Onze Xsara 1.9 D uit 1999 heeft een raar probleem. De auto start ‘s ochtends niet op de normale manier. Startmotor draait normaal rond, met normale snelheid. De accu is vrij nieuw. Het lijkt of de motor geen brandstof krijgt. Gaan we de auto trekken dan start de moter al na 2 of drie slagen van de motor.
Is de motor warm dan start de auto op een normale manier.
Heeft iemand meer een dergelijk probleem gehad?







Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
is de gloeiinsallatie ok?
klepafstelling ok?
massa aansluiting ok?
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
Ik verdenk ook de gloeibougie(s) en/of het voorgloei-relais.
Wat ik weleens deed in het verleden was 1 startkabel (de rode) op de pluspool van de accu te zetten en die op 1 van de gloeibougie’s te zetten, zodat je rechtstreeks stroom krijgt op je 4 gloeibougies…en evt 1 startkabel van de minpool van de accu op een metalen deel van het motorblok te klemmen.
Dan even een paar seconden wachten en dan starten….het is een paardemiddel (en pas op voor kortsluiting !)...als hij dan wel meteen goed start, zit er dus ergens iets fout bij het relais of de bedrading.
Start hij dan nog niet….dan zou het welllicht een valse-luchtprobleem kunnen zijn….probeer dan eens voordat je start een keer of 5 flink in het rubber balletje te knijpen van de dieseltoevoer naar de pomp….het komt wel vaker voor bij de 1.9 D.
Is het ‘t laatste, dan zit er ergens in de toevoer van de diesel iets fout…..zuigt ie valse lucht, of zit er ergens een lek.
dennis van der ven schreef:is de gloeiinsallatie ok?
klepafstelling ok?
massa aansluiting ok?
1. Dan zou de auto ook niet starten als je de auto trekt, hij start dan vrijwel direct
2. Klepafstelling weet ik niet, maar de motor loopt mooi rond. Hij rookt ook niet.
3. De afsluitklep in de dieselpomp (Lucas) functioneert. Het aanstuurrelais hiervan is vervangen (rechts bij de accu naast de toerentellersensor). Je hoort deze ook duidelijk tikken.
@Bram: valse-lucht probleem dacht ik ook aan dus we hebben met wat extra verbindingen (inclusief retour) de pot van het dieselfilter, met bijbehorend pompje, uitgeschakeld. (een soort shunt aangebracht). Het probleem blijft bestaan. Trouwens, het systeem onlucht zichzelf.
Inmiddels hebben we de druk gemeten van de dieselpomp zelf. Er zitten 4 uitgangen op de pomp waarvan we er een hebben losgemaakt en de druk van deze gemeten. Het blijkt dat er slechts 90 bar uitkomt (bij lopende motor) maar de verstuivers gaan gaan pas bij 120 bar open, als het goed is. Mijn vraag is nu of de druk bij alle vier de uitgangen altijd hetzelfde is of kan dit verschillen, omdat er waarschijnlijk 4 plunjers in zitten die de druk opbouwen. Dan begin ik toch steeds meer te denken aan een versleten pomp. Dit zou ook kunnen verklaren waarom de motor wel gaat lopen als je de auto trekt, omdat de moter dan wat meer toeren maakt waardoor sneller druk in de pomp opgebouwd wordt.
Als er iemand is met andere ideeen, graag want aan een pomp revisie begin je niet zomaar als je niet zeker weet dat dat de oorzaak is.
Bram schreef:
Is het ‘t laatste, dan zit er ergens in de toevoer van de diesel iets fout…..zuigt ie valse lucht, of zit er ergens een lek.
Als je de verstuivers iets losdraait bij startende motor en niet lopende motor, komt er wel brandstof uit. Dus misschien een probleem van onvoldoende opbouwende druk in de pomp zelf.
Weet ik wel dat het systeem zichzelf ontlucht….maar als je een tijdje hebt stilgestaan, wil de diesel nog weleens *terugzakken*...vandaar dat ik zei…knijp eerst een keer of 5 in het balletje….hoef je niet alles voor los te maken en zo.
