Ik begrijp uit de pb nu dat donderdag het niet gaat worden maar vrijdag wel. Toch even de agenda;s erbij pakken.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Vrijdag???
Ik begreep zaterdag
Wat mij betreft allebei goed hoor, zelfs iets meer voorkeur voor vrijdag.. Maar ik hoor het wel!
Xsara_Coupe
Pff, nou snap ik er niks meer van. Ik beperk me wel tot de pb’s , die kan ik in alle rust lezen ops:
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Uit een pb’tje wat ik kreeg:
Ha Marco, laten we zaterdag doen
Xsara_Coupe
lijkt me leuk om te doen alhoewel ik geen xm meer heb
citroenc2 schreef:lijkt me leuk om te doen alhoewel ik geen xm meer heb
helaas is er iets tussen gekomen
Re: Elektrische ramen inbouwen / zekeringenkastje
malle pietje schreef:Ik wil elektrische acherramen inbouwen en daarvoor wil ik de voeding volgens de originele wijze in bouwen, dus via de relais en de zekering die daarvoor zou meoten worden gebruikt.
De vraag is nu, om voeding uit een relais te halen die in de zekeringenbak zit, hoe kan je daarbij? De zekeringenbak is niet lekker bereikbaar, en hoe kom ik aan de achterkant van de zekeringen? (lees bij de pootjes)..???
iemand daar al ervaring mee?
Het schema zelf is heel simpel, hopelijk kan ik nog van een sloop de originele stekers van het middenconsole vinden, anders moet ik de kabels zelf maar trekken…
Ligt er al voorbereiding richting de stekkers in de B-stijl? Met andere woorden, ligt daar al voeding in, of moet die apart getrokken worden?
Voor nadere info, het betreft een 2.1TD uit 1995…
weet natuurlijk niet of het bij alle type 1 zo is maar in mijn xm zit de zekeringkast vol en kan ik op diverse plaatsen connectoren vinden. kant en klaar.
heb een week of wat geleden het beige leer van ijs overgenomen [oh sorry cuire savanne] en na wat meten en onderhoudsboekje erbij kon ik in de middenconsole zo de connector vinden die op pos.28 en 30 [voor de elektrieke stoelen dus] in de zekering bak zat. de 30 ampere zekering hadden de meneren van citroen er ook alvast ingezet aardig hè?
dus mijn advies: kijk in je onderhoudsboekje welke zekering voor de raambediening is en meet wat connectoren door. vind je hem zo. dan hoef je alleen het laatste stukje draad nog maar te trekken
du pain… du vin… du Citroën
Thanks! Ondertussen ligt de draadboom er nog steeds niet in, wel al kortgewiekt en al het onnodige eraf gehaald, maar de stoelen moeten er weer uit en al het binnenwerk van de Bstijl moet er ook af…..Nog geen tijd voor gehad..
Wat jij schetst was bij mijn oude xm ook het geval, daar lagen 2 connectoren klaar onder de armsteun. Bij deze echter is dat niet het geval. Sterker nog, de vorige eigenaar heeft de carkit aangesloten op de ieniemienie kabeltjes van de elektrisch verstelbare spiegels…..
Ik moet dus denk ik gewoon een nieuwe voeding trekken, maar das geen probleem. Waarschijnlij dus op een niet originele voeding, de zekering ploft vanzelf… weten we direct welke het is…
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
zekeringkast/bak/huis
om even op je eerste vraag terug te komen m-p-tje: de zekeringbak heb je redelijk makkelijk los.
begin met een comfortabele houding; beetje opgerold half op je rug achterstevoren op de boden van je xm
eerst natuurlijk het onderkantje van het dashboard loshalen, een stuk of 8 torxschroeven geloof ik. heb het twee dagen geleden gedaan maar heb ze niet geteld. wel netjes in een bakje gedaan tegen kwijtraken. let op eentje zit listig verscholen tegen de console aan, even het kuststof van het deel dat je weg wil halen iets naar links duwen en je kan hem zien zitten.
handremspul kan je laten zitten, niet echt makkelijk maar wel zo handig. als je de afdekplaat loshebt zie je helemaal achter&onder; zo’n beetje bij de pedalen een metalen strip in een gleuf van het zekering huis. met gepaste/gedoseerde kracht kan je het zekering huis naar voor trekken [echt rustig aan want je wil geen draadbreuken of ergens kabels lostrekken] wanneer je die metalen strip eruit hebt kan je het zekeringhuis zo van de twee scharnierpennen af wurmen. dan ligt ie nog wel onderin je dame vast aan heel veel draad. dus goed noteren wat waarop hoort en loshalen maar. met een beetje geluk heb je hem er dan uit.
kan je ook gelijk alle relais weer eens schoonmaken en goed vastdrukken. bij mij deed daarna de cv het ineens weer helemaal goed!
overigens had ik het idee dat terugstoppen iets makkelijker ging. maar ik hoefde geen nieuwe draad aan mijn draadboom toe te voegen…
ben benieuwd
du pain… du vin… du Citroën
Hmm, bedankt voor je beschrijving! Voorlopig zit het er nog niet in, die ingreep, maar wel praktisch als om op een vrije zaterdag eens lekker te prutsen en wel zo netjes natuurlijk!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
zoef
ach het klinkt erger dan het is, heb het na mijn werk en voor het eten gedaan. [ok franse tijden, 8 uur eten] eruit is denk ik tien minuten werk erin ook. enige nadeel is natuurlijk dat als er iets tegenzit je niet kan rijden… aan de andere kant: het wordt niet zo heel vroeg donker deze tijd van het jaar
du pain… du vin… du Citroën