Een kort verhaaltje voor het slapen gaan.
Vanmorgen om 07.45 uur van huis vertrokken om mijn schoonvader te helpen, moest een kilometertje of 15 rijden. Mooi weer, dus DS.
Schiet me in ene te binnen; damn, die aanhanger moet ook mee. Da’s al niet meer zo’n beste maar goed. Ik dacht “kan mij dat schelen, die snoek heeft vast vaker een caravan getrokken dus dat aanhangertje kan ook wel. Ding erachter en foetsie.
Ik heb een paar honderd meter gereden en ben toen gestopt, ik had heel niet gekeken of de verlichting het deed. Alles even geprobeerd en wat dacht je?
Niks, helemaal niks deed het. MWah.. ik had even het idee terug te rijden maar ach, kan ‘t schelen. Terwijl ik er achter stond zie ik dat ik nog een nummerplaat van mijn andere auto erop heb zitten; bij de DS zit er geen bij. Nah ja, laat ook maar, instappen en wegwezen.
Gelukkig nix polente dus mazzel gehad. Onderweg zit iemand nog gebarentaal te maken kan ik zien in de achteruitkijkspeigel. Met 2 handjes in de lucht gebaren maken wanneer ik afsla. Kweenie wat ie had, misschien kramp? Verder geen bijzonderheden.
Oh ja, en dan te bedenken dat mijn gordels nog in een doosje achterin de kofferbak liggen.
Verder gaat alles goed met me.
Ja mede DS rijders, zulke heb je er ook tussen zitten. Maar ik kan in ieder geval na deze biecht weer lekker slapen.
Die gordels ga ik dit weekend proberen te plaatsen, voorin dan. Verder moet dit weekend een behoorlijk slechte kitnaad over de dakrand worden vervangen. Oke dan, de Renault Scenic die ik heb krijgt ook nieuwe remblokken maar eerst de DS. En als alles meezit wil ik dit weekend de auto van ... (de DS) van binnen en van buiten schoonmaken. Buitenkant in de was en misschien de stoelen ook wel.
En heel heel heel misschien bestel ik me een witte kentekenplaat voor het geval dat. Je weet maar nooit. (pssst let op: de renault heeft er ook geen haha)
Even nog een vraag: mijn DS is originele nederlandse wagen, maar heeft geen originele kentekenplaten meer. Gewoon van die gele met een eurovignet erop. Zou iemand dat in het kader van de APK hebben gewisseld? Of zouden er andere redenen zijn ? (Zo van “njaoh die blaaauwe vin’k nie mooi ... zoo…. jah, blaauw..) Kun je die blauewe met witte letters ook gewoon nog bestellen?
Als je het over APK hebt, klopt het dat auto’s van 30 jaar en ouder 1 x per 2 jaar gekeurd moeten worden. Of mogen worden? Die van mij heeft gewoon maar 1 jaar gekregen.
===============================================
Zo, ik goa sloapen. En vanaf noe za’k wat better mien best doene met ried’n in de snoek. Ik heur trouwns net at Erik Hulzebos het ewonnen met popstarren. Mooi veur de kerl moar ‘k bun blie dat ut programma d’r noe af is.
Mooi verhaal en zo moet je ook in een dame rijden…..al snap ik weining van t Fries wat je schrijft
Rij ik vandaag door Groningen komt er een plisie auto naast me staan en zegt dat ik achter hem aan moet rijden…geen gordel om…...terwijl hij zn bon aan t uitschrijven is zeg ik tegen mn zoon dat ik in Afrika nog wel eens een agent heb blij gemaakt met een paar euro en dan kon door rijden..dus ik vertel die stoere agent dit .....er kon geen lachje af alleen een geel papiertje…
Bedankt dat je me aanziet voor een Fries. Ben echter achterhoeker. Dus.. ik kan het ook niet helpen.
Wat kost dat nou, zo zonder gordeltje? Ik schat 45 euri?
Laatst reed ik ergens binnendoor, mocht je 60, had ik niet in de gaten. Ik was ook nog eens de weg kwijt dus lette heel niet goed op. In een heel bosrijk gebied, erg mooi trouwens, sla ik rechts af. Ik ben nog aan het optrekken en daar kwam mevrouw de politieagente al op de weg staan.
Zelden werd ik op een vriendelijke toon als deze bekeurd. Bah… kwerd er zelf geeneens boos om. Maar wat wil je in een land als het onze ... waar moordenaars ... ach laat ook maar. Ze zijn eigenlijk allemaal te soft.
Misschien had ik daarom vanochtend wel zon bui; rebels !!
1 of 2 bonnen per jaar,hoort dat er niet gewoon bij?
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
Nee.
Toch?
ALhoewel gezien het bovenstaande zal ik dit jaar wel vaker in de prijzen vallen.
Er stond vanochtend in de krant dat de criminaliteit in Nederland afneemt terwijl de politie vorig jaar blijkbaar toch de tijd had om weer meer boetes uit te delen. Criminelen zijn bang voor een boete?
Van rdw.nl:
De donkerblauwe kentekenplaat is bestemd voor historische voertuigen met een “datum eerste toelating” van vóór 1 januari 1978 en waarvan het kentekennummer bestaat uit 2 groepen van 2 cijfers en 1 groep van 2 letters.
Daar voldoe je aan. Blauwe platen met keurmerk kun je gewoon bestellen. Eén van de vorige eigenaren vond geel misschien mooier?
En de APK is voorlopig gewoon 1 jaar geldig, maakt niet uit hoe oud je auto is,
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 11737
- Xantia TD SX
Dat van die gele platen is wel jammer! Naar ik weet kun je nu niet meer simpel even officieel terug naar blauwe, maar wie weet daarvan??
Ik zie btw zoveel klassiekers met geel erop dat ik wel eens denk dat er keurmeesters zijn die niet weten dat je met een pre ‘78 voiture gewoon op blauw mag! Blauwe platen an sich zijn trouwens niet duur; je kunt ze er wel gewoon tussen de APK-tjes in op hangen toch? Hooguit dat je dan één bonnetje per jaar meer scoort Ik moet eens op mijn kentekenpapieren bekijken of er speciale toestemming opstaat voor blauw, zoals je wel krijgt met kleine amerikanenplaten…
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Aerdvark schreef:Bedankt dat je me aanziet voor een Fries. Ben echter achterhoeker. Dus.. ik kan het ook niet helpen.
Wat kost dat nou, zo zonder gordeltje? Ik schat 45 euri?
Geintje ....ik zag dat je geen fries bent en ik ben dat wel…..dat geintje kost .me 75 euro….ik heb die man nog maar een hand gegeven ......kon ie ook niet om lachen…. Ik rij per definitie zonder gordel….raampje open ...muziekje en een cigaretje….dat is beter dan .... dus die gordel heb ik voor de vorm 2km om gedaan…zegt mn zoon dat als ie de plisie weer ziet hij de aandacht zal trekken….t jochie heeft dus nog echt niet t Ds-gevoel
Sjaak de Bollenboer schreef:) Al denk ik niet dat ik snel zonder gordel zou rijden. Af en toe trap ik als in een schrikreactie hard op de rem zoals ik met mijn oude auto (Nissan Micra ops: )
Sjaak een dame trap je niet op de rem zoals een MICRA ....be gentle
autoos van voor 1972. .. .hoeven geen gordels te hebben.
Wat je niet hebt kun je ook niet aan/op of om doen. Ik heb ze eruit gesjort. En dan lekker toeren.
Die blauwe nummerplaten kun je gewoon krijgen bij een nummerplaten bedrijf. Telefoongids. Even papieren mee EN de oude platen (gele). Dan kun je als je kunt pinnen ook die met witte plastic nummer halen: vet!
Er zijn veel nieuwe klassiekers, van die hagel nieuwe engelsen en zo, die
verdienen ook geen blauw bord.. dat zijn nieuwe autoos.
in frankrijk kost gordelloos rondrijden trouwens 90 euries.
.komma
Totaal aantal Berichten: 5164
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Dirkman schreef:autoos van voor 1972. .. .hoeven geen gordels te hebben.
Volgens mij is van voor 1 jan 1971.
Groet,
Ree
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Artikel 5.2.47.2 uit APK Keuringseisen:
Personenauto’s die na 1 januari 1971 doch voor 1 januari 1990 in gebruik zijn genomen, moeten voorzien zijn van autogordels voor zitplaats van de bestuurder en de naast deze plaats aanwezige zitplaatsen, voor zover deze aan een portier grenzen.
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 138
- ID/DS ds 20 2.0
- 2CV 2CV6 Special
- CX cx 25 TD limousine
volgens mij dien je van geel naar blauwe nummerplaten een nieuw kenteken aan te vragen
ds20-2.0 ‘73 sinds mei 2006
2cv6 ‘83 sinds mei 2008
cx2,5TD limo. ‘85 sinds dec.2009
volgens mij niet….
.komma
Totaal aantal Berichten: 1501
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Als op je kentekenbewijs een GAIK-stempel staat zal je òf met de gele platen moeten blijven rijden, òf een nieuw kentekenbewijs moeten laten aanrukken…. (Ja, òf gewoon blauwe platen monteren en het risico lopen op een bon bij controle, en bij de APK de gele jongens weer even monteren…)
Gr Martijn
Totaal aantal Berichten: 11737
- Xantia TD SX
Klopt idd, als je eenmaal GAIK-platen hebt moet je opnieuw aanvragen voor blauw. Die platen staan nl. geregistreerd. Verlies er maar eens een, dan heb je ook al zo’n rompslomp.
Meer info:
Ergens bij de RDW zullen ze er nog wel meer over kunnen vertellen
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!