Hallo,
Ik rij al weer een 5000 km met een mooie XM
Bij aanschaf netjes ingelicht over waar naar te kijken en wat te vervangen. Ben gestart met de distributieriem, spanner, bougies, kabels en alle mogelijke contacten waar geen contact gemaakt wordt.
Alles perfect, vorige week ging het niet goed; ik ben de compressie kwijt op de tweede cylinder . Ik wist al dat de kop aandacht nodig had, daar de auto wat olie verbruikte. Waarschijnlijk een verbrandde klep of erger, zuiger/cylinderproblemen. Heeft iemand toevallig nog een cylinderkop XM 2.0 multi-injectie op de plank liggen?
Ik heb een aanbieding gehad: 2e hands ongezien kopen voor 100 euro, Dat kan volgens mij goedkoper.
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
hey haiko,
ik vroeg me al een tijdje af hoe het ging met mijn ex-XM.
niet zo best dus
ik zou deze vraag ook even op de xm mailingslist van yahoo neerzetten want daar zitten erg veel xm techneuten ( ja, nog meer dan hier )
ik vind het wel vreemd dat een auto met 140K km een klep verbrand of een zuiger ploft. wat is eigenlijk de interval van kleppenstellen bij een xm?
Hey Erik,
Nou zeg je me wat, het zou natuurlijk zomaar kunnen dat de betreffende cylinder de compressie net mist door foutieve afstelling.
Verder moet ik je zeggen dat de wagen geen problemen geeft, alleen nu in ruststand staat…
Ik ga door tot het opgelost is! Ik mag hopen dat het de klepafstelling is!
Ik hou je op de hoogte!
Ik heb dit probleem ook al aangekaart bij de mailinglijst van yahoo
Allemaal verschrikkelijke verhalen over kromme kleppen e.d. Ik dacht eerst dat het aan de distributieriem lag, maar bij vervanging merkte ik dat de motor nog netjes op tijd stond.
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
nou ik vroeg meer om de klepspeling afstellen omdat ik het vreemd vind dat er een klep verbrand zou zijn. ik geloof niet dat je door een ke krappe of te ruime klep totaal je compressie verliest op een cilinder. of je moet het wel heel bont maken. ik zat toch meer te denken aan een verbrande klep doordat er te lang met een te krappe speling gereden is.
Totaal aantal Berichten: 25598
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Heb je die compressie gemeten met een compressie meter? Of doet die cylinder niet ‘mee’ ??
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Cylinder doet niet mee, je merkt het al bij het starten, je hoort em overslaan. Ga dadelijk even kijken, er is me verteld dat een hangende klep tot de mogelijkheden behoort. Verder geen absurde geluiden. Ik mag hopen dat het meevalt.
Het is goed mogelijk dat er gereden is met een te krappe klep, ik heb dit echter nooit gechecked, daar de wagen gewoon lekker reed. Ik laat het je weten wat de boosdoener is. Ik heb de wagen hard nodig over twee weken, dus dat wordt ‘s avonds doorwerken!
erik wijngaarden schreef:nou ik vroeg meer om de klepspeling afstellen omdat ik het vreemd vind dat er een klep verbrand zou zijn. ik geloof niet dat je door een ke krappe of te ruime klep totaal je compressie verliest op een cilinder. of je moet het wel heel bont maken. ik zat toch meer te denken aan een verbrande klep doordat er te lang met een te krappe speling gereden is.
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
Haiko schreef:Cylinder doet niet mee, je merkt het al bij het starten, je hoort em overslaan. Ga dadelijk even kijken, er is me verteld dat een hangende klep tot de mogelijkheden behoort. Verder geen absurde geluiden. Ik mag hopen dat het meevalt.
ah nou dat geeft al veel meer goedkopere opties van een werkelijk gemeten compressie loze cilinder. kan ook gewoon een ontstekings of injectie kwestie zijn dus..
Ik ga de compressie meten, daaruit zal alles moeten blijken.
bedankt voor de tips
erik wijngaarden schreef:Haiko schreef:Cylinder doet niet mee, je merkt het al bij het starten, je hoort em overslaan. Ga dadelijk even kijken, er is me verteld dat een hangende klep tot de mogelijkheden behoort. Verder geen absurde geluiden. Ik mag hopen dat het meevalt.
ah nou dat geeft al veel meer goedkopere opties van een werkelijk gemeten compressie loze cilinder. kan ook gewoon een ontstekings of injectie kwestie zijn dus..
Totaal aantal Berichten: 25598
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Kan je meteen kijken of die bougie een beetje leuk eruit ziet!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
ik weet in elk geval dat die bougies er ingegaan zijn vlak voor ik hem kocht.. dus nu zo’n 8000 km terug.. maar ja dat is door een vw dealer gedaan dus eigenlijk is dit een onzinnige podt.
Tja, recentelijk bougies, kabels, distributieriem vervangen, alles vonkt perfect, maar het loopt gewoon slecht. Ik laat de wagen na de jaarswisseling nakijken op ontstekingstijdstip, compressie en kleppen.
bedankt voor de reacties! , jullie horen nog van mij!
groeten
Haiko
Alles duidelijk:
Koppakking tussen de tweede en derde cilinder doorgeblazen.
Kan gebeuren…
Niet zo’n probleem, als het maar gerepareerd wordt. ik zou het zelf kunnen, maar ik kan me geen fout permiteren, dus laat ik het doen…
Ik weet nu in welke staat de motor is; alles wat door Erick en mij is vervangen mag er wezen, dus de conditie van de 14 jaar oude motor wordt morgen met het vervangen van de pakking, kleppen en seals wat helderder. ik heb er alle vertrouwen in dat ik weer een aardig tijdje kan rijden!
Dinsdag krijg ik em terug.
Dan laat ik weten hoe een XM met een nieuwe koppakking + een aantal kleppen kan rijden!
gegroet,
Haiko
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Haiko schreef:Dan laat ik weten hoe hardeen XM met een nieuwe koppakking + een aantal kleppen kan rijden!
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
HEY… haiko heeft die auto van me gekocht nadat ie dat filmpje gezien heeft he dat was DE reden..