3 van de 9
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
Help! XM hoogteregelaar (opgelost…?!!)
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 06 mei 2007 12:17 PM
  [ # 31 ]

Hoi jan.

zo lezende wat er al gedaan is ,heb je idd de koe al bij de hoorns.
de eigenschap om korte shock’s niet goed te absorberen is idd iets wat hydractive eigen is.
ik denk wel dat er her en der nog wat te winnen valt, maar je zou inderdaad eerst een paar goede sloffen onder je koets moeten parkeren.

anders ga je nu erg soft, en dan met nieuwe banden is het een dweil..
die dikke alu velgen helpen ook niet mee hierin.
XM nonhydractive bollen is iets zachter en die 70 bar is al een behoorlijke stap in de goede richting.

mijn gedachte is dat je nu eerst even met wat andere XMs moet proef rijden, zodat je goed vergelijkingsmateriaal hebt.
maak alleen niet de fout om non hydractive met active te vergelijken.

daarnaast bestaat de mogenlijkheid om de tussenbol te bewerken, en dan niet alleen de bol, maar met name het ventiel wat in en uitschakelt in het hydractive systeem.
daar zitten ook schokbrekers in.

maar goed , we wachten eerst je vergelijkingen af, en daarna je sloffenwissel.

mvgr wupke: Wink

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 06 mei 2007 02:52 PM
  [ # 32 ]

Tja, die van mij is dus wel non-hieperdepiep en met comfortbollen.
Dus dat is dan een beetje appels met peren vergelijken.

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 16 mei 2007 10:49 PM
  [ # 33 ]

Na een schoonmaakbeurt van de hoogteregelaars reageert mijn XM nog steeds te traag op indrukken en loslaten aan de voorkant. De achterkant corrigeert nu netjes in 3-5 seconden, voor duurt het bijna een minuut en soms helemaal niet. Als ik de hoogtebedieningshandle van laag naar hoog zet, komt de achterkant eerst snel omhoog, daarna de voorkant langzaam in stapjes. Naar beneden gaat de voorkant wel snel. De plunjer is brandschoon; ik denk dat het in die nauwe gaatjes zit die naar het retourpijpje leiden. Als de regelaar met alleen lucht gevuld is kan ik de plunjer met de hand heen en weer bewegen. Vul ik hem af met lhm, dan lijkt het vast te zitten. Nou zal dit er wel voor zorgen dat de regelaar met een noodzakelijke vertraging werkt, maar bij mij heb ik het idee dat die gaatjes half verstopt zijn.
- Hoe krijg je die schoon? Is dat ook uit elkaar te halen?
- Ik heb nog hoogteregelaars liggen van een andere Citroën. Zijn alle hoogteregelaars inwendig hetzelfde of zijn er verschillen? (voor/achter, gewicht auto?)
- Hoe test je of een hoogteregelaar nog goed is?

groet, Jan

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 16 mei 2007 11:01 PM
  [ # 34 ]

je zoekt de storing in het verkeerde onderdeel.
het zijn niet je HRs die moeilijk doen.

olie en druk in de HRs zorgen ervoor dat ze vertraagt werken,, dit wil je ook anders heb je een jojo auto.

mogenlijke oorzaak is- interne lekkage van een ander component, waardoor je teveel verlies hebt van de opbrengst van je HD pomp.

je veiligheidsventiel zit van dwars.

je remservo of stuurinrichting vraagt teveel van de opbrengst.

je regelstangen zijn aan een smeerbeurt toe.

je pomp is overleden.

je drukregelaar zou dwars kunnen liggen, al is dit wel de meest onmogenlijke mogenlijkheid.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 16 mei 2007 11:35 PM
  [ # 35 ]

Maar hoe kan het dan dat ie het achter wel perfect doet na het schoonmaken van de achterste HR? Daarvoor was deze ook heel traag.

groet, Jan

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 16 mei 2007 11:41 PM
  [ # 36 ]
JanO schreef:

Maar hoe kan het dan dat ie het achter wel perfect doet na het schoonmaken van de achterste HR? Daarvoor was deze ook heel traag.

groet, Jan

de voorkant = 2 x het gewicht van achter.

je Xm weegt 1,5 ton, voor = 1000 kg en achter 500…..welke kant gaat het eerst omhoog?

daarnaast kon/kan je veiligheidsklep hier wel mee spelen.
die klep is een 2weg deur,, als druk gelijk aan beide zijde,, dan stroomt er vloeistof.
als niet gaat er 1 kant of zelfs beide dicht, en stroomt er niks…
dus de voorkant moet 2X de druk hebben als achter..
mvgr wupke Wink

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 17 mei 2007 12:07 AM
  [ # 37 ]

daarnaast kon/kan je veiligheidsklep hier wel mee spelen.
die klep is een 2weg deur,, als druk gelijk aan beide zijde,, dan stroomt er vloeistof.
als niet gaat er 1 kant of zelfs beide dicht, en stroomt er niks…
dus de voorkant moet 2X de druk hebben als achter..

Zou dat ding niet schoon moeten zijn na 4000km spoelolie? Of kan die ook gewoon kapot?

groet, Jan

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 17 mei 2007 12:16 AM
  [ # 38 ]
JanO schreef:

Maar hoe kan het dan dat ie het achter wel perfect doet na het schoonmaken van de achterste HR? Daarvoor was deze ook heel traag.

groet, Jan

Weet je nog toen je vorige week vrijdag op je trekhaak ging staan en dat de bips op de grond bleef? Dus perfect was het daar ook niet helemaal..

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 17 mei 2007 12:26 AM
  [ # 39 ]
Ries schreef:
JanO schreef:

Maar hoe kan het dan dat ie het achter wel perfect doet na het schoonmaken van de achterste HR? Daarvoor was deze ook heel traag.

groet, Jan

Weet je nog toen je vorige week vrijdag op je trekhaak ging staan en dat de bips op de grond bleef? Dus perfect was het daar ook niet helemaal..

Da’s waar ook… Als je het aan iemand wil laten zien doet ie het niet!
Hij rijdt ook al niet meer zo lekker als vrijdag, geen dag hetzelfde. Evil or Very Mad

groet, Jan

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 17 mei 2007 12:40 AM
  [ # 40 ]

Eerst eens beginnen met 15” en 195, 65, 15?
Vinden de kids wel niet leuk, maar ja…

Of moet je eerst mijn wielen er af slopen om dat eens te perberuh Wink

Trouwens, Jan, als ik je fotootje zo bekijk bij je bijschrift, of de foto van de zijkant op je site dan zie ik ook al iets vreemds.
Net alsof hij wil opstijgen oid.

Maar volgens mij moet je je niet al te veel fixeren op die hoogteregelaars, dat zijn maar simpele dingen eigenlijk in het hele systeem.

De deducerende.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 17 mei 2007 12:40 AM
  [ # 41 ]

lijkt me aan de tijd te worden om eens domweg te spoelen,, en of dus je remmen 1 voor 1 te ontluchten….

daarnaast,, rijhoogte vaststellen,,,,

is simpele oude truuk,....

laagste stand (buikschuifstand dus)  vanaf de grond langs het hart van de naaf,, naar onderkant wielscherm meten..

hoogste stand,,,, dito verhaal qua meten…

het verschil door 2 delen = je rij hoogte ...

hierdoor parkeer je de auto zowel voor als achter exact in het midden van de veerweg, waardoor beide veerbewegingen op gelijke weg afgeveerd en gedempt zijn….

dus voorbeeld….

800 mm max hoogte.
600 mm min hoogte.

= dus 700 mm afgeveerde afgeregelde hoogte..

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 680
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 17 mei 2007 12:52 AM
  [ # 42 ]

Die wagen hoogte klopt inderdaad niet. Die heb ik laatst voor een cm lager afgesteld, maar staat nu op de oude hoogte (???). Ik zal de Wupke methode eens toepassen.
Er schiet me nog iets te binnen. Vorige week heb ik de debietregelaar gereviseerd omdat hij lekte. Gelijk goed schoongemaakt natuurlijk en met nieuwe O-ringen lekvrij. Daarna stuurde de wagen een stuk lichter. Kan dit tenkoste gaan van de drukopbrengst voor het veersysteem? In dat geval kan ik de regelschroef iets terug zetten; hij staat nu in dezelfde positie als voor die tijd in de ‘vervuilde’ regelaar.

groet, Jan

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 17 mei 2007 01:29 AM
  [ # 43 ]

de 1e wet in het storing zoeken =
doe nooit 2 of 3 dingen tegelijk,, want dan weet je nooit wat de oorzaak is /en of waar je moet gaan zoeken…

dus volgens de 1e wet moet je nu eerst de wagenhoogte afstellen… dan testen dan verder kijken….

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 17 mei 2007 02:47 AM
  [ # 44 ]
kreazyV8wuppo schreef:

de voorkant = 2 x het gewicht van achter.

je Xm weegt 1,5 ton, voor = 1000 kg en achter 500…..welke kant gaat het eerst omhoog?

Volgens mij gaat dat niet helemaal op, Wupke.
Voor mij iig niet, als ik de boel aan de praat breng gaat de voor en achter kant tegelijk omhoog, ofschoon jouw redenering voor de hand ligt…

Profiel  
 
Ries
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005

- C3 1.4 VTi Exclusive
Gepost: 17 mei 2007 02:50 AM
  [ # 45 ]

@ Jan: Is de diameter van jouw velg/band combinatie nu kleiner dan de originele of gelijk?
Dit vanwege het feit dat je voorwielkast een beetje hol lijkt.

Profiel  
 
 
3 van de 9
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook