Jullie weten naar aanleiding van mijn vorige topic dat ik bezig ben met een bx 19 16v. Er mankeren nog wel een aantal dingen aan de auto.
Ik vraag daarom aan jullie wat jullie van deze problemen vinden en of ik hem daar moet laten staan of ondanks deze problemen de auto toch moet kopen. Hebben jullie enig idee wat de kosten aan materialen kan zijn en welke dingen snel aangepakt moeten worden. Welke punten zijn belangrijk voor de APK en welke kunnen even wachten? Alvast bedankt.
Aldus hier de lijst.
Motor:
Technische staat: OK
Slaat altijd aan, draad naar relais op startmotor moet even goed vastgezet worden, zit een beetje los (stekker/draad corrosie)
Advies:
Beurtje + distributie riem (km niet gehaald sinds laatste vervanging, maar zit er nu wel langer dan 1 jaar in)
Hydrauliek:
Recent 5e bol vervangen.
1 X leiding lek op de aansluiting in drukregelaar (druppelt beetje). Bij stilstand en drukverlies naderhand komt hier na verloop van tijd een beetje lucht binnen in het systeem waardoor de stuurbekrachtiging begint te haperen. Wanneer je hem dan weer ontlucht is het weer voor een poos over, je hoeft dus geen prioriteitenklep of drukregelaar te vervangen, alleen de lekkage te verhelpen.
Veerbollen zijn in nog redelijke staat.
Carrosserie:
Scherm linksvoor lelijk (niet rot), ik heb hier een vervangend scherm voor (tweedehands)
Raamstijlen voorruit bovenzijde (beide kanten) roestplekje
Onderzijde bestuurdersdeur roestplek (binnenzijde)
Bovenste scharnier bestuurders deur heeft wat speling op de pen
Deur rubber portier rechtachter sluit op een of ander manier niet goed aan, waarschijnlijk verdroogd en vervormd, waardoor er soms bij de juiste windrichting een klein beetje water naar binnen komt wanneer hij geparkeerd staat, bij rijden heb je daar geen last van (zelfs niet bij hoosbuien)
Technisch:
Aandrijfas rechtsvoor defect (waarschijnlijk lager van vinger af)
Handremkabels moeten vervangen worden vanwege schade aan beschermmantel, werken echter nog wel goed
Elektrische installatie:
Achterruitenwisser motor krijgt spanning maar draait niet (motor defect)
Alle overig zaken werken naar behoren. Alle elektrische ramen werken alsmede de afstandsbediening van de centrale vergrendeling
Interieur:
In goede staat. Alleen handschoenen kastje bovenop dashboard is defect (scharnier van klep is aan 1 zijde afgebroken + over bekende breuk in ventilatie rooster/gleuf voorruit ontwaseming).
BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.
Aandrijfas vervangen, en klaar voor de keuring.
Tapeje om de handremkabels, klaar.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Lijken me allemaal geen dingen om ‘m echt te laten staan. Zeker bij een 16v moet je vooral kijken of de motor goed is, alles wat eromheen hangt is te fixen.
Je zult ‘m waarschijnlijk heel lang houden, en dan is ‘t zeker de moeite om er geld in te steken en ‘m perfect te krijgen.
Alleen dit:
Beurtje + distributie riem (km niet gehaald sinds laatste vervanging, maar zit er nu wel langer dan 1 jaar in)
snap ik niet, je gaat toch niet ieder jaar je d-riem vervangen? Eens in de 5 jaar is geloof ik gebruikelijk
hoeveel heeft de auto nu gelopen
om eerlijk te zijn roest bij de voorruit
ik weet niet wat de prijs moet zijn maar zo te horen zit er toch redelijk wat werk aan
citroenc2 schreef:hoeveel heeft de auto nu gelopen
om eerlijk te zijn roest bij de voorruit
Km stand kijk ik persoonlijk nooit naar, onderhoud en algehele technische staat en indruk zeggen veel meer. En die 2 roestpuntjes bij je vooruit komen op zo gigaveel BX’en voor. Niet iets om over wakker te liggen.
Ik zeg kopuh!
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
PrutsyLJ schreef:citroenc2 schreef:hoeveel heeft de auto nu gelopen
om eerlijk te zijn roest bij de voorruit
Km stand kijk ik persoonlijk nooit naar, onderhoud en algehele technische staat en indruk zeggen veel meer. En die 2 roestpuntjes bij je vooruit komen op zo gigaveel BX’en voor. Niet iets om over wakker te liggen.
Ik zeg kopuh!
ben ik het niet helemaal mee eens een bx 16v met meer dan 2 ton is vaak toch afgeracht
daarbij kan roest best vaak voor komen maar vind wel dat je daar over moet nadenken stel dat het al zo groot is dat je binnen nu en een jaar er iets aan moet doen kost dat ook weer veel geld
ik heb de auto een tijd terug ook gezien en vond hem toen in matige staat
PrutsyLJ schreef:citroenc2 schreef:hoeveel heeft de auto nu gelopen
om eerlijk te zijn roest bij de voorruit
Km stand kijk ik persoonlijk nooit naar, onderhoud en algehele technische staat en indruk zeggen veel meer. En die 2 roestpuntjes bij je vooruit komen op zo gigaveel BX’en voor. Niet iets om over wakker te liggen.
Ik zeg kopuh!
Kee PrutsyLJ. Jij helpt me ding te fixen dus dit gaat helemaal goed komen.
BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.
citroenc2 schreef:hoeveel heeft de auto nu gelopen
De teller staat op 206.000
Ik ga zelf persoonlijk voor de 400.000 als ik dat ding heb!
BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.
even wat andere vragen tot hoever is de onderhoud terug te vinden
sinds waarneer heeft deze eig de auto
je zegt de auto start altijd goed een verkoper moet je nooit op zijn blauwe ogen geloven
is de auto verder weer orgineel of zit de witte teller enz er nog op
een tellerbak van een 16v is zeer moeilijk te vinden
stel dat het al zo groot is dat je binnen nu en een jaar er iets aan moet doen kost dat ook weer veel geld
Volgens mij wil Willem juist een goede basis hebben voor een auto die hij heeeeel lang gaat houden, en waar ook best eens wat geld in mag.
Harm schreef:stel dat het al zo groot is dat je binnen nu en een jaar er iets aan moet doen kost dat ook weer veel geld
Volgens mij wil Willem juist een goede basis hebben voor een auto die hij heeeeel lang gaat houden, en waar ook best eens wat geld in mag.
weet je wat 16v onderdelen kost en veel dingen zijn bijna niet te krijegn of helemaal niet meer
citroenc2 schreef:
een tellerbak van een 16v is zeer moeilijk te vinden
Pff het enigste wat anders is is de toerenteller, je kan de TT van een gti ook prima gebruiken alleen het rode gebied begint wat eerder.
Jdt schreef:citroenc2 schreef:
een tellerbak van een 16v is zeer moeilijk te vinden
Pff het enigste wat anders is is de toerenteller, je kan de TT van een gti ook prima gebruiken alleen het rode gebied begint wat eerder.
idd maar iedereen wil natuurlijk orgineel
weet je wat 16v onderdelen kost en veel dingen zijn bijna niet te krijegn of helemaal niet meer
We hebben het hier over iemand die overwoog om airco in een BX te laten bouwen, lijkt me dat die niet voor een duppie op de eerste rang wil zitten. Een 16v koop je niet om goedkoop uit te zijn.
Harm schreef:weet je wat 16v onderdelen kost en veel dingen zijn bijna niet te krijegn of helemaal niet meer
We hebben het hier over iemand die overwoog om airco in een BX te laten bouwen, lijkt me dat die niet voor een duppie op de eerste rang wil zitten. Een 16v koop je niet om goedkoop uit te zijn.
kijk het maak mij echt niet uit of hij hem koop of nie maar ik heb de auto een tijd terug gezien en toen was het niet echt veel om eerlijk te zijn
onlnags hebben wij een 16v ingevoerd en daar wastoen ook iets mis mee en je wilt niet weten wat dat gekost heeft om heb in orde te krijgen dus een beetje voorbereiding is nooit weg wat bijv onderdelen kost vb een abs sensor 250 euro ex en zo zijn er veel dingen die niet uitwisselbaar zijn .
dat moet je van te voren wel even meenemen
ach, dingen slijten, zo heb ik ook een nieuwe aandrijfas rechts.
je moet de auto zien en willen hebben, en dan bereid zijn om geld er in te pompen….. maar…. dan rij je ook vaak met een smile op je gezicht rond!!!!
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar