Al een paar weken loop ik te “knoeien” met mijn koelvloestof.
Uiteindelijk de conclusie getrokken dat mijn auto een lekke koppakking heeft. Na onderzoek zou het een klein lek kunnen zijn en hebben het eerst proberen op te lossen door een middel in de koelvloeistof te doen.
Dit leek te werken maar:
Vanmorgen zag ik vloeistof onder de auto liggen, bleek dat het systeem weer behoorlijk onder druk stond en de vloeistof via het overloop slangetje wegliep na het opendraaien van de vuldop spoot de vloeistof alle kanten op.
Mijn vraag:
24 uur geleden de dop nog losgehad en niveau gecontroleerd dit bleek, tot mijn tevredenheid nog in orde.
De auto heeft daarna niet meer gelopen, vanmorgen stond er dus weer zoveel druk in het systeem dat de vloeistof er uit liep.
Hoe is het mogelijk dat er met stilstaande motor zoveel druk opgebouwd wordt dat het zelfs uit de uitlaat loopt?
Iemand een oplossing/idee
groeten
Harry
Citroen C3 AIRCROSS












































Totaal aantal Berichten: 27944
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
raar verhaal
ben benieuwd of iemand een verklaring heeft…
voor de duidelijkheid, is het een type 1 1.6i of een type 2 1.6 16v?
Het is een 8 kleps 1.6I
Citroen C3 AIRCROSS
Dit probleem komt me bekend voor!
Ik lees in je onderschrift dat er ook een gasinstallatie op zit?
Ruik je toevallig gas in je koelsysteem?
Ik heb ook een 1.6 8v G3 en bij mij is het door de gasverdamper gekomen.
Het membraam was kapot en zo kon er gas in het koelsysteem komen,druk liep dan op en van het een kwam het ander.
xsaracoupe schreef:Dit probleem komt me bekend voor!
Ik lees in je onderschrift dat er ook een gasinstallatie op zit?
Ruik je toevallig gas in je koelsysteem?
Ik heb ook een 1.6 8v G3 en bij mij is het door de gasverdamper gekomen.
Het membraam was kapot en zo kon er gas in het koelsysteem komen,druk liep dan op en van het een kwam het ander.
idem dito voor de xantia van mij
Daar heb ik ook aan zitten denken, maar ik ruik geen gas.
Eigenlijk is het de enige verklaring.
Maar blijft over dat er koelvloestof uit mijn uitlaat liep en echt het is geen
dauw of condens want daarvoor liep het toch te snel uit de uitlaat.
Dus toch ook de koppakking!!!—Of kan het zo zijn dat als de druk echt
te hoog is dit (vooral bij steenkoude motor) er toch tussen door kan persen?
groet
Harry
Citroen C3 AIRCROSS
vrees eerder een gescheurde kop,denk ik ben ik bang voor,,, alhoewel .
het ook kan dat de koppakking zoveel waterlekt,
, dat het via de cilinder,
(verbrandingsruimte)
door de openstaande klep in je uitlaat loopt.
dus aub liefst niet meer rijden, en zsm koppakking laten maken,,
mvgr wupke
Bedankt allemaal voor jullie reactie.
Ik heb vanmorgen de auto meteen afgeleverd bij de garage, maar ik was zelf benieuwd hoe het komt dat de druk opliep terwijl er niet mee gereden is.
Ik denk zelf dat ik misschien wel twee problemen heb.
Enerzijds de verdamper omdat de druk oploopt en anderzijds een niet goed functionerende koppakking omdat er water uit de uitlaat loopt.
Toch ga ik maandagmorgen meteen even langs de garage om daar ook de verdamper aan de orde te brengen.
groet
Harry
Citroen C3 AIRCROSS
Bij mij was de koppakking en waterpomp + distributieriem €940 euro….
Van welk merk is de G3 installatie? AG toevallig?
Hoop voor je dat de kop niet is gescheurd… wink
Succes en laat het ff weten.
xsaracoupe schreef:Bij mij was de koppakking en waterpomp + distributieriem €940 euro….
Van welk merk is de G3 installatie? AG toevallig?
Hoop voor je dat de kop niet is gescheurd…
![]()
Succes en laat het ff weten.
hebben ze bij jou het blok niet gevlakt dan omdat dat er niet bij staat
xaracoupe,
Het is inderdaad een AG installatie.
Dat bij de distributie riem en de waterpomp zijn vervangen zal toch niet gebeurd zijn omdat deze kapot zijn gegaan door overdruk in het koelstysteem.
Ik ga er toch van uit dat deze vervangen zijn omdat de distributie riem etc er toch van af moesten, dus meteen meenemen!!
En wanneer ik precies weet wat er kapot was/is en wat er aan gedaan is laat ik dit in dit hier even weten.
Citroen C3 AIRCROSS
















Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Ik geloof niet in de koppakking…. Ik denk inderdaad dat he je verdamper is. Als er koelvloeistof uit de uitlaat komt door een defecte koppakking is die wel zo enorm lek dat er niet meer met de auto te rijden is!
Bij de verbranding van LPG (en ook van benzine overigens) komt er gek genoeg gewoon water vrij. Let maar eens op bij auto’s die voor je staan bij het stoplicht. Als ze weer wegrijden kan er zomaar een stroompje vocht uit de uitlaat komen…
Afijn, succes
Gr Martijn
En dat is nu precies wat mij zo verbaasd, ik ben voor 80 procent eens met het gegeven dat mijn verbrander kapot is. Ik wist niets van een membraam enz maar ik kan mijzelf goed voorstellen dat als er gas in mijn koelsysteem loopt de druk behoorlijk kan oploppen tenslotte is het een “gesloten” koelsysteem.
Toen ik vanmorgen constateerde dat er vloeistof onder mijn auto lag ben ik meteen gaan kijken en bij het openen van de dop spoot en ik bedoel echt spoot de vloeistof eruit.
Waarom weet ik niet maar ik heb de auto gestart, liep in een keer, en schakelde ook over op gas en bleef heel netjes doorlopen. Vlak daarna ontdekte ik dat er vloeistof uit de achterste verbinding van de uitlaat liep.
Ik heb geen troep gecontstateerd op de olievuldop, ik heb/had geen water in mijn olie (gecontroleerd d.m.v. een aansteker en geen geknetter) Er staat geen vloeistof onder het kleppendeksel (met draaiende motor komt daar ook niets uit.
Als ik een gescheurde kop heb moet dit toch ook bij draaiende motor te merken zijn en dan zou toch door de gigantische druk overal vloeistof moeten zitten!!!
In de loop van de volgende week zal e.e.a. wel duidelijk worden door een hint van jullie of van mijn garagehouder.
Ik ben (ondanks de verwachtte kosten) zeer benieuwd.
groeten
Harry
Citroen C3 AIRCROSS
Ja dat is gedaan omdat alles los was en de riem binnen korte tijd vervangen moest worden….
Ik weet niet of de kop gevlakt is…neem aan van wel.
Is bij een Citroën specialist geweest,zal wel goed zijn wink
Bij mij is het de 3e verdamper al op 4 jaar van AG.
Ze snappen het bij het gasbedrijf ook niet,normaal moet een verdamper makkelijk 100.000 km mee gaan,bij mij max. 40.000km.
xsaracoupe schreef:Ja dat is gedaan omdat alles los was en de riem binnen korte tijd vervangen moest worden….
Ik weet niet of de kop gevlakt is…neem aan van wel.
Is bij een Citroën specialist geweest,zal wel goed zijn
De 1.6i in de Xsara is een TU motor, de aluminium cylinderkoppen hiervan zijn behoorlijk flexibel, vlakken is meestal niet nodig tenzij je een serieuze warmloper heb gehad. Een goede Citroen Specialist zal dit alleen doen als het echt nodig is, van alle koppakkingen die ik gedaan heb, was het 1x nodig om de kop echt te vlakken. Uiteraard controleer ik altijd de kop op vlakheid en de uitsteekhoogte van de cylinderbussen, op die enkele keer na is steeds alles binnen de toleranties gebleven.
Vandaag de auto terug gehaald, gisteren de verdamper “uitgeschakeld” m.a.w. de koelstof slangen onderling verbonden. Daarna is er door de monteur een leuk stuk mee gereden zonder problemen. Vanmorgen was de druk nog normaal.
Ik ga nu een zelf enige tientallen kilometers rijden om te zien of de koppakking het gehouden heeft als temperatuur en vloeistofniveau in orde blijven wordt de verdamper vervangen.
Weet nu pas sinds kort dat een verdamper een levensduur heeft van ongeveer 150.000 kilometer en ik heb er 172.000 opzitten, het zat er dus eigenlijk aan te komen.
Laat de definitieve uitslag nogwel achter in deze topic.
groeten
Harry
Citroen C3 AIRCROSS