Brandstof-toevoer problemen
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 01 mei 2007 08:54 PM

Dag leu,

na het tanken bij een verdacht tankstation heb ik continue brandstofproblemen: tot twee keer toe zat m’n filter vol met water en moest ik noodgedwongen stoppen en eerst het filtertje leeggieten voordat ik verder kon.
Nu een aantal tankbeurten verder heb ik nog steeds problemen: ze zuigt o-n-t-s-t-e-l-l-e-n-d slecht benzine aan.
Hoogstwaarschijnlijk zit de aanzuigleiding vol met meuk.
Ik heb er al een keer luchtdruk opgezet (uiteraard met tankdop los) en dat ging erg moeilijk maar uiteindelijk gutste het uit de tankdop.
Tijdje goedgegaan,nu weer hetzelfde…wordt er een bietsje moe van…
Als ik zelf in de aanzuigleiding blaas krijg ik er met moeite lucht door…een rooie harses,dat wel.

De plastic tank heeft geen aftapmogelijkheid,dus rest waarschijnlijk niets anders dan tankdemontage….of??
Wie?
Welke van de twee leidingen (onder de dop onder de achterbank) is de aanvoer en welke retour?

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 01 mei 2007 10:41 PM
  [ # 1 ]

Probleem opgelost:

ik ben,gewapend met een compressor,de auto ingedoken.
Allereerst de slang op het filter losgetrokken en achter de aardedraad die op je veerpoot zit gehaakt,omhoog wijzend.
Daarna de achterbank omhooggeklapt,plastic dop verwijderd en de brandstofslangen losgenomen.
Op de juiste (die ook op het tankelement zit = aanvoer) luchtdruk gezet en naast een douche in het motorcompartiment hoorde ik tevens stukjes tikken tegen de motorkap…..roest..mmmm.
Dus tankelement losgenomen en het kleine filtertje op de aanvoerleiding verwijderd,en wat bleek: door de roest (uit het pijpje zelf) was de doorvoer praktisch nihil!
Dus schoongemaakt,doorgeblazen en weer gemonteerd.
Efkes stukkie snelweg…gááán! (nouja,zover dat met 40 pk kan..).
Blijkbaar is het pijpje door veel condens/water gaan roesten.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 08 mei 2007 09:14 PM
  [ # 2 ]

Mmmm….nieuw probleem,waarschijnlijk veroorzaakt door bovenstaande:
ik verdenk m’n brandstofpompje (mechanisch) van zo-goed-als-dood zijn.
Nog steeds is er weinig verbetering in het brandstofniveau in het filter,ondanks dat de leiding nu doorgeblazen en roestvrij is.
Hoe kan ik deze testen?
Als ik de aanvoer loskoppel en ik start de motor,dan voel ik verdomd weinig vacuumwerking aan de nippel (bij stationair wel te verstaan).
Toch kan ik redelijk normaal met de auto rijden,zij het dat ze stottert bij overschakelen en ‘even’ bedenkingstijd nodig heeft bij gasgeven…
Wie?

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 11 mei 2007 07:35 PM
  [ # 3 ]

Ik heb uit voorzorg het pompje maar vervangen,kost ook geen drol (iets van 22 euro).
Wel raar: bij het loskoppelen van de brandstofslang tussen pomp en carb spoot de benzine eruit….terwijl de motor stil stond.
Meteen zoog het filter zich vol….sraar.

Volgende vraag dan (voor de kenners):
ik blijf wat last houden van een ‘hik’-gedrag bij plots gasgeven.
Stationair loopt ze goed,maar als je gasgeeft heeft ze even bedenktijd nodig.
Dit treedt ook op bij doortrekken en dan doorschakelen; wanneer je vervolgens in de volgende versnelling weer gasgeeft vraagt ze even bedenktijd,wat resulteert in hikgedrag.
Ontstekingstijdstip is spot on,zover ik kan testen is de vacuumvervroeger okee (door hard te zuigen aan de leiding en plots loslaten hoor je de grondplaat verschieten).
Ze doet dit hikken ook met iets choke,dus betwijfel ik of dit carb-gerelateerd is.
Wie?

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 12 mei 2007 04:46 PM
  [ # 4 ]

Zover ik weet hebben deze carbjes geen accelleratiepompje dat extra benzine inspuit tijdens plots volgas geven…
Tis wat lastig maar overkombaar.
Bij het stoplicht merk je het het meest: pruttelend vanuit stationair probeer je op te trekken en ondanks dat je gas geeft doet de motor niet veel…

EDIT: die sitter dus wel op….volgens de handleiding.
Mmm…
Denk zelf dat het een CO-verhaal is eigenlijk,zal straks met de APK wel uitwijzen.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 15 mei 2007 11:36 PM
  [ # 5 ]

Het hikken is,na montage van een nieuwe brandstofpomp, bijna geheel verdwenen.
Ze kreeg dus gewoon te weinig benzine blijkt nu.
Mooi hè,hoe je spelender wijs problemen kunt oplossen?

Morgen APK,ben benieuwd…

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 17 mei 2007 12:48 PM
  [ # 6 ]

Afgekeurd….

ik had rechts geen grootlicht (slechte stekkerverbinding bij rempomp),en m’n rechterachterrem doet veels te weinig -> remcylinder zit vast.
Een standaard AX-kwaal.
Dus ik heb voor een 120 euri een complete voorgemonteerde set gekocht van Lucas (remschoenen met veren etc en twee nieuwe remcylinders),dan heb ik vandaag wat te doen.
Maandag mag ze er weer voor,ditmaal hopelijk met succes.
CO was trouwens perfect,zelfs iets te laag (te arm).
Kan ook een verklaring voor het hikgedrag zijn…

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 17 mei 2007 10:36 PM
  [ # 7 ]

zo een superkit is echt fijn werken, heb ze net onder de Berlingo gestoken
niet alleen heb je nieuwe pompen en remschoenen maar ook alle veerjes zijn nieuw en voorgemonteerd voor een pak minder dan wanneer je alles los koopt
plezier om te monteren

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 18 mei 2007 02:26 PM
  [ # 8 ]

Ja,alleen bleken mijn oude (originele) remcylinders een grotere aansluitdiameter te hebben dan die uit de doos.
Waarschijnlijk dus voor een later type.
Nu moet ik ook de achterste stukjes remleiding opnieuw laten fabriceren,anders kan ik nog nix…
Vanmiddag maar eens een rondje ontluchten (ik heb zo’n handig vacuumpompje voor mijn motoren),en dan maandag voor de herkeuring.
Ik heb er meteen gele duplo’s ingeknikkerd,dat hoort eigenlijk in een (oudere) fransoos.

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook