Mijn BX heeft stiekem toch wat probleempjes. Bij het starten loopt de motor goed, maar na een aantal seconde valt deze weer uit. Als je een aantal minuten hebt gereden, is dit weg.
Het tweede probleem is dat de motor zo nu en dan iknhoudt. Als jee gas geeft, gaat de motor trillen en verliest deze zijn vermogen. Tevens valt dan ook de benzine meter een flink stuk naar beneden. Later gedraagt de motor zich weer als normaal en loopt de benzine meter weer terug naar het normale niveau.
Ik denk zelf dat het aan de lucht toevoer ligt, maar ik weet niet precies waar ik moet kijken. Het is een BX 1.6 benzine met carberateur.
Iemand een idee? Met deze donkere (en natte!) dagen sta ik niet graag langs de weg te wachten op de ANWB
"Intel Inside" is geen product informatie, eerder een waarschuwing!
Van welk bouwjaar is je BX ??
een oudje…1989
Mei 1989 om precies te zijn…
edit: maand erbij gezet
"Intel Inside" is geen product informatie, eerder een waarschuwing!
jeffer schreef:een oudje…1989
Mei 1989 om precies te zijn…
edit: maand erbij gezet
Dan geef ik je graag even over aan o.a. Erik Vertogen….en wellicht kan Marten Postma je er ook nog mee helpen.
Ik vroeg dat bouwjaar aan je om zeker te weten dat het inderdaad een uitvoering is met carburateur…..ik heb wel een 1.4 en 1.6i gehad en die 1.4 had ook nog een carburateur…..waar ik toen veel last van had, was de automatische choke die problemen gaf.
Ik weet alleen niet of die van jou dat ook heeft…..en om zeker te weten dat ik (of anderen !) hier ONZIN gaan zitten te verkopen aan je, verzoek ik bij deze eerder genoemde BX-ervarings deskundigen zich even te melden.
Dan wacht ik met smart op Erik en/of Marten. Ik vraag mij af wat nu beter is. Een carburateur of een injectie?
"Intel Inside" is geen product informatie, eerder een waarschuwing!
Tsja….ik kan wel iets gaan roepen over (o.a.) de acceleratiepomp die wellicht zijn werk niet goed doet….maar wat dit te maken heeft met de benzinemeter ??
Ik zag Erik Vertogen trouwens net online…....dus hij zal wel hier snel langs komen.
Ik kan je wel aardig helpen met de *nukken en grillen* van de 1.9 diesels….daar heb ik sinds 1991 mee gereden (tot op heden)....maar benzine-versie’s van de BX heb ik te kort gehad.
Bram schreef:Tsja….ik kan wel iets gaan roepen over (o.a.) de acceleratiepomp die wellicht zijn werk niet goed doet….maar wat dit te maken heeft met de benzinemeter ??
Ik zou zeggen: eerst maar gewoon helemaal van voren af aan beginnen met het controleren van alle zaken waarvan je toch wilt weten hoe het erbij staat zoals:
- luchtfilter (niet te vuil, niet te pluizig)
- bougies
- bougiekabels
- verdelerkap + rotor (niet verzopen in de olie door een lekke keerring?)
- bobine (laatste 3 punten: hoor je geen scherp getik van hoogspanningsoverslag?)
- benzineleidingen en slangen (niet verroest, geen scheuren waardoor er lucht in de leidingen komt)
Slechte vermogensproductie en uitvallen kan duiden op het trekken van valse lucht. Controleer ook de staat van de benzineslangen naar de carburateur.
Het terugvallen van de benzinepomp komt wel eens vaker voor bij “andere typen” en lijkt me iets ‘onafhankelijks’; óf er is iets gemeenschappelijks in de vorm van een aansluitingsprobleem bij de spanning van accu en dynamo. Maar dan moet je zeker ook iets merken aan andere zaken zoals verlichting.
Verder zit er op dit soort auto’s nog een heel flauw attribuut: de zomer/winterstand regelaar op de luchtinlaat. Zeker weten dat die op “winter” staat en dat de warmelucht buis aanwezig is?
Ich bin ein Breaker
Bram schreef:jeffer schreef:een oudje…1989
Mei 1989 om precies te zijn…
edit: maand erbij gezet
Dan geef ik je graag even over aan o.a. Erik Vertogen….en wellicht kan Marten Postma je er ook nog mee helpen.
Ik vroeg dat bouwjaar aan je om zeker te weten dat het inderdaad een uitvoering is met carburateur…..ik heb wel een 1.4 en 1.6i gehad en die 1.4 had ook nog een carburateur…..waar ik toen veel last van had, was de automatische choke die problemen gaf.
Ik weet alleen niet of die van jou dat ook heeft…..en om zeker te weten dat ik (of anderen !) hier ONZIN gaan zitten te verkopen aan je, verzoek ik bij deze eerder genoemde BX-ervarings deskundigen zich even te melden.
Ikke???
Carburateurs zijn niet echt mijn specialiteit.
Gr.
Marten
Bram schreef:Ik kan je wel aardig helpen met de *nukken en grillen* van de 1.9 diesels….daar heb ik sinds 1991 mee gereden (tot op heden)....maar benzine-versie’s van de BX heb ik te kort gehad.
De BX 1.9D kan ik wel dromen. Daar ben ik mee naar gambia gereden. maar benzine rijd toch net ff wat lekkerder en dit is een BX die er nog heel keurig uit ziet voor het geld…vandaar dat ik niet heb gekozen voor een andere diesel BX
Karel schreef:Ik zou zeggen: eerst maar gewoon helemaal van voren af aan beginnen met het controleren van alle zaken waarvan je toch wilt weten hoe het erbij staat zoals:
- luchtfilter (niet te vuil, niet te pluizig)
- bougies
- bougiekabels
- verdelerkap + rotor (niet verzopen in de olie door een lekke keerring?)
- bobine (laatste 3 punten: hoor je geen scherp getik van hoogspanningsoverslag?)
- benzineleidingen en slangen (niet verroest, geen scheuren waardoor er lucht in de leidingen komt)
De bougies kan je er gewoon uitdraaien en schoonmaken met een schuurpapiertje? De bougiekabels vertonen geen gebreken. De verdelerkap sjek ik morgen even. Het enige getik is dat van de HD pomp…ongeveer 1 keer per minuut
Karel schreef:Slechte vermogensproductie en uitvallen kan duiden op het trekken van valse lucht. Controleer ook de staat van de benzineslangen naar de carburateur.
Loopt de benzine slang rechtstreeks vanaf de tank naar de carburateur of zit er nog een filtertje tussen?
Karel schreef:Verder zit er op dit soort auto’s nog een heel flauw attribuut: de zomer/winterstand regelaar op de luchtinlaat. Zeker weten dat die op “winter” staat en dat de warmelucht buis aanwezig is?
Er loop van de achterkant van de motor een dikke slang naar de lucht invoer van de motor (of carburateur : ) Deze slang zit niet aangesloten op de achterkant van de motor. Wat voor slang heb ik daar voor nodig?
De zomer/winter schakelaar…waar zit die?
karel schreef:Het terugvallen van de benzinepomp komt wel eens vaker voor bij “andere typen” en lijkt me iets ‘onafhankelijks’; óf er is iets gemeenschappelijks in de vorm van een aansluitingsprobleem bij de spanning van accu en dynamo. Maar dan moet je zeker ook iets merken aan andere zaken zoals verlichting.
De verlichting hapert niet en is gewoon constant. De autoradio geeft ook geen problemen. De dynamo heeft een keurige laadstroom van 6 ampere.
Thnx voor de uitgebreide oplossing lijst
"Intel Inside" is geen product informatie, eerder een waarschuwing!
jeffer schreef:
De BX 1.9D kan ik wel dromen. Daar ben ik mee naar gambia gereden. maar benzine rijd toch net ff wat lekkerder en dit is een BX die er nog heel keurig uit ziet voor het geld…vandaar dat ik niet heb gekozen voor een andere diesel BX
Ja, stoere actie! Maar een fijn rijdende diesel rijdt ook wel - eh - fijn hoor…
jeffer schreef:
De bougies kan je er gewoon uitdraaien en schoonmaken met een schuurpapiertje?
Tja, schoonmaken zou niet nodig hoeven zijn. Eruit draaien en kijken of ze er mooi donkergrijs uitzien; eventueel een voelermaat ertussen (afhankelijk van het type bougie) om te tjekken of het een beetje in elkaars buurt zit qua afstand.
jeffer schreef:
De bougiekabels vertonen geen gebreken. De verdelerkap sjek ik morgen even.
Het enige getik is dat van de HD pomp…ongeveer 1 keer per minuut
Je moet wel met motorkap open luisteren om een eventuele overslag te kunnen horen. Open je die niet dan kan een overslag gewoon als “stotteren” klinken.
jeffer schreef:
Karel schreef:Slechte vermogensproductie en uitvallen kan duiden op het trekken van valse lucht. Controleer ook de staat van de benzineslangen naar de carburateur.
Loopt de benzine slang rechtstreeks vanaf de tank naar de carburateur of zit er nog een filtertje tussen?
De 1600’s lijken allemaal nogal op elkaar; de Chic die ik zelf heb heeft een brandstofpomp + filter bij het rechter achterwiel; grote kans dat jij er nog een hebt met een mechanische pomp die op de nokkenas wordt aangedreven; je ziet hem dan bij de verdelerkap in de buurt ergens zitten.
Het brandstoffilter zit mogelijk op dezelfde plek als bij mijn Chic; ik weet het niet en kan het niet in documentatie vinden.
jeffer schreef:
Karel schreef:Verder zit er op dit soort auto’s nog een heel flauw attribuut: de zomer/winterstand regelaar op de luchtinlaat. Zeker weten dat die op “winter” staat en dat de warmelucht buis aanwezig is?
Er loop van de achterkant van de motor een dikke slang naar de lucht invoer van de motor (of carburateur : ) Deze slang zit niet aangesloten op de achterkant van de motor. Wat voor slang heb ik daar voor nodig?
De zomer/winter schakelaar…waar zit die?
Die zit in het t-stuk of koppeling waar je de warmelucht slang het inlaatcircuit in ziet gaan. Ik verwacht dat je een automatische schakelaar hebt (een 1400 carb heeft nog een handmatige!), die dingen kúnnen kapot, of toch gewoon koude lucht aanzuigen omdat de warmelucht slang te lek is of ontbreekt of de mond niet op de goede plek (op het hitteschild boven het uitlaatspruitstuk achter de motor) hangt.
karel schreef:Het terugvallen van de benzinepomp komt wel eens vaker voor bij “andere typen” en lijkt me iets ‘onafhankelijks’; óf er is iets gemeenschappelijks in de vorm van een aansluitingsprobleem bij de spanning van accu en dynamo. Maar dan moet je zeker ook iets merken aan andere zaken zoals verlichting.
De verlichting hapert niet en is gewoon constant. De autoradio geeft ook geen problemen. De dynamo heeft een keurige laadstroom van 6 ampere.
Ik bedoelde uiteraard “benzinemeter”... Maargoed, het lijkt me primair geen elektrisch probleem vooralsnog. Brandstofmeter en motor werken geheel onafhankelijk, dus er zou een grote gemeenschappelijke factor moeten zijn of anders niets.
Ich bin ein Breaker
Nadat ik stil stond op de snelweg, omdat de motor geen vermogen meer had, ben ik de dealer eens gaan bellen. Ik mocht meteen langskomen, ze wisten al wat er aan de hand was!
Er loopt dus een slang vanaf het spruitstuk naar de luchtinlaat van de carburateur. Deze zorgt ervoor dat er, dmv. de zomer/winter schakelaar, geen ijskoude lucht in de carburateur komt. Alleen ontbrak deze slang
De lucht schijnt met een bijhoorlijk gangetje door de carburateur te gaan, en als deze lucht te koud is, bevriest de bovenkant van de carburateur en komt er te weinig mengsel in de motor. Als je de auto even uit zet, wordt het geheel weer ontdooid door de warmte van de motor. Ze hebben de slang nu vervangen en mijn bx’je loopt weer als een zonnetje :whoohoo
Anyway, bedankt voor alle hulp!
greetz,
Jeffer
"Intel Inside" is geen product informatie, eerder een waarschuwing!
jeffer schreef:Nadat ik stil stond op de snelweg, omdat de motor geen vermogen meer had, ben ik de dealer eens gaan bellen. Ik mocht meteen langskomen, ze wisten al wat er aan de hand was!
Er loopt dus een slang vanaf het spruitstuk naar de luchtinlaat van de carburateur. Deze zorgt ervoor dat er, dmv. de zomer/winter schakelaar, geen ijskoude lucht in de carburateur komt. Alleen ontbrak deze slang
De lucht schijnt met een bijhoorlijk gangetje door de carburateur te gaan, en als deze lucht te koud is, bevriest de bovenkant van de carburateur en komt er te weinig mengsel in de motor. Als je de auto even uit zet, wordt het geheel weer ontdooid door de warmte van de motor. Ze hebben de slang nu vervangen en mijn bx’je loopt weer als een zonnetje :whoohoo
Anyway, bedankt voor alle hulp!
greetz,
Jeffer
Grappig, wat ik al zei dus. Gefeliciteerd met deze geslaagde operatie, maar het valt me toch een beetje van je tegen dat je wél de woestijn bedwingt maar niet deze slang zelf monteert
Ich bin ein Breaker
Karel schreef:Grappig, wat ik al zei dus. Gefeliciteerd met deze geslaagde operatie, maar het valt me toch een beetje van je tegen dat je wél de woestijn bedwingt maar niet deze slang zelf monteert
Omdat ik nog niet gegeten heb, zal ik ff happen
Maar ik stond midden op de A2, ring Eindhoven. Ik was toch in de buurt van de dealer, en ik vindt dat zo’n slang best garantie mag zijn (beter: hij zat er niet eens in)...dus meteen ff langs gereden. Wel een beetje jammer dat ik de weg niet meer wist :27
"Intel Inside" is geen product informatie, eerder een waarschuwing!
jeffer schreef:Karel schreef:Grappig, wat ik al zei dus. Gefeliciteerd met deze geslaagde operatie, maar het valt me toch een beetje van je tegen dat je wél de woestijn bedwingt maar niet deze slang zelf monteert
Omdat ik nog niet gegeten heb, zal ik ff happen
Maar ik stond midden op de A2, ring Eindhoven. Ik was toch in de buurt van de dealer, en ik vindt dat zo’n slang best garantie mag zijn (beter: hij zat er niet eens in)...dus meteen ff langs gereden. Wel een beetje jammer dat ik de weg niet meer wist :27
had mijn zusje ook een keer met haar mistubishi colt uit 89 (ook een carb.)
slang tussen het spruitstuk en de luchtaanvoer was gewoon helemaal verteerd en hing er bij te bungelen. stukkie nieuwe slang gehaald en opgelost voor 4 euro
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
karel schreef:Die zit in het t-stuk of koppeling waar je de warmelucht slang het inlaatcircuit in ziet gaan. Ik verwacht dat je een automatische schakelaar hebt (een 1400 carb heeft nog een handmatige!),
De 1.4TE’s met TU-motor hebben (vaak, maar niet altijd!) een automatische choke, maar inderdaad handmatige zomer-winterstand voor luchtfilter.
Niet vergeten de stand terug te zetten als de temperatuur +10 graden is.
De zomer/winter stand schakelaar is een automatische. We hebben hem getest en hij schijnt goed te werken:)
Blij dattie het weer doet
"Intel Inside" is geen product informatie, eerder een waarschuwing!