(ik heb weer een nieuw woord geleerd: tripoide= gewricht op de aandrijfas, aan de kant van de versnellingsbak, de andere kant is de homokineet)
Ik heb vanavond de ashoes van de tripoide gehaald omdat ik een tikgeluid hoorde bij optrekken en afremmen)
zie: http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=178348&highlight=voortrein
waar roland waarschijnlijk ook last van heeft.
Er rezen wat vragen op hierover, misschien heeft/hebben jullie hier ervaring mee?
In de tripoide zitten op de aandrijfas drie zijasjes groen in deze tekening>
Daar draaien drie kogels omheen.
tussen één van die asjes en de kogel zit veel speling.
Ook zag ik een soort staafjes (lijken wel spijkertjes) min of meer los tussen die kogels en asjes zitten.. rood in de tekening
Hebben die kogels misschien een soort rollagers aan de binnenkant, die dan losgeraakt zijn?
Mij lijkt dat ik alleen die drie kogels en eventueel de 3 asjes (als die los in de as zitten of erin geschroeft zijn) kan vervangen.
Wat zijn precies de spies? zijn dat soms die asjes?
of zijn het misschien die dunne staafjes tussen de kogels en de drie asjes?
kan ik die kogels en spietjes niet los vervangen?
(het heet toch echt trippoide hoor)
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Bij mijn super heb ik die hoes ook vervangen. De naaldjes heb ik zorgvuldig geteld en bewaard. Na schoonmaken weer teruggemonteerd met flink veel vet van goede kwaliteit. Zie hier wat plaatjes:
Als je een naaldje mist, zou je de binnenkant van het tripoidehuis eens goed moeten bekijken op sporen van slijtage. Heb je ze allemaal nog, geen probleem lijkt me. Maar het is dus normaal dat die naaldjes er los inzitten. Bij het monteren kun je ze aan de tripoide “plakken” met vet, zodat je de kogels weer netjes kunt terugplaatsen.
grt, Michiel[/img]
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
het heet idd een tripoide koppeling en valt onder de groep homokinetische koppelingen,, net zoals bv een bibbykoppeling..
soi zijn details voor de kniesoor ...
de triopide met NAALDLAGERS zijn in principe niet zelf te repareren.
dit omdat de spelingsruimte tussen kogel en as van dusdanige afmeing moet zijn dat de NAALDEN op een EXACTE tollerantie passen.
afhankelijk van soort en afmeting worden dan of losse naalde gebruikt of in een naaldlagerkooi..
voor de auto geld in de regel dat er diverse krachten op spelen.
echter bij het gebruik van een klassieker is het vaak van dien aard, dat je kunt opteren voor een setje nieuwe naalden.
die kun je (mits je de exacte maat weet ) hier krijgen/bestellen.
persoonlijk zou ik opteren voor een ruilas.
de reden is-
zowel tripoide als de REZEPPA koppeling zijn dan gereviseerd.
en de hele uit en inbouw procedure is nogal bewerkelijk in tijdsrovend.
en met een revisieas, kun je met een klassieker weer jaren voorruit.
een eigen gerepareerde kan voor veel ellende zorgen, daar de naalden kunnen breken, en dan tijdens rijden dusdanige krachten ontwikkelen ,dat de baklagers ook defect raken.
als je de naaldjes zoals MACH 2 gedaan heeft, appart houd en telt per as, zou het geen probleem hoeven zijn, echter ook nu geld weer…
je veranderd het slijtageprocces..
immers de naalden zijn op elkaar ingesleten,, als je ze van positie veranderd, slijten ze opnieuw op elkaar in, waardoor de as dus sneller zal slijten, cq de koppeling de geest zal geven.
mvgr wupke
mach2 / kreazy8wuppo : bedankt voor de foto’s en info.
ik heb de tripode (ik vrees dat het tóch tripode heet in het nederlands, zoals keesz al zei maar we houden erover op) uit elkaar gehaald en alles ziet er nog netjes uit op de naalden waarvan een groot deel flink afgesleten en vemorzeld zijn.
Maar ik denk ook dat het met het vervangen van de naalden op te lossen is.
Ik vroeg me nog af of er in de kogels nog een borgveer moet zitten.
Ik viste 2 maantjes uit de ashoezen, ik vermoeede dat dat borgveertjes zijn geweest.
In de kogels zit ook een sponninkje…
zaten er bij jou borgringen/veren in mach2?
bartello schreef:mach2 / kreazy8wuppo : bedankt voor de foto’s en info.
ik heb de tripode (ik vrees dat het tóch tripode heet in het nederlands, zoals keesz al zei maar we houden erover op) uit elkaar gehaald en alles ziet er nog netjes uit op de naalden waarvan een groot deel flink afgesleten en vemorzeld zijn.
Maar ik denk ook dat het met het vervangen van de naalden op te lossen is.
Ik vroeg me nog af of er in de kogels nog een borgveer moet zitten.
Ik viste 2 maantjes uit de ashoezen, ik vermoeede dat dat borgveertjes zijn geweest.
In de kogels zit ook een sponninkje…
zaten er bij jou borgringen/veren in mach2?
hoe durf je.
als je gebroken naalden hebt is je loopoppervlak dusdanig krom, dat nieuwe naalden zeer waarschijnlijk snel weer afbreken.
dus imo, niet moeilijk doen maar gewoon een nieuwe as monteren.
mvgr wupke:beter goed werk dan halve maatregelen.
de 3 zijasjes op de as zijn hardstikke vlak.(waarschijnlijk harder dan de spietjes?)
dan zou het toch met 3 nieuwe kogels en naaldlagers moeten kunnen werken?
wat kost een hele as by the way?
als dat meevalt ga ik natuurlijk ook niet verder bakkelijen..
dan wordt t idd een nieuwe as.
lets put it this way….
er liep iemand op hier rond, met een scheur in zn blok,, hij wilde lassen ik zei, werkt niet… afijn is ander blok geworden….
zo kan ik diverse dingen opnoemen,,, laten we het rusten,, jij wilt pogen met nieuwe naalden,, en ik voorspel huilen….
ik hobbel nu al dik 20 jaar mee in de techniek, van schepen tot vrachtauto van GS tot CX van oud naar nieuw,, en ik zeg,, eruit die as, en zet er een revisie in, want je blijft buzzy, gebed zonder end dus…
wat een as kost weet ik zo vlug niet, maar de GS vereniging kan ze aanleveren,, dus niet half werk doen, maar gewoon wisselen.
los van de kosten, want die wegen niet op tegen het gevloek en de stress als je tijdens een lange afstandsrit stil valt ,omdat je nu wat euro’s wilt bezuinigen…..
wat kost het bv om je GS thuis te laten brengen vanuit de ardennen…
mijn advies,, vervangen,,, your call…
greets wupke.
nou ik wil niet persenaaldlagers vervangen hoor maar ik zoek gewoon naar de beste opties.
Ik ga morgen wel ens informeren bij de club voor ee nnieuwe as.
bartello schreef:nou ik wil niet persenaaldlagers vervangen hoor maar ik zoek gewoon naar de beste opties.
Ik ga morgen wel ens informeren bij de club voor ee nnieuwe as.
dat is in dit geval beste optie, en die zou ikzelf ook nemen…
mvgr wupke