Kan IMHO fout zijn: verdeler/optisch systeem, regelunit.

Mijn vraag aan jullie is dus tweeledig: heeft iemand tips mbt het reanimeren van de Lumenition set-up, en weet iemand hoe ik aan een contactpuntjes-verdeler voor een DY3 blok (Ducellier) kom??

Elk advies wordt hooglijk gewaardeerd!!

Groetingen,
Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 06 mei 2007 11:30 AM
  [ # 1 ]

Ikzelf rij ook met een DSuper met Lumenition,en heb al eens gemerkt dat die dradenbende toch vrij eenvoudig wil losschieten.
Zo hangen er twee draden losjes richting HD-regelaar die wel eens willen ontkoppelen.
Kijk gewoon alle stekkers eens na.
Contactpunten verdeler moet wel aan te komen zijn,gezien er juist veel mensen overschakelen op electronisch…
Marktplaats,Citromobile,clubmagazijn etc.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 06 mei 2007 12:28 PM
  [ # 2 ]

Ben half jaar geleden overgestapt op 123-ontsteking (=electronisch).
Mijn DY3 motor had een marchal cassette systeem, ligt nog op de plank in de garage…

knuffel

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11780
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 06 mei 2007 04:40 PM
  [ # 3 ]

Bedankt! Daar heb ik wel wat aan gehad: de Snoek draait weer.

Alle draden leken OK, dus uit chagrijn heb ik iets anders aangepakt: de binnenverlichting was ermee genokt. Bleek de zekering te zijn. Maar wie had gedacht dat de ontsteking om de een of andere reden ook op dat zekeringtje zat?? Tenminste, ik kan niet anders verklaren waarom het nu wel weer werkt Wink

Vlietmansje, als die Marchal set over is, mag je me daar wel eens over PB’en. Contactpuntjes stellen is extra werk, maar dan ben ik iig weer zelf de baas Cool

Vanmiddag meteen weer DSuper-en!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 08 mei 2007 02:21 AM
  [ # 4 ]

Start makkelijk na winterstop
Regelmatige stationaire loop
Geen merkbaar zuiniger verbruik (helaas)

Onderhoudsvrij

> tevreden dus…

knuffel

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 08 mei 2007 02:22 AM
  [ # 5 ]

Sorry, dubbel gepost…

knuffel

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11780
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 08 mei 2007 03:17 PM
  [ # 6 ]

Hmja, en de Lumenition is ook beter dan gedacht. Hoewel we bij het oplossen van het geen-vonk-probleem de bobine door een Bosch Blue Coil hebben vervangen, waar het nóg beter mee lijkt te werken.

Trouwens: de Lumenition zit domweg aan de verkeerde kant van de zekering (groene draad, van aansteker, binnenverlichting etc.) en daarom wastie er mee genokt. Normaal moet dat ook niet over de zekering maar er “onderdoor” zegmaar. Nu nog uitvissen waarom die zekering wel eens poft…

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11780
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 13 mei 2007 02:05 AM
  [ # 7 ]

Update @ Lumenititon:

Ja hoor, werkt t allemaal weer, klapt er zo’n vleugeltje af, die het optisch systeem aanstuurt. Note to self & others: dat zijn hele zwakke dingetjes!

Morgen maar eens figuurzagen Wink

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 13 mei 2007 01:28 PM
  [ # 8 ]

Ik heb eigenlijk nooit problemen ‘mogen’ ondervinden met de Lumenition-ontsteking.
En ook ik start ‘gewoon’ op LPG,geeft geen problemen (als je weet hoe de procedure werkt).
Ik zit dan ook niet te springen om over te stappen op 123,al heeft het één groot voordeel op dit systeem; er zitten geen aparte besturingskastjes aan,dus geen extra dradenbende.
Los van dat,verbruik:

ik weet niet wat ‘gewoon’ is voor een 108/100pk 1985cc/4-bak,maar ik haalde op benzine afgelopen zomer ruim 1 op 9,5.
En dat was in de Ardennen (veel optrekken,afremmen,heuveltje op en af) met eigenlijk continue 4-5 volwassenen aan boord!
Op LPG doet ze ongeveer 1 op 7.
Dus een verbetering t.o.v. de oude contactpunten-ontsteking is marginaal.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 13 mei 2007 03:16 PM
  [ # 9 ]

Luminition is RUK! Geven zomaar op eens de geest! Verder zit je nog steeds met die verschrikkelijke vervroegings gewichtjes die steeds droog lopen.,,,, Oja en het is RETE DUUR!

Ik rijdt met een contactpunt gestuurde elektronische ontsteking. Wel die vervr. gewichtjes maar geen afbrekende licht sensortjes EN, je kan zo overschakelen op de oude versie.

123 is verreweg superieur tov alle andere oplossingen omdat het als enige VOLLEDIG elektronisch is Dus ook de vervroeging.

nadeel: ook nogal prijzig.

BTW, fiiguurzagen moet wel HEEL Erg precies. Die wiekjes bepalen je ontstekingsmoment en als ze niet EXACT gelijk zitten krijg je onregelmatige loop!  Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11780
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 13 mei 2007 03:34 PM
  [ # 10 ]

Point taken! Er ligt al een ouderwetse Marchal klaar ook, maar ik heb de werkplaatsboeken en afstelgegevens/eigenaardigheden nog tegoed. Die komen wel; een bevriende chef-werkplaats voor Citroën laat ze me kopieeren.

Voorlopig maar even zien of ik dat malle wiekje kan redden, dan weer ASAP zonder electronica Wink Het bestaande ding zou best onderin de verdeler kunnen liggen trouwens…

Nutteloze observatie: een Snoek loopt op 3 pitten beter dan een BMW op drie pitten Laughing

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11780
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 14 mei 2007 01:54 PM
  [ # 11 ]

Update 2:

Nou, hij doet ‘t weer for the time being. Meteen de hele boel maar verstevigd met een fiberrringetje en wat epoxy; alle vleugeltjes hadden er al wel een keer afgelegen, dus het werd éven tijd voor een paardemiddel. (PaardeNmiddel?)

Nu hopen op spoedige ‘levering’van de werkplaatsdocu, dan kan die Marchal verdeler er op…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 mei 2007 04:39 PM
  [ # 12 ]

Wat wil je weten over die marchal?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11780
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 16 mei 2007 04:08 AM
  [ # 13 ]

Die marchal is duidelijk genoeg, daar moet nog ff een condensatortje bij maar ik heb waardes en nummers erbij gekregen (Tof, vlietmansje!) Maar ik moet wel eerst eens de afstelgegevens en locatie van merktekens weten vóór ik met verdelers aan het wisselen ga. Maar als iemand hier dat weet, gooi op Cool!

Maar RTFM hé... Wink En dan moet ik nog even wachten…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Scarabee
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 27-06-2008

Gepost: 13 oktober 2008 01:10 PM
  [ # 14 ]

Weet iemand het Bosch artikelnummer van een Bosch blue coil 12v voor mijn DSuper DY3? Of hoe kan ik aan dat nummer komen?

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 426
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 13 oktober 2008 01:29 PM
  [ # 15 ]

voorstellen

0 221 119 027
alstublieft, ik had ‘m toevallig in mijn gezichtsveld…

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook