Hallo, ik weet dat ik een werplaatshandboek moet hebben, ben ik naar op zoek. Maar tot die tijd een paar kleine vragen die mij misschien kunnen worden toegelicht.
1. Wat is nou eigenlijk een stuurhuis en waar zit dat ding. Mijn DS heeft bij rechtuitrijden een soort dood punt waar je elke keer tegenaan zit. Ik heb gehoord van iemand dat dat wel es het stuurhuis kon zijn…
2. Bij stilstand vind ik de auto zwaar sturen, hoe kom ik erachter of de stuurbekrachtiging goed werkt?
3. Raamrubber is slecht, ergens “gaapt” het. Is dat te vervangen? Of beter niet doen en proberen te kitten? Dat laatste doe ik trouwens toch wel voor ik een mogelijk verdere stap maak.
4. Binnenverlichting doet niet, wat kan ik het beste loshalen om te checken? Eerst de lichtbronnetjes maar dan? En idem voor de kofferbakverlichting.
5. In een andere topic hebben we het over een koelvloeistoftemperatuurmetertje (woordje he?) gehad. Volgens mij heb ik dat, een vierkant vlakje boven de draaiknop dagteller tussen de toerenteller en de kilometerteller. In dat vierkantje zit dan weer een soort van zwart vlakje van links naar rechts tot ongeveer in de middle.
Is em dat dan of niet? En zo ja, hoe werkt ie?
6. In een DX motor, wat voor motor olie kan daar het beste in? En hoeveel gaat er in dan?
7. Nog veel veel meer maar da’s voor een andere keer.
Alvast bedankt.
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
5 Hee ardvak, jij hebt geen temperatuurmeter. Dit was een optie en de buitenkant van alle dashboards zijn hetzelfde, daarom zit er het gat er wel maar zit aan de achterkant een zwart plastic plaatje. De meter zelf zit op de printplaat van het dashboard. Als je meter wil hebben zal je ander dashboard moeten kopen.
Giel
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
4. Yep, check of de lampen OK zijn (ja hehe…), of de fittingkjes & aansluitingen in orde zijn en meet met een multimeter of je spanning en massa hebt. Andere verdachte punten zijn de schakelaar in het dashboard, die van de portieren en de zekering (!) (groene draad op t kastje) Eigenlijk moest je een bedradingsschema hebben als je erg moet gaan meten…
5. Dat metertje heb ik gek genoeg wel; het ziet er net zo soortig uit als de benzinemeter. Zo op ‘t oog komt het achter dat halve blindplaatje. er zit een schaalverdelingvan wit/zwart via wit naar rood (boven) in. Ik zou alleen even niet weten of het snel aan te sluiten is. Is de draadboom van een DS op dit soort accesoires voorbereid??
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Oeps. Giel, dank: vraag beantwoord
Ik typ te traag….
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Behalve een werkplaats handboek zou ik ook een algemeen boekje over auto techniek kopen. Dat is wel het begin van begrip omtrent auto’s…
3: raamrubber is te vervangen.
1, 2, 4 en 5: Basiscursus!
Gewone motor olie. 15 W50 van bijv. duckhams of valvoline(gamma).
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Bijvoorbeeld dit boekje:
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Dat boekje van Shell die Bogaard noemt heb ik ook. Ik vind dat echt een aandrader voor de beginner, duidelijke tekst met duidelijke plaatjes.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik ben ook met dat boekje begonnen en KIJK, waar ik nu ben! hahahaha
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hallo,
Ik heb het idee soms als een beginner over te komen, ben ik ook.
Wel qua DS.
Bij een Xantia alles zelf gedan tot en met koppelingsplaten vervangen (doe ik nooit weer) en een XM heb ik ook zelf volledig onderhouden.
De automatische bak was kapot gelopen en deze heb ik laten reviseren.
Verder doe ik alles zelf.
Zo heb ik van het weekend een hele vieze kitnaad in de dakrand van de auto vervangen door nieuwe, mooi wit en strak. UV bestendig, ziet er weer normaal uit. Origineel zal het wel niet zijn maar als ik telkens een natte plek op de stoel heb da’s ook niks.
Toen ik de volgende ochtend met de tuinslang ging proberen viel me in ene dat raamrubber op, lijkt wel niet goed aan te sluiten. Ik dacht, even voorzichtig water erop laten lopen. Verdorie, loopt net zo naar binnen.
Ik probeer dat binnenlangs het glas nog af te dichten met een transparante kit. Anders dan moet er een rubber vervangen worden. Als het van de buitenkant lelijk wordt met kit of wanneer het blijft lekken dan moet dat maar.
Ik moet eerlijk zeggen dat iedereen elkaar hier geweldig helpt, ook de mod’s. Er komt vast een keer een moment dat ik iets terug kan doen.
t ’ Is nu nog te vroeg, heb de auto al “ehm.. 10 dagen”.
Iedereen dank voor de antwoorden.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Aerdvark schreef:Er komt vast een keer een moment dat ik iets terug kan doen.
t ’ Is nu nog te vroeg, heb de auto al “ehm.. 10 dagen”.Iedereen dank voor de antwoorden.
Daar houden we je aan!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
“Het beste autohandboek” uit de jaren 70 van de ANWB is ook een goede. Rijk geïllustreerd en duidelijke omschrijvingen. Ideaal voor onderhoud aan oldtimers. Er zijn er destijds veel van verkocht en ze worden nu vaak voor een paar Euro aangeboden. Bijvoorbeeld:
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Re: Paar technische vragen
Aerdvark schreef:
1. Wat is nou eigenlijk een stuurhuis en waar zit dat ding. Mijn DS heeft bij rechtuitrijden een soort dood punt waar je elke keer tegenaan zit. Ik heb gehoord van iemand dat dat wel es het stuurhuis kon zijn…
Wat bedoel je met een dood punt ? misschien moet je je vragen wat beter formuleren dan is het ook mogelijk er een beter antwoord op te geven, ook zou je per vraag 1 topic kunnen openen zodat het een beetje overzichtelijk blijft. en zoeken is nooit weg natuurlijk
Totaal aantal Berichten: 11737
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Zou dat dode punt een soort van ‘klik’ kunnen zijn zo rond de middenstand?? Ik meen hier begrepen te hebben dat dat van het appeltje komt; een terugstelmechanisme op de stuurkolom. Zoek maar eens op ‘appeltje’...
Maar ik begin ook pas net met een DS, dus das allemaal wijsheid die ik hier heb opgepikt (goed zo mensen!!). Als ik ‘t mis heb, corrigeert U maar
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!