1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
BX 16 TRI Break: Start niet meer :(
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 17 mei 2007 01:15 PM

Hallo lui,

Afgelopen week begon mijn 16 TRI break te stotteren en in te houden. Gelijk tanken, natuurlijk, maar het lampje brandde niet en er zat nog zeker tien liter benzine in.
Nu waren de bougiekabels bejaard, dus maar een setje besteld, samen met rotor/verdelerkap/bougies. Gisteren was ik onderweg naar Erik Hannewijk om samen wat dingen te doen, waaronder het vervangen van de bovengenoemde onderdelen.
Ik ben echter maar iets over de helft gekomen! Hij begon al meer te stotteren en in te houden. Eerst ging het nog met constante snelheid goed, op een gegeven moment was het 85 plankgas en even later 75 plankgas. Bij het volgende stoplicht was het over en uit.
Auto laten staan, Erik gebeld en samen eerst wat andere dingen gedaan. ‘s Avonds was de auto afgekoeld, dus toen maar de hele mik vervangen. Zul je net zien, breekt er een y-splitsing in de benzineleiding, maargoed, dat was een uurtje later (na het heen en weer karren naar Bussem) ook gefixt. Bougies konden we niet afstellen, dus die hebben we even laten zitten.
Starten: eerst niks, toen slecht lopen, toen goed lopen! YES!
Afscheid genomen, rit naar huis gemaakt, half uurtje later rij ik Kampen binnen en ik meende te merken dat ie stotterde. Nog af en toe dat ik het net voelde. Hup, de brug over, thuis gekomen, parkeer de wagen netjes met fileparkeren en de wagen staat op de plek en hij begint te sputteren, raar lopen, (weer op 3 poten, leek wel) en toen niks meer. :S
Het was inmiddels twaalf uur oid, dus maar naar bed gegaan.Vanmorgen geprobeerd te starten, maar weer niet lopen. Bougies nu wel vervangen, maar nog zonder resultaat. Dus:
HELP, MIJN WAGEN START NIET! :S

Wat moet ik doen? Ik zal straks ff een losse bougie op de kabel zetten en kijken of ie vonkt en een benzineslang lostrekken of de benzinepomp nog loopt. Ik verwacht eigenlijk dat ie niet vonkt, maar wat kan het dan nog zijn? Bobine?

Groeten,
Jan - HAAT benzinemotoren!

Profiel  
 
Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 17 mei 2007 01:23 PM
  [ # 1 ]

Gewoon wegdoen die auto, Jan. Als hij stuurbekrachtiging heeft weet ik nog wel een geïnteresseerde…  Laughing  Maar goed, ik zou eerst eens het brandstoffilter vervangen, op de achterbrug. Het lijkt ‘n beetje of die enigszins verstopt zit…

Gr Martijn

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 17 mei 2007 03:04 PM
  [ # 2 ]

Haha, jij zeker? Wie heeft er nu geen trek in een Breakje met 85dkm achter de kiezen! Very Happy
Maar ik zal het straks controleren!

Profiel  
 
BX19TZI
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 974
Geregistreerd: 04-03-2007

Gepost: 17 mei 2007 03:07 PM
  [ # 3 ]

Je vertelt niks over de startmoter en dan soort dingen. Slaat die wel aan en lijkt alles voor de rest in orde? En met gas bij is ook geen beweging in te krijgen? suc6 iig.

BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.

Profiel  
 
knäckor
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006

- C5 2.0 16v HDi Break
Gepost: 17 mei 2007 03:11 PM
  [ # 4 ]
BX19TZI schreef:

Je vertelt niks over de startmoter en dan soort dingen. Slaat die wel aan en lijkt alles voor de rest in orde? En met gas bij is ook geen beweging in te krijgen? suc6 iig.

Als ‘ie tijdens het rijden afslaat ligt het natuurlijk niet aan de startmotor Wink  Ik gok zo op een defecte brandstofpomp, maar dat is wel een heel wilde gok.

Eveneens ben ik tevens ook.

Profiel  
 
BX19TZI
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 974
Geregistreerd: 04-03-2007

Gepost: 17 mei 2007 03:12 PM
  [ # 5 ]
knäckor schreef:
BX19TZI schreef:

Je vertelt niks over de startmoter en dan soort dingen. Slaat die wel aan en lijkt alles voor de rest in orde? En met gas bij is ook geen beweging in te krijgen? suc6 iig.

Als ‘ie tijdens het rijden afslaat ligt het natuurlijk niet aan de startmotor Wink  Ik gok zo op een defecte brandstofpomp, maar dat is wel een heel wilde gok.

Lol Very Happy Ben nog niet helemaal wakker geloof ik. Wink

BX 19TZI Break (blauw): GTI blok (standaard) weer fantastisch rijdend gemaakt.
BX GTi 8 klepper (rood): blok gekieteld, 50 tinten rood en een wagen die weer gered is.
BX Ourane (grijs): gekocht in Frankrijk. Opties zoals airco en abs. Inmiddels 152.000km gelopen. Heerlijke en complete wagen.
BX GTi 16v Mk1(zwart): Opties zoals cruise control, lederen bekleding en schuif-kanteldak. (De mooiste BX van de wereld) Compleet gerestaureerd.

