dat is minder wouter maare gelukkig kon je weer verder vanuit belgie
Depannage:Tring tring: “Bonjour, auto depannage route du soleil”...
Wouter:“Qui bonjour, avec Wouter Bregman”...
Depannage:“Aah, monsieur Bregman, si tu se trouves encore une fois avec la panne?”...
Wouter:“Qui qui, et pas de boulanger dans le voisinage”
Depannage:“ennuyeuse dis, mais nous venons , quelle voiture tu ai- maintenant ?”
Wouter: “Un BX, dans la couleur Olympe timide”
Depannage: “Oh qui voir tu non-beaucoup plus qui tombe bien sur nous vient ...”
Wouter: “Danjewel, jusqu’tellement.”
Test
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
2 jaar frans gehad, bonjour en qui qui vat ik.. maar de rest
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Timo-BX schreef:2 jaar frans gehad, bonjour en qui qui vat ik.. maar de rest
C’est de francais de carbon de pierre mais tres drole encore
Sorry, je peux faire aussi rien mais les poffertjes sont les meilleurs
Test
Thijsvandebles schreef:Sorry, je peux faire aussi rien mais les poffertjes sont les meilleurs
Ah oui, je parle Francais comme une vache Espagnol.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
maar waar blijft nu het verhaal van wouter??
Gisteren ben ik om 4.00 uur ’s ochtends vertrokken met de BX 14 op weg naar een BX-meeting in Metz. De toch zou me voeren via Antwerpen, Brussel en Luxemburg. Op de heenweg nog heerlijk kunnen tanken in Luxemburg voor slechts € 1.165 per liter.
Na een hele fijne dag in Frankrijk ( zie hier voor het verslag ), ben ik rond 17.00 uur weer op weg naar huis gegaan. Na weer getankt te hebben in Luxemburg, sloeg het ‘noodlot’ toe. Tussen Luxemburg en Brussel reed ik 100 km/h en ineens viel met een flinke schok het motorvermogen weg. Plankgas trappen haalde niks uit. Toen ik naar de 3e versnelling schakelde, ging het ineens weer goed. Met een zelfde harde schok had ik het motorvermogen weer terug. Gelukkig gebeurde dit op enkele honderden meters voor een afslag. Ik ben de afslag op gegaan en kwam op een weg terecht naar het dorpje Reocgne (Belgische Ardennen). Na een kilometer kwam er weer een schok, waarmee het gehele motorvermogen wegviel. Dit maal hielp het niet om terug te schakelen en viel de motor uit. Ik kwam toen zo stil te staan:
Ik was al lang blij dat ik niet kwam stil te staan langs de snelweg, waar het verkeer langsraast.
Hier ben ik eens gaan kijken of iets kon vinden. Ik dacht meteen aan een verstopt luchtfilter, maar daar bleek niks mee aan de hand. En verder? Ik had echt geen idee waar ik het moest zoeken.
Toen dus maar weer voor de zoveelste keer dit jaar de vrienden van de ANWB gebeld. Ik kreeg toen iemand aan de lijn die zelf een aantal BX’en had gehad. Aan hem heb ik duidelijk uitgelegd waar ik stond. Hij zou een takelwagen sturen, en tot die tijd heb ik het voor elkaar kunnen krijgen om de BX nog een keer te starten en 100 meter verder te rijden. Daar was in ieder geval een tankstation waar ik wat kon eten.
Redelijk snel kwam de takelwagen, die al een andere auto erop had staan. Die zette ie aan de kant om de BX te repareren. Gelukkig was het een vriendelijke man, die echt zijn best ervoor deed om het euvel te vinden.
Eerste verdachte was de carburateur, waar wellicht wat vuil in zou zitten. Nu deze goed door te hebben gespoten, viel nog steeds na 30 seconden de motor uit. En soms wilde de motor helemaal niet meer starten. Toen heeft hij de verdelerkap bekeken, die wel eens vervangen mag worden. Ook dat was echter niet het probleem. Na veel nadenken en controleren ging zijn vermoeden uit naar de ontsteking. Terwijl ik de BX heel veel keer achter elkaar probeerde te starten, zat hij wat te rommelen met de bedrading van de stekker van de ontsteking.
Toen belde hij de locale Citroëndealer op (in het plaatsje Congo; what’s in a name…), die gelukkig nog open was (het was zaterdagavond 20.00 uur!). Toen heeft hij de BX opgeladen en zijn we naar de garage gereden die al een tweedehands ontstekingsmodule klaar had liggen. Deze werd in de BX gezet en toen liep de BX ineens wel wat langer dan 30 seconden. Daarna heb ik nog een testritje gereden achter de takelwagen aan. Nadat alles goed bleek te werken, heb ik de man hartelijk bedankt en ben ik veilig thuis gekomen.
De ontstekingsmodule heeft me overigens € 50 gekost.
Hier wat foto’s van hoe de BX wordt opgetakeld en bij de Citroëndealer aankomt:
De motor van de BX loopt weer!! Ik heb hier geprobeerd om te laten zien hoe mooi de ondergaande zon de metallic lak doet opbloeien, maar dat is op de foto niet echt te zien:
Hier is de oude ontstekingsmodule te zien (gefotografeerd van beide kanten):
En hier zit de tweedehands ontstekingsmodule gemonteerd:
PS: deze BX gaat mogelijk binnenkort weer in de verkoop.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Dit is toch redelijk goed efgelopen. Een dergelijke module had je in het BX magazijn iets minder gekost, maar voor weinig ben je toch weer thuis gekomen.
Maar een diesel in bedrijfszekerder, jij maakt toch de km’s wel
Test
PS: deze BX gaat mogelijk binnenkort weer in de verkoop.
Laat me raden… je rijdt toch zoveel km’s dat benzine niet interessant is?
Of heb je er genoeg geld ingestopt om ‘m met een gerust hart voor 300 euro te willen verkopen
Jij maakt wat mee als bx-rijder! In ieder geval mooi dat het zo is opgelost, maar wat een prijs voor een tweedehands ontstekingsmodule !
Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
XBXG schreef:
PS: deze BX gaat mogelijk binnenkort weer in de verkoop.
Wat?! Ruilen?
B_iks schreef:Jij maakt wat mee als bx-rijder! In ieder geval mooi dat het zo is opgelost, maar wat een prijs voor een tweedehands ontstekingsmodule !
Daar zitten ook service en onderzoekskosten bij natuurlijk. Welke garage is er nu om 20:00 uur nu open.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
stoterstangen90 schreef:B_iks schreef:Jij maakt wat mee als bx-rijder! In ieder geval mooi dat het zo is opgelost, maar wat een prijs voor een tweedehands ontstekingsmodule !
Daar zitten ook service en onderzoekskosten bij natuurlijk. Welke garage is er nu om 20:00 uur nu open.
De eigenaar van de garage woonde in het aangrenzende woonhuis.
Ik zag trouwens na betaling dat een van mijn briefjes van € 20 in de zak verdween van de man van de takelwagen. Hij vertelde me al dat ze vrienden waren, en dit is dus blijkbaar de Belgische manier van elkaar ondersteunen.
mkatgert schreef:XBXG schreef:
PS: deze BX gaat mogelijk binnenkort weer in de verkoop.
Wat?! Ruilen?
Je wilt niet weten hoe dichtbij je bij de waarheid zit…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:
Je wilt niet weten hoe dichtbij je bij de waarheid zit…
Ruilen met een bekende forummer dus….......