Kleppen stellen bij 1.6i
AJTreur
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 21-08-2006

Gepost: 19 mei 2007 11:07 PM

Goedendag,
Vandaag heb ik mijn ZX 1.6i naar de sleutelaar gebracht. Grote beurt en nieuwe distributie,spanrol,waterpomp. Als Opel/Skoda monteur was hij toch wel een beetje verrast over de kwaliteit van de auto. Voor de APK geen problemen en de 20.000 km van dit jaar hadden de auto weinig gedaan. Maar, hij had toch wat aan te merken. Vanwege de LPG vind ik de controle van de kleppen wel belangrijk. De kleppen moesten inderdaad gesteld worden, maar hij zag het niet zo zitten. Een lang verhaal over een vreselijk bagger systeem, een nokkenas die er af moet en ga zo maar door. Heeft iemand ervaring met het kleppen stellen bij deze motor. Ik ontvang graag tips voor mijn monteur! Waar moeten trouwens de stelplaatjes vandaan komen. Bij de citroën dealer, of kun je deze ook elders krijgen? De plaatselijk onderdelenspecialist heeft niet zoveel verstand van dit type auto. De helft van de onderdelen was verkeerd. Distr. riem, waterpomp en spanrol waren juist, maar het lucht- en brandstoffilter en de klepdekselpakking waren toch echt met geen mogelijkheid te monteren (rond luchtfilter in een vierkant luchtfilterhuis…?).

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 19 mei 2007 11:29 PM
  [ # 1 ]

nokkenas moet ervanaf, en de dealer telt er 4 uur werk voor…

is nie anders dus het baggerverhaal klopt.
is alleen zo dat een citroen monteur er geen punt van maakt, en de rambam slopel skoda verwende monteur er dus zn neus voor ophaald..

k’wil het wel voor je doen,, heb de plaatjes liggen, en zo moeilijk ingewikkelt is het nu ook weer niet.

wel zou ik de overweging meenemen, of je de distributieriem met spanlager en koelwater pomp dan ook vervangt…eea moet dan toch los, dus kan in principe zo meegaan.
als de riem ouder is dan 25000 km, zou ik hem altijd meevervangen als de kleppen gestelt moeten worden.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
AJTreur
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 21-08-2006

Gepost: 20 mei 2007 01:44 AM
  [ # 2 ]

Hij heeft de distributie, spanrol en de waterpomp juist vernieuwd vandaag… Misschien werkt een iemand met een beetje hart voor Citroën wel in de juiste volgorde…

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 20 mei 2007 01:57 AM
  [ # 3 ]
AJTreur schreef:

Hij heeft de distributie, spanrol en de waterpomp juist vernieuwd vandaag… Misschien werkt een iemand met een beetje hart voor Citroën wil in de juiste volgorde…

tja, als ik een distri wissel moet doen, controleer ik altijd eerst de speling van de kleppen.
het is dan een kleine moeite om die af te stellen, om vervolgens de riem klus te doen, scheelt op het geheel max 1 uurtje extra werk .

mvgr wupke:PS,, als je weet wat de speling is van je kleppen, en die hier post, kan ik je bij benadering aangeven of het wel of niet lang mag duren alvorens ze gesteld moeten worden,,,,

0,20 in + of - 0,05
0,40 uit + of - 0,05

vanaf 0,10 in
en
vanaf 0,20 uit
is stellen dringend gewenst. Wink

Profiel  
 
AJTreur
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18
Geregistreerd: 21-08-2006

Gepost: 23 mei 2007 12:34 AM
  [ # 4 ]

Wupke, je hebt een PB.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook