ik heb net mijn bougies vervangen en daar viel het volgende op:
Nu vind ik dat ze al een tijdje beroerd rijdt en nogal een slokje lust…
ik heb de luchtfilter recent vervangen, het staat op zomerstand, wat kan er nog meer mis zijn?
moet de carb. worden afgesteld?
Citroen Bx Deauville 1993
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat er te lang is doorgereden op deze bougies, hoe rijd de auto nu dan ?
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Was het niet zo dat deze bougies gewoon versleten waren? Misschien is er nu al verbetering merkbaar met de neiwue bougies.
edit/ Ijs heeft mij ‘voorge-aapt’
Eveneens ben ik tevens ook.
o ja, ik heb er nog niet meer gereden…
test resultaten volgen.
De vorige bougies hebben er trouwens niet zo heel lang in gezeten.
een half jaartje of zo.
het valt me ook op dat er een bruine kraag opzit.
Citroen Bx Deauville 1993
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Heb je wel de juiste bougies gebruikt, met de juiste warmtegraad, juiste elektrodeafstand?
Gezien de bruine verkleuring van het porselein lijken ze het te warm te hebben gehad.
Rijd je voornamelijk kleine stukjes?
In ieder geval heeft er geen goede verbranding plaatsgevonden waardoor er roet op zit en daardoor ook aan je uitlaat.
hij rijdt niet beter.
ik denk dat er iets met de carb. afstelling niet juist is.
morgen eens kijken.
Citroen Bx Deauville 1993
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Kun je die afstellen dan?
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ries schreef:Kun je die afstellen dan?
Aan een carbutateur zijn legio afstelmogelijkheden
Eveneens ben ik tevens ook.
Het lijkt me dat het mengsel te rijk is…
kun je de co2 schroef straffeloos een tikje dichter draaien?
verder zat ik ook nog te denken aan de thermostaat. (de motor komt niet goed op temp)
Citroen Bx Deauville 1993
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
knäckor schreef:Ries schreef:Kun je die afstellen dan?
Aan een carbutateur zijn legio afstelmogelijkheden
Ja, dat weet ik ook wel, maar ik bedoel dus eigenlijk of je die kunt afstellen zonder apparatuur, sommige schroevies zijn zelfs verzegeld
deksel eraf.
van de carb dus.
dan die op zn kop leggen ,en dan je vlotter afstellen.
duidelijk geval van te hoog benzine niveau in je vlotterkamer, waardoor je een te rijk mengsel krijgt..
co schroef stelt alleen de stationaire loop af.
afstelling voor deze is..
zet je stationaire toerental op 800 .
draai de co schoef uit tot het toerental daalt.
draai de co schoef langzaam in tot het max haalbare toerental.
draai nu de schroef een halve tot max 1 omwenteling terug (uit dus).
zet nu je statoinaire toerental op 850 a 900 omw.
klaar..
vlotterniveau staat in elk citroen BX autohandboek .
mvgr wupke
PS check even of je choke vlinder niet in de weg zit.
deze diend vertikaal te staan, en gefixeerd te zijn, hij mag dus niet wiebelen in zn eentje.
kijk, dat zijn tips!
bedankt, ik heb helaas geen toerenteller (crisis bx)
ik heb op gehoor co2 afgesteld en het onregelmatig lopen is over.
vlotternivo zal ik ook eens checken.
Citroen Bx Deauville 1993
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Dan ben ik benieuwd of je CO uitstoot onder de toegestane waarde blijft…
zonder toerenteller is het ook te doen..
zet het stationaire toerental zo laag mogenlijk, dattie begint te hikken maar net niet afslaat, zet hem dan daar net wat boven zodattie goed rondgaat maar zo langzaam mogenlijk…
volg vanaf dan de eerder geposte instel procedure,, uit tottie begint te hikken verslikken zwaar lopen,, dan in tot je hoogst mogelijke toerental…
dan uit max 1 omw, best is een halve omw uit.
stel nu het stationaire toerental weer af op normale loop…
als je dan de co2 meter in zn reet duwt staat ie omtrent de 1,4 tot 1,9 co%
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ries schreef:Dan ben ik benieuwd of je CO uitstoot onder de toegestane waarde blijft…
Volgens mij wordt bij een auto uit 1988 met carburateur het Co gehalte niet gemeten voor de APK.
Eveneens ben ik tevens ook.
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
O, nee?