Wie kan mij op weg helpen…...heb een BX uit 91, 1.6 benzine die op
de snelweg opeens z’n vermogen verloor.
Starten is geen probleem en hij loopt dan prima stationair, alleen bij teveel gas geven gaat houdt hij zo in dat hij afslaat.
Loopt maximaal 30km/u
Dacht eerst aan een lekke koppaking, maar zowel het oliepeil als de koelvloeistof zijn op niveau.
Bougies zien er goed uit.
Alvast bedankt
Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Injectie naar de klote?
Het stationair process gaat vaak door een ander deel van de ECU dan de rest van het toerenbereik.
Veel gas geven is veel lucht toevoer. weinig benzine en veel lucht is afslaan…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Is de injectie op 1 of andere manier te controleren?
Wat is een ‘ECU’?
"Intel Inside" is geen product informatie, eerder een waarschuwing!
Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Electronic Control Unit
Niet makkelijk te controleren. Haal je accupolen eens een paar minuten los. Dan zou ie moeten resetten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
jeffer schreef:Wat is een ‘ECU’?
Electronic Control Unit
Ofwel de injectiecomputer.
Ga eens naar een garage en laat hem uitlezen. Waarschijnlijk een kapotte MAP sensor of een slangetje naar zo’n MAP sensor gescheurd.
Dan detecteert iet niet meer dat er meer lucht doorheen gaat en spuit ie dus ook niet meer benzine in.
Gr,
Marten
Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nou daar komtie Wat is een MAP?
marten?
manifold pressure sensor?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Wie weet zitten de schotten van de uitlaatdemper los en blokkeren die de uitlaatgas. Dat kan ook wel eens tot gevolg hebben dat je vermogen verliest wanneer je gas geeft.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
bogaard77 schreef:Nou daar komtie Wat is een MAP?
marten?
manifold pressure sensor?
Ik geloof Manifold Absolute Pressure.
Je hebt 2 van die sensoren. Eentje meet de druk van de buitenlucht. De andere de druk in het inlaatspruitstuk. Dat levert voor de ECU he drukverschil op aan de hand waarvan de ECU kan bepalen hoeveel lucht er door de motor wordt aangezogen. De ECU spuit aan de hand daarvan netjes de juiste hoeveelheid brandstof in.
Het spreekt voor zich dat het slangetje van het inlaatsppruitstuk naar de MAP sensor in onberispelijke staat moet zijn.
Gr.
Marten
zijn je bougies niet gewoon op? of zit je verdelerkap onder de oxidatie?
begin bij het begin. niet gelijk de ecu lostrekken
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:zijn je bougies niet gewoon op? of zit je verdelerkap onder de oxidatie?
begin bij het begin. niet gelijk de ecu lostrekken
Volgens mij gaat ie dan niet ineens slecht lopen, maar gaat het geleidelijker.
Natuurlijk kan de kat ook dichtzitten, maar dan vind ik het nog vreemd het ineens gaat.
Mijn advies blijft. Laat die ECU eens uitlezen (en dat is iets heel anders dan hem eruit trekken). Dan kun je alle storingen zien van het brandstofsysteem. Brandt er ook een geel lampje op je dashbaord?
Gr.
Marten
Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Inderdaad. Hij loopt ook goed stationair! en start goed ... Toch?
ECU uitlezen en/of resetten!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb de ECU gereset door de accu polen een paar minuten los te halen….helaas zonder succes.
Het is overigens nog steeds starten lopen, hij ploft niet of loopt absoluut niet onregelmatig stationair.
Bougies zijn 3 maanden geleden nog vervangen en zien er perfect uit, de verdelerkap is vorig jaar vervangen
Die MAP sensor / slangetje kan ik vinden aan het injectiegedeelte?
Overigens, er branden geen gele lampjes op het dashboard (of rood)
blijft ie niet gewoon op stationair mengsel lopen oid.
of trekt ie niet ergens valse lucht aan waardoor de motor te arm gaat lopen?
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:blijft ie niet gewoon op stationair mengsel lopen oid.
of trekt ie niet ergens valse lucht aan waardoor de motor te arm gaat lopen?
Van valse lucht gaat ie erg gieren (sprak hij uit ervaring met dit motortype).
De MAP-sensor vindt je hier:
Ich bin ein Breaker