verrek docter in het huis
Vitaminen slikken boys als je een airco hebt…....
mvgr wupke
sorry kon het nie laten… vervolg komt nog
vervolg——
in een airco zitten diverse ventilatoren kanalen en weet ik veul meer.
is de plek pur sang on virussen en weet veel in te verzamelen en wat al niet meer.
aangezien de condensor eigenlijk de grootste radiator is waar de cabine lucht vandaan komt, zit er een interieurfilter voor, voordat de lucht in de auto komt.
dat ding op gezette tijden vervangen is dus vereiste 1.
wat vergeten word, is dat door de tijd heen de condensor zo vuil word, dat het filter de vuile luchtjes niet meer kan tegenhouden.
en dan gaat eea stinken, maar is ook het gehalte virus hoger.
ergo daar komt het fabel vandaan dat je ziek word van een airco.
aangezien elke auto type en model een ander soort airco qua inbouw heeft, is het dus aan de betere kenner toevertrouwt om dat ding geregelt een X per 2 jaar te laten schoon maken.
mvgr wupke: die wel eens een muizennest erbij gevonden heeft.
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
ik ben geen docter, maar soms moet ik gewoon ff reageren op onzin.
maar idd zo’n condenser is een goede broeiplek voor schimmels en andere meuk.
wat ook aangeraden word is je airco een minuut of 10 voor je stopt met rijden uit te zetten. zodoende heeft de condensor ff de tijd om op te drogen en zullen er minder snel beestjes in gaan groeien.
erik wijngaarden schreef:ik ben geen docter, maar soms moet ik gewoon ff reageren op onzin.
maar idd zo’n condenser is een goede broeiplek voor schimmels en andere meuk.
wat ook aangeraden word is je airco een minuut of 10 voor je stopt met rijden uit te zetten. zodoende heeft de condensor ff de tijd om op te drogen en zullen er minder snel beestjes in gaan groeien.
sorry meneer de voorzitter.
euh der staan ik dan met bekje vol tandjes,, hellup waar is mn gebit??
ach ja…. is nochtans geen onzin… ti’s nu eenmaal zo, dat het slechte onderhoud aan airco’s de fabels in de lucht helpen…
en droge lucht tja, dat is airco eigen.
dus een fles water is wel nuttig als je hem intensief gebruikt.
gekke is alleen, als je hem op langere afstanden aan hebt staan je er geen last van hebt.
op korte afstanden wil het juist irriteren.
in mn truckerjaren echt wel geleerd om met dat speelgoed om te gaan, maar dan zat ik ook 14 uur per dag (niet continu rijdend overigens) in de cabine met dat ding aan…
mvgr wupke:die een schone condensor toewenst aan elke airco tuut..scheelt een hoop ellende…
Ehm? de condensor zit voorin de auto, voor de radiator, daar condenseert het gas weer tot vloeistof.
Dat ding na het interrieurfilter wat dus koud is de verdamper en is inderdaad een broeinest van rotzooi.
ok, de verdamper dus,, koud issie en het kreng zit vol met je weet wel ongezonde dingen…
vandaar dat eens in de 2 jaar even schoon laten maken, geen overbodige luxe is of op zn minst mij lijkt..
want bij een USA Cadilac heb ik al eens een bevroren nest muizen weg geplukt…
mvgr wupke
kreazyV8wuppo schreef:
dwz,, is het heet /warm,, zet de airco aan, maar zet een raam oid erbij open, zodat de overgang van warm naar koud niet zo extreem is..
Ik dacht dat een Airco 15% extra brandstof vrat, dat geldt ook voor de ramen open! en dan zit je toch al gauw op 30% extra energie….
Mwaaaa, ik zet hem op 23 graden, en ga langzaam naar 21… werkt prima!
Al moet je niet overdrijven met 17 graden ofzo…
EDIT> het topic even naar algemeen gesleept…
Het was niet alleen Xantia gerelateerd.
René van Maren schreef:kreazyV8wuppo schreef:
dwz,, is het heet /warm,, zet de airco aan, maar zet een raam oid erbij open, zodat de overgang van warm naar koud niet zo extreem is..
Ik dacht dat een Airco 15% extra brandstof vrat, dat geldt ook voor de ramen open! en dan zit je toch al gauw op 30% extra energie….
Mwaaaa, ik zet hem op 23 graden, en ga langzaam naar 21… werkt prima!
Al moet je niet overdrijven met 17 graden ofzo…EDIT> het topic even naar algemeen gesleept…
Het was niet alleen Xantia gerelateerd.
jij sleept wat af op dit forum,,, maar terecht gesleept,,, al rijd mijn xant niet als een hobbelpaard,,,,
die rijd en zweeft vanzelf..
mvgr wupke
Het hobbelpaard is offtopic, en inmiddels al weer 15 maanden weg…
Laten we het verder over het gesleep…...eeeehhh de Airco hebben
René van Maren schreef:kreazyV8wuppo schreef:
dwz,, is het heet /warm,, zet de airco aan, maar zet een raam oid erbij open, zodat de overgang van warm naar koud niet zo extreem is..
Ik dacht dat een Airco 15% extra brandstof vrat, dat geldt ook voor de ramen open! en dan zit je toch al gauw op 30% extra energie….
Mwaaaa, ik zet hem op 23 graden, en ga langzaam naar 21… werkt prima!
Al moet je niet overdrijven met 17 graden ofzo…
ik weet niet of het zo extreem uitvalt.
een airco pakt ongeveer 4 tot 8 pk weg,,, personenauto gezien,
dus lijkt me dat die percentages wat hoog gegrepen zijn…
mvgr wupke
René van Maren schreef:Al moet je niet overdrijven met 17 graden ofzo…
Werkt prima tegen vervelende collega’s die minderwaardig over een Citroen denken
Vorig jaar reed een collega mee en drukte op het knopje van het raam en zij, zo effe de airco aanzetten, hij dacht dat ik altijd een grapje maakte en dat er helemaal geen airco in mijn auto zat. Ik zei, wacht maar en zette de Airco op de koudste stand, 2km verder vroeg hij of de Airco aub uit mocht
Het gebruik van apparatuur
Het gebruik van apparatuur verhoogt het brandstofverbruik. De grootste brandstofverbruiker is de airconditioning. Als de airco op half vermogen aanstaat, neemt het brandstofverbruik met 3 tot 10 procent toe.
Airconditioning kan, als deze vaak wordt gebruikt, leiden tot een meerverbruik van 25% aan brandstof. Gebruik met beleid (alleen indien nodig) kost ongeveer 10% meer brandstof. De airconditioning moet uiteraard gebruikt worden als het de veiligheid ten goede komt of wanneer het erg warm is, maar het is bijvoorbeeld niet nodig om de temperatuur op 18 graden te stellen als het buiten 25 graden is.
Tips voor het efficiënt gebruik van de airco:
Rijd bij hoge temperaturen in de zomer eerst een paar minuten met de ramen open, sluit daarna de ramen en schakel dan pas de airco in; de gewenste binnentemperatuur wordt zo eerder bereikt.
Schakel de airco enkele minuten na het starten van de motor in; dit bespaart brandstof en voorkomt onnodige slijtage van de installatie.
Schakel de airco uit voordat de motor uitgezet wordt: dit voorkomt geurvorming door condensvorming en bacteriegroei.
Gebruik de airco minstens één keer per maand; ook dit voorkomt geurvorming door condensvorming en bacteriegroei.
Voorkom verstopping: houd de luchtinlaten vrij van blad en ander vuil.
in de autospeciaalzaak heb je toch van die bussen om de verdamper te reinigen van allerlei ongedierte
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
René van Maren schreef:Het gebruik van apparatuur
Het gebruik van apparatuur verhoogt het brandstofverbruik. De grootste brandstofverbruiker is de airconditioning. Als de airco op half vermogen aanstaat, neemt het brandstofverbruik met 3 tot 10 procent toe.
Airconditioning kan, als deze vaak wordt gebruikt, leiden tot een meerverbruik van 25% aan brandstof. Gebruik met beleid (alleen indien nodig) kost ongeveer 10% meer brandstof. De airconditioning moet uiteraard gebruikt worden als het de veiligheid ten goede komt of wanneer het erg warm is, maar het is bijvoorbeeld niet nodig om de temperatuur op 18 graden te stellen als het buiten 25 graden is.
Tips voor het efficiënt gebruik van de airco:
Rijd bij hoge temperaturen in de zomer eerst een paar minuten met de ramen open, sluit daarna de ramen en schakel dan pas de airco in; de gewenste binnentemperatuur wordt zo eerder bereikt.
Schakel de airco enkele minuten na het starten van de motor in; dit bespaart brandstof en voorkomt onnodige slijtage van de installatie.
Schakel de airco uit voordat de motor uitgezet wordt: dit voorkomt geurvorming door condensvorming en bacteriegroei.
Gebruik de airco minstens één keer per maand; ook dit voorkomt geurvorming door condensvorming en bacteriegroei.
Voorkom verstopping: houd de luchtinlaten vrij van blad en ander vuil.
kmis wat.
welk type airco.
welk type auto.
welke motor.
het percentage van 25% is echt een fictief extreem getal.
motor .
120 PK is ongeveer voor de middelklasser heden norm…
4 tot 8 PK is max nodig voor de gemiddelde airco.
da’s imo bij lange na niet de 25 % brandstof noodzakelijk om die te leveren bij dergelijke capaciteit.
realistische cijfers zijn dus gewenst aub…..
fictive kan ik ook wel ophoesten.
mvgr wupke:die slapen gaat
Ik heb deze info van http://www.hetnieuwerijden.nl
Ik zou niet weten waarom ik het in twijfel zou trekken…
Maar laten we niet te veel afwijken… het ging er om of je ZIEK van de airco werd….
Ik ga ook naar mijn mand…(zonder airco)