Ik heb het idee dat de voorvering van mijn bx klemt.
Als ik de motor uitzet, zakt na een tijdje de kont naar beneden.
Als ik de volgende dag op de neus druk, klemt hij.
Ik moet dan door een weerstand drukken en dan zakt de neus wel en veert hij ook nog.
de voorste bollen zijn gevuld, de voorraadbol ook, en de LHM is vervangen.
Waar kan dit aan liggen en is het makkelijk te verhelpen??
vr gr Age Dijkstra
Age
BX Chic 1991, 220000+ km DH-DD-62…..verkocht
Verder met een Renault Clio uit 2006
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: haperende voorvering
Heb je een 3e generatie BX (van na 92)? Dat is een bekend probleem. Veerpoten schijnen wat krom te raken of zo.
In ieder geval kun je het misschien verhelpen door de veerpoten te smeren. Bovenaan, onder de motorkap, zitten er aan de zijkant van de veerpoot twee rubbers. Even loshalen en wat LHM ingieten.
Het is een bx chic van nov 1991, volgens mij een derde generatie (donkere achterlichten)
Age
BX Chic 1991, 220000+ km DH-DD-62…..verkocht
Verder met een Renault Clio uit 2006
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
ik weet niet beter of alle bx-endoen dit?!
ik vind het persoonlijk niet storend..
Het maakt me niet uit of de achterkant als eerste knielt, het ging mij er meer om dat die voorpoten “klemmen”.
Ik heb er een scheut LHM in de poten geknoeid (ging een beetje moeilijk) en het lijkt steeds beter te gaan.
Moet zeker nog een beetje inweken.
Van de zomer ga ik denk ik de net nieuw in gegooide LHM vervangen door blauwe “Renard” LHM.
Van verschillende bronnen heb ik nu vernomen dat de huidige normale LHM eigenlijk te weinig smeert voor een bx.
De LHM schijnt schraler gemaakt te zijn toen de Xantia er kwam.
Age
BX Chic 1991, 220000+ km DH-DD-62…..verkocht
Verder met een Renault Clio uit 2006
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik zou er toch maar mee uitkijken. Die blauwe olie komt uit amerika uit de vliegtuig industie en is daar geprobeerd wegens het niet goed verkrijgbaar zijn van lhm. Vliegtuig hydrauliek is veeel aggressiever dan onze LHM systemen…want moet bestand zijn tegen -60 en +190 graden.
Wie weet wat er na 50 .000 km met je interne afdichtingen aan de hand is? Wel eens LHS in een groen systeem aan het werk gezien? Dat werkt de eerste 20.000 km ook prima….
De meeste auto’s hebben gewoon verse lhm en filters nodig.
Schralere LHM? lijkt mij bullshit!
( ja alle producenten in de wereld gaan opeens een andere samenstelling lhm leveren…daaag)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Ik zou er toch maar mee uitkijken. Die blauwe olie komt uit amerika uit de vliegtuig industie en is daar geprobeerd wegens het niet goed verkrijgbaar zijn van lhm. Vliegtuig hydrauliek is veeel aggressiever dan onze LHM systemen…want moet bestand zijn tegen -60 en +190 graden.
Wie weet wat er na 50 .000 km met je interne afdichtingen aan de hand is? Wel eens LHS in een groen systeem aan het werk gezien? Dat werkt de eerste 20.000 km ook prima….
De meeste auto’s hebben gewoon verse lhm en filters nodig.
Schralere LHM? lijkt mij bullshit!
( ja alle producenten in de wereld gaan opeens een andere samenstelling lhm leveren…daaag)
Blauwe LHM wordt al heel lang door Renard automobielen toegepast. De vergelijking met LHS gaat volsterkt mank. Dit is een heel andere klasse vloeistoffen (niet mineraal). Beetje flauw om dit weer uit te moeten leggen. Blauwe LHM is gewoon een minerale vloeistof (net als motorolie en LHM en zal de afdichtingen dus niet aantasten. Niet in theorie en ook niet in de praktijk.
Wat je zegt over een aggressievere samenstelling lijkt me nogal theoretisch en puur gebaseerd op veronderstelling.
LHM+ wat tegenwoordig altijd geleverd wordt (kijk voor de gein maar eens op een verpakking) is een stuk schraler dan de oude LHM (die niet meer geleverd wordt). Kortom: de samenstelling van LHM is toen ze LHM+ zijn gaan leveren wel degelijk gewijzigd. In de volksmond heet het echter nog wel degelijk LHM.
In de praktijk zul je overigens weinig last hebben met LHM+ als je gewoon netjes het onderhoud doet met op regelmatige basis vervangen van de LHM+ en het reinigen van de filters.
Echter: in veel voorkomende gevallen wil de pomp toch wel eens wat herrie maken, de veerpoten kraken (vooral type 3) en dan kan blauwe olie uitkomst bieden OF een klein scheutje ongedoopte ouderwetse motorolie (bierglas vol ongeveer) bij de LHM+. Dit is niet uit de lucht gegerepen maar wat ik onzettend vaak zie voorbijkomen aan mails op BXNL en de BX CLub.
Met vriendelijke groet,
Marten Postma
mpostma schreef:
Blauwe LHM ........knip….......vaak zie voorbijkomen aan mails op BXNL en de BX CLub.
Met vriendelijke groet,
Marten Postma
dank u voor de heldere uitleg.
Age
BX Chic 1991, 220000+ km DH-DD-62…..verkocht
Verder met een Renault Clio uit 2006
De bx veert stukken beter sinds ik de poten heb gesmeerd, hij is soepeler geworden.
Age
BX Chic 1991, 220000+ km DH-DD-62…..verkocht
Verder met een Renault Clio uit 2006