Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Ries schreef:kreazyV8wuppo schreef:
de voorkant = 2 x het gewicht van achter.
je Xm weegt 1,5 ton, voor = 1000 kg en achter 500…..welke kant gaat het eerst omhoog?
Volgens mij gaat dat niet helemaal op, Wupke.
Voor mij iig niet, als ik de boel aan de praat breng gaat de voor en achter kant tegelijk omhoog, ofschoon jouw redenering voor de hand ligt…
Bij mij gaat ze idd de ene dag netjes voor en achter te gelijk omhoog en de andere dag weer niet, ik maak me er niet zo druk om, het is een citroën he.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Het gaat er niet om of je je er druk om maakt, maar of het verschil in gewicht voor en achter er toe doet.
En dat doet het volgens mijn ervaring niet.
Ries schreef:@ Jan: Is de diameter van jouw velg/band combinatie nu kleiner dan de originele of gelijk?
Dit vanwege het feit dat je voorwielkast een beetje hol lijkt.
De diameter is iets kleiner dan origineel; 23,1 mm om precies te zijn. In de wielkuip scheelt dat dus een dikke centimeter.
Handige link voor dit soort dingen:
Kun je leuk mee spelen..
groet, Jan
edit: Dit betreft de voorwielen, 205/50-16. De achterwielen zijn praktisch gelijk aan origineel, 205/55-16
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Ries schreef:kreazyV8wuppo schreef:
de voorkant = 2 x het gewicht van achter.
je Xm weegt 1,5 ton, voor = 1000 kg en achter 500…..welke kant gaat het eerst omhoog?
Volgens mij gaat dat niet helemaal op, Wupke.
Voor mij iig niet, als ik de boel aan de praat breng gaat de voor en achter kant tegelijk omhoog, ofschoon jouw redenering voor de hand ligt…
het verschil hierin is divers…
ja dan nee hydractief.
de algehele staat van het systeem.
en raar maar waar, er is geen 1 HP citroen die hetzelvde veert en rijd als de ander.
in het geval van JanO zn Xm ,ben ik van mening dat er ergens een blokkade in het systeem zit.
dit kan zijn (in het geval hydractief)de electroklep van het hydractief/antiezink systeem.
en of de veiligheidsklep die traag reageert.
eea is wel uit te vlooien, echter ik zou dan de patient hier voor de deur moeten hebben.
op deze manier is het lastig om exact aan te geven wat er mis is.
mvgr wupke
Te weinig opbrengst van de HDpomp zou goed kunnen. Als ik van de laagste naar hoogste stand ga gaat vaak het stoplampje even branden. Ik heb de pomp al een keer vervangen maar deze was nog slechter, dus de oude er weer opgezet. Overigens hoor ik hem zelden aanslaan onder het rijden en bij stationairloop. Voorraadbol is pas gevuld.
Ik blijf het vreemd vinden dat de hoogte voor zo slecht gecorrigeerd wordt en dat de wagenhoogte voor nogal variëert. Dat maakt het afstellen ook lastig…
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Misschien iets met de veer comp? Stekkertjes schoon maken? Vuil in de retourleidingen bij de veerpoten? Het zijn maar suggesties.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Vandaag de wagenhoogte gemeten volgens de Wupke-methode. Voor staat precies goed, achter 1 cm te laag (!). Zou dit van invloed kunnen zijn op de vering of valt dit nog binnen de marges? Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om op een put te staan, dus bijstellen komt later.
groet Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
JanO schreef:Vandaag de wagenhoogte gemeten volgens de Wupke-methode. Voor staat precies goed, achter 1 cm te laag (!). Zou dit van invloed kunnen zijn op de vering of valt dit nog binnen de marges? Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om op een put te staan, dus bijstellen komt later.
groet Jan
valt nog binnen de marge, voor 1 cm zou ik niet moeilijk gaan doen, tenzij je een pietje precies bent..
dan nu stap 2, controle electro kleppen.
ik ga er even vanuit dat het een hydractive is, dan vind je de klep rechts onder in de tunnel .
hij zit iets voor of ter hoogte van je schakelpook mechaniek.
de stekker eruit trekken, en gaan rijden, hij zou nu continu in sportstand moeten staan.
als ja dan weer aansluiten.
stap 3- lekretour van de veiliheidsklep halen, en dan de achterkant optillen van de grond, vervolgens de auto eerst in de buikschuiver mode parkeren, en even de drukregelaar drukloos zetten.
vervolgens weer de achterkant op de grond zetten.
dan de drukregelaar weer dicht zetten (sleutel 12 ).
zet nu contact aan, en de auto in rijstand.
dan starten.
handigerwijs -als je de lekretour van de veiligheidsklep los gemaakt hebt, hang er dan een slangetje aan wat je langs de auto in een potje/fles parkeert.
na deze proef even melden hoeveel en waneer er lekvloeistof kwam.
daarnaast, deze actie schakelt de veiligheidsklep in werking, gevolg is iig dat bij het hernieuwd op druk zetten van het systeem, er enige tijd kan verstrijken.
maw, rustig stationair laten draaien, en madam rustig de tijd geven om op druk te komen.
mvgr wupke
stap 3- lekretour van de veiliheidsklep halen, en dan de achterkant optillen van de grond, vervolgens de auto eerst in de buikschuiver mode parkeren, en even de drukregelaar drukloos zetten.
vervolgens weer de achterkant op de grond zetten.
dan de drukregelaar weer dicht zetten (sleutel 12 ).
Mooi klusje voor morgen. Maar wat is het nut van het optillen van de achterkant? Kun je hem ook drukloos maken zoals beschreven in de vraagbaak?
Hoeveel olie mag/moet eruit komen?
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Volgens mij raken we zo langzamerhand het spoor bijster en vergeten we het initiële probleem.
Die electroklep werkt wel, daar heeft Jan zelfs een LEDje voor ingebouwd, je moet zelfs bijna te veel moeite doen om hem te laten uitschakelen.
Bij abrupt gassen reageert de klep niet eens en trekt de kont naar beneden.
De achterkant is zo zacht als boter, als er een vlieg op de trekhaak gaat zitten drukt ie hem naar de grond.
Dit in tegenstelling tot de voorzijde, vond ik persoonlijk.
Deze is rond het midden vrij stijf, kan de hoogte zijn ofwel stroeve veerpoten.
En dan het bandenverhaal, hè, die maken volgens mij dat je de klinkertjes voelt.
Just my 2 cents.
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
De xm van mijn buurman heeft het zelfde probleem, de garage heeft het op gelost, ik weet alleen nog niet hoe dat hoor ik maandag.
Als ik heb gehoord wat het was laat ik het weten.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
eXpelliarMus schreef:De xm van mijn buurman heeft het zelfde probleem, de garage heeft het op gelost, ik weet alleen nog niet hoe dat hoor ik maandag.
Als ik heb gehoord wat het was laat ik het weten.
Ben benieuwd!
groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Ries schreef:Volgens mij raken we zo langzamerhand het spoor bijster en vergeten we het initiële probleem.
Die electroklep werkt wel, daar heeft Jan zelfs een LEDje voor ingebouwd, je moet zelfs bijna te veel moeite doen om hem te laten uitschakelen.
Bij abrupt gassen reageert de klep niet eens en trekt de kont naar beneden.De achterkant is zo zacht als boter, als er een vlieg op de trekhaak gaat zitten drukt ie hem naar de grond.
Dit in tegenstelling tot de voorzijde, vond ik persoonlijk.
Deze is rond het midden vrij stijf, kan de hoogte zijn ofwel stroeve veerpoten.En dan het bandenverhaal, hè, die maken volgens mij dat je de klinkertjes voelt.
Just my 2 cents.
Dat bandenverhaal klopt helemaal waar het gaat om het opvangen van kleine oneffenheden. De harde serie 1 stoelen werken ook niet echt mee.
Daarnaast speelt echter dat het echte zweefgevoel meestal ontbreekt, terwijl de auto dat wel soms heeft gehad. Dat geeft mij het gevoel dat het systeem nog niet optimaal werkt, vandaar mijn speurtocht naar mogelijke oorzaken. Ik moet inderdaad oppassen dat ik het spoor niet bijster raak. De drukopbrengst heeft wel invloed op het veerkarakter. Vanmiddag heb ik de regelschroef van de vers gereviseerde debietregelaar een kwartslag teruggezet, zodanig dat de stuurbekrachtiging net genoeg heeft om goed te werken. Blijkbaar komt er nu iets meer drukopbrengst beschikbaar voor het veersysteem, ik kan het verschil in positieve zin merken, ook na een paar ritten nog.. Je zou hier uit op kunnen maken dat de HDpomp tekort schiet (zie eerder bericht in dit draadje) of dat de in- en uitslagwaarden van de drukregelaar verlopen zijn. In die zin klopt de strekking van Wups verhaal wel, hoewel ik niet aan de elektroklep of andere hydractieve onderdelen denk. Het veiligheidsventiel is onbekend terrein voor mij, zou mischien kunnen.
groet, Jan (ik hoop dat ik jullie niet verveel met mijn ‘luxe’probleem)
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
In, tegendeel.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006
- Xsara Scootertje.
Het heeft ff geduurd maar zkh de XM is weer thuis, het veer probleem is opgelost door er CX bollen op teschroeven om zo de stukzijnde elektroklep te om zijlen het rijd en veert opperbest moet ik er bij melden,
Het is een lowe budget oplossing maar het werkt wel.
” Citroën amateur monteur in ruste!? Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “