Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
kreazyV8wuppo schreef:Ries schreef:De monteur bij Profile rammelde hem gewoon vast met de slagmoersleutel.
Losmaken deed hij nog mooier.
Hij draaide de moer er af, zocht naar een ferme moker om daarmee vervolgens in het horizontale vlak 3 ferme rammen tegen de fusee te geven…los…gut, zo doe ik het nou ook altijd.
k’zei toch al, dat een mooie hamer nooit weg is.mvgr wupke
Je kunt zo aan de slag bij Profile..
Jongens ,kunnen we het weer ontopic houden? Hoopte een kleine handleiding te creeren voor het vervangen van de D-riem en accesoires op deze manier, maar nu begint het op een complete vraagbaak te lijken!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Ries schreef:kreazyV8wuppo schreef:Ries schreef:De monteur bij Profile rammelde hem gewoon vast met de slagmoersleutel.
Losmaken deed hij nog mooier.
Hij draaide de moer er af, zocht naar een ferme moker om daarmee vervolgens in het horizontale vlak 3 ferme rammen tegen de fusee te geven…los…gut, zo doe ik het nou ook altijd.
k’zei toch al, dat een mooie hamer nooit weg is.mvgr wupke
Je kunt zo aan de slag bij Profile..
als je goed kijkt onder bij de draagarm, waar de fusee in de arm gaat.
dan zie je expres 3 verdikkingen (uitstulpingen zitten)die zijn speciaal om met de hamer tegenaan te tikken daar geplaatst.
een fusee trekker maakt vaak meer kapot dan je lief is, temeer daar je met slagkracht minder schade toe brengt dan continu kracht.
ga maar je wiel los draaien,,, als je er een keer op stampt komt ie wel los, ga je erop staan, gaat je sleutel krom enzo…
dus beuken tegen een fusee is normaal,, zo moet het dus…waar het moeten geheel vrijblijvend is, om met een fusee trekker de stofhoezen kapot te knellen, het tapeinde conisch te drukken, en de draad flink te beschadigen…...
mvgr wupke IE DUS NIET bij de kwikfitservice gaat werken<maar>
Weet jij toevallig met wat voor tang of sleutel de fuseekogel vastgedraaid kan worden? Het losdraaien van de oude kogels zie ik wel goed komen (steenbeitel oid.), maar het vastgezetten… De kogel heeft aan beide kanten een uitsparing waar vertikaal iets in geplaatst kan worden, maar dat is iig geen gebruikelijk stuk gereedschap.
Hiervoor heb je niets aan een hamer.
Om de fusékogel uit danwel in de fusé te draaien heb je echt die speciale dop nodig.
En om te voorkomen dat het binnen afzienbare tijd weer moet heeft citroen een hitteschild gemonteerd.
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Piet Visser schreef:Weet jij toevallig met wat voor tang of sleutel de fuseekogel vastgedraaid kan worden? Het losdraaien van de oude kogels zie ik wel goed komen (steenbeitel oid.), maar het vastgezetten… De kogel heeft aan beide kanten een uitsparing waar vertikaal iets in geplaatst kan worden, maar dat is iig geen gebruikelijk stuk gereedschap.
Hiervoor heb je niets aan een hamer.
Om de fusékogel uit danwel in de fusé te draaien heb je echt die speciale dop nodig.
En om te voorkomen dat het binnen afzienbare tijd weer moet heeft citroen een hitteschild gemonteerd.
Juist, iedereen kan zo’n moertje losdraaien, daar heb je niet eens een luchttol voor nodig…..Aan de onderkant van de fusee zit overigens een imbus-gat om te voorkomen dat de fusee meedraait als je hem vastzet
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Piet, bedankt voor de tips mbt de fusee!!
Animal triste post coitum
Mischien erg overbodig, maar vergeet niet om de nieuwe te borgen door de bovenrand in de inkeping in de fusé te slaan.
De nieuwe komt er anders geheid uit!!
even een oud draadje weer nieuw leven inblazen.
De kans bestaat dat de oude spanrol, die ik toendertijd niet heb vervangen, nu begint te gillen. Nog even los van het feit dat nog niet vast staat dat het inederdaad de spanrol is die het geluid maakt, moet ik me volgens mij toch maar even voorbereiden op nog een klusdag….
Het betreft een 2.1 td uit 95. Aangezien de D-riem er pas 30duizend op zit, vraag ik me ten eerste af of ik de spanrol kan vervangen zonder de riem van de kruk en nokassen af te halen.
Daarnaast, hoe verwijder je nu precies de spanrol? Aan de zijkant zit in de motorsteun een gaatje voor een inbus, maar die maakt de motorsteun niet los. Hoe komt de spanrol er nu precies uit?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Geen risico nemen voor de kosten van een nieuwe riem, 30k en een halfjaar is te lang, als de riem breekt dan heb je gegarandeerd motorschade bij een diesel.
De spanrol, ja dat blijft een klote klusje bij een 2.1D/TD, ik heb dat ding uitelkaar gehaald, de onderplaat vastgezet, de bovenplaat met de rol erop en dan de veer ertussen. De veer spannen met wat ty-raps en dan ertussen en als de riem erop zit, de ty-raps doorknippen/snijden, de rest is gewoon de procedure zoals in de boeken.