Hallo lui,
Afgelopen week begon mijn 16 TRI break te stotteren en in te houden. Gelijk tanken, natuurlijk, maar het lampje brandde niet en er zat nog zeker tien liter benzine in.
Nu waren de bougiekabels bejaard, dus maar een setje besteld, samen met rotor/verdelerkap/bougies. Gisteren was ik onderweg naar Erik Hannewijk om samen wat dingen te doen, waaronder het vervangen van de bovengenoemde onderdelen.
Ik ben echter maar iets over de helft gekomen! Hij begon al meer te stotteren en in te houden. Eerst ging het nog met constante snelheid goed, op een gegeven moment was het 85 plankgas en even later 75 plankgas. Bij het volgende stoplicht was het over en uit.
Auto laten staan, Erik gebeld en samen eerst wat andere dingen gedaan. ‘s Avonds was de auto afgekoeld, dus toen maar de hele mik vervangen. Zul je net zien, breekt er een y-splitsing in de benzineleiding, maargoed, dat was een uurtje later (na het heen en weer karren naar Bussem) ook gefixt. Bougies konden we niet afstellen, dus die hebben we even laten zitten.
Starten: eerst niks, toen slecht lopen, toen goed lopen! YES!
Afscheid genomen, rit naar huis gemaakt, half uurtje later rij ik Kampen binnen en ik meende te merken dat ie stotterde. Nog af en toe dat ik het net voelde. Hup, de brug over, thuis gekomen, parkeer de wagen netjes met fileparkeren en de wagen staat op de plek en hij begint te sputteren, raar lopen, (weer op 3 poten, leek wel) en toen niks meer. :S
Het was inmiddels twaalf uur oid, dus maar naar bed gegaan.Vanmorgen geprobeerd te starten, maar weer niet lopen. Bougies nu wel vervangen, maar nog zonder resultaat. Dus:
HELP, MIJN WAGEN START NIET! :S
Wat moet ik doen? Ik zal straks ff een losse bougie op de kabel zetten en kijken of ie vonkt en een benzineslang lostrekken of de benzinepomp nog loopt. Ik verwacht eigenlijk dat ie niet vonkt, maar wat kan het dan nog zijn? Bobine?
Groeten,
Jan - HAAT benzinemotoren!
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gewoon wegdoen die auto, Jan. Als hij stuurbekrachtiging heeft weet ik nog wel een geïnteresseerde… Maar goed, ik zou eerst eens het brandstoffilter vervangen, op de achterbrug. Het lijkt ‘n beetje of die enigszins verstopt zit…
Gr Martijn
Haha, jij zeker? Wie heeft er nu geen trek in een Breakje met 85dkm achter de kiezen!
Maar ik zal het straks controleren!
Je vertelt niks over de startmoter en dan soort dingen. Slaat die wel aan en lijkt alles voor de rest in orde? En met gas bij is ook geen beweging in te krijgen? suc6 iig.
BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
BX19TZI schreef:Je vertelt niks over de startmoter en dan soort dingen. Slaat die wel aan en lijkt alles voor de rest in orde? En met gas bij is ook geen beweging in te krijgen? suc6 iig.
Als ‘ie tijdens het rijden afslaat ligt het natuurlijk niet aan de startmotor Ik gok zo op een defecte brandstofpomp, maar dat is wel een heel wilde gok.
Eveneens ben ik tevens ook.
knäckor schreef:BX19TZI schreef:Je vertelt niks over de startmoter en dan soort dingen. Slaat die wel aan en lijkt alles voor de rest in orde? En met gas bij is ook geen beweging in te krijgen? suc6 iig.
Als ‘ie tijdens het rijden afslaat ligt het natuurlijk niet aan de startmotor Ik gok zo op een defecte brandstofpomp, maar dat is wel een heel wilde gok.
Lol Ben nog niet helemaal wakker geloof ik.
BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.
Klinkt eerder als een kapotte bdp sensor
Ijs schreef:Klinkt eerder als een kapotte bdp sensor
LOL. Mag jij die eens aanwijzen bij een 16 TRI.
mpostma schreef:Ijs schreef:Klinkt eerder als een kapotte bdp sensor
LOL. Mag jij die eens aanwijzen bij een 16 TRI.
ops:
Wat beroerd Jan, en de Leader blijft maar gaan…
Lijkt me een brandstof probleem, daar dit afhankelijk is van tijd. (druk, temperatuur)
Citroen Bx Deauville 1993
Re: BX 16 TRI Break: Start niet meer
Begin gewoon eens met schematisch storingzoeken.
Vonken alle bougies overtuigend?
Genoeg benzinedruk? (let op dat die injectorrail bypasse niet te enthausiast benzine doorlaat).
Nu maar hopen dat ie even kapot blijft want dan kun je in elk geval goed meten. Niets zo vervelend als een telkens terugkerende storing die weer verdwijnt als je met je meetapparatuur klaar staat om eens uit te vinden wat het nou is.
@eric: mooi werk!
Kijk ook eens of de ontstekingsmodule goed is, simpel switchen en testen is goed te doen. Deze gaan vaak kapot als de motor warm is, en dan loopt ie ineens slecht en slaat af. is ie weer koud, loopt de motor goed, en naarmate hij weer warmer word kapt ie ermee. totdat deze dus helemaal de geest geeft.
Bobine kan het ook zijn, precies hetzelfde verhaal als de ontstekingsmodule. kijk naar die dingen het eerste, als je geen vonk hebt.
Brandstof kan ook, zoals eerder vermeld, nieuw filter, pomp opbrengst meten en de inspuiting controleren.
Verder kan je naturlijk altijd even uitlezen.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Brandstofpomp dood! Morgen verder kijken, ff multimetertje halen om te meten of er wel spanning op komt en als dat zo is ga ik em gewoon demonteren en kijken waarom ie het niet doet. Misschien is ie te repareren, is al eerder uitgehaald.
Groeten,
Jan
vortex schreef:
Verder kan je naturlijk altijd even uitlezen.
Aan een TRI valt niks uit te lezen. Die heeft nog gewoon ouderwetse analoog geregelde stortkokerinjectie
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005
- BX SPORT
- 2CV Special
Chinco schreef:Brandstofpomp dood! Morgen verder kijken, ff multimetertje halen om te meten of er wel spanning op komt en als dat zo is ga ik em gewoon demonteren en kijken waarom ie het niet doet. Misschien is ie te repareren, is al eerder uitgehaald.
Groeten,
Jan
Als het het type pomp onder de auto is, dan zit waarschijnlijk de beveiliging in de pomp vast. Dit is een beveiliging voor als je over de kop gaat, met een balletje. Heb het laatst ook met mijn bx 16v gehad. Ik heb hem er van onder gehaald en eens flink geschud, toen deed hij het weer. Maar voor de zekerheid toch vervangen. Succes
Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge
michel-16v schreef:Chinco schreef:Brandstofpomp dood! Morgen verder kijken, ff multimetertje halen om te meten of er wel spanning op komt en als dat zo is ga ik em gewoon demonteren en kijken waarom ie het niet doet. Misschien is ie te repareren, is al eerder uitgehaald.
Groeten,
JanAls het het type pomp onder de auto is, dan zit waarschijnlijk de beveiliging in de pomp vast. Dit is een beveiliging voor als je over de kop gaat, met een balletje. Heb het laatst ook met mijn bx 16v gehad. Ik heb hem er van onder gehaald en eens flink geschud, toen deed hij het weer. Maar voor de zekerheid toch vervangen. Succes
Mwah, er zitten echt geen balletjes in de pomp hoor. (ja ik heb ze volledig open gehad)
Maar vastlopen kan weldegelijk. soms is dat met schudden op te lossen, maar meestal moet ie dan echt open. De pompen zijn echter niet gemaakt om open te kunnen. Maar het kan wel.
Een andere pomp is gemakkelijker. Hoeft ook niet per cee onder een BX vandaan te komen. Volvo 740 hebben bijvoorbeeld dezelfde pompen, Ford Scorpio’s ook. En dat zijn vast niet de enige.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.