Net met de C15 op keuring geweest…
vaas
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 14 mei 2007 05:48 PM

Howdie folks,

Ben vandaag op keuring geweest met de C15 en kwam terug met een hele waslijst. Er zijn een aantal dingen die ik zelf wel kan verhelpen en een aantal dingen waarvan het keuringsstation me aanraadde het te laten doen. Graag jullie mening/adviezen/tips!

- Rechter koplamp geen beeld en zit los.
Wat bedoelen ze met “geen beeld”? Hij geeft namelijk wel gewoon licht.

- Wisserblad
Zal niet zo’n probleem zijn om zelf te vervangen denk ik.

- Motorkap vastzetten
Er ontbreken schijnbaar een paar moeren, was me nog niet eens opgevallen. Zelf doen denk ik.

- Mistachterlicht verkeerd
Schijnbaar zit rechtsachter het mistachterlicht verkeerd om waardoor het mistachterlicht het maar aan één kant doet. Ik heb ze tot nu toe nooit gebruikt dus ik zou het niet weten. De keurmeester vertelde dat bij een auto zoals de mijne mistachterlichten niet verplicht zijn, maar dat, als ik ze wel heb, ze het ook allebei moeten doen. Ga ik zelf naar kijken.

- Rechterspatscherm, licht doet het niet.
Wat is het spatscherm??

- Achterdemper stuk
Blijkbaar is dit het achterste onderdeel van de uitlaat en is dus stuk. De keurmeester vertelde dat dit wel zelf te doen was. Eens kijken of dat onderdeel los te verkrijgen is.

- CO controle
Dat zou het APK-station nakijken bij de herkeuring.

- Rechter fuseekogelhoes lek
Er zit een gaatje in de fuseekogel ergens rechtsvoor, ik heb niet gezien waar precies. De keurmeester vertelde dat ik hem MISSCHIEN kon dichtkitten. Wel eerst goed ontvetten zij ie. Waar moet ik em mee ontvetten en wat voor kit moet ik gebruiken? En als ik het gat niet vind/gedicht krijg, moet dan die hele draagarm vervangen worden?

- Rechtsvoor remblokveer niet goed
Is daar makkelijk zelf iets aan te doen? Of moet dan het hele remblokje (en volgens de Haynes ook die aan de andere kant) vervangen worden?

- Rechts stuurhuis bus
Er staat verder niet op mijn lijstje wat er mis mee is maar die zal wel vervangen moeten worden. De keurmeester raadde me aan dit te laten doen. Zou daar die speling op de stuurstang vandaan komen?

- Geen remmen achter + regelaar contr
“Geen remmen achter en regelaar controleren” zal dat wel betekenen? Ook dit raadde de keurmeester me aan te laten doen.

Zoals je ziet een heel lijstje. Heeft er iemand een idee wat me dit gaat kosten??? Ik zie namelijk een hele zware bui hangen…

Groet
vaas

Profiel  
 
I Claudius
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 548
Geregistreerd: 29-08-2006

Gepost: 14 mei 2007 07:03 PM
  [ # 1 ]

Mij persoonlijk,lijkt de remdrukregelaar het vervelendste klusje,de rest is allemaal “kwikfit” karwei.
Het probleem van de achterremmen,waarbij de regelaar (zit aan je achteras)vast zit,deze zou eraf moeten (das het ergste nog niet) maar krijg je de remleidingen wel los zonder de dingen helemaal kapot te draaien,en je zit constant onder je karretje te pielen.
misschien toch iemand voor je karretje spannen die er verstand van heeft,of een offerte bij de garage laten maken.  groet

5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris

2CV6 (1983)
C5 Break (2005)

Profiel  
 
Maurice van Mourik
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006

- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Gepost: 14 mei 2007 08:24 PM
  [ # 2 ]

Bekend probleem bij oude autootjes, op den duur hoopt zich vuil op in de remdrukbegrenzer, en daardoor gaat ie vastzitten.
Dus je moet er onder kruipen, de remdrukbegrenzer loshalen en schoonmaken, zuigertje even invetten met speciaal remmenvet en weer in elkaar zetten.
Je zou misschien ook een nieuwe kunnen kopen, maar budgettair is dit de moeite wel waard.

Probleem is wel dat je je achterste circuit weer moet ontluchten, maar dat moet met de wielen op de grond en rechtsachter beginnen.

Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 14 mei 2007 10:13 PM
  [ # 3 ]

koplampunit zit met drie punten op het front, kijk even of ze nog op hun plek zitten
denk eerder dat de hoogteregeling is los gschoten, je kan de lamp dan makkelijk op en neer bewegen
hierdoor heb je geen beeld, de lamp geeft wel licht maar schijnt 3 meter voor de wagen op de grond (moet veel meer zijn)
bekijk het staalkabeltje maar eens dat zal 9/10 uit de plastiek gerukt zijn, met een punttang trek je hem er terug in maar doe er ook een bindertje aan want hij gaat er terug uit (blijf voorlopig van de hoogteregeling af)
lichten laat je wel terug stellen

Wisserblad is 5 €

Motorkap vastzetten is echt makkelijk

Mistachterlicht verkeerd ? denk dat je er maar 1 hebt
probeer aan de andere kant anders een nieuw lampje in te steken 2€

Rechterspatscherm, licht doet het niet dus lampje van de zijpinker vervangen
doe wel voorzichtig want de plaat rond de lamp kan serieus geroest zijn
met ronde lampjes kan je het kapje eraf schroeven 1€

Achterdemper dat is een dure ca. 140€ , kan je hem niet lassen?

fuseekogelhoes ontvetten met aceton 4€/liter kitten met tec7 10€/koker
nieuwe draagarm ca. 86€ (betere werk dan kitten)
kan ook die op de stuurstang zijn 15€

remblokveer kan je vervangen 12.50€ voor een set van 2 veren en 4pennen (waar de klauw op schuift)
remblokkenset (links rechts) vanaf 36€

stuurhuis ca. 150€, of zoek op de sloop

remmen achter? werkt de handrem?
remdrukregelaar zit inderdaad op de achteras (midden links) 100€  spuit die veer en de bewegende delen al eens in met WD40

meeste werkuren aan het stuurhuis (ca. 2) en de remdrukregelaar (ca. 1)

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
vaas
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 79
Geregistreerd: 22-11-2006

Gepost: 22 mei 2007 02:55 AM
  [ # 4 ]

OK, bedankt voor alle tips. Even de stand van zaken so far…

paso schreef:

koplampunit zit met drie punten op het front, kijk even of ze nog op hun plek zitten
denk eerder dat de hoogteregeling is los gschoten, je kan de lamp dan makkelijk op en neer bewegen
hierdoor heb je geen beeld, de lamp geeft wel licht maar schijnt 3 meter voor de wagen op de grond (moet veel meer zijn)
bekijk het staalkabeltje maar eens dat zal 9/10 uit de plastiek gerukt zijn, met een punttang trek je hem er terug in maar doe er ook een bindertje aan want hij gaat er terug uit (blijf voorlopig van de hoogteregeling af)
lichten laat je wel terug stellen

Ik heb gekeken wat het was. Eén van de plasticjes is afgebroken waardoor de koplamp heen en weer schommelt en één van de lichtjes deed het niet. Lichtje vervangen. Ben nog op zoek naar een tweedehands koplampunit rechts. Nog geen succes op onderdelenzoeker.nl.

paso schreef:

Wisserblad is 5 €

Is gefikst.

paso schreef:

Motorkap vastzetten is echt makkelijk

De bout pakt niet. Waarschijnlijk zit er aan de achterkant een moertje maar daar kom ik niet bij. Ik draai er waarschijnlijk gewoon een parkertje in.

paso schreef:

Mistachterlicht verkeerd ? denk dat je er maar 1 hebt
probeer aan de andere kant anders een nieuw lampje in te steken 2€

Is gefikst.

paso schreef:

Rechterspatscherm, licht doet het niet dus lampje van de zijpinker vervangen
doe wel voorzichtig want de plaat rond de lamp kan serieus geroest zijn
met ronde lampjes kan je het kapje eraf schroeven 1€

Is gefikst.

paso schreef:

Achterdemper dat is een dure ca. 140€ , kan je hem niet lassen?

Er zitten toch flinke gaten in en ik weet niet of lassen nog zin heeft. Als ik een tweedehandsje kan krijgen die er nog goed uit is leg ik die er wel onder. Ook nog geen succes op onderdelenzoeker.nl.

paso schreef:

fuseekogelhoes ontvetten met aceton 4€/liter kitten met tec7 10€/koker
nieuwe draagarm ca. 86€ (betere werk dan kitten)
kan ook die op de stuurstang zijn 15€

Heb een heel klein gaatje ontdekt en ga em in eerste instantie kitten.

paso schreef:

remblokveer kan je vervangen 12.50€ voor een set van 2 veren en 4pennen (waar de klauw op schuift)
remblokkenset (links rechts) vanaf 36€

Eens kijken of ik het materiaal heb om dat zelf te doen.

paso schreef:

stuurhuis ca. 150€, of zoek op de sloop

Moet het hele stuurhuis vervangen worden als een bus versleten is?

paso schreef:

remmen achter? werkt de handrem?
remdrukregelaar zit inderdaad op de achteras (midden links) 100€  spuit die veer en de bewegende delen al eens in met WD40

De handrem werkt. Ik heb met een vriend naar de remdrukregelaar gekeken. Er stond helemaal geen druk op die veer dus we hebben hem aangedraaid en ingespoten met WD40. Ik merkte tijdens het rijden weinig verschil.

paso schreef:

meeste werkuren aan het stuurhuis (ca. 2) en de remdrukregelaar (ca. 1)

Will keep you posted…

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 22 mei 2007 09:52 PM
  [ # 5 ]
vaas schreef:

Moet het hele stuurhuis vervangen worden als een bus versleten is?

De handrem werkt. Ik heb met een vriend naar de remdrukregelaar gekeken. Er stond helemaal geen druk op die veer dus we hebben hem aangedraaid en ingespoten met WD40. Ik merkte tijdens het rijden weinig verschil.

 

het is niet zeker dat het huis gemaakt is om te kunnen reviseren (wegwerpmaatschapij)
het stuurhuis moet zeker uitgebouwd om het te kunnen reviseren als het dus al kan

misschien rondje remmen ontluchten (nieuwe remolie)

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook