ZX1.4i schreef:@Bram, Stork-Werkspoor zit alweer in tijdje onder de paraplu van Wartsila, ik verkoop ook daar de onderdelen voor. Die motoren zijn net als de 1.9D onverwoestbaar, ze blijven maar doorgaan . Laats heb ik aan boord van een schip 2x een 9-cylinders met 410cm boring in actie gezien, beiden zonder de kleppendeksels erop
Jammie . Het starten van een scheepsdiesel geeft ook elke keer weer een big smile op mijn gezicht. @ voormalige stageplek had ik nog wel eens de eer om “de kar” te starten. Vooral het moment dat de lucht door de cilinders gejast word en de motor aanslaat gaf altijd wel een big smile
Edit: @ aankomende stageplek heb ik te kampen met Catterpillar rommel
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
PrutsyLJ schreef:Edit: @ aankomende stageplek heb ik te kampen met Catterpillar rommel
Dat zijn wegwerp motoren, ze stinken, roken en maken veel kabaal
Is een stageplek bij Wartsila in Zwolle niets voor je?
ZX1.4i schreef:Dat zijn wegwerp motoren, ze stinken, roken en maken veel kabaal
Is een stageplek bij Wartsila in Zwolle niets voor je?
Zolang ze geen romp onder dat gebouw zetten en het in zee gooien is het niks voor me .
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Op dit moment staat volgens Roel de brandstofpomp niet 100% goed ingesteld. Hij zou dus een stukje verdraaid/afgesteld moeten worden. Dat kan op 2 manieren: pomp op de gok een stukje verdraaien, kijken hoe hij loopt, weer een stukje verdraaien, weer kijken hoe hij loopt, enzovoorts. Echter, ik heb te weinig dieselkennis en ervaring om te beoordelen of de motor dan loopt zoals het hoort. Dus die methode ga ik niet gebruiken. Een andere methode is het spul met meetklokken en meer van dat soort onbetaalbaar duur spul af te stellen. Dat spul zal dan geleend moeten worden (wellicht op mijn werk? Daar zie ik ook regelmatig trekkers die letterijk in 2-en geschroefd zijn en waar de krukas open en bloot uit een motorblok naar buiten koekeloert). In ieder geval, als er gedraaid wordt aan de pomp is dat niet om de motor op te voeren of iets dergelijks maar om de motor zo af te stellen zoals Citroën dat ooit bedoeld heeft. Het lijkt mij dat dan de levensduur het langst is en als ik het goed begrepen heb, zal hij dan ook wat zuiniger lopen (hij rijdt nu 1:16 ongeveer).
Maargoed, afgelopen weekend zou ik even het veersysteem doorspoelen en even de LHM verversen. Het woordje ‘even’ is een rekbaar begrip, maar volgens mij duurt ‘even’ geen 2 dagen. Het verhaal: Zaterdag heb ik Criezel op de oprit gezet, in de allerhoogste stand. Vervolgens bokjes onder de kriksteunpunten en de wielbouten (alle 16) los gedraaid. Echter, ik was wat te enthausiast want ik haalde bij het wiel links voor ook alle bouten er uit. Toen ik aan de rechterkant aan het werken was om daar een wielbout los te draaien, hoorde ik een klap en was het wiel linksvoor los geschoten. Hij steunde op de centreernok van de wielnaaf, maar nu steune hij met de remschijf op de binnenkant van de velg. Oeps ... Aangezien daar even weinig aan te doen was (eventuele schade was nu toch al ontstaan) ben ik maar verder gegaan met het loshalen van alle wielbouten. Toen die allemaal los waren, heb ik Criezel in de laagste stand gezet. Zo was de druk van de wielen en kon ik de wielen er onder weg trekken. Best grappig, Criezel tilde op eigen kracht beide achterwielen van de grond !
De volgende stap was alle ontluctingsnippeltjes los draaien. Gewoon een slagje los en weer vast om te kijken of ze wel draaien wouden. Mocht er dan 1 af knappen, dan wist ik dat zo vroeg mogelijk en had ik nog genoeg tijd om een oplossing te verzinnen. Verstandig besluit zo bleek… De ontluchtingsnippeltjes voor waren beschermd door een dopje, dus die gingen heel goed los. Daar was niets vastgeroest, 1 tikje en los waren ze. Achter ging het iets moeilijker. Links ging zwaar, rechts ging niet. Ja, hij ging wel, maar toen was het nippeltje ook stuk. Shit ! Wellicht had Emiel nog een idee hoe dit op te lossen dus heb ik hem maar gebeld. Volgens Emiel waren er 2 mogelijkheden: andere remklauw of uitboren. Een andere remklauw had ik niet, maar Roel misschien wel. Dus eerst die maar gebeld. Die had gelukkig een remklauw ! Maar ik moest ook nog even boodschappen doen (o.a. slang voor het doorspoelen) en wou een poging wagen het nippeltje uit te boren. Dus ook maar een boortje 6,8 (voorboordiameter voor het tappen van schroefraad M8) gehaald.
Toen ik weer thuis was heb ik de remklauw gedemonteerd (dop 17 en een steeksleuteltje 8 om de leiding los te halen) en een poging gedaan het restje ontluchtingsnippel er uit te halen. Eerst heb ik de remklauw warm gestookt (hopelijk zet dan het aluminium wat uit waardoor het nippeltje los in het gat komt te zitten) en vervolgens een torx-bitje er in gemept. Rateltje (kleintje) er op, draaien en ... Dag torx-bitje. Die was dus afgeknapt. Dus dan maar een andere remklauw bij Roel halen, dan pruts ik later op het werk wel dat restje ontluchtingsnippel + torx-bitje uit m’n remklauw. Kon ik meteen even het beugeltje wat ik de dag er voor op m’n werk gemaakt had voor Roels motorfiets brengen. Bij Roel in de garage zocht hij een andere remklauw en pastte ik het beugeltje (past!). Ondertussen gaf roel me wat aanwijzingen hoe de remklauw uit elkaar te halenen met kopervet weer in elkaar te zetten om zo de roestduivel (ja, aluminium roest!) te weren. Toen weer naar huis om de aanwijzingen in de praktijk te brengen.
Thuis gekomen ben ik meteen van start gegaan. Het was voor het eerst dat ik een remklauw uit elkaar haalde, maar het lukte ! De de pasvlakken met schuurpapier schoon geschuurd. Natuurlijk met fijn schuurpapier (korrel 1000) en met het schuurpapier op een glasplaat zodat de pasvlakken netjes vlak bleven. Ook niet te lang schuren, alleen even het vuil er af. Met de compressor van de buurman de zuigertjes er uit geblazen en alles nog even mooi afgespoeld met terpentine en laten drogen. Ook het dunne boutje wat de helften van de remklauw bij elkaar houdt even tegen de roterende staalborstel aan gehouden. Toen alles schoon was de hele zooi met kopervet weer in elkaar gezet en (als extra bescherming) ingespoten met vet uit een spuitbus (nep-WD40), de remblokjes nog even afgenomen met terpentine (anders remt het niet meer) en alles met kopervet terug gemonteerd. Voor de zekerheid de remleiding ook nog even met anti-roest rommel ingespoten. Bij de andere remklauw (die nog in orde was) heb ik hetzelfde gedaan. Toen die helemaal af was, was het ook al lang en breed donker en was het al na 23:00uur, dus die andere remklauw heb ik mooi laten liggen op de werkbank om de volgende dag te monteren.
Zondags heb ik de andere remklauw gemonteerd en ook de remleiding even ingespoten met anti-roest-rommel. Toen kon ik (eindelijk) het LHM-systeem doorspoelen. Slang op het ontluchtingsnippeltje (even vast gezet met een slangenklem), motor starten, niveauregeling in de hoogste stand, blok hout tussen dashboard en rempedaal en ontluchtingsnippel open draaien (ja, de slang hing natuurlijk in het LHM-vat). Wat er uit kwam was wel allemaal groen, maar het eerste beetje LHM was wel vrij donker. Ik heb flink lang doorgespoeld om zeker te weten dat alle vuile LHM er uit was. Vervolgens heb ik het ontluchtingsnippel dicht gedraaid, motor af gezet en heb ik het hele proces voor de andere 3 ontluchtingsnippels herhaald. Toen het hele systeem zo gespoeld was, konden de dopjes weer op de voorste ontluchtingsnippels en konden de wielen weer terug gemonteerd worden. Vervolgens Criezel weer in de servicestand gezet, bokjes er onder weg en neer laten storten (in 1 ram in de laagste stand, octopus is nog geen maand oud, dus dat moet kunnen ).
Nu was het namelijk tijd om de LHM ook nog eens lekker te verversen. Dus ontlastschroef open gedraaid, maar ik hoorde geen sis. Ik had hem echt wel ver genoeg open en het was de juiste schroef want ik kon zien dat de schroefdraad haast even dik was als de kop. En dat soort bouten gebruik je niet om iets vast te zetten. Dus heb ik Emiel gebeld. Hij bevestigde dat er niet altijd een sis te horen was, dus ik was weer gerust gesteld. Vervolgens haalde ik de octopus en andere leidingen uit de LHM pot, plukte ik de pot onder de motorkap vandaan en stortte de inhoud in een emmer. De LHM was donkergroen. Gelukkig niet geel of bruin, maar hij was ook niet helder zoals verse LHM. Aangezien de LHM pot supersmerig was aan de buitenkant, heb ik deze eerst maar in een sopje schoon gemaakt. Wat een teringbende kwam daar van af zeg ! De binnenkant werd ook gelijk mee schoon gemaakt, maar toch heb ik die nog eens extra schoon gemaakt met terpentine. Ondertussen heb ik de filters met terpentine schoon gemaakt. Toen alles schoon was, was het simpel: pot terug, filters weer terug aan de buisjes (die ik nog even afnam met een schoon doekje), buisjes terug in het vat en alles weer terug zetten. Ik wist dat de LHM pomp niet zelf aanzuigend is, dus van de 4 flessen LHM die ik had heb ik er maar 3 in het vat gekieperd. Wellicht zat er nog wat olie in de aanzuigbuis van de pomp, dus eerst de motor maar eens gestart en de wagen in de hoogste stand gezet in de hoop dat hij zonder gemor zou stijgen. Niet dus ... Motor maar weer uit, aanzuigbuis los, trechter in de aanzuigbuis en de motor maar weer starten (ik wist niet hoeveel tijd het zou gaan kosten om die buis los te krijgen en ik wou niet dat de pomp te lang droog draaide, daarom had ik de motor even uit gezet). Toen de motor weer liep heb ik via de trechter LHM in de aanzuigbuis gegoten. Schijnbaar zat er nog wat lucht in de pomp, want dit kwam leuk naar boven borrelen waardoor de LHM lekker spetterde. Toen de pomp lekker LHM begon te peuzelen, liet ik m’n vader de motor af zetten en heb ik de trechter van de volle aanzuigbuis gehaald en deze weer gemonteerd aan het LHM vat. Toen de motor weer gestart en al snel klom Criezel omhoog. Nog even wat LHM (verse natuurlijk!) in de veerpoten aan de voorkant gegoten tegen het kraken en ik was eindelijk klaar en kon gaan eten. Na het eten alles opruimen, de ergste vlekken uit het interieur geveegd (de vettigheid glinsterde me tegemoet) en een proefrit gemaakt. Criezel veerde erg lekker ! Merkbaar beter dan voor het spoelen en verversen. Niet dat Criezel eerder slecht veerde (ook volgens de kenners niet), maar toch is er een duidelijk verschil merkbaar.
Morgen even de remklauw waar het afgebroken ontluchtingsnippeltje in zit uit elkaar halen en met koervet weer in elkaar zetten. Dan kan ik woensdag op het werk met een speciaal freesje het restje ontluchtingsnippeltje + torx-bitje uit de remklauw halen dan kan die remklauw weer terug naar Roel.
Emiel en Roel, allebei wederom heel erg bedankt
Schijt aan originaliteit.
in het kader van een klein verhaaltje…........
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
Je hebt het bijna zelf en alleen opgelost, je begint al een aardige praktijkexpert te worden op deze manier! chapeau!!!
Emiel
En netjes in alinea’s
Schijt aan originaliteit.
BX19trs schreef:Je hebt het bijna zelf en alleen opgelost, je begint al een aardige praktijkexpert te worden op deze manier! chapeau!!!
Emiel
Dankje Maar toch: zonder het advies van jou en Roel was het niet gelukt !
Schijt aan originaliteit.
Als ik het helemaal goed had gedaan dan had ik er ook nog een verse hoofdbol op geschroefd. De drukregelaar tikt nu elke 5 seconden ops:
Schijt aan originaliteit.
Ik ben even op het web aan het sneupen geweest en ik kom er achter dat via iddstechnique.nl je veerbollen kan bestellen voor €30,95 per stuk. Echter, ik ben op zoek naar een voorraadbol. Kost die ook €30,95 ? Wellicht is er iemand die ervaring heeft ...
Daarbij komen er verzendkosten overheen (minimaal €7,50 voor een pakje t/m 5 kg)) en als ik voor minder dan €47,50 bestel komen er ook nog €7,50 administratiekosten overheen. Dan kost die veerbol van €30,95 dus plotseling €45,95 ! Nou gun ik iedereen z’n brood en wil ik niet bezuinigen op onderhoud, maar ik voel me niet geheel prettig bij die verhoging van kosten. Een pakje van max. 10 kg versturen kost in Nederland €6,20. Waar die administratiekosten in zitten snap ik ook niet helemaal. In mijn ogen is het gewoon een verkapte verhoging van de winstmarge. Dus weet iemand een andere manier om een nieuwe veerbol op legale wijze in bezit te krijgen ? Als dit de enige/goedkoopste manier is, dan maar zo, maar het zit me gewoon niet helemaal lekker.
En nee, ik wil niet afwachten tot Citromobiel 2008
Schijt aan originaliteit.
Vraag Thijs of Roel eens. Bij groothandels of bij de dealer met korting ben je ook neit zo duur uit. Vooraadbollen zijn universeel voor BX/Xantia/XM/GS(a)/CX en volgens mij ook DS.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Je kunt het natuurlijk ook gewoon via de dealer proberen, of Ferwerda/Lasaulec enzovoorts…
( Poiesz in Sneek is trouwens een leuke dealert )
Monroe biedt tegenwoordig ook veerbollen aan, die kun je blijkbaar bij Brezan bestellen / halen.
Kosten?
€ 20 per stuk.
Alle bollen bij IDDS zijn voor die prijs. En ik mij is nooit 7,50 administratiekosten gerekend. Vraag gewoon even een offerte aan dan weet je zo wat het kost, kun je daarna altijd nog nee zeggen.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
rb schreef:Monroe biedt tegenwoordig ook veerbollen aan, die kun je blijkbaar bij Brezan bestellen / halen.
Kosten?
€ 20 per stuk.
Hoe weet je die prijs ? Op de site van Monrie zie ik geen prijzen staan namelijk ...
Ik heb via Roel ook een aanbod gekregen, ik ga nog even zien wat ik ga doen.
Schijt aan originaliteit.