Dan weet je iig waar je het ongeveer zoeken moet.
Verstuivers heb ik bij alle 13 diesels van de afgelopen jaren nog nooit losgemaakt (kijk wel uit, voor je het weet gaan ze wel lekken !)...en een versleten pomp bij een 1.9 D ??
Heb je er dan al 5 of 6 ton op staan of zo ?
















Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Phritz schreef:dennis van der ven schreef:is de gloeiinsallatie ok?
klepafstelling ok?
massa aansluiting ok?1. Dan zou de auto ook niet starten als je de auto trekt, hij start dan vrijwel direct
2. Klepafstelling weet ik niet, maar de motor loopt mooi rond. Hij rookt ook niet.
3. De afsluitklep in de dieselpomp (Lucas) functioneert. Het aanstuurrelais hiervan is vervangen (rechts bij de accu naast de toerentellersensor). Je hoort deze ook duidelijk tikken.@Bram: valse-lucht probleem dacht ik ook aan dus we hebben met wat extra verbindingen (inclusief retour) de pot van het dieselfilter, met bijbehorend pompje, uitgeschakeld. (een soort shunt aangebracht). Het probleem blijft bestaan. Trouwens, het systeem onlucht zichzelf.
Inmiddels hebben we de druk gemeten van de dieselpomp zelf. Er zitten 4 uitgangen op de pomp waarvan we er een hebben losgemaakt en de druk van deze gemeten. Het blijkt dat er slechts 90 bar uitkomt (bij lopende motor) maar de verstuivers gaan gaan pas bij 120 bar open, als het goed is. Mijn vraag is nu of de druk bij alle vier de uitgangen altijd hetzelfde is of kan dit verschillen, omdat er waarschijnlijk 4 plunjers in zitten die de druk opbouwen. Dan begin ik toch steeds meer te denken aan een versleten pomp. Dit zou ook kunnen verklaren waarom de motor wel gaat lopen als je de auto trekt, omdat de moter dan wat meer toeren maakt waardoor sneller druk in de pomp opgebouwd wordt.
Als er iemand is met andere ideeen, graag want aan een pomp revisie begin je niet zomaar als je niet zeker weet dat dat de oorzaak is.
1. Als je een auto start op de startmotor is het starttoerental ong. 250 rpm. Als je een auto aansleept zit je al gauw tegen de 1200 rpm. Dat scheelt een slok op een borrel, en dan zijn je gloeiers opeens een stuk minder belangrijk…
2. Een juiste klepspeling is bij een diesel erg belanrijk voor een goede koude start. Dit is voor 90% zeker je probleem.
3. Als je ‘afsluitrelais’ (dat heet een dieselstop) niet functioneert heb je geen slechte start, je hebt helemaal geen start.
4. Zie 2.
5. De logica van het laatste varhaal ontgaat me een beetje, maar goed. Het is onmogelijk om op de manier die beschreven wordt ook maar enige vorm van diagnose te stellen.
6. Zie 2.
Gr Martijn
Phritz schreef:Inmiddels hebben we de druk gemeten van de dieselpomp zelf. Er zitten 4 uitgangen op de pomp waarvan we er een hebben losgemaakt en de druk van deze gemeten. Het blijkt dat er slechts 90 bar uitkomt (bij lopende motor) maar de verstuivers gaan gaan pas bij 120 bar open, als het goed is. Mijn vraag is nu of de druk bij alle vier de uitgangen altijd hetzelfde is of kan dit verschillen, omdat er waarschijnlijk 4 plunjers in zitten die de druk opbouwen.
Er zit 1 plunjer in en een verdeelsysteem om de druk steeds naar een andere verstuiver te brengen, dit is nummer 2 op de onderstaande schematische tekening. Hoe heb je de druk gemeten? die 90 bar lijkt mij sterk, omdat de pomp de druk opbouwt waarop de verstuivers afgesteld staan. Als de pomp deze druk niet kan leveren, dan zal de naaldklep in de verstuiver nooit opengaan, waardoor de motor het nooit zal doen.
Je kan het beste de adviezen van Dennis en Martijn opvolgen, de gloeibougies en klepspeling laten controleren, ik denk dat één van deze 2 de boosdoener is. Persoonlijk denk ik aan de gloeibougies omdat met aanslepen de motor wel goed aanslaat, puur omdat het toerental dan hoger is. Dennis en Martijn zijn beiden Citroen Dealers, dus die weten echt wel waar ze het over hebben, ik heb ze nog nooit op onzin weten te betrappen
Bedankt voor alle suggesties. De verhalen klinken logisch.
Ik ben op het verkeerde been gezet omdat de auto slepend wel erg snel aanslaat.
Morgen meteen de gloeibougies controleren, ofschoon ze natuurlijk nooit alle 4 tegelijk stuk gaan, maar meten is weten!
Verder eerst de klepspeling maar controleren.
Wordt vervolgd.
Hoeveel km’s staan er nu op….dat had ik je al eerder gevraagd ?
ops:
Sorry Bram, de auto heeft 216000 km gelopen.
Waarschijnlijk pleit deze km stand niet erg voor een versleten brandstofpomp :
Phritz schreef:
ops:
Sorry Bram, de auto heeft 216000 km gelopen.
Waarschijnlijk pleit deze km stand niet erg voor een versleten brandstofpomp:
Nee…..of het moet een z.g. *Maandagmorgen-pomp* zijn geweest, maar de PSA brandstofpompen gaan normaal gesproken 4 a 5 ton mee ...misschien hooguit een keer een lekke keering of zo.
Hoe dit zit met de pompen van HDI’s is me onbekend….daar heb ik geen ervaring mee.
216.000 is nog niks.
Phritz schreef:
ops:
Sorry Bram, de auto heeft 216000 km gelopen.
Waarschijnlijk pleit deze km stand niet erg voor een versleten brandstofpomp:
Nee, maar wel dat de gloeibougies een keer op zijn.
Als je ze toch eruit haalt, monteer dan meteen nieuwe, of ze nu kapot zijn of niet en vervang ze allemaal, kost c.a. €60 voor een setje. Haal ze bij de dealer op chassisnr., dan heb je 100% de juiste.
Voor het monteren, smeer het schroefdraad in met een beetje kopervet en zet ze vast met 23nm
Gloeibougies doorgemeten, een was er dood en drie deden het nog, toch alle vier vervangen (setje € 67.50). Na het vervangen startte de auto nog niet, wel als de auto aangetrokken werd. Omdat de motor verder mooi loopt geloofde ik er niet zo in dat de oorzaak in de klepspeling zat. Het is trouwens ook erg veel werk is om deze te stellen. Daarom eerst hier en daar maar wat eens gaan doormeten. Na veel gevroet bleek dat er een kabelbreuk zat in de dikke (voedings) draad naar het gloei-relais toe. Breuk gerepareerd en de auto start als een speer . Ik heb nog nooit gehoord dat dit meer voorgekomen is.
Phritz schreef:Gloeibougies doorgemeten, een was er dood en drie deden het nog, toch alle vier vervangen (setje € 67.50). Na het vervangen startte de auto nog niet, wel als de auto aangetrokken werd. Omdat de motor verder mooi loopt geloofde ik er niet zo in dat de oorzaak in de klepspeling zat. Het is trouwens ook erg veel werk is om deze te stellen. Daarom eerst hier en daar maar wat eens gaan doormeten. Na veel gevroet bleek dat er een kabelbreuk zat in de dikke (voedings) draad naar het gloei-relais toe. Breuk gerepareerd en de auto start als een speer
. Ik heb nog nooit gehoord dat dit meer voorgekomen is.
Daarom gaf ik je al die tip op 19 Mei 2007 12:00…om een startkabel rechtreeks van de accu op je gloeibougies te zetten….en evt de minkabel van de accu op de motor, om mogelijk een slechte verbinding van de MIN te omzeilen.
Dan had je dit meteen geweten…dat er ergens iets fout zat.
meet maar s met een lampje of je gloei pitten wel stroom krijgen kan zijn dat de aansturing daar van stuk is groeten rob