3 van de 34
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »

Rogier’s 2400ie - verkocht!
ernst23
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1745

- C1 Ambiance
- CX Gti
Gepost: 12 mei 2007 04:59 PM
  [ # 31 ]

Als Dibert ernaar heeft gekeken dan weet je toch wat je koopt en wat de financiële risico’s zijn?

Veel plezier ermee, ik wacht op de foto’s Wink

Rogier Verhoef schreef:

Goed kogel is door de huiselijke kerk na een weekje lief doen Surprisedops:  Wink , morgen een CX ophalen. Voor de volgers van marktplaats (de ad is er nu net af sinds gisteren), ‘t gaat om:

CX 2400 IE Pallas C-matic
1-11-1978 (model 1979)
1,5 jaar geleden ingevoerd vanuit Zwitserland door CXduNord
Brun Scarabée met mooi leren interieur
1 mindere deur en 3 nog heel kleine gaatjes in de achterwielkasten
Bodem ziet er hard uit
C-matic voelt goed, al is ‘t na een Birotor pas de 2e C-matic die ik reed (snel maar ‘s Fluide-T op de kop tikken)
Diravi dus maar half, risico genomen dat dit met de Cool  Idea  tips van jullie snel verholpen is.
Dynamo leverde maar 13.2V, hopelijk is dit na goed doorladen van accu beter, anders werk aan de winkel Crying or Very sad  Wink  Very Happy
Gekocht door auto-enthousiast die er weinig mee reed en er weer vanaf wil (heeft nog diverse Alfa’s en een Renault30 en 2x (!) A6 Avant). Laatst bijna gekocht door iemand die toch maar voor de Prestige ging, maar wel al Dibert van Citroville ernaar had laten kijken (en die ik dus fijn even belde gisteren Wink ).

Morgen weer CX-eigenaar Razz

Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”

Profiel  

Rogier 1975
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1205

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 13 mei 2007 05:28 PM
  [ # 32 ]

Goed de auto is opgehaald en zonder problemen naar huis gereden. Gelukkig maar, want ik had mijn 3-jarige prinses meegenomen (alleen al met de trein Venlo-Hilversum was een avontuur voor haar Very Happy ).

Fotolinkje

Naast de genoemde Diravi-problemen (alleen in de stad, bijv. met rechts-links-rechts sturen op een minirotonde) was ook de laadstroom niet echt goed: boven in het grijs gestippelde gebied van de meter en onderin dat gebied met ruitenwissers en dimlicht aan Confused

Vragen waar ik mee zit en die ik niet 1-2-3 goed kon vinden op het forum:

a. Ouderwets spoelen van het circuit (zoals het andere draadje ongeveer heet)
Ben ik zeker van plan, hoop dat dit al veel Diravi-ellende opvangt/voorkomt. Enige vragen:
- Wie kan me goed uitleggen waar de ontluchtingsnippel van de Diravi zit (in Jip&Janneke; taal graag, heb nog nooit aan Diravi gesleuteld). En is dat bij de XM V6 dezelfde plek (als ik toch ga spoelen…  Wink )
- Wie weet waar je behalve dealer & Chyparse (erg ver voor mij) & GS-clubmagazijn (geen lid meer Surprisedops: ) nog meer Hydrorincage kan krijgen? Internet? Anders v/d week Van Gompel ‘s bellen, maar die zal wel net zo duur zijn als de dealer.

b. In de bodem onder de achterbank zitten normaal twee ronde gaten met metalen doppen erin die goed dichtgekit zitten. Nu is bij één ervan de kit los en de dop nogal roestig. Is dit gewoon een kwestie van kit losbikken, dop reinigen en met nieuwe kit (welke?) vastzetten?

c. De bougies van zo’n 2400IE zitten een halve meter de kop in, lijkt ‘t wel: dop van bougiekabel los, dan zie je alleen een buisje over een pen - hoe krijg je een bougie eruit?

d. Weet iemand nog het draadje te vinden over leer-onderhoud? Cleaner heb ik al, maar ik zoek nu nog de voedende crème, liefst op kleur.

e. Zwarte achtergordels moet ik via Très Beau Wouda of Van Gompel nog regelen.[/url]

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  

xm'metje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2764

Gepost: 13 mei 2007 05:51 PM
  [ # 33 ]

gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst ,ik heb precies dezelfde uitvoering en bevalt prima Wink

Groet Roy

Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl

Profiel  

sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7071

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 13 mei 2007 07:16 PM
  [ # 34 ]

Grappig nog een Brun Scarabee, ik heb ook eentje, maar dan een gti. Die ziet er alleen wat minder mooi uit helaas. Gefeliciteerd met je aanwinst iig.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 13 mei 2007 07:43 PM
  [ # 35 ]

mooie wagen wees er maar zuining op Wink

Profiel  

docitro
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 102

Gepost: 14 mei 2007 01:26 AM
  [ # 36 ]

c. De bougies van zo’n 2400IE zitten een halve meter de kop in, lijkt ‘t wel: dop van bougiekabel los, dan zie je alleen een buisje over een pen - hoe krijg je een bougie eruit?

Mooie Wagen!

Het antwoord op vraag c is: gewoon losdraaien Smile

Nee flauw natuurlijk, want die bougies zijn inderdaad slecht bereikbaar. Bij mijn 25 GTi zitten ze net zo diep. Ik had een passende pijpsleutel, maar die viel er zo diep in dat je niet meer kon draaien… Toen maar een echte bougiesleutel gekocht bij de bouwmarkt. Vervolgens bleek de dop te ondiep, d.w.z. dat de bougie zo lang is dat het puntje eerder het ‘dak’ van de dop bereikt nog voordat de sleutel om de bougie heenvalt. Daarom in de top van de dop het gat wat opgeboord, zodat het puntje van de bougie daar precies doorheen valt. Toen kreeg ik eindelijk drie van de vier bougies los. Op de vierde kreeg ik maar geen grip. Wat bleek: de bougie zat hier net wat dichter bij de wand van het buisje door het kleppendeksel, waardoor de dop van de bougiesleutel er net niet tussen paste en er dus nooit overheen viel.  Evil or Very Mad 
Toen heb ik de pijpsleutel maar wat verbouwd: draadijzer door de opening waar je normaal t-stukje doorschuift. Dit zo gebogen dat het een eind boven de motor uitstak, hier weer een leidingpijp op bevestigd en zo kon ik uiteindelijk genoeg kracht zetten om de laatste bougie los te krijgen.
Als de bougies dan eenmaal los liggen kun je ze pakken met een (punt)tang.
Ik heb er in ieder geval een belachelijk gepruts van gemaakt voor zoiets simpels als bougies verwisselen!

Het beste kun je dus een lange pijpsleutel (> 25 cm ?) zien te vinden om het zo makkelijk mogelijk te maken.

Weer monteren heb ik gedaan door ze eerst in de cilinderkop te laten vallen met een punttang en vervolgens vastdraaien met de pijpsleutel. En op gevoel er voor zorgen dat ze er recht in komen zodat je niet het schroefdraad vernield.

Profiel  

Dion
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 59

Gepost: 14 mei 2007 04:15 PM
  [ # 37 ]

Prachtige auto/uitvoering (hoewel ik liever mijn 4 bak automaat heb Very Happy ).
Waarvoor is die knop en metertje? in het opbergvakje links onder het dashboard?

ex Citroën bezitter, ooit 2CV4, Xantia break, wat CXen en een BX GTi.
Tegenwoordig weer alleen maar wat Engelse classics

Profiel  

Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4959

Gepost: 14 mei 2007 04:17 PM
  [ # 38 ]
Dion schreef:

Prachtige auto/uitvoering (hoewel ik liever mijn 4 bak automaat heb Very Happy ).
Waarvoor is die knop en metertje? in het opbergvakje links onder het dashboard?

Het af-fabriek kapotte olieniveau metertje wat werkt door middel van LHM. Voor de bougies heb ik inderdaad ook een enorme bougie/pijpsleutel van 30cm geloof ik. Merk Draper, bij Heuts hangen ze dus moet je zo aan kunnen komen als mede limbo/halve duitser Wink

Edit, deze dus :

14MM X 300MM LONG REACH SPARK PLUG WRENCH

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  

Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6503

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 14 mei 2007 11:35 PM
  [ # 39 ]
T(h)ijs schreef:

Het af-fabriek kapotte olieniveau metertje wat werkt door middel van LHM

Very Happy Dat verklaart een hoop…

Mooie CX hoor, gefeliciteerd ermee!

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  

Rogier 1975
> 1200 berichten

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 15 mei 2007 01:56 AM
  [ # 40 ]
T(h)ijs schreef:

Voor de bougies heb ik inderdaad ook een enorme bougie/pijpsleutel van 30cm geloof ik. Merk Draper, bij Heuts hangen ze dus moet je zo aan kunnen komen als mede limbo/halve duitser Wink

Edit, deze dus :

14MM X 300MM LONG REACH SPARK PLUG WRENCH

Yep, mijn mooie ratelverlengstuk+bougiedop werkt uiteraard niet, stoot vast op de grote “stangetjes”. Maar ‘s langs de Heuts tegen de tijd dat ‘t nodig is. Eerst nog de recente rekeningen van de vorige eigenaar ontvangen, kan ik iets meer van de technische historie nagaan.

Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005

Profiel  

Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4959

Gepost: 15 mei 2007 11:06 AM
  [ # 41 ]

Nou die stangetjes zijn gewoon verlengstukjes die op de bougie zijn gedraaid, dus misschien kun je die nog losdraaien om daarna je ratel+bougiedop te gebruiken. Maar dat Draper ding kost nog geen 5,- geloof ik, dus dan is voor mij de keuze snel gemaakt Smile

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  

Rogier 1975
> 1200 berichten

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 19 mei 2007 07:47 PM
  [ # 42 ]

Even een status update na een weekje klussen en gisteren een ritje Venlo - Eindhoven retour. Een windscherm bij een schuifdak is echt ideaal zeg, gewoon met 100-120 over de snelweg tuffen. En herrie valt (ook met dak dicht) behoorlijk mee, een C-matic injectie maakt minder toeren dan ik dacht (3500 bij 120 is toch goed te doen). Kinderen en vrouw konden er in ieder geval prima bij slapen Very Happy Maar toeren met 80-100 en open dak is wel het ideaal voor zo’n voiture, lijkt me nog steeds.

Over de vraagjes:

Rogier Verhoef schreef:

a. Ouderwets spoelen van het circuit (zoals het andere draadje ongeveer heet)

Gedaan, ook de ontluchtingsnippel op de “Diravi commando-unit” makkelijk gevonden met de looplamp erbij.
Rit naar Eindhoven gisteren heeft de Diravi nog maar 2x geprotesteerd, alleen met parkeeracties. Goede vooruitgang voorlopig, maar nog niet 100% OK - even een half jaar / paar duizend km afwachten en dan verse LHM of smurfenolie erin.

Rogier Verhoef schreef:

b. In de bodem onder de achterbank zitten normaal twee ronde gaten met metalen doppen erin die goed dichtgekit zitten. Nu is bij één ervan de kit los en de dop nogal roestig. Is dit gewoon een kwestie van kit losbikken, dop reinigen en met nieuwe kit (welke?) vastzetten?

Het gat even met ducttape (...) afgedicht, geen blijvende oplossing natuurlijk. Iemand een id wat dit voor doppen en kit zijn?

Rogier Verhoef schreef:

Constructie begrepen, eerstvolgende Heuts-bezoek komt er zo’n lange pijpsleutel Idea

Rogier Verhoef schreef:

d. Weet iemand nog het draadje te vinden over leer-onderhoud? Cleaner heb ik al, maar ik zoek nu nog de voedende crème, liefst op kleur.

Anyone?

Rogier Verhoef schreef:

e. Zwarte achtergordels moet ik via Très Beau Wouda of Van Gompel nog regelen.[/url]

Done, maar zoals in aparte draadje vermeld doet het rechterexemplaar het nog maar matig Confused Maar meestal is Van Gompel niet alleen duur maar ook coulant, gelukkig.

Andere acties:
Laadstroom nog steeds aan de matige kant, dynamo blijkt gloedjenieuw te zijn (zeeeer schoon), zal ook wel de reden zijn dat ik geen “black box” van een spanningsregelaar heb kunnen vinden, die zal bij de nieuwe dynamo wel geïntegreerd zijn Confused: . Situatie lichtjes beter na verwijderen van de door de vorige eigenaar gemonteerde hoofdschakelaar op de pluspool (extra connecties = extra verliezen), maar boven de 13.7V (stationair 13.2V) komt alles nog niet uit, laat staan wanneer je licht, ventilator en/of achterruitverwarming aanzet. En de startmotor gaat ook maar traag rond nog steeds. In het najaar maar ‘s een nieuwe accu erin zetten en voorlopig maar ‘s vaak genoeg rijden  Cool  Wink

Nieuwe vragen die ik ben tegengekomen
1. Kleinigheid maar wel formeel APK-afkeur of oplettende agent die je van de weg haalt: kentekenplaatverlichting doet ‘t niet.
Met de achterklep geheel open, gaat ‘ie aan samen met de kofferbakverlichting (dit lijkt ook correct volgens de Vraagbaak). Als ik ‘t licht aanzet en de klep is bijna dicht, doet’ie het even, maar met de klep volledig dicht nooit meer. Zit dit in de bedrading (geen breuk kunnen vinden nog) of moet de sensor voor de klep-stand op een bepaalde manier gemonteerd zijn (niet alleen voor de binnenverlichting, maar ook voor de kentekenplaat)???
2. De linkerspiegel krijgt geen 12V Mad Geprobeerd met de geschakelde 12V van de raambediening: motortje doet braaf zijn werk (hoewel dan alleen boven-onder, niet links-rechts nog). Maar de 12V van de spiegel is dus kaduuk, ook geen kabelbreuk kunnen vinden en in ‘t schema zie ik alleen maar dattie verdwijnt in een dikke kabelboom Confused Yeah thx, maar nu verder…
3. Zelfde deur: slotje draait wel, maar weigert de asjes van het slotmechaniek mee te nemen. Alle asjes e.d. lijken wel goed vast te zitten (dat was mijn 1e gedachte, iets losgeschoten). “Denkt” het slot dan dat er een verkeerde sleutel inzit? Of .......?

Vragen vragen vragen, maar wel erg blij met de dame Exclamation  Very Happy Cool

Profiel  

Rogier 1975
> 1200 berichten

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 11 september 2007 02:38 AM
  [ # 43 ]

Zoooooo tijd voor ‘t forum en dus een update voor de geïnteresseerden Very Happy

Lak
In zowel motorkap als kofferklep (stuk tussen de zwarte baan en RVS-strip) leken helemaal verweerd - alsof er vocht in de lak was getrokken. Dacht al aan slechte monocomponent-metallic lak dus overspuitwerk, tot ik met wassen een duidelijk verschil in textuur voelde: glimmende delen gleedt de spons zo overheen, verweerde delen voelden stroef. Eerst het kleine klepstuk met Commandant4 geprobeerd onder ‘t motto “baat het niet dan schaadt het niet” ==> prachtresultaat. Goed, toen was ik met die lel van een motorkap de rest van de lange zomeravond zoet, maar ‘t resultaat mag er ook 2 maanden later nog zijn Very Happy Shocked  Cool

Laadstroom en starten
Na het vinden en schoonmaken van de stekkerverbinding tussen contactslot en startmotor (rode stekker vlakbij accu - wat zag ‘t koper daar groen zeg) start de auto wat vlotter. En tot op vandaag ook niet meer geweigerd te starten, wat weer scheelt in de Evil or Very Mad  reactie van vrouwlief Wink . Ook Dibert van Citroville zag geen reden tot paniek, al blijf ik met licht, ventilator en ruitenwapper en fileverkeer ‘t niet fijn voelen Confused  Ff aanzien tot het koud wordt, wellicht is dat de nekslag voor de accu, we zien wel.

Roest
Na verwijderen van de dorpelbekleding toch wel 4 gaatjes van gemiddeld 1x1cm gevonden, alleen rechts. En Dibert vond nog 1 extra luchtsleuf in de kofferbak, maar allemaal niet rampzalig. Netjes schoongemaakt, gelast en afgekit door Dibert, die alles daarna dik in de Caprotech RX5/RX10 anti-roestprut gezet heeft. Ooit zelf gedaan met bokken onder de GSA, om daarna trots en voldaan te roepen dat nooit meer zonder brug zelf te doen Wink
Alle portierbekleding, schoongemaakt dorpelstrips (mét ducttape onder de scherpe randjes om invreten nu te voorkomen, truc van Citroville) en kofferbekleding er weer op - nu moet de dame weer mooi en natweerbestendig zijn. Pekelbestendig nooit - maar met als extra nu wel een fijne RX-lucht Wink  Gelukkig veel CX-weer geweest (<30 graden en droog), dus ramen en schuifdak wijd open, wordt alweer veel beter.

Diravi
Ook na nogmaals ontluchten bleef de Diravi niet werken in langzame rechterbochten, gevaarlijk gewoon. Over de telefoon verdacht Dibert het stuurcommando al, en “gelukkig” bleek dit ook het geval - een nieuw stuurhuis was een duurdere rib uit het lijf geweest. Tezamen met de las- en antiroestbehandeling nog steeds flink wat geld, maar gezien de niet onaardige aanschafprijs heb ik nu volgens mij een keurige CX voor een nette prijs (totaal nog ver onder taxatiewaarde, terwijl toen de lak en anti-roest nog niet gedaan waren).

Leer
Eerst via www.colourlock.nl leerrenovatieset gekocht. Cleanen ging prima, maar kleur herstellen niet. Ik wilde géén nieuwe kleur aanbrengen, alleen de oude opfrissen. Volgens de handleiding moest je alleen voor nieuwe kleuren inföhnen, wat ik dus niet deed - met lelijke vlekken vandien. Na 4x opnieuw reinigen en weer in het “vet”/protector zetten in ieder geval weer schoon. Navraag bij fabrikant leerde dat je altijd moet inföhnen - zet dan dan in je handleiding, had ik wellicht alleen de goedkopere clean-and-protect-set gekocht Evil or Very Mad

C-matic
Na de koude start is ‘t nog steeds erg moeilijk een versnelling inleggen, alsof de bak vergeet te ontkoppelen??? Warm gebeurt dat slechts zelden, alleen van 3 naar 2 voel ik soms meer weerstand. Even weer in 3 en nogmaals proberen helpt dan altijd, hééél soms moet dat 2x. Van Dibert begreep ik dat Fluide-T zeer helder moet blijven - waarna ik meteen nog een vat gekocht heb voor een tweede oliewissel. Dan moet zo’n 60% van de olie vers zijn, hopelijk helpt dat nog iets.

RIJDEN
De auto rijdt weer heerlijk, alleen dat koude schakelen maar dat is zo over. Als je eenmaal in 2 de stad uit bent, is de olie warm en schakelt alles heerlijk. Van ‘t weekend nog huizen wezen kijken met la famille. XM even niet (lekke veercilinder, zie “XM gat in je portemonnee”), dan de zuinige Punto zeker? Neeeee lekker CX-weer, dakkie open en zweven maar (willen de kids ook meteen mee, die renden gelijk naar hun jasjes en schoenen Cool  Very Happy ).
Verbazingwekkend trouwens hoe makkelijk ook een 29-jaar jonge CX met het verkeer meerijdt. De 2400ie is zo soepel, de 1e versnelling is duidelijk echt alleen voor hellingen of sportief rijden, tot 60km/u kan alles in 2. En in 3 rij je met 3700 rpm 120 km/u (in de Punto erachteraan zelfs >125), prima te doen. Dankzij de windvanger ook met open dak, heerlijk. Terug van Citroville op de A73 de dame eens wat meer de sporen te geven (excuus: de RX-lucht eruit laten waaien Wink ): 140-150 geen probleem, zeer stabiel en vertrouwenwekkend. En de remweg-indicatie op de snelheidsmeter houdt je wel alert Surprisedops: . Ook accelleratie in 2 vanaf een minirotonde (van 30 naar 80 km/u) is best indrukwekkend, als je nooit een Turbo hebt gereden Razz . De zwaardere XM V6 zal dit niet veel sneller doen.
Wellicht in de herfstvakantie weer de kanaaltunnel naar mijn broer bij Londen - dan eens niet de airco-XM, maar als ‘t geen vroege pekelwinter wordt gewoon met de CX uit ons dak Cool  Very Happy Idea

Profiel  

mkatgert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2509

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Gepost: 11 september 2007 02:52 AM
  [ # 44 ]
Rogier Verhoef schreef:

C-matic
Na de koude start is ‘t nog steeds erg moeilijk een versnelling inleggen, alsof de bak vergeet te ontkoppelen??? Warm gebeurt dat slechts zelden, alleen van 3 naar 2 voel ik soms meer weerstand. Even weer in 3 en nogmaals proberen helpt dan altijd, hééél soms moet dat 2x. Van Dibert begreep ik dat Fluide-T zeer helder moet blijven - waarna ik meteen nog een vat gekocht heb voor een tweede oliewissel. Dan moet zo’n 60% van de olie vers zijn, hopelijk helpt dat nog iets.

Komt me erg bekend voor. Ookal is de GS-bak fysiek volledig anders, de techniek is volgens mij hetzelfde. (Is dit niet zo, negeer dan de rest van de post… Surprisedops:  Surprisedops: ) Als je de auto koud start is er geen druk in kleppenhuis en is de koppeling nog bekrachtigd, maar je staat in z’n vrij dus alleen de priseas draait rond. Door dit ronddraaien zal de pomp, die op de priseas zit, druk opbouwen, waardoor genoeg druk ontstaat om de koppeling te ontkoppelen.

Gaat er bij het druk opbouwen iets fout dan zal je alleen maar de koppelomvormer afremmen op de synchromesh-vlakken als je probeert te schakelen.

Ik begreep pas later dat dit ook de reden is dat het koud schakelen sneller mogelijk is als je even gas bij geeft: priseas draait sneller rond, systeem is eerder op druk en koppeling zal worden ontkoppeld.

Check even alle filters in je bak, die belemmeren indien vuil drukopbouw, en zorg altijd voor voldoende en schone Fluide T.

Edit: ik lees dus inmiddels dat de CX C-Matic ook technisch verschilt van de GS C-Matic… Iemand die hier overigens meer van weet?

Edit2: als ik in de werkplaatshandboeken kijk ziet zo’n CX C-matic er wel bekend uit… Oliepomp op de priseas ná de koppelomvormer, koppeling op dezelfde plek als in de GS… Het enige duidelijk andere is de plek van het diff.

Profiel  

Rogier 1975
> 1200 berichten

- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Gepost: 11 september 2007 03:07 AM
  [ # 45 ]

Filters in CX c-matic? Daar rept de Vraagbaak niet over, maar doet hoeft nog niets te betekenen -wellicht zitten ze er toch in. Ik kan alleen 3 carterpluggen eruit halen, that’s it geloof ik Confused:

Profiel  

3 van de 34
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook