Maar wat een werk zeg! De aankoop ansich van alle materialen ,nou ja, alle,
D-riem,
spanrol
V-snaar
looprol
waterpomp
bij elkaar 197,-
Ben vanochtend naar een doe-het-zelf garage gegaan in Den Haag, wat een verschil met op straat klussen! 1e uur kost 10e, daarna per uur 6, alle tools voorhanden en zeer vriendelijke monteurs die ook zo nu en dan even geinteresseerd helpen. Even een korte samenvatting van de ingreep;
Op een paar klote boutjes die op onmogelijke plekken zitten zijn het verwijderen van de kapjes en het blootleggen van de D-riem geen probleem. Beetje inventief zijn met de dynamo en LHM pomp scheelt in het verwijderen van de v-snaren. Maar dan! De pully van de krukas zat muuuuuuur vast, zelfs met een forse elektrische slagmoersleutel kreeg ik m niet los. Gelukkig was er een super-ultra-mega luchtdruk slagmoersleutel aanwezig, zodat de pully loskwam. Fixeren van de nokkenassen en krukas lukte me niet, onderop zat geen gat in de pully en bovenop kon ik zoeken wat ik wilde, geen gat. Dan maar markeren en heeeel voorzichtig te werk gaan (jaja, dat is inderdaad risicovol…. ) Enfin, dan de d-snaar verwijderen. Eerst de spanrol ontspannen. Onderste boutje los, geen probleem. Bovenste boutje blijkt inbus te zijn, (met een spiegel, veel bloed, zweet en geduld kom je daar achter, want dat boutje zit IN de motorsteun)...En die laatste moet dus los, om de snaar te verwijderen. Motor ondersteuen met een krik, de 3 bouten van de steun loshalen, flink wurmen en de motor stukje laten zakken. Dan kan eindelijk de snaar eruit. Nieuwe er snel in, motorsteun weer vast, en dan blijkt dat de spanrol die immers in de motorsteun zit, er niet uit kan als je de motorsteun niet volledig demonteert. Nu, daar had ik dus echt geen zin meer in! ops: Helemaal, omdat het bovenste boutje (die inbus) eruit was gekomen en dat blijkt NIET slim te zijn. Die zit namelijk door een pijpje in het blok vast, en dat krijg je op gevoel met 2 halve vingers niet meer op zn plek.
Enfin, na een uur wurmen (nee, echt een uur! ) zat de spanrol weer op zn plek, maar dus niet vervangen. Koelvloeistof laten weglopen, waterpomp losschroeven, 6 liter water over de grond laten lopen, wegdrijvend gereedschap weer opvissen en de nieuwe pakking op de waterpomp plakken. Waterpomp terug, D-riem voorzichtig op zn plek leggen, heel veel moeite hebben met de riem over de spanrol krijgen, spanrol weer laten spannen, 2 keer met de hand de krukas doordraaien, nog eens spanrol spannen en kapjes terug. Water er weer in, alles weer op zn plek? Starten! YYYEEEEESSSSSSSSSSSSSSSSSSSS, hij doet het!@!!!!!!
Alles terugzetten, ontluchten, kap dicht en rijden maar! En dan kom je erachter dat je de spanner van de v-snaar niet hebt terug gezet. AAAHHHHHHH!!!
Enfin, het komt er op neer, dat de looprol, waterpomp en D-riem, multisnaar en v-snaar zinj vervangen, maar de spanrol nog niet. Een schrale troost, zowel de looprol als de watepromp zagen er als nieuw uit, dus ik maak me geen zorgen voorlopig. Morgen de rol van de v-snaar terugzetten, checken of de waterpomp niet lekt en nog een keer ontluchten. Wat een werk, denk niet dat ik dit ooit nog eens zelf doe, ‘t is dat mn hart het goed doet, maar het kost je 5 jaar van je leven!
Doe-het-zelf garage kostte uiteindelijk, met 1 snaar en 5 liter kv allin 85e, totale kosten circa 290e voor het vervangen…..
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Ik hoop dat ik dit ooit ook allemaal kan…
Het is geen kwestie van kunnen maar een kwestie van doen. Als ik ook maar enig idee had gehad van het werk dat het was en op voorhand wist dat het zo lastig zou zijn, zou ik me tien keer beter voorbereid hebben..Maar het is een pittige klus, die ik je op dit moment even van harte afraad, maar daar denk ik morgen vast anders over.
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
nu topgear kijken! Morgen weer de heeele dag klussen!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Mooi werk! Ik begrijp dat je het niet zomaar nog eens zal doen, of denk je daar weer anders over als je hebt gehoord wat de garage ervoor rekent?
Goed bezig, ik vind: iedereen op het Citroën-Forum moet zelf zijn/haar distributieriem kunnen vervangen!
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
malle pietje schreef:nu topgear kijken! Morgen weer de heeele dag klussen!
Ik ook ! ! Aandrijfas vervangen ! ! !
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
mooi werk Pietje, complimenten!
malle pietje schreef:Het is geen kwestie van kunnen maar een kwestie van doen. Als ik ook maar enig idee had gehad van het werk dat het was en op voorhand wist dat het zo lastig zou zijn, zou ik me tien keer beter voorbereid hebben..Maar het is een pittige klus, die ik je op dit moment even van harte afraad, maar daar denk ik morgen vast anders over.
Ik heb het vorig jaar gedaan bij de XM van Serge, is inderdaad een pokke klus, maar het moest omdat de nokkenas eruit moest om de hydraulische klepstoters te vervangen. De motorsteun moet inderdaad compleet verwijderd worden anders kun je de spanrol niet vervangen. Die spanrol zelf is ook een lastige, is een beetje onlogisch, maar je moet hem uitelkaar halen, dat ding bestaat uit 2 gedeelten met een veer ertussen. De achterplaat monteer je aan het blok, de voorplaat met rol erop en het veertje ertussen. De veer moet je indrukken in een bankschroef en dan vastzetten met een ty-rap, eenmaal op zijn plek doorknippen, de ty-rap bedoel ik en niet het veertje
Het blokkeergat van de krukas zit overigens in het vliegwiel, het gat zit in het motorblok achter de startmotor, demontage van de startmotor is nodig.
Willem schreef:malle pietje schreef:nu topgear kijken! Morgen weer de heeele dag klussen!
Ik ook ! ! Aandrijfas vervangen ! ! !
Links of rechts? Ik heb daar een uitgebreid draadje over gestart, zoek ende gij zult vinden.
Mozes! Dan heb ik geluk gehad! Als ik zo lees dat ook nog eens de startmotor eruit had gemoeten om de krukas te blokkeren, en de nokkenassen lastig te blokkeren waren (wat ik dus al wist) en de complete motorsteun eruit had gemoeten, dan heb ik wel de meest simpele optie gekozen!
Enfin, reken ook even uit wat een garage daarvoor zal rekenen! Ik schat dat, ik minstens 3 uur langer was bezig geweest als ik gisteren zelf alles op eigen houtje had gedemonteerd en misschien met de nodige tips van het forum in totaal een uur langer was bezig geweest, ben echt volledig onvoorbereid als een speer gaan beunen.
Zo zie je maar, de tijd nemen om het voorwerk te doen loont! Maar de Haynes heeft me teleurgesteld bij deze klus! (of ik heb gewoon niet goed gelezen, ben ik ook goed in )....
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 478
Geregistreerd: 11-01-2006
- XM 2.1 TD
- C5 1.8 16v
- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDi Fap
- XM 2.0 TurboCT
Handig draadje, maar nu weet ik zeker dat ik het láát doen.
.
Nu C5 tijger…
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Mijn 16 klapper is binnenkort ook aan de beurt, zou dit eenvoudiger gaan dan bij een diesel?
Anders misschien toch maar uitbesteden
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ries schreef:Mijn 16 klapper is binnenkort ook aan de beurt, zou dit eenvoudiger gaan dan bij een diesel?
Anders misschien toch maar uitbesteden
Ik denk het niet, om te beginnen heb je al 2 nokkenassen. Misschien heb je wel iets meer ruimte dan bij een diesel.
Eveneens ben ik tevens ook.
tja, of je hebt affiniteit met techniek of niet.
de een heeft het handig ,en de ander vloekt de hemel en aarde bij mekaar…
ik zie het wel eens zo:: je staat op een Camping, en je zet je caravan en bungalowtent samen in een uurtje op.
BBQ ervoor, bier uit de koelbox, en dan lekker genieten ,terwijl moekde de vrouw zich bezig houd met inruimen en de kids..
dan komt er een ander met veel moeite de caravan naast jou parkeren, vervolgens rolt daar een simpel 4 persoons tent uit de kofferbak (waarvan je direct denkt, die had ik in de caravan vervoert, en het feest begint.
moeder houd de verkeerde stok vast, terwijl Pa gedreven aan het grondzeil loopt te sjorren,,waarvan jij denkt,, is dat niet het tentdoek wat ze daar aan het vertrappelen zijn? en zo gaat de slapstick verder.
je zit jezelf helemaal (IN JEZELF heimelijk) een breuk te lachen, en dan komt je ega,, ach joh, ga ze nou toch eens helpen verdorie…..
nou ja,, na weer een uurtje je best te hebben gedaan, staat eea net voor het donker worden, en krijg je het een na het ander aangeboden als dankbetuiging..
de volgende ochtend sta je bevreemd naar die tent te kijken van je buren,, het hele ding zit van onder tot boven onder de moddervoeten.
en dan schiet het weer te binnen,, ow jah,, dat was zogenaamd het grondzeil hahaha
mvgr wupke:die dus de moraal vind,, schoenmaker blijf bij je leest, dat scheelt een hoop gevloek en koppijn,,,
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Tja, schoenmaker ben ik ook al niet, maar ben niet bang om 1 en ander zelf te doen.
Bij mijn S1, 8 klappertje, heb ik ook wel zelf de D riem vervangen, ging ook best, ofschoon de poeliemoer geen meewerking gaf, zelfs niet met een slagmoersleutel… wel met een brander trouwens.
Maar ik heb het gevoel dat dit een ander verhaal is en zonder brug of put wel veel gevloek teweeg brengt.
Zo, eerst ff een tent opzetten.
malle pietje schreef:Mozes! Dan heb ik geluk gehad! Als ik zo lees dat ook nog eens de startmotor eruit had gemoeten om de krukas te blokkeren, en de nokkenassen lastig te blokkeren waren (wat ik dus al wist) en de complete motorsteun eruit had gemoeten, dan heb ik wel de meest simpele optie gekozen!
Startmotor bij een 2.1TD is een eitje, daar kun je zo bijkomen, veel makkelijker dan bij mijn Xantia 1.9D.
malle pietje schreef:
Enfin, reken ook even uit wat een garage daarvoor zal rekenen! Ik schat dat, ik minstens 3 uur langer was bezig geweest als ik gisteren zelf alles op eigen houtje had gedemonteerd en misschien met de nodige tips van het forum in totaal een uur langer was bezig geweest, ben echt volledig onvoorbereid als een speer gaan beunen.
Zo zie je maar, de tijd nemen om het voorwerk te doen loont! Maar de Haynes heeft me teleurgesteld bij deze klus! (of ik heb gewoon niet goed gelezen, ben ik ook goed in )....
De XM Haynes schiet inderdaad een beetje tekort voor dit klusje, gelukkig had ik voor het klusje aan de XM, een Revue Technique van de Xantia ter beschikking. Ik heb het komplete klusje van de hydraulische stoters en de D-riem uit dit boek voorbereid, dit soort klusjes doe ik nooit zonder vooraf te studeren. De meeste tijd ging in de klepstoters zitten en het verwijderen van pakkingresten, de D-riem nam niet de meeste tijd in beslag, dat is zelfs makkelijker dan de D-riem bij een Xantia diesel.
Je had mij ook een PB kunnen sturen, dan was het veel sneller gedaan, dit kan zelfs op straat heb je geen brug voor nodig