Sinds een aantal weken is het brandstofverbruik van mijn ZX met 1.4i motor gestegen, normaal zit ik op de 1 : 14 als ik normaal rij, bij een rustige rijstijl zit ik tegen 1 : 15. Het verbruik is nu 1 : 12 bij een rustige rijstijl, dus netjes 100 op de snelweg en rustig optrekken.
Ik heb al de Bougies, luchtfilter, olie+filter vervangen, bandenspaning gecontroleerd, lekke uitlaat vervangen. De motor loopt als een zonnetje sinds er een nieuwe uitlaat onder zit, het schokken en haperen bij een koude motor is over.
Het gasklephuis en de injector heb ik afgelopen zomer vervangen door een sloop exemplaar uit een AX-GT, de auto liep daarna een stuk zuiniger.
In september is een aandrijfas vervangen en zijn de kleppen gesteld.
Misschien zit het tussen mijn oren, maar ik heb het gevoel dat de auto meer is gaan verbruiken sinds er een andere (originele) uitlaat onder zit.
Het stationaire toerental is bij een koude motor ongeveer 2000 en dit zakt pas na een paar minuten of een kilometer rijden.
Iemand enig idee wat er nog meer aan de hand kan zijn of wat kan ik nog meer zelf controleren, het zal toch niet aan het koude weer liggen waardoor het verbruik zoveel is gestegen :
Is er tijdens de montage van de uitlaat per ongeluk niets geraakt?
Ik denk dan aan benzineslangen ofzo.. die kunnen dan heel zachtjes gaan lekken..
René van Maren schreef:Is er tijdens de montage van de uitlaat per ongeluk niets geraakt?
Ik denk dan aan benzineslangen ofzo.. die kunnen dan heel zachtjes gaan lekken..
Dat is een goed opmerking, zou best kunnen maar hoe kom ik daar het makkelijkst achter, moet ik dat zo kunnen zien als ik onder de auto duik?
Maar aan de andere kant, de uitlaat zit links en als ik me niet vergis lopen de leidingen rechts, want daar zit ook het brandstof filter en de vulpijp.
De uitlaat was eerst niet goed gemonteerd (heb ik zelf gedaan ops: ), de verbinding met de middendemper lekte. Dit hoorde ik en ik rook een soort brandlucht/rubberlucht toen ik na een kleine proefrit achter de auto stond, waarschijnlijk veroorzaakt door de warme uitlaatgassen. Dit heb ik meteen verholpen ik heb slechts een profrit van enkele kilometers gemaakt met de verkeerd gemonteerde uitlaat.
Ik zou even kijken of je de auto boven je hoofd kan tillen (brug of zo)
motor laten draaien (ik weet niet of de brandstofpomp in de tank bij een zx hangt) en alle leidingen even volgen….
is gewoon de kou, gaat ie gewoon meer zuipen, en 1-12, ik wou dat ik dat haalde
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
komt door de koudere weersomstandigheden.
mijn zx loopt in warme gebieden rond de 1 op 14 en in de winter 1 op 11 a 12
ik heb dan wel een 1.6 maar ik denk dat een 1.4 en 1 op 12 in de winter helemaal niet slecht is.
je motor is natuurlijk een stuk langer koud in de winter -> meer zuipen
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
harry schreef:is gewoon de kou, gaat ie gewoon meer zuipen, en 1-12, ik wou dat ik dat haalde
metro2005 schreef:komt door de koudere weersomstandigheden.
mijn zx loopt in warme gebieden rond de 1 op 14 en in de winter 1 op 11 a 12
ik heb dan wel een 1.6 maar ik denk dat een 1.4 en 1 op 12 in de winter helemaal niet slecht is.
je motor is natuurlijk een stuk langer koud in de winter -> meer zuipen
Juist ja, nu je het zegt? de kou is inderdaad pas echt goed begonnen toen de nieuwe uitlaat eronder zat. En het duurt nu inderdaad even voordat de motor op temperatuur is en dan heb je de hele tijd de verwarming lekker hoog aan.
:listen Ja dat kan ook natuurlijk
ik vindt wel dat een auto in de kou veel lekker rijdt, lekkere koude lucht, maar het zuipt ietsje meer
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
Hoezo is jouw stationair toerental 2000 (startpost)? Is dat niet iets aan de hoge kant. Bij mij is ie ongeveer 1200 a 1300 en daarna zakt tot ietsjes onder de 1000.
Xsara Coupe 1.6 16v VTR
bij mij ook.
koud: 1200/1300 rpm
warm: 750rpm
dat laatste vond ik in het begin wat weinig, maar hij loopt gewoon goed.
wat hij weleens doet (sinds de openluchtfilter, alleen bij vochtig weer en als hij net warm begint te worden. +- 85’C) dan zakt hij weleens tot zelfs 550 rpm. Maar hij valt niet uit.
Is wel eng af en toe. want je denkt dat ie uitvalt.
verbruik bij mijn 1.4i is ong. 1 : 12, maar ik heb zelf een zware rechtervoet.
update:
daar moet staan een liter op twaalf kilometer.
ik weet niet wat ====> : 12 is
edit door rocco.
een dubbelpunt gevolgd door een getal wordt vaak een smiley
BX 1.4TE 1988 - verkocht
BX 1.9TZI 1991 - overleden
ZX 1.4i Avoriaz 1996 - verkocht
Xsara break 1.8 16v Exclusive 01-2000 - ingeruild
nu:
Xsara break 1.6 16v Difference 12-2004
Josssie schreef:Hoezo is jouw stationair toerental 2000 (startpost)? Is dat niet iets aan de hoge kant. Bij mij is ie ongeveer 1200 a 1300 en daarna zakt tot ietsjes onder de 1000.
Ja bij een koude motor is het 2000 en dit zakt niet na het wegrijden als ik na 200 a 300m voor het eerste stoplicht richting de snelweg moet stoppen.
Bij een warme motor is het 800 a 900, maar dan moet de motor echt goed warm zijn anders zit het vaak op de 1000 a 1100.
Ik begrijp uit jullie verhalen dat dit dus niet goed is? waar kan dit aan liggen en hoe kan ik het aanpassen?
Wellicht de stappen motor, die regelt toch het stationaire toerental?
ja je zou es naar de garage kunnen gaan en er effe een computer op kunnen laten aansluiten, meten ze alles effe door en kunnen ze ook je stationaire toerental aanpassen, scheelt brandstofgebruik, trouwens ik kreeg mijn zx 1.4i reflex wel es op ongeveer 1op 9 á 1 op 10 hoor, trapte dat ding werkelijk gruwelijk hard door soms (was m’n eerste auto hehe)
Replacement schreef:ja je zou es naar de garage kunnen gaan en er effe een computer op kunnen laten aansluiten, meten ze alles effe door en kunnen ze ook je stationaire toerental aanpassen, scheelt brandstofgebruik, trouwens ik kreeg mijn zx 1.4i reflex wel es op ongeveer 1op 9 á 1 op 10 hoor, trapte dat ding werkelijk gruwelijk hard door soms (was m’n eerste auto hehe)
Vrijdag gaat de ZX voor een APK keuring, dan zal ik het meteen vragen of ze dat willen doen.
mijn zx draait 1200 als de chocke aanstaat (koude motor) en 900 als de motor warm is.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:mijn zx draait 1200 als de chocke aanstaat (koude motor) en 900 als de motor warm is.
Ja ik begin ook steed meer het idee te krijgen dat die 2000tpm bij mijn ZX niet normaal is. Weet iemand door welk onderdeel dit word geregeld? als ik het zelf kan vervangen/oplossen dan scheelt het weer een paar centen die ik anders aan de garage kwijt ben