3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 

Ziek van de Airco.
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508

Gepost: 22 mei 2007 12:39 AM
  [ # 31 ]

Ik las net iets over schoonmaakmiddelen voor de verdamper, daar ga ik binnenkort (als ik wat meer tijd heb) eens achteraan! Lijkt me wel interessant, het blijft natuurlijk een broeinestje. En 25% of niet, vermogensverlies merk ik goed bij de Xantia hoor, wanneer de airco aan staat!

Profiel  

paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9613

Gepost: 22 mei 2007 01:11 AM
  [ # 32 ]

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27884

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 22 mei 2007 01:21 AM
  [ # 33 ]

ik zou proberen de roosters dicht te zetten.

als je de airco gebruikt proberen op je voeten of op het raam te zetten.
zo gaat de koude lucht in elk geval al niet direct langs je lichaam en keel Wink

en zet des noods gewoon de verwarming er bij aan, dan is de lucht ook niet zo overdreven koud Wink

Profiel  

Momentum
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 327

Gepost: 22 mei 2007 02:32 AM
  [ # 34 ]

Leuk die fotos maar “is it real” en waar ken je het krijgen en is het voldoende of een wilde gok.

C4 Cactus 1.2

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 22 mei 2007 05:01 AM
  [ # 35 ]

Interessant spul Idea
Ik heb met een spuitbus glascleaner de verdamper flink ingespoten, dit spul bevat nogal een hoog percentage alcohol, de meur lucht is er nu uit. Achteraf vraag ik me af of het wel zo slim was, een vonkje van de aanjager ofzo zet zo de boel in de fik Confused

Profiel  

2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7774

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 22 mei 2007 12:47 PM
  [ # 36 ]

Ik ga binnenkort ook weer de boel reinigen met zo’n spuitbus.

Bekleding onder handschoenkastje weghalen, interieurfilter eruit (zal wel weer aardig zwart zijn) via de opening de verdamper goed inspuiten met schuim. Vervolgens de opening weer dicht, ventilatie aan met alleen de centrale uitvoer open en de rest van de bus recht in de kachelblower legen.

Halfuurtje laten inwerken, nieuw interieurfiltertje erin en we kunnen er weer een jaartje tegenaan Cool

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  

Fred L
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24

Gepost: 22 mei 2007 01:36 PM
  [ # 37 ]
kreazyV8wuppo schreef:

kmis wat.

welk type airco.
welk type auto.
welke motor.
het percentage van 25% is echt een fictief extreem getal.

motor .
120 PK is ongeveer voor de middelklasser heden norm…
4 tot 8 PK is max nodig voor de gemiddelde airco.
da’s imo bij lange na niet de 25 % brandstof noodzakelijk om die te leveren bij dergelijke capaciteit.

realistische cijfers zijn dus gewenst aub…..
fictive kan ik ook wel ophoesten.

mvgr wupke:die slapen gaat Wink

Je gaat nu even uit van het max. vermogen van een auto. Dan valt het procentueel gezien wel mee ja. Maar hoeveel paardjes laat je werken als je 120 km/h rijdt? Ik heb geen idee maar gok dat het maximaal zo’n 40 pk is? (wilde gok hoor). Dan is 4 tot 8 pk voor de airco ineens wel wat meer. Procentueel gezien dan.

Profiel  

Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3210

Gepost: 22 mei 2007 01:45 PM
  [ # 38 ]

Het kan gewoon zijn dat je niet tegen de droogte van de lucht kunt. Ik zelf krijg b.v. binnen 10 minuten steevast een wegtrekker als er airco in een auto aan staat. Dan wordt het me zwart voor de ogen en krijg ik instant een draak van een koppijn. Het maakt in mijn geval geen donder uit of de filters etc. schoon of vies zijn, want ik heb het ook al een aantal keren gehad in nagelnieuwe auto’s. Dan blijft voor mij alleen als verklaring over dat het aan de droge lucht ligt.

Voor mij dus geen airco, maar een open dakkie, wat op zijn beurt ook weer goed werkt tegen m’n claustrofobie.

God, wat ben ik eigenlijk een kneus, als ik dit zo lees Laughing  Laughing  Laughing

Animal triste post coitum

Profiel  

Autofan
> 3000 berichten
Totaal aantal Berichten: 3355

- 2CV Auto
Gepost: 22 mei 2007 02:03 PM
  [ # 39 ]

Als je airco aan hebt en ramen open, moet de airco ook de lucht buiten de auto ontvochtigen Wink dus moet de airco harder werken dus ramen dicht Wink

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 22 mei 2007 02:06 PM
  [ # 40 ]
Serge schreef:

God, wat ben ik eigenlijk een kneus, als ik dit zo lees Laughing  Laughing  Laughing

Laughing  Laughing

Een airco bevat wel een aantal potentiele ziekmakers.

punt 1: De verdamper (airco koelte radiateur in het kachelhuis) is idd een bron van infecties. Dat komt door het vocht dat erop neer slaat. het beste om te voorkomen dat je hiermee problemen krijgt is de airco 5 minuten voor het eind van de rit uit zetten, maar wel gewoon lucht door laten blazen. Dan wordt ie droog geblazen en krijgen vocht en schimmels geen kans.

Dit is eigenlijk het enige punt waarbij je fysiek iets aan de airco kunt doen. Ofwel: schoonmaken zoals hiervoor besrpoken. Vervang het evt. aanwezige pollenfilter en spuit wat van die meuk in de verdamper om em te desinfecteren.

punt 2: de sterke termperatuurswisselingen. Als je hier niet tegen kan zeg ik: watje, werk eens aan je weerstand! Kom eens wat vaker buiten of ga anders eens naar de sauna ofzo..

punt 3: de droge lucht. Sommige mensen met gevoelige luchtwegen kunnen blijkbaar niet tegen droge lucht. Wat je hier tegen kan doen weet ik niet, maar er is volgens mij weinig aan te doen, want airco genereert droge lucht (de vocht in de lucht condenseert op de steenkoude verdamper). Dit is natuurlijk wel fijn bij het ontwasemen van de voorruit, maar als je er niet tegen kan heb je een probleem. Voor astma patienten of mensen met allergien wil dit ook wel eens een probleem zijn.

Persoonlijk ben ik van mening dat de airco een sterk heersend apparaat is. Ik heb een hekel aan van die klamme vochtige atmosfeer die je in NL vaak hebt en dan zet ik graag even de airco aan (met de kachel) om de lucht wat te drogen. Als het echt warm is gebruik ik em natuurlijk ook om gewoon te koelen. Jammer dat airco op de Turbo D12 wat lastig in te bouwen is. Gezocht: elektrisch aan te sturen aircopomp

Profiel  

Momentum
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 327

Gepost: 22 mei 2007 02:39 PM
  [ # 41 ]

Kortom ff die verdamper zo goed als mogelijk reinigen en daar blijft het dan bij.

Maar nu zeg je zoiets als airco aan met verwarming…

Klinkt mij in de oren als tegenstrijdig.
Wat is het nut om de airco aan te zetten en de verwarming ook.

C4 Cactus 1.2

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 22 mei 2007 02:45 PM
  [ # 42 ]
Momentum schreef:

Kortom ff die verdamper zo goed als mogelijk reinigen en daar blijft het dan bij.

Maar nu zeg je zoiets als airco aan met verwarming…

Klinkt mij in de oren als tegenstrijdig.
Wat is het nut om de airco aan te zetten en de verwarming ook.

Een airco koelt niet alleen, maar ontvochtigt de lucht ook. Als het nu buiten vochtig is en je wilt geen warme vochtige lucht, dan kun je met de airco en verwarming tegelijk aan droge warme lucht verkrijgen. Bijzonder handig om de ruiten te ontwasemen.

Profiel  

B_iks
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1505

Gepost: 22 mei 2007 02:51 PM
  [ # 43 ]
DigiDaan schreef:

Bekleding onder handschoenkastje weghalen, interieurfilter eruit (zal wel weer aardig zwart zijn) via de opening de verdamper goed inspuiten met schuim. Vervolgens de opening weer dicht, ventilatie aan met alleen de centrale uitvoer open en de rest van de bus recht in de kachelblower legen.

Bedankt voor de tip! De Xsara hier stinkt ook zo nu en dan, omdat m’n pa te ‘lui’ is om de airco uit te zetten en de boel even goed droog te blazen. Bij m’n bx doe ik dat consequent en het helpt echt goed; hij is volledig geurloos. Waar haal ik die spuitbussen? Wat kosten ze?

Profiel  

paso
> 9000 berichten
Totaal aantal Berichten: 9613

Gepost: 23 mei 2007 04:14 AM
  [ # 44 ]

daarstraks die spuitbussen zien liggen in de autospeciaalzaak, wou nog vragen wat ze kosten maar ben het vergeten Surprisedops:
zat een darmpje bij van halve meter om er goed aan te kunnen

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 23 mei 2007 04:59 AM
  [ # 45 ]
DigiDaan schreef:

Halfuurtje laten inwerken, nieuw interieurfiltertje erin en we kunnen er weer een jaartje tegenaan Cool

Handige uitleg, ik wist niet dat het zo makkelijk was, binnenkort ook maar eens zo een busje reiniger halen, enig idee wat het kost?

Ik zie net op de site van Masterbase dat er diverse type interrieurfilters zijn, zo heb je een aktief koolfilter van Purflux en een Anti-Bacterieel filter van Valeo.

Profiel  

3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook