Re: Nieuwe BX
deur63 schreef:
Wat heb je een mooie bix manne, hij ziet er echt strak uit, vooral met de 16V tintjes die hier en daar trugkomen (velgen, stootstrips, vast nog wel meer dingen die mij nog niet zijn opgevallen).
Maar, ik was even de pics aan het bekijken, en wat valt me op: die ruitenwisser, wat ligt die plat.. i like that
Die stootstrips en bumpers zijn zo TZx als het maar zijn kan hoor. Velgjes zijn wel erg 16vmk2.
Die ruitenwisser ziet er wel boeiend uit ja. Is dit misschien een ander merk mechaniek of iets wat erin pas gemaakt is?
Ich bin ein Breaker
Re: Nieuwe BX
karel schreef:deur63 schreef:
Wat heb je een mooie bix manne, hij ziet er echt strak uit, vooral met de 16V tintjes die hier en daar trugkomen (velgen, stootstrips, vast nog wel meer dingen die mij nog niet zijn opgevallen).
Maar, ik was even de pics aan het bekijken, en wat valt me op: die ruitenwisser, wat ligt die plat.. i like thatDie stootstrips en bumpers zijn zo TZx als het maar zijn kan hoor. Velgjes zijn wel erg 16vmk2.
Die ruitenwisser ziet er wel boeiend uit ja. Is dit misschien een ander merk mechaniek of iets wat erin pas gemaakt is?
normaal hebben de BXen toch een veel dunner zwart stootstripje, alleen de Chic’s en 16v’s hebben zo’n brede (die doorgaans in kleur meegespoten is), of is me de kerststol de hersenen ingeslagen?
Re: Nieuwe BX
deur63 schreef:normaal hebben de BXen toch een veel dunner zwart stootstripje, alleen de Chic’s en 16v’s hebben zo’n brede (die doorgaans in kleur meegespoten is), of is me de kerststol de hersenen ingeslagen?
Waarschijnlijk toch die kerststol, want de TZi en TZd hebben ook een brede stootstrip.
Re: Nieuwe BX
Eric Vertogen schreef:deur63 schreef:normaal hebben de BXen toch een veel dunner zwart stootstripje, alleen de Chic’s en 16v’s hebben zo’n brede (die doorgaans in kleur meegespoten is), of is me de kerststol de hersenen ingeslagen?
Waarschijnlijk toch die kerststol, want de TZi en TZd hebben ook een brede stootstrip.
Idd. Bij de Chic is die _altijd_ meegespoten in carosseriekleur (ETB.R/ Gris Dolmen); bij TZx-jes is ie _nooit_ meegespoten. Naar verluid is het op de Chic ook wél een andere strip omdat de TZx-strips niet spuitbaar zouden zijn.
De vroegere TZxjes hadden overigens wel een dun zwart rubberstripje, dan heb je het over 89-ers en 90-ers.
Ich bin ein Breaker
Nou….dat heb ik hierboven al uitgelegd.
Een ZX-stuur kan heel goed op eender welke BX gezet worden (type-2 dan), maar de RAW slaat dan niet automatisch terug….en het stuur zit ook hoger dan die van een BX.
Die pal, welke onderaan de ring van het stuur zit…..gaat niet diep genoeg…..tenzij die op de foto geen ZX stuur is….maar ik kan dat zo niet goed zien.
Zoals ik eerder al zei….ik heb zelf op de BX (turbodiesel) een standaard ZX stuur gehad, vandaar.
Overigens…..een fraaie BX, zo te zien…...Mooi rood is niet lelijk.
Zoals ik al gepost had, de richtingaanwijzer slaat automatisch weer terug. Het is een ZX16v stuur als ik me niet vergis. Ik heb ze al in meerdere B-ixen gezien.
Re: Nieuwe BX
karel schreef:Eric Vertogen schreef:deur63 schreef:normaal hebben de BXen toch een veel dunner zwart stootstripje, alleen de Chic’s en 16v’s hebben zo’n brede (die doorgaans in kleur meegespoten is), of is me de kerststol de hersenen ingeslagen?
Waarschijnlijk toch die kerststol, want de TZi en TZd hebben ook een brede stootstrip.
Idd. Bij de Chic is die _altijd_ meegespoten in carosseriekleur (ETB.R/ Gris Dolmen); bij TZx-jes is ie _nooit_ meegespoten. Naar verluid is het op de Chic ook wél een andere strip omdat de TZx-strips niet spuitbaar zouden zijn.
De vroegere TZxjes hadden overigens wel een dun zwart rubberstripje, dan heb je het over 89-ers en 90-ers.
Ja, je hebt helemaal gelijk. Ik heb nog eens even gekeken, en op de TZ’s issie zwart, en op de Chic in kleur gespoten. was mijn fout, ik had niet goed gekeken (weer wat geleerd dus )
WYD schreef:Zoals ik al gepost had, de richtingaanwijzer slaat automatisch weer terug. Het is een ZX16v stuur als ik me niet vergis. Ik heb ze al in meerdere B-ixen gezien.
Het kan inderdaad dat je stuur uit een ZX16V komt, maar hij heeft ook in de ZX Volcane gezeten:
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
WYD schreef:.... Ik ben aan het bekijken of ik mijn gti-interieur over kan zetten en zo niet, jammer dan
Kan prima hoor! Ik heb zelf destijds het originele GTI “87 interieur van mijn oude BX over gezet in de turbodiesel, enig nadeel is nu dat ik geen deelbare achterbank meer heb, maar de bank uit 1 stuk zit wel een stuk steviger.
Maar je wil natuurlijk ook dat mooie zwarte dashboard overzetten en zo… Alles is vrij simpel over te zetten. Let op de bevestigingsbouten van de achterbank, die willen op den duur nog wel eens wat zijn vastgerot. Misschien dat WD40 je daar kan helpen. De rottigste klus is het dashboard, kijk even op , daar staat een uitgebreide beschrijving van hoe je dat moet aanpakken. De bouten in de voetenruimte zijn wat lastig, de rest is met wat geduld goed te doen. En voor je grijze GTI interieur is vast nog wel iemand in de markt.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Oh, nog een dingetje: zorgt voor een setje Torx-schroevedraaiers of -bitjes, want de 3e serie BX-en zijn ruim voorzien van dit soort schroeven in het interieur, dit in plaats van de voorheen gebruikte kruiskop- en imbusschroeven en -bouten. Ik heb zelf een tijd geleden eens een bitjesset van Bosch aangeschaft waar ook die Torx-dingetjes in zaten, en dat is bij de ombouw van mijn interieur van onschatbare waarde gebleken. Alleen de voorstoelen had ik geen passende voor, die zijn vrij groot! Hou daar rekening mee, dan moet het een piece of koekie zijn.
Gereedschap ben ik allemaal gelukkig ruim van voorzien.
Ik zit echter nog te twijfelen over de klus, want er moet gigantisch veel over zetten en sommige dingen heb ik nog nooit los gehad. Zou het dus liever doen met iemand met ervaring erbij.
Over het ZX-stuur… deze is passend gemaakt. Het klopt dat normaal gesproken de RAW niet terug gaat, maar er is aan de onderkant van het stuur een palletje gemaakt zodat het stuur de RAW ook weer uit kan zetten.
Zit alleen met een of ander raar probleem. Het BX16v-stuur overzetten lukt niet. Om de een of andere vage reden loopt het stuur te schuren over het dashboard. Bij m’n andere BX had ik daar geen last van. Met het ZX-stuurtje heb ik er ook geen last van. De as met ringen enzo ziet er echter op het oog hetzelfde uit. Er staat zelfs dezelfde code op de ring. Iemand enig idee wat de vorige eigenaar uitgespookt heeft om het ZX-stuur pas te maken ofzo??? Ik zal de vorige eigenaar zelf ook even mailen.
Over de ruitenwisser: Een tandje verzetten ofzo waardoor hij helemaal rechts eindigt. Het verschil zie je alleen wel aan de linker kant, ik vind het echter niet hinderlijk en mooier zo.
WYD schreef:Over het ZX-stuur… deze is passend gemaakt. Het klopt dat normaal gesproken de RAW niet terug gaat, maar er is aan de onderkant van het stuur een palletje gemaakt zodat het stuur de RAW ook weer uit kan zetten.
Zit alleen met een of ander raar probleem. Het BX16v-stuur overzetten lukt niet. Om de een of andere vage reden loopt het stuur te schuren over het dashboard. Bij m’n andere BX had ik daar geen last van. Met het ZX-stuurtje heb ik er ook geen last van.
De as met ringen enzo ziet er echter op het oog hetzelfde uit. Er staat zelfs dezelfde code op de ring. Iemand enig idee wat de vorige eigenaar uitgespookt heeft om het ZX-stuur pas te maken ofzo??? Ik zal de vorige eigenaar zelf ook even mailen.
Ik wou al zeggen ....ben IK nou gek of hoe zit dat.
Als ze het hebben aangepast, DAN kan het wel kloppen ja.
Maar dat betekend dus OOK dat het *ZX-stuur* nu niet meer op een ZX gezet kan worden, zonder de aanpassing weer ongedaan te hebben gemaakt !!
WYD schreef:
Over de ruitenwisser: Een tandje verzetten ofzo waardoor hij helemaal rechts eindigt. Het verschil zie je alleen wel aan de linker kant, ik vind het echter niet hinderlijk en mooier zo.
Mmm, ik dacht begrepen te hebben (of misschien zelf ingevuld) dat de wisbaan symmetrisch was. Dan ligt het niet aan dat tandje verzetten.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
WYD schreef:...Ik zit echter nog te twijfelen over de klus, want er moet gigantisch veel over zetten en sommige dingen heb ik nog nooit los gehad. Zou het dus liever doen met iemand met ervaring erbij.
Och, je was toch al van plan om de Progress te strippen. Het hele interieur is best simpel, volgens mij heb je dat binnen 1 dag over gezet. Het dashboard is gewoon wat meer werk. Ik zou je er best bij willen helpen, maar ik zit helaas niet echt ruim in mijn tijd en Veenendaal is niet echt dicht bij Leiden. Maar het is echt niet zo ingewikkeld, de eerste keer kost het altijd wat meer tijd. Maar als je nu eerst het dashboard uit je Progress haalt weet je gelijk hoe het in elkaar zit.
In hoofdlijnen zit het dashboard vast op 2 moeren die je vanuit de hoeken in de bak onder de voorruit in de motorruimte kunt bereiken, en 2 bouten die onderaan links en rechts in de voetenruimte.
Begin met kanelen die om je stuurkolom zitten, dan de dashboardkastjes, de onderdelen van de middenconsole en het opbergbakje bovenop het dashboard. Ook het voorste deel van de tunnelconsole (dat ding waar je versnellingspook doorheen steekt) zul je moeten verwijderen.
Vervolgens de cassettelade linksonderaan het dashboard eraf trekken en daarna het instrumentenblok verwijderen. Daarna is het alleen maar een kwestie van enkele schroeven. Kijk nog eens bij die link die ik had geplaatst, ik heb daar zelf erg veel steun aan gehad.
winnetou schreef:WYD schreef:...Ik zit echter nog te twijfelen over de klus, want er moet gigantisch veel over zetten en sommige dingen heb ik nog nooit los gehad. Zou het dus liever doen met iemand met ervaring erbij.
Och, je was toch al van plan om de Progress te strippen. Het hele interieur is best simpel, volgens mij heb je dat binnen 1 dag over gezet. Het dashboard is gewoon wat meer werk.
Ik heb een compleet GTI-interieur in mijn BX14 gezet (stoelen, in delen neerklapbare achterbank, 4 deurpanelen) in minder dan een uurtje:
winnetou schreef:In hoofdlijnen zit het dashboard vast op 2 moeren die je vanuit de hoeken in de bak onder de voorruit in de motorruimte kunt bereiken, en 2 bouten die onderaan links en rechts in de voetenruimte.
Begin met kanelen die om je stuurkolom zitten, dan de dashboardkastjes, de onderdelen van de middenconsole en het opbergbakje bovenop het dashboard. Ook het voorste deel van de tunnelconsole (dat ding waar je versnellingspook doorheen steekt) zul je moeten verwijderen.
Vervolgens de cassettelade linksonderaan het dashboard eraf trekken en daarna het instrumentenblok verwijderen. Daarna is het alleen maar een kwestie van enkele schroeven. Kijk nog eens bij die link die ik had geplaatst, ik heb daar zelf erg veel steun aan gehad.
Bedankt voor de uitleg!! Ik ga binnenkort ook mijn grijze dashboard vervangen door een zwart exemplaar. Altijd handig, zo’n handleiding
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Het verwijderen zelf lijkt mij niet zo’n probleem
Ik zit echter met het probleem dat ik nu alles elektrisch heb plus een deuropen-paneeltje. Dat heb ik niet in mijn progress.
Dus hoe doe ik dat met die zwengels. En het deuropenpaneeltje kan ik wel overzetten, maar dat grijze steekt dan nogal af op het zwarte ben ik bang.
Kortom, de deuren en het deuropen-paneeltje doen mij nog twijfelen.
De schakelaars van de ramen kan ik gewoon overzetten. Maar in m’n progress zitten dus gaten in de deurbekleding waar de zwengels zitten. Of heb ik dat mis?
Dat deuropenpaneeltje is eventueel nog wel in zwart te vinden.
Weet niet of ik later nog meer dingen tegenkom. Dit heb ik nu in ieder geval met eventjes kijken ontdekt.