Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Met deze vraag in gedachten heb ik al wat rondgezocht, maar krijg dan zoveel hits die me geen antwoord geven dat ik er dan toch maar een nieuwe topic aan waag.
ABS is typisch zo’n optie waar ik ten volle het nut van kan zien, en wat ik graag op mijn turbodieseltje zou willen hebben, temeer daar ik door een slippartij destijd mijn oude BX GTI heb mogen afschrijven. Nu is de TZD Turbo al leverbaar geweest met ABS, het zal dus vast wel in te bouwen zijn. Maar welke onderdelen zijn daarvoor nodig? En is dit een erg lastige klus? Heeft iemand hier ervaring mee?
volgens mij heb je een heel abs systeem nodig en ook andere veerpoten enz
maar de zullen vast mensen zijn die hier duidelijkheid over kunnen geven
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Dat is dus waar ik nieuwsgierig naar ben. Maar andere veerpoten? Heeft dat soms iets met bevestigingspunten te maken? :
winnetou schreef:Dat is dus waar ik nieuwsgierig naar ben. Maar andere veerpoten? Heeft dat soms iets met bevestigingspunten te maken? :
volgens mij wel
verder heb je ook abs sensoren nodig en die verschillen weer per type zo pas een sensor van een 16v niet onder de 4x4 enz
Echt gecompliceerd kun je dat wel noemen.
nodig.
-abs kabelboom
-abs aandrijfassen voor (homokineten met abs ringen)
- abs sensoren voor: weet niet hoe ze op de fusee zijn bevestigd trouwens, dat kan ook nog eens lastig zijn.
- abs regelblok
- abs computer
- abs draagarmen achter. Er zitten abs ringen op de achterwielnaven. En abs sensoren bevestigd op de achterdraagarmen.
- weet niet zeker: dikkere remleidingen naar de voorremmen. Achter is het volgens mij niet gewijzigd. De achterremmen worden nog steeds centraal aangestuurd (dus tegelijk bediend en niet per stuk zoals voor wel het geval is).
- abs remleidingen van remservo tot abs blok en van abs blok terug naar de voorremmen en de achterremmen. Ik verwacht dat je niet de gehele remleiding naar achteren hoeft te vervangen.
- ander zekeringblok (dit weet ik trouwens niet zeker).
- andere veerpoten zijn niet nodig. Wellicht wel dat de fusees (Waar het wiellager en de remmen aan vast zitten) gewijzigd zijn om er een ABS sensor op te kunnen schroeven. In dat geval zul je dus ook fuseeblokken nodig hebben.
Als er een sensor kapot blijkt en vervangen moet worden zijn ze tamelijk kostbaar.
Ik verwacht dat zoals citroenc2 zegt de abs sensoren anders zijn voor 4x4 op de achteras ivm de achterste aandrijfassen, maar weer het niet zeker. Een 4x4 had trouwens niet per definitie ABS. Voor verwacht ik geen verschillen in ABS voor 4x4 en niet 4x4 bij de naven. Alleen de aandrijfassen voor een 4x4 zijn wel weer anders voor, dus daar kun je geen componenten van gebruiken.
Het aanleggen lijkt me vanwege al de leidingen die getrokken moeten worden en daarna het elektronische debuggen echt “a hell of a job” (net zoiets als airco inbouwen) en ik zou er niet aan beginnen als je niet verdomd zeker van je zaak bent.
Volgens mij heeft ruben nog wel een setje ABS liggen, mocht je je toch niet willen laten weerhouden.
Technisch gezien moet je ABS in elk geval met bestaande onderdelen kunnen inbouwen in elke BX met een XU motor (1.6/1.9/diesel). Met een TU motor zit je met het probleem van de aandrijfassen. Je zult aandrijfassen moeten bouwen met homokineten me ABS ring, maar die wel in de MA versnellingsbak passen.
sensoren zijn voor elk type anders wij hadden er onlangs 1 nodig voor de 16v en toen werd dat verteld ze zijn ook bijna niet te vinden voor de 16v
voor de 4x4 zijn ze al niet meer te koop nieuw
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Pfff… met alleen de sensoren en de bijbehorende electronica ben je er dus nog lang niet. Dan kan ik nog beter een andere BX zoeken die de gewenste zaken al heeft ingebouwd. En als de onderdelenvoorziening al zo lastig is, kan ik het maar beter bij de gedachte laten. Maar wel bedankt voor de reacties, vooral de volledige uitleg van Marten was zeer helder!!
winnetou schreef:Pfff… met alleen de sensoren en de bijbehorende electronica ben je er dus nog lang niet. Dan kan ik nog beter een andere BX zoeken die de gewenste zaken al heeft ingebouwd. En als de onderdelenvoorziening al zo lastig is, kan ik het maar beter bij de gedachte laten. Maar wel bedankt voor de reacties, vooral de volledige uitleg van Marten was zeer helder!!
wat je kan doen is een auto kopen met abs en dit overbouwen maar dit blijft dan nog steeds een grote en dure klus
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Inderdaad, maar dat moet er dan wel een zijn met de juiste onderdelen, dus een TZD Turbo. Dan zou ik net zo goed een knap exemplaar kunnen zoeken en de mijne verkopen. Maar die heeft er al 385.000 km op zitten, dus daar zal niet veel animo voor zijn. En omdat ik de afgelopen jaren toch een band met mijn Rode Dame heb gekregen zal ik die niet snel van de hand doen. Is dus hooguit een optie als er ooit flinke restauratie plaats zou gaan vinden. Dan maar gewoon wat voorzichtiger rijden en een extra gelukskoekje eten.
citroenc2 schreef:sensoren zijn voor elk type anders wij hadden er onlangs 1 nodig voor de 16v en toen werd dat verteld ze zijn ook bijna niet te vinden voor de 16v
voor de 4x4 zijn ze al niet meer te koop nieuw
Nou, ik denk dan meer dat 16v en 4x4 een uitzonderingscategorie zijn. Diesel/turbodiesel/GTI/TZI/etc. lijkt me nog steeds gewoon compatibel met elkaar. Maar je kan eens aan Ruben vragen.
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
http://www.csvl.be/BX onderdelen2.htm
Ik hou niet van ABS
Test
citroenc2 schreef:sensoren zijn voor elk type anders wij hadden er onlangs 1 nodig voor de 16v en toen werd dat verteld ze zijn ook bijna niet te vinden voor de 16v
voor de 4x4 zijn ze al niet meer te koop nieuw
Ik meende dat die hetzelfde zijn als geleverd op diverse fords- maar vraag me niet welke.
Ich bin ein Breaker
Thijsvandebles schreef:Ik hou niet van ABS
Ik wel, was behoorlijjk handig afgelopen dinsdag toen iemand op de middenbaan van de a16 besloot plotseling stil te gaan staan. Hulde voor de remmen van de Benz waarin ik reed!
citroenc2 schreef:sensoren zijn voor elk type anders wij hadden er onlangs 1 nodig voor de 16v en toen werd dat verteld ze zijn ook bijna niet te vinden voor de 16v
voor de 4x4 zijn ze al niet meer te koop nieuw
Volgens mij zij ze voor alle BX’en hetzelfde hoor. Ze zitten vast ook nog wel in meer Citroëns en Peugeots.
Onderdeel nummers:
Voor: 91 539 398
Achter: 91 537 913
BxBandit schreef:citroenc2 schreef:sensoren zijn voor elk type anders wij hadden er onlangs 1 nodig voor de 16v en toen werd dat verteld ze zijn ook bijna niet te vinden voor de 16v
voor de 4x4 zijn ze al niet meer te koop nieuwVolgens mij zij ze voor alle BX’en hetzelfde hoor. Ze zitten vast ook nog wel in meer Citroëns en Peugeots.
Onderdeel nummers:
Voor: 91 539 398
Achter: 91 537 913
dan moet je de dealer hier maar eens bellen die heeft gezegd dat ze verschillend zijn
auto boll te utrecht
winnetou schreef:Pfff… met alleen de sensoren en de bijbehorende electronica ben je er dus nog lang niet.
Dan kan ik nog beter een andere BX zoeken die de gewenste zaken al heeft ingebouwd.
Ik heb net even zowel MP als Autotrack en AutoTrader.nl bekeken, maar het is erg dun gezaaid met BX breaks tzd-turbo’s met ABS…geen eentje om precies te zijn.
Alleen die ene van Nico Wijnhoven, maar dat is een berline….het is dat mijn TZD het prima doet en ik steeds meer vertrouwen krijg in deze BX (en er alweer een 7 a 800 euro aan onderhoud aan heb laten verrichten)...anders had ik wellicht al bij Nico op de stoep gestaan voor die fraaie donkerblauw metallic tzd-turbo van hem, met leer, abs (defecte airco) enz….en nog redelijk nette km.st. ops:
Ben jij echt *getrouwd* met een Break, Winnetou ?....ander zou het ‘t overwegen waard zijn