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 17 mei 2007 03:19 PM
  [ # 6 ]

Klinkt eerder als een kapotte bdp sensor

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 17 mei 2007 03:26 PM
  [ # 7 ]
Ijs schreef:

Klinkt eerder als een kapotte bdp sensor

LOL. Mag jij die eens aanwijzen bij een 16 TRI.

Profiel  
 
Ijs
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3240
Geregistreerd: 05-01-2005

Gepost: 17 mei 2007 03:35 PM
  [ # 8 ]
mpostma schreef:
Ijs schreef:

Klinkt eerder als een kapotte bdp sensor

LOL. Mag jij die eens aanwijzen bij een 16 TRI.

Rolling Eyes  Surprisedops:

Profiel  
 
Eric
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 379
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 17 mei 2007 03:43 PM
  [ # 9 ]

Wat beroerd Jan, en de Leader blijft maar gaan…
Lijkt me een brandstof probleem, daar dit afhankelijk is van tijd. (druk, temperatuur)

Citroen Bx Deauville 1993

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 17 mei 2007 04:05 PM
  [ # 10 ]

Re: BX 16 TRI Break: Start niet meer Sad

Begin gewoon eens met schematisch storingzoeken.

Vonken alle bougies overtuigend?

Genoeg benzinedruk? (let op dat die injectorrail bypasse niet te enthausiast benzine doorlaat).

Nu maar hopen dat ie even kapot blijft want dan kun je in elk geval goed meten. Niets zo vervelend als een telkens terugkerende storing die weer verdwijnt als je met je meetapparatuur klaar staat om eens uit te vinden wat het nou is.

@eric: mooi werk!

Profiel  
 
vortex
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1055
Geregistreerd: 13-03-2004

- BX 16V
Gepost: 17 mei 2007 06:13 PM
  [ # 11 ]

Kijk ook eens of de ontstekingsmodule goed is, simpel switchen en testen is goed te doen. Deze gaan vaak kapot als de motor warm is, en dan loopt ie ineens slecht en slaat af. is ie weer koud, loopt de motor goed, en naarmate hij weer warmer word kapt ie ermee. totdat deze dus helemaal de geest geeft.
Bobine kan het ook zijn, precies hetzelfde verhaal als de ontstekingsmodule. kijk naar die dingen het eerste, als je geen vonk hebt.

Brandstof kan ook, zoals eerder vermeld, nieuw filter, pomp opbrengst meten en de inspuiting controleren.

Verder kan je naturlijk altijd even uitlezen.  Wink

liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap Wink

klik op de link voor het hele verslag van de BX 16V

Profiel  
 
Chinco
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 746
Geregistreerd: 26-10-2005

Gepost: 18 mei 2007 02:28 AM
  [ # 12 ]

Brandstofpomp dood! Morgen verder kijken, ff multimetertje halen om te meten of er wel spanning op komt en als dat zo is ga ik em gewoon demonteren en kijken waarom ie het niet doet. Misschien is ie te repareren, is al eerder uitgehaald. Wink

Groeten,
Jan

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 18 mei 2007 02:33 AM
  [ # 13 ]
vortex schreef:

Verder kan je naturlijk altijd even uitlezen.  Wink

Aan een TRI valt niks uit te lezen. Die heeft nog gewoon ouderwetse analoog geregelde stortkokerinjectie

Profiel  
 
michel-16v
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005

- BX SPORT
- 2CV Special
Gepost: 18 mei 2007 02:42 AM
  [ # 14 ]
Chinco schreef:

Brandstofpomp dood! Morgen verder kijken, ff multimetertje halen om te meten of er wel spanning op komt en als dat zo is ga ik em gewoon demonteren en kijken waarom ie het niet doet. Misschien is ie te repareren, is al eerder uitgehaald. Wink

Groeten,
Jan

Als het het type pomp onder de auto is, dan zit waarschijnlijk de beveiliging in de pomp vast. Dit is een beveiliging voor als je over de kop gaat, met een balletje. Heb het laatst ook met mijn bx 16v gehad. Ik heb hem er van onder gehaald en eens flink geschud, toen deed hij het weer. Maar voor de zekerheid toch vervangen. Succes

Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge

Profiel  
 
stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2230
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 18 mei 2007 11:52 AM
  [ # 15 ]
michel-16v schreef:
Chinco schreef:

Brandstofpomp dood! Morgen verder kijken, ff multimetertje halen om te meten of er wel spanning op komt en als dat zo is ga ik em gewoon demonteren en kijken waarom ie het niet doet. Misschien is ie te repareren, is al eerder uitgehaald. Wink

Groeten,
Jan

Als het het type pomp onder de auto is, dan zit waarschijnlijk de beveiliging in de pomp vast. Dit is een beveiliging voor als je over de kop gaat, met een balletje. Heb het laatst ook met mijn bx 16v gehad. Ik heb hem er van onder gehaald en eens flink geschud, toen deed hij het weer. Maar voor de zekerheid toch vervangen. Succes

Mwah, er zitten echt geen balletjes in de pomp hoor. (ja ik heb ze volledig open gehad)
Maar vastlopen kan weldegelijk. soms is dat met schudden op te lossen, maar meestal moet ie dan echt open. De pompen zijn echter niet gemaakt om open te kunnen. Maar het kan wel.

Een andere pomp is gemakkelijker. Hoeft ook niet per cee onder een BX vandaan te komen. Volvo 740 hebben bijvoorbeeld dezelfde pompen, Ford Scorpio’s ook. En dat zijn vast niet de enige.

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook