Wie kan mij vertellen op welke wijze ik de stuurbekrachtigingsolie van een saxo1.4 uit 1996 moet vervangen. Ik heb het koelsysteem wel eens gedaan.
Moet je stuurbekrachtigingsolie ook ontluchten of kan je het net als remolie doorpompen ?? (maar hoe dan )
Moeten de wielen nog een bepaalde stand hebben als jet ververst om de oude olie er zoveel mogelijk uit te krijgen ?
Wil d’r nog graag een vraag bijdoen. Wat is de vervangstermijn?
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 07-11-2006
- Xsara Picasso 1.8I 16V
Ik heb nog niet ergens kunnen vinden dat de olie van de stuurbekrachtiging vernieuwd dient te worden, alleen over het bijvullen ervan. Bij compleet vernieuwen denk ik dat je een van de leidingen van het reservoir zult moeten verwijderen (reservoir naar pomp o.i.d). Maar goed hier weet ik verder niet zoveel over te zeggen. Ik ben het vernieuwen van de olie van de stuurbekrachtiging ook nog niet tegen gekomen in het onderhoudsboekje.
Na het bijvullen gaat het om het verwijderen van de lucht uit het systeem. Eerst zonder de motor aan (sleutel er uit) sturen van links naar rechts (of andersom) voluit. net zolang tot het niveau niet meer daalt. Daarna nog met de motor aan zelfde acties (komt uit de haynes trouwens dez wijze informatie).
Hopelijk kun je hier wat mee.
P.S. Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleent
let’s go picasso!
ik wil de olie verversen omdat de saxo 10 jaar oud is en de olie er erg vies en zwart uit ziet. In niets lijkt het op de dunne stuurbekrachtigingsolie die ik in onze andere auto zie. Weet niet wanneer je dit volgens schema moet verversen, zelf houd ik vaak vier jaar aan voor remolie, versnellingsbakolie en (binnekort voor de c5) stuurbekrachtigingsolie.
Dus als ik goed begrijp ontlucht het systeem zichzlef als je het stuur verdraait. ik begrijp dat ergeen rechten aan kunnen worden ontleend Hartelijk dank !!
Citroen schijnt officieel hier niets voor te schrijven, in de Haynes staat iets van 100K als ik me niet vergis.
Zet de auto op bokken, tap de olie af door het loskoppelen van een slang, reservoir. Je hoeft de auto niet hoog op te krikken, de wielen 1cm van de grond is voldoende zodat je vrij aan het stuur kan draaien.
Draai het stuur van links naar rechts om de restjes in het stuurhuis eruit te persen.
Afvullen met verse olie en het stuur weer langzaam van links naar rechts draaien om te ontluchten, laat het reservoir open zodat de lucht eruit kan. Die olie is agressief, behalve de lak aantasten gaan je handen er ook verschrikkelijk van jeuken, gebruik dus handschoenen.
Nou werd ik toch nieuwsgierig. Heb effe met Le Velo gebeld.
De monteur zei het volgende: De olie welke erin zit is hetzelfde als automatische versnelligsbakolie. En, hoeft nooit ververst te worden. Hun doen het ieder geval niet. Het is rode olie en om eventueel bij te vullen hoeft niet per se naar te Citroën te gaan, zei de monteur.
Dyna Z1: Tout alu.
rf schreef:Nou werd ik toch nieuwsgierig. Heb effe met Le Velo gebeld.
De monteur zei het volgende: De olie welke erin zit is hetzelfde als automatische versnelligsbakolie. En, hoeft nooit ververst te worden.
Dat zeg ik, Citroen schrijft officieel niets voor
Gelukkig zit de Haynes beter inelkaar met hun advies van 100K.
Als je de olie ververst zal de auto veel fijner/lichter gaan sturen
Kijk dat is precies de reden dat ik wil verversen
rode olie
bij mij lijkt het wel zwarte teer, enfin volgende week woensdag krijgt de saxo een grote beurt Laat wel even weten of alles gelukt is
ariecitroen schreef:bij mij lijkt het wel zwarte teer, enfin volgende week woensdag krijgt de saxo een grote beurt Laat wel even weten of alles gelukt is
Als de olie rood-bruin is, dan is verversing nodig, de olie trekt water en vuil aan en is op een gegeven moment uitgewerkt. Het is net als bij remolie, als deze oud is en verzadigd is met water, dan remt het ook niet zo fijn meer.
Hallo, ik neem aan dat de olie ondertussen vervangen is. Ik ben benieuwd of er inderdaad merkbaar verschil is. Heb je het zelf gedaan of laten doen?
Ik ben van plan het bij mijn xsara ook te gaan doen, zou je een beschrijving kunnen geven hoe je het een en ander hebt gedaan? Waar heb je bijvoorbeeld de leiding losgemaakt en heb je ook het filter vervangen wat er volgens mij in moet zitten.
alvast bedankt, Marrek
xantia 1.8-16v g3 268.000 km, naar polen.
xsara 1.6-16v g3 165.000 km, ingeruild.
c5 2.0-16v g3 ligne prestige, wat een pret.