Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 31-03-2006
- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
Mijn DSuper uit 1974 heeft sinds kort last van olielekkage aan de rechterkant van het motorblok. De rechterzijde(bijrijderskant) van het motorcompartiment is nat van de olie,links is droog.
Ook komt er rook uit de olievuldop asl ik deze losmaak. Dit is gelijk na het starten van de motor al zo. Als ik in de olievuldop kijk dan is het niet zo dat de kleppen droog staan.
Ook is er geen duidelijke drukopbouw voelbaar bij een lopende motor, wel voel je een lichte pulserende druk als ik mijn hand op de olievulopening leg, maar dat lijkt mij vrij normaal.
Graag lees ik jullie adviezen.
Dit is mijn project… http://www.nieuwzaailand.nl/over_het_project
En natuurlijk onze sleutelplek http://www.sleuteltje-11.net (We hebben nog plaats in de stalling)
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 31-03-2006
- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
Het luchtfilter is van binnen bijna droog. Ter plaatse van de aansluitig op het kleppendeksel was het een klein beetje vettig, maar niet noemenswaardig naar mijn idee.
Ik heb inderdaad vorig jaar tijdens een workshop 10.000km-beurt kleppen gesteld, daarna is de dame de winterstalling in gegaan en gespoten, sinds het kleppenstellen is er ca. 1.000 km mee gereden.
Tijdens de montage van het kleppendeksel is de oorpronkelijk pakking weer gebruikt, deze zag er nog goed uit en is nu ca. 1 jaar oud.
Toen ik gister onder de motorkap keek was de bovenkant van het kleppendeksel ook vettig van de olie, maar in de schachten van de bougies was geen laag olie aanwezig, wel waren deze schachten ook vettig.
Ik zal in ieder geval de pakking van het kleppendeksel nog eens beter controleren.
Dit is mijn project… http://www.nieuwzaailand.nl/over_het_project
En natuurlijk onze sleutelplek http://www.sleuteltje-11.net (We hebben nog plaats in de stalling)
ik denk dat het kleppendeksel na het stellen niet meer 100% sluit. Dan zweet het blok wat. Dus even lossen en opnieuw vat draaien.
Misschien is het deksel zelfs wat losgegaan door het warm koud worden. Natrekken kan geen kwaad.
.komma
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zit het carterontluchtings hoedje goed op het deksel en op het luchtfilter? Geen scheuren erin?
Schachtrubbers niet vergeten bij de 10K beurt?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 31-03-2006
- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
De dame in kwestie staat de komende 2 weken bij de spuiter voor een paar restpuntjes.
Het kleppendeksel lijkt goed te sluiten, maar zodra ze weer terug is zal ik deze losmaken en controleren op beschadigingen. Bij de 10k-beurt was deze nog goed. Het natrekken van de kleppendeksel had ik al gedaan en de deksel zat nog goed vast.
Het carteronluchtingshoedje zit goed op het deksel en het luchtfilter en ziet er gaaf uit, maar wat bedoel je met schachtrubbers. Bij de 10k-beurt in Amsterdam is er volgens mij niet over schachtrubbers gesproken, dit zou dan inderdaad vergeten kunnen zijn. Kun je vertellen hoe ze er uit zien en waar ze zouden moeten zitten??
Kan dit dan ook de oorzaak zijn van het roken vanuit de olievuldop??
Dit is mijn project… http://www.nieuwzaailand.nl/over_het_project
En natuurlijk onze sleutelplek http://www.sleuteltje-11.net (We hebben nog plaats in de stalling)
Als je het kleppendeksel eraf haalt, zitten er rondom de schoorstenen rubbers, die op hun plaats gehouden worden door metalen ringen.
Dat zijn de schachtrubbers.
Als die er niet 9meer) in zitten, lopen de schoorstenen vermoedelijk vol met olie.
aangezien ik vrijdag voor het eerst mijn eigen klepdeksel heb gelicht(bij een IE versie denk je wel eerst tig keer na of je dat wel ff zal gaan doen) weet ik nu hoe het eruit ziet, en hoe het zit.
Ik bij mij dame gelijk nieuwe rubbers geplaatst, en 4 nieuwe isolator pijpjes. Samen met 123 een goede keuze….. Alleen jammer dat gistermiddag bougiekabel nummrtje 4 ermee op is gehouden…
Succes!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
superpetur schreef:Als je het kleppendeksel eraf haalt, zitten er rondom de schoorstenen rubbers, die op hun plaats gehouden worden door metalen ringen.
Dat zijn de schachtrubbers.
Als die er niet 9meer) in zitten, lopen de schoorstenen vermoedelijk vol met olie.
aangezien ik vrijdag voor het eerst mijn eigen klepdeksel heb gelicht(bij een IE versie denk je wel eerst tig keer na of je dat wel ff zal gaan doen) weet ik nu hoe het eruit ziet, en hoe het zit.
Ik bij mij dame gelijk nieuwe rubbers geplaatst, en 4 nieuwe isolator pijpjes. Samen met 123 een goede keuze….. Alleen jammer dat gistermiddag bougiekabel nummrtje 4 ermee op is gehouden…Succes!
MVG, Peter
123 plaatsen = ook nieuwe bougiekabels plaatsen! de oude zijn al dan niet aan slijtage toe ,en je moet rekenen dat de 123 een hogere ontstekings gehalte bezit! dus nieuwe kabeltjes worden zelfs door alberttronics aangeraden
Ja, dat van die bougiekables wist ik ook wel natuurlijk, maar ze waren nog vrij nieuw. Echter, het bleek dat het dopje/clipje dat je op de bougie schuift loskwam van de bougie….. een mechanisch defect zogezegd, geen doorslaan…..
En da’s een knullige ontdekking op de zaterdagmiddag om half 6…...
Aan de andere kant, noem mij eens een garage waar je rustig tot die tijd mag sleutelen aan je eigen dame, en je wordt aangemoedigd om rustig aan te doen.
De nieuwe kabels staan in bestelling.. alleen even afwachten of de dame vandaag door de apk is gerold…...
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!