Rook/damp bij openen vuldop.
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 18 mei 2007 06:00 PM

Vandaag op pad geweest op zoek naar een AX 1.1.
Van één ben ik wel gecharmeerd. Een 95-er met weinig kilometers.
Altijd korte stukjes gereden waarschijnlijk omdat de koppeling vervangen is.
Het enige wat me zorgen baart is dat toen ik de olievuldop opendraaide er damp/rook uitkwam en de onderkant van de vuldop een laagje groene/blauwe sludge bevatte.
Bij het peilen van de olie was de peilstok niet schoon maar zat er wat zwarte substantie op. De motor zelf zag er zeer netjes en schoon uit evenals de rest van de auto.
Tja, is het kopen van deze Ax vragen om moeilijkheden of valt het mee.
Voor de rest een Ax die ons prima past.
Hopelijk kan iemand hier wat zinnigs over zeggen.

Jeroen

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 18 mei 2007 06:39 PM
  [ # 1 ]

Re: Rook/damp bij openen vuldop.

toniclight schreef:

De motor zelf zag er zeer netjes en schoon uit evenals de rest van de auto.
Tja, is het kopen van deze Ax vragen om moeilijkheden of valt het mee.

Een schone motor is altijd verdacht, zeker als deze bij een handelaar staat.

De damp uit de olievuldop is normaal, de sludge eronder minder, je zegt groen/blauw, ik denk aan koelvloeistof, lekke kop???
Gezien de leeftijd van 12 jaar, denk ik dat de kans groot is dat de kop lekt op het beruchte hoekje, zou kunnen dat daarom de motor schoongespoten is. Kijk eens achter het gasklephuis op het inlaatspruitstuk, zie je daar een smeerboel, dit is niet erg, is het zweten van het gasklephuis door de jaren heen. Is het op die plek schoon, dan is de motor absoluut vakkundig schoongespoten.

Hoeft in princiepe geen probleem te zijn, gewoon en bodemprijs afdwingen van 100 euro ofzo en zelf de kop fixen, ik kan je daarbij wel helpen, dat is geen probleem Wink

Profiel  
 
RuudR
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 825
Geregistreerd: 13-05-2005

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Gepost: 18 mei 2007 07:13 PM
  [ # 2 ]

Het wil ook nogal vaak voorkomen bij auto’s die alleen maar korte stukjes rijden. Maak anders eens een wat langere proefrit, van zo’n uurtje of zo. Kijk dan nog eens onder de vuldop, als hij dan wel schoon is, kan het de vervuiling van de olie zijn geweest. Als de motor goed warm is geweest, kan het dan weg zijn. Zo niet, of meer vervuiling, dan is waarschijnlijk inderdaad de kop gaan lekken. Rookt de auto ook langdurig, enigzins wit uit de uitlaat? Ook dan is de kop lek.

Succes!

Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.

Profiel  
 
B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1505
Geregistreerd: 18-08-2005

Gepost: 18 mei 2007 07:17 PM
  [ # 3 ]

Ik ga er morgen ook voor de bodemprijs eentje halen met lekke kop. Het lijkt mij een uitdaging om dit zelf (met assistentie) te gaan fixen. Misschien zie je dit ook zitten, ik denk dat je er veel van kunt leren.

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 18 mei 2007 07:57 PM
  [ # 4 ]

Hoeft in princiepe geen probleem te zijn, gewoon en bodemprijs afdwingen van 100 euro ofzo en zelf de kop fixen, ik kan je daarbij wel helpen, dat is geen probleem Wink

Een heel mooi aanbod natuurlijk. Maar ik zoek nog wel even door naar een geschikte AX 5 deurs. De huidige is na de brandstofpomp wissel niet meer de oude geworden. ‘s Ochtends is het horten en stoten, verder wordt er ergens lucht aangezogen. Mijn vrouw heeft niet zoveel zin meer om elke ochtend in die blaasbalg te drukken en ik heb niet zoveel zin meer om nog meer €‘s in deze 15D te stoppen. Vandaar mijn zoektocht naar een beste AX 1.1. 5 deurs.

Inmiddels heel wat bekeken. Het valt me op dat de laatste lichting
( Spot-uitvoering) gigantisch roesten. Bij Stoebo in Bolsward stond bijvoorbeeld op het oog een hele fraaie, maar nog nooit een AX gezien met zoveel roest. Niets ten nadele van Stoebo hoor, gewoon een eerlijk verhaal en niets geen verbloemerij.

Het exemplaar van dit topic had nergens roest,  behalve een paar puntjes bij de binnenschermen.

Jeroen

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 18 mei 2007 08:09 PM
  [ # 5 ]
B_iks schreef:

Ik ga er morgen ook voor de bodemprijs eentje halen met lekke kop. Het lijkt mij een uitdaging om dit zelf (met assistentie) te gaan fixen. Misschien zie je dit ook zitten, ik denk dat je er veel van kunt leren.

Altijd welkom om een PB/email mijn kant op te slingeren voor hulp Wink

@toniclight, de kans op een AX TU motor zonder lekke kop is vrij klein, zeker als ze een jaartje of 10 zijn en min. 100k op de teller. Ik ben een keer wezen zoeken met een vriend naar aan Citroen/Peugeot met TU motor, ben wel bij c.a. 6 autobedrijven geweest, allemaal met een lekke kop, al dan niet verdoezeld door het schoonspuiten van het blok.

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 18 mei 2007 08:15 PM
  [ # 6 ]

de kans op een AX TU motor zonder lekke kop is vrij klein,

Ik dacht dat dit een euvel was van de 1400cc blokken, maar dus ook van de 1124cc.

Jeroen

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 18 mei 2007 08:33 PM
  [ # 7 ]
toniclight schreef:

de kans op een AX TU motor zonder lekke kop is vrij klein,

Ik dacht dat dit een euvel was van de 1400cc blokken, maar dus ook van de 1124cc.

Ja en ook de 1.0 en 1.6 en alle latere TU varianten met 16 kleppen, waarvan de koppakking nog sneller sneuvelt volgens een Peugeot monteur bij de dealer waar ik weleens onderdelen haal. Deze motoren zijn familie van elkaar en technisch bijna gelijk aan elkaar.

Dit euvel, het bekende zwakke hoekje is al bijna 20 jaar bekend, maar ze hebben er nooit wat aan gedaan, is makkelijk geld verdienen zo Evil or Very Mad

Profiel  
 
toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 10 juni 2007 01:07 PM
  [ # 8 ]

De huidige is na de brandstofpomp wissel niet meer de oude geworden. ‘s Ochtends is het horten en stoten, verder wordt er ergens lucht aangezogen. Mijn vrouw heeft niet zoveel zin meer om elke ochtend in die blaasbalg te drukken en ik heb niet zoveel zin meer om nog meer €‘s in deze 15D te stoppen. Vandaar mijn zoektocht naar een beste AX 1.1. 5 deurs.

Vorige week ontdekte ik een lekkage rond het brandstoffilter. Dit is door de garage opgelost. Vanochtend de 15D maar eens geprobeerd. Het probleem is weg!!! De auto rijdt nu in zijn geheel een stuk beter. Dus deze AX mag blijven. Op naar de 300.000 km…....

Jeroen

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook