Bram schreef:
Vraag me nog altijd af waarom die oude 1.9 D maar 65 pk had en de latere types 71….hoe PSA dat heeft opgelost dus met dezelfde cylinderinhoud…ik neem aan dat de pomp is aangepast zo rond 1988 of zo ?
Inlaatspruitstuk.
mpostma schreef:Bram schreef:
Vraag me nog altijd af waarom die oude 1.9 D maar 65 pk had en de latere types 71….hoe PSA dat heeft opgelost dus met dezelfde cylinderinhoud…ik neem aan dat de pomp is aangepast zo rond 1988 of zo ?
Inlaatspruitstuk.
Inlaatspruitstuk is later inderdaad sterk verbeterd, van kunstof en extra bochten in de luchtslang voor nog meer werveling van de lucht.
Zat er toch ook al een EGR op?
ZX1.4i schreef:mpostma schreef:Bram schreef:
Vraag me nog altijd af waarom die oude 1.9 D maar 65 pk had en de latere types 71….hoe PSA dat heeft opgelost dus met dezelfde cylinderinhoud…ik neem aan dat de pomp is aangepast zo rond 1988 of zo ?
Inlaatspruitstuk.
Inlaatspruitstuk is later inderdaad sterk verbeterd, van kunstof en extra bochten in de luchtslang voor nog meer werveling van de lucht.
Zat er toch ook al een EGR op?
BXen zijn in NL niet met EGR geleverd. Alleen sommige import BXen hebben dat.
Bram schreef:Lelijke Eend schreef:Vandaag ben ik bij Roel geweest. Hij heeft in Criezel gereden. Hij vond het een goede wagen (blij om dat te horen!) maar het kon nog beter ... Hij heeft dus de motorkap open getrokken en wat geschroefd aan de dieselpomp. Resutlaat: Criezel is nu merkbaar feller Ik was al erg tevreden, maar nu is het echt super ! Ook zou Criezel iets zuiniger kunnen rijden (ik haal de 1:16 niet ops: ) door de brandstofpomp in zijn geheel wat te draaien. Dat lijkt mij best eng, maar wie weet ...
Roel, in elk geval enorm bedankt, Criezel rijdt nu nog lekkerder
Dan heeft hij de rookstop iets ingedraait, mag ik aannemen….maar heeft hij hem dan ook weer stationair iets terug geschroefd ?
Want als je de rookstop wat inschroeft, dan gaat hij iets harder stationair lopen.Bij warme motor moet hij rond de 850 a 900 toeren draaien.
Maar ik was ook bang dat mijn TZD juist meer zou gaan gebruiken toen ik de rookstop iets indraaide….maar het is keurig 1 op 17 gebleven…..dat is wel met heel veel snelweg km’s….met kleine ritjes zal ik dat niet halen. (1 op 15 vermoed ik)
Ik heb de rookstop maar eens een heel stuk UITgedraaid. Het ding is slakkentraag, maar het verbruik is op de snelweg zover gezakt dat ik bij 140 km/u minder lijk te verbruiken dan op mijn binnendoor-stratencircuit.
En denk erom dat je bij de volgende APK hem weer iets terug schroeft…anders zou je weleens problemen kunnen krijgen met de roetmeting.
Zo’n vaart loopt dat denk ik niet. Een motor die je mooi schoon trapt (zoals die van een break met zijn rare eindoverbrenging waardoor ie altijd vrij hoog op toeren loopt) heeft dat probleem niet zo snel. De laatste APK haalde mijn 19TGD, die ik behoorlijk de hoek in trap, een K van 0.2 - en nee, er zat geen slang los.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:De laatste APK haalde mijn 19TGD, die ik behoorlijk de hoek in trap, een K van 0.2 - en nee, er zat geen slang los.
0,2 is erg netjes
Dat van die slang, is dat een truuk om een lagere waarde te krijgen ?
Ik neem aan dat je de luchtslang van het filterhuis loskoppelen bedoelt?
karel schreef:Ik heb de rookstop maar eens een heel stuk UITgedraaid.
Het ding is slakkentraag, maar het verbruik is op de snelweg zover gezakt dat ik bij 140 km/u minder lijk te verbruiken dan op mijn binnendoor-stratencircuit.
Hm, vreemd…...ik weet zeker dat ik ze altijd met de klok mee moest INdraaien om hem feller te krijgen…plus dat hij dan meer toeren gaat maken bij stationaire loop.
Dat is dus bij een Boschpomp, waar de rookstop aan de zijkant zit…..heb al tijden geen Lucaspomp meer gehad dus kan mij niet herinneren hoe dat bij die pomp zit.
Of bedoelde je nu dat door het UITdraaien hij erg traag is geworden….dan begrijp ik wat je bedoeld.
Of Roel aan de rookstop gedraaid heeft durf ik niet te zeggen, dat zal ik hem eens navragen Voorheen was het zo dat als je gas gaf en het gas weer los laat, het toerental zakte tot (bijvoorbeeld) 800 toeren en de motor zichzelf dan weer herstelde (toerental gaat dan weer wat omhoog) waardoor de motor 1000 toeren draait. Nu zakt zakt het toerental gewoon zoals het hoort in 1 keer terug naar de 1000 toeren zonder zichzelf te hoeven herstellen.
Verder had Roel het over de officiele intellingen en bijbehorende gegevens, dus niet aan de dieselpomp draaien om de motor ‘op te voeren’ maar om de motor het weer te laten doen zoals Citroën het ooit bedoeld heeft. Het lijkt mij dan niet dat de levensduur verkort gaat worden als die pomp verdraaid wordt.
Enneh, ik vraag mij af waarom Roel niet bij 1 of andere (BX/Citroën) dieselspecialist werkt. Hij heeft er duidelijk enorm veel verstand van !
Schijt aan originaliteit.
Lelijke Eend schreef:Verder had Roel het over de officiele intellingen en bijbehorende gegevens, dus niet aan de dieselpomp draaien om de motor ‘op te voeren’ maar om de motor het weer te laten doen zoals Citroën het ooit bedoeld heeft. Het lijkt mij dan niet dat de levensduur verkort gaat worden als die pomp verdraaid wordt.
Het blijft jouw auto
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 31-03-2005
- BX BX 19 TZI Break
- Xantia V6 Exclusive Automaat
- C5 C5 Tourer - 2.2 HDi 204 PK
- C5 Break 2.0-16V Ligne Prestige
Iemand had aan de pomp gezeten.
De koudstart vervroeger was zo ingedraaid dat de kabel geen beweging kon maken.
Dit werk goed in de winter want dan start hij beter.
Deze heb ik wat bijgesteld zodat de motor langzamer gaat lopen met de andere stelbout de toeren weer op rond 900 gezet toen liep het al een stuk beter.
De rookgasstop stelbout kom ik niet aan.
Het afstellen laat ik altijd door een dieselspecialist doen in Oudehaske.
Groetnis fan Roel Tiemersma.
Akkrum. Friesland
http://www.bxclub.nl
http://www.citroenbx.nl
bxtrdturbo schreef:De koudstart vervroeger was zo ingedraaid dat de kabel geen beweging kon maken.
Dit werk goed in de winter want dan start hij beter.
Deze heb ik wat bijgesteld zodat de motor langzamer gaat lopen met de andere stelbout de toeren weer op rond 900 gezet toen liep het al een stuk beter.
De rookgasstop stelbout kom ik niet aan.
Het afstellen laat ik altijd door een dieselspecialist doen in Oudehaske.
Je kan zelf nog even controleren of de was-thermostaat nog goed werkt, de verplaatsing van de kabel tussen koud en warm moet minimaal 7mm zijn.
Wat het afstellen betreft, dat is inderdaad specialisten werk, die doen dat met meetklokje en nog meer van dat soort eng meetspul.
bxtrdturbo schreef:Iemand had aan de pomp gezeten.
De koudstart vervroeger was zo ingedraaid dat de kabel geen beweging kon maken.
Dit werk goed in de winter want dan start hij beter.
Deze heb ik wat bijgesteld zodat de motor langzamer gaat lopen met de andere stelbout de toeren weer op rond 900 gezet toen liep het al een stuk beter.De rookgasstop stelbout kom ik niet aan.
Het afstellen laat ik altijd door een dieselspecialist doen in Oudehaske.
Ah…..dan lijkt het me stug dat de BX sneller is geworden, wat Elmer dus zei.
(*Criezel is merkbaar feller*)
Daar heeft de afstelling van de koudstart niks mee te maken….want die doet niks meer als de motor goed warm is.
Roel heeft niet alleen aan de koudstart gedraaid Ook aan wat andere afsteldingetjes. Echter, ik ben niet zo thuis in de dieselwereld, dus ik kan niet zeggen waar hij precies aan gedraaid heeft ops: Wel heb ik vertrouwen in Roel’s kennis en kunde, dus als Roel aan iets draait, zal de motor daardoor niet in de soep lopen, eerder verslijten of wat dan ook.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Lelijke Eend schreef:Roel heeft niet alleen aan de koudstart gedraaid Ook aan wat andere afsteldingetjes. Echter, ik ben niet zo thuis in de dieselwereld, dus ik kan niet zeggen waar hij precies aan gedraaid heeft ops: Wel heb ik vertrouwen in Roel’s kennis en kunde, dus als Roel aan iets draait, zal de motor daardoor niet in de soep lopen, eerder verslijten of wat dan ook.
Nee, dat zegt ook niemand. Maar door aan de koudtstartafstelling te draaien wordt de auto niet feller.
Eveneens ben ik tevens ook.
Dat zou best kunnen hoor, maar ik wou dus even zeggen dat er niet alleen aan de koudstartinstelling gedraaid is.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Lelijke Eend schreef:Dat zou best kunnen hoor, maar ik wou dus even zeggen dat er niet alleen aan de koudstartinstelling gedraaid is.
Niemand twijfelt aan de kundigheid van Roel hoor Trouwens, ik heb nu al zoeveel gelezen over Criezel dat ik wel erg benieuwd begin te worden. Als je een keer langs Hilversum gaat komen kan ik ervoor zorgen dat de koffie hier bruin is en klaarstaat!
Eveneens ben ik tevens ook.