Hallo allemaal,
De postbode was zo vriendelijk om vandaag een geriviseerde koppelingsregelaar af te leveren. Gezien het geneuzel met schakelen, afstellen half-automaat, en het roken (lekkage) als een schoorsteen hopelijk een goede investering.
In het handboek ziet de klus er simpel uit, er wordt wel iets gezegd over afstellen met een pen die je op “ongeveer” de goede plek ingedrukt moet houden, maar dat is het dan ook wel.
Vraag 1, ik zie die pen nog niet zitten op het mooie gereviseerde exemplaar. Maar dat kan zo horen, nav de revisie.
Vraag 2, in het handboek staat geen letter over het nadien opnieuw afstellen van de half-automaat. Kortom, een kwestie van erin sleutelen, en het geheel is weer rijklaar?
Vraag 3, gevaarlijk, maar welke narigheid kan ik nog tegenkomen?
Onder het motto “Bezint eer ge begint”, wacht ik eerst wat reacties af, voordat ik de zaak op de oprit uit elkaar trek…
Een grotere beurt, inclusief vervanging ontsteking, staat in mei voor citro mobile gepland, en het vervangen van de koppelingsregelaar wilde ik dan ook laten doen.
Maar ja, ik heb het ding nu thuis, en volgende week een dagje vrij, dus zeker met het mooie weer, reden te meer om op de oprit dit op het oog simpele klusje te klaren.
Alvast bedankt voor het meedenken!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
wordt het dit jaar toch weer in DS style naar Utrecht? Of nemen we wat koelvloeistof mee voor mijn C5.
Zweven is leven
als ik het zo uit m’n hoofd doe is het inderdaad zo simpel:
helemaal indraaien dan terug draaien tot je de (bijv. een) spijker verder in het gaatje op de zijkant kan drukken. dan installeren. dan de spijker verwijderen. vervolgens de gehele basis afsteling van een 1/2 automaat doorlopen. dan als laatste door te rijden de “finetuning” .
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Koelvloeistof voor de C5.
Of je stapt in een Tsjechisch topproduct met Airco EN cruisecontrol
Vervanging koppelingsregelaar dus toch maar bij de garagist dan….. Want met een gammele ontsteking proberen een nieuwe koppelingsregelaar af te stellen is dus niet slim, als de dame al weg wil rijden…..
Overgiesn, zo te zien hebben ze bij citrotech het gaatje voor de spijker netjes afgedicht…..... Want de klodder waarmee een opening is dichtgemaakt, zie ik niet op het origineel….
Jammer, dit sleutelklusje kan ik zo te zien beter uit stellen…..
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
ik heb al meermaals helaas de koppelingsregelaar vervangen…............oorzaak was dat een “gereviseerde” telkens lekte! Bij het bedrijf (chyparse) zei men ook dit onderdeel niet te kunnen testen.
Na jaren lang gekloot te hebben nu een derde gereviseerde van citrotech en eindelijk zonder lekkage!!
Inderdaad na montage basisafstelling halfautomaat doorlopen.
Alles staat goed beschreven in het garage handboek.
Succes! Juriaan
DS & Xantia break excl lpg 2.0
Zo, vandaag was het eindelijk zover…....
De dame gestart, ontlucht met de ontluchtschroef, en de garage uitgehobbeld. Weggereden naar de eendengarage voor ondehroud, koppelingsregelaar, 123 ontsteking, kleppen stellen.
Probleem 1….. Gaspedaal…... dat lijkt te klemmen de eerste cm of meer, en lijkt ook niet lekker terug te komen….. Net alsof je ergens doorheen moet trappen…
Probleem 2…. de koppelingsregelaar…...
Probleem 3,,, draadjes 123.
Probleem 2, vreemd, maar wel op te lossen. Wat is er aan de hand?
De oude regelaar eruitgeschroefd, dat was wel goe dte doen. eindelijk eens iets waar je redelijk goed bij kunt….
Leidingbundeltje op de nieuwe zetten, nieuwe pakkingen, ook geen probleem. Regelaar plaatsen, leidingkjes plaatsen met neiuwe rubbertjes, ook geen probleem. Koppelstukje die in verbinding staat met de gasklep/kabel, iets lastiger, maar lukt ook. Alleen zit dat koppelstukje met een klembout vast op een as van de regelaar.
PROBLEEM !!!!!!!
Werkend volgens het handboek, en afgaande op de informatie (ik heb aan regelaar zelf niks gedaan) de boel in elkaar geschroefd met als resultaat dat er in het gaspedaal geen beweging meer was te krijgen.
De oude gepakt, en gemerkt dat de as waarmee het koppelstuk in verbinding staat draaibaar is.
De nieuwe stond in de uiterste stand, waardoor er geen beweging in te krijgen was. Dat deel weer losgemaakt, toen begon het gewurm. Want die as laat zich niet makkelijk verdaaien, het kostte een beetje meoite om het zaakje zo te krijgen dat de regelaar de hele slag van de gaskabel ook kon maken.
Omdat de dame lekker gebokt staat, niet meer kunnen heen- en weer rijden om te zien of de boel wel werkt, dat zie ik vrijdag wel weer.
Systeem moet ook nog ontlucht worden, en de 123 moet ook nog afgemaakt worden. Daarna basisafstelling halfautomaat, en dan maar eens zien of de boel in beweging kan komen, of dat er iets verkeerd gegaan is.
Het handboek heeft het wel over afstellen met een pen, maar ik ben er van uitgegaan dat Citrotech het goed afgesteld heeft geleverd, hij zou voor 95% goed staan, dat is voor mij voldoende.
In de as zit wel een soort van dood punt/weerstand, waarbij de ene kant de lsag vrij kort is, en de anderekant op de slag vrij lang is. Of het ding nou in die dode stadn moet staan voordat je het koppelstangetje kunt koppelen weet ik niet. Dat blijft vooralsnog de vraag.
Wel opvallend, probleem 1, kleemde gaspedaal, lijkt ook weg te zijn, maar smeren van de kabel en alle scharnierpuntjes is geen overbodige luxe.
Probleem 3, draadjes 123…. vraag is welk draadje op welke stekkertje moet van het injectie deel op het onstekingshuis. Er zijn 2 draajes, en 3 aansluitpunten…. Meten is weten, dus dat gaan we vrijdag maar eens eerst even uitproberen.
Daarna kleppen stellen… ook al zo’n feest Stellen is misschien niet eens nodig, maar gezien de isolatorpijpjes en de nattigheid onderaan tijd om het klepdeksel te lichten en alles te vernieuwen op gebied van pijpjes en rubbers…..
Tips?
Welkom!!!!!!
MVG,Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
123 draadjes
Heb je geen boekje dan?
Eerst onderaan de de inbus bout eruit en het schakelaartje op D zetten.
Voor het afstellen eerst ALLEEN de de roode draad aansluiten.
De swarte naar min van bobine. Rood naar de voorweerstand waar ook de draad vanuit het kontaktslo aan zit. geel naar draad nr. 21, en wit naar draad nr. 22.
Het is een beetje veel om 10 blz van het manual in te typen. Maar dit is denk ik belangrijk.
succes en groeten Johannes
Hoi Johannes,
Tuurlijk hebben we wel een boekje. Afstelliong op zich is ook al klaar.
Nu komt de grap, geel naar 21, wit naar 22.
Vermodelijk heb ik voor die laatste twee het electrische schema nodig om eens te zien welke draden 21 en 22 zouden moeten zijn.
Ik zal met deze info in elk geval vrijdag nog even kijken, zal wel lukken zo denk ik.
Even een linkje naar de foto’s:
http://superpetur.hyves.nl/album/13295559/DSonderhoud/VCMg/?pageid=615Q4N7Z2VC44S0C0
Bedankt!
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
21 en 22 zijn de BUITENSTE van de drie. de middelste is aarde en mag leeg blijven. Ook maakt het niet uit of geel en wit worden omgedraaid!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hoi Joris,
Bedankt voor de tip. Maar om 5 over 9, na 10 minuten in de garage, had ik het zelf ook door. Op schema’s etc. niks te vinden, toen maar eens de oude verdeler erbij gepakt, en daar staat onder de stekker aansluiting het rijtje 21, 12 en 22. Toen waren we daar snel mee klaar.
Ontsteking gesteld, kleppen gecontroleerd, en 2 uitlaatkleppen gesteld, kleppendeksel met nieuwe pakkingen etc. weer terug geplaatst (wat een gepiel), en vervolgens alle zooi van de injectie weer teruggeplaatst en aangesloten. Nieuwe olie erin, was het ongeveer half 1, dus na de lunch afstelling van de ontsteking controleren, om vervolgens de half-automaat af te gaan stellen.
Na 4 uur klooien met de koppelingsregelaar nog niks opgeschoten. Eerst het hele systeem eens goed ontlucht, vooral de voorremmen en met de ontlastschroef, daarna eens gekeken of er geschakeld kon wordne. niet dus, het knopje onder het stuur zat niet helemaal goed. Toen die eenmall weer goed stond, reageerde de bak wel, maar er meost behoorlijk was gas bij om de dame te verplaatsen. Helaas, het leek wel of het gaspedaal steeds stroever reageerde.
Afijn, met werkplaatshandboek erbij begonnen met stap 1 basisafstelling, stand gasklep. Dat afgesteld, toen naar de volgende stap… maar helaas, het gaspedaal wilde niet meer in beweging komen.
Blijkt de klembout op de as van de koppelingsregelaar weer losgekomen te zijn van de as….. Dus weer met pennetje pielen, maar tot nu toe werkt het niet zoals zou moeten.
Morgenmiddag maar weer eens proberen….. Eerst de regelaar eruit, proberne het pennetje/spijkrtje goed te plaatsen en dan de boel weer inbouwen. Bij de laatste poging werd het pennetje zowat dubbelgevouwen toen ik het koppelstukje tussen klembout en gasklepbediening vastmaakte (en was er dus ook niet uit te verwijderen).
Tips, van harte welkom…...
Overigens, de as heb ik inmiddels wel met ene schuurpapiertje opgeruwd, hopelijk blijft die klembout dan beter zitten!
123 ontstekling werkt als een tierelier, maar…. het blok staat wel erg te schudden in verhouding….
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Zo, klus geklaard… Hoop ik…..
Na bestudering van de werkplaatshandboeken de nieuwe regelaar uitgebouwd, pennetje erin gewurmd, spul weer ingebouwd.
En weer geklungel met verbinding tussen gasklep en regelaar. Maar…. bij de oude stonden ze erg naar elkaar toe getrokken, bij deze nieuwe zit er weel meer ruimte tussen. Als maatstaf heb ik gekozen dat het pennetje nog net eruit getrokken moest kunnen worden bij het verbinden van de gasklep aan de regelaar.
Verder opvallend, het staionaire toerental komt volgens de dashboard teller in z’n vrij niet boven de 2250 uit. Dat zal wel kloppen denk ik, heb er wel eens ergens iets over gelezen.
Daarna de half-automaat volgens handboek afgesteld, met enige hulp. Kostte dik anderhalf uur, ivm koppelingshevel die veel te ver gedraaid was, en toen weer terug moest, overige handelingen gingen vrij snel. Centrifugaal regelaar en koppelingsregelaar hoefden niet afgesteld te worden, alleen verhoogd stationair moest een tikje bij.
Helaas, lekker wegrollen is er nog niet bij, het is wegrijden vanuit stilstand zonder kruipen. Tenminste…
Bij de prefrit voeld ik eignelijk voor het eerst kracht vanuit het vooronder, vrij vlot optrekken. Bij gas los knallen in de uitlaat.. toch iets niet goed…..
Bij controle bleek dat de bougiekabel van nr 4 afgebroklen was op de bevestigingsclip….. zat dus wel/niet vast, dus bij het rijden wel/geen vonk….
Maandag dan maar eens kijken of er een apkaatju op mag…...
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Re: Vervangen koppelingsregelaar 23 IE H
superpetur schreef:Hallo allemaal,
De postbode was zo vriendelijk om vandaag een geriviseerde koppelingsregelaar af te leveren. Gezien het geneuzel met schakelen, afstellen half-automaat, en het roken (lekkage) als een schoorsteen hopelijk een goede investering.
In het handboek ziet de klus er simpel uit, er wordt wel iets gezegd over afstellen met een pen die je op “ongeveer” de goede plek ingedrukt moet houden, maar dat is het dan ook wel.
Vraag 1, ik zie die pen nog niet zitten op het mooie gereviseerde exemplaar. Maar dat kan zo horen, nav de revisie.
Vraag 2, in het handboek staat geen letter over het nadien opnieuw afstellen van de half-automaat. Kortom, een kwestie van erin sleutelen, en het geheel is weer rijklaar?
Vraag 3, gevaarlijk, maar welke narigheid kan ik nog tegenkomen?
Onder het motto “Bezint eer ge begint”, wacht ik eerst wat reacties af, voordat ik de zaak op de oprit uit elkaar trek…
Een grotere beurt, inclusief vervanging ontsteking, staat in mei voor citro mobile gepland, en het vervangen van de koppelingsregelaar wilde ik dan ook laten doen.
Maar ja, ik heb het ding nu thuis, en volgende week een dagje vrij, dus zeker met het mooie weer, reden te meer om op de oprit dit op het oog simpele klusje te klaren.
Alvast bedankt voor het meedenken!MVG, Peter
Hoi,
Nauw aansluitend op topic van Peter, was ik zaterdagnacht gaan cruisen en net voor ik de garage binnenreed, merkte ik dat de wagen ‘vertraagd’ reageerde alsk wou vertrekken.
Ik heb een halfautomaat, mijn bollen zijn 2jaar oud incl remaccu en hoofdbol. Remmen en schakelen doet ie goed, alleen alsk schakel en wil vertrekken, merk ik dat ze nie onmiddelijk reageert ; schakelen doet ze onmiddelijk maar bij gas geven,doet ze even niets, dan kruipen en dan pas reageert ze..+/- dikke 3à4 seconden tussen.
Ik verdenk mijn centrifugaal regelaar of heb ik iets over het hoofd gezien??
Thanks
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
kan ook de koppelingsregelaar zijn….......
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
citroen23 schreef:kan ook de koppelingsregelaar zijn….......
Thanks,zijn dit symptomen van de koppelingsregelaar ?
Zou ze defect zijn of iets met regeling te maken ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Tsja, kan helaas van alles wezen….
Bij het afstellen van de half-automaat (voorzover het de IE betreft) zijn er veel handelingen en controles nodig.
Ik zou als ik jou was, gewoon de basisafstelling nalopen.
Op afstand zou ik eerder de slijtage aan de koppelingsplaten verdenken, maar ik ken jouw dame niet.
Bij mijn dame weet ik zo onderhand welke delen er vervangen zijn, en welke er na 34 jaar mee gaan ophouden, zolas de koppelingsregelaar.
Vertraging bij het wegrijden, als dat het enige symptoon is, zou ik niet gelijk naar de koppelingsregelaar wijzen.
Meer informatie is prettig, hoe zit het met schakelen zelf?
Mijn geval is begonnen met slecht/vreemd schakelen/schokken bij de proefrit bijna 4 jaar geleden. ander symptoom het wegvallen van de toeren als je bij koude motor een versnelling koos (de zagende motor, ook zo’n fijn topic van mijzelf…) en verder niet meer vloeiend schakelen van 1 naar 2 naar 3 en weer terug…... 3 naar 4 nooit ene probleem, maar dat zit um in de gekozen techniek, dat werkt weer net even anders als bij de andere versnellingen.
Afgaande op mijn eigen ervaringen van dit moment, basisafstelling controlen, kijken wat je verder tegenkomt, en daarna verder kijken. Verdacht"ontkoppelingscilinder (de inwendige veer wil nog wel eens breken), de koppelingsrgelaar, koppeling zelf en pas in latere instantie de centrifugaalregelaar. Hoewel die laatste nog wel eens last kan hebben van gewchtjes die vast zitten na jarenlange trouwe dienst…...
Tot besluit, wees niet zo onnozel als ikzelf, en ga niet eerst van alles lopen vervangen…... De centrifugaalregelaar vervangen was een kostbare grap, en leverde in mijn geval niet echt veel op…..
Succes!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
superpetur schreef:Tsja, kan helaas van alles wezen….
Bij het afstellen van de half-automaat (voorzover het de IE betreft) zijn er veel handelingen en controles nodig.
Ik zou als ik jou was, gewoon de basisafstelling nalopen.
Op afstand zou ik eerder de slijtage aan de koppelingsplaten verdenken, maar ik ken jouw dame niet.
Bij mijn dame weet ik zo onderhand welke delen er vervangen zijn, en welke er na 34 jaar mee gaan ophouden, zolas de koppelingsregelaar.
Vertraging bij het wegrijden, als dat het enige symptoon is, zou ik niet gelijk naar de koppelingsregelaar wijzen.
Meer informatie is prettig, hoe zit het met schakelen zelf?
Mijn geval is begonnen met slecht/vreemd schakelen/schokken bij de proefrit bijna 4 jaar geleden. ander symptoom het wegvallen van de toeren als je bij koude motor een versnelling koos (de zagende motor, ook zo’n fijn topic van mijzelf…) en verder niet meer vloeiend schakelen van 1 naar 2 naar 3 en weer terug…... 3 naar 4 nooit ene probleem, maar dat zit um in de gekozen techniek, dat werkt weer net even anders als bij de andere versnellingen.
Afgaande op mijn eigen ervaringen van dit moment, basisafstelling controlen, kijken wat je verder tegenkomt, en daarna verder kijken. Verdacht"ontkoppelingscilinder (de inwendige veer wil nog wel eens breken), de koppelingsrgelaar, koppeling zelf en pas in latere instantie de centrifugaalregelaar. Hoewel die laatste nog wel eens last kan hebben van gewchtjes die vast zitten na jarenlange trouwe dienst…...
Tot besluit, wees niet zo onnozel als ikzelf, en ga niet eerst van alles lopen vervangen…... De centrifugaalregelaar vervangen was een kostbare grap, en leverde in mijn geval niet echt veel op…..
Succes!MVG, Peter
Thanks Peter.
Alles werkte tot hiertoe echt prima, schakelen als een mes in de boter, ontkoppelen ook, smooth vertrekken idem, enzo..
Alles is nog steeds zo behalve bij het wegrijden er nu een delta tijd tussen zit.
Hij reageert bij het vertrekken in voor of achteruit, vertraagd..
Ik weet niet hoe oud ze zijn ( ontkoppelingscilinder, koppelingsregelaar, noch de centrifugaal regelaar )
Ik heb wel nog een nieuwe ( gereviseerd ) koppelingsregelaar in de doos, maar zoals je zegt, wil ik graag een goede analyse vooraleer ik begin te sleutelen.
FYI ; ik heb een carbu model halfautomaat.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige