Na inhouden bij gas geven op de rijksweg ging 2 of 3 keer kort rechtsonder een lampje branden, geheel rechtsonder op het dashboard, uit m’n hoofd onder de temperatuur meter. Plaatje zag eruit als een motor, geel lampje. Geen boekjes bij m’n auto gekregen, denk zelf een elektrische storing in de motor, maar iemand enig idee voordat ik bij de garage langs ga?
bvd.
Heb ik ook aardig wat last van gehad. Bij mij lag het aan te weinig brandstof toevoer (Dus aan de lambdasonde).
Kleine kans dat jij hetzelfde probleem hebt, maar je kan eens de kleur van je bougies tsjekken. Die van mij waren wit, en dat betekend dat je brandstofmengsel te zuinig is. (zwart = te veel benzine in het mengsel, koffiebruin = goed).
De schuldige bij mij was een verouderde aanvoerleiding van de benzine, waardoor de aanvoer te weinig was. Je motor heeft dan een te zuinige verbranding en de lambdasonde wil graag dit mengsel bijgesteld hebben maar kan het niet en meld dat terug, waardoor het lampje gaat branden.
De reden dat het lampje gaat branden kan overigens nog een heel aantal andere redenen hebben… Laat het eens uitlezen of probeer het zelf eens uit te lezen, dan weet je snel meer.
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 31-12-2003
- Xsara 1.9 TD Prestige Break
Lampie heb ik ook gehad, nadat mijn hele onsteking was nagelopen en waarnodig onderdelen vervangen waren, heb ik um niet meer terug gezien…
Er zijn meer zaken dan behalve de Lambda sonde waar het aan kan liggen, volgens het Haynes boek:
- Gasklep.potmeter
- Koelvloeistof temp.sensor
- Luchtinlaat temp.sensor
- Uiteraard de Lambda sonde
- Microschakelaar in de stappenmotor
- Bobine (Alleen 1.4i KDY motor met verdeelkap)
- Crankshaft sensor (nokkenas sensor voor de bepaling van het BDP), alleen voor de KDX (1.4i zonder verdeelkap)
Als één van deze sensoren een abnormale waarde doorgeeft aan de ECU, dan gaat deze in een backup mode draaien (lampje gaat branden) en vult een voorgeprogrammeerde waarde voor deze sensoren in.
Voor meer info zie blz 4B-3 paragraaf 7 van het Haynes boek.
Het betreffende hoofdstuk vind je op: http://82.217.159.238/forum/manuals/zx/HaynesZX/08_4B Fuel and Exhaust Monopoint systems.pdf
Iedereen bedankt voor de reacties
Na een telefoontje naar een dealer het (hopelijk goede) antwoord gekregen. Ik reed van de randstad naar Friesland en daar was het goed koud (vanochtend pak sneeuw), dealer gaf aan dat de motor zich dan opnieuw instelt en kijkt hoeveel benzine er in de motor nodig is, als reactie zorgt de labda (of lambda) sonde dat het waarschuwingslampje dan even gaat branden. Volgens hem niks aan de hand, zelfs na mijn verzoek om het voor de zekerheid te laten meten, niet gedaan en ondertussen 250 km. verder weer thuis en rijdt als een zonnetje
Normaal reed ik naar Friesland heen en weer 1 op 17,5 maar deze trip duidelijk meer benzine gebruikt, zoals ergens anders op het forum al aangegeven, kou kost je benzine
Phoenix schreef:Iedereen bedankt voor de reacties
Na een telefoontje naar een dealer het (hopelijk goede) antwoord gekregen. Ik reed van de randstad naar Friesland en daar was het goed koud (vanochtend pak sneeuw), dealer gaf aan dat de motor zich dan opnieuw instelt en kijkt hoeveel benzine er in de motor nodig is, als reactie zorgt de labda (of lambda) sonde dat het waarschuwingslampje dan even gaat branden. Volgens hem niks aan de hand, zelfs na mijn verzoek om het voor de zekerheid te laten meten, niet gedaan en ondertussen 250 km. verder weer thuis en rijdt als een zonnetje
Normaal reed ik naar Friesland heen en weer 1 op 17,5 maar deze trip duidelijk meer benzine gebruikt, zoals ergens anders op het forum al aangegeven, kou kost je benzine
Dat is nog eens een eerlijke dealer, de meeste dealers willen meteen uitlezen en geld vangen
En inderdaad de kou kost meer brandstof daar ben ik inmiddels ook al achter