Hallo allemaal.
Ik ben nieuw en heb meteen een brandende vraag.
Ik heb sinds een week een xsara break 1.9 TD uit ‘99 met 237000 km in mijn bezit. Leuke auto, maar sinds een paar dagen ben ik gaan opmerken dat hij nogal walmt (zwarte rook) als ik schakel (vooral naar z’n 2 en naar z’n 3).
Niet altijd overgens, voornamelijk bij een warme moter en na een tijdje binnen de bebouwde kom te hebben gereden.
Eerst dacht ik dat het aan mijn rijgedrag lag. Ik had een ongeblazen zx diesel hiervoor, en ik schakelde met deze auto bij weinig toeren zonder problemen.
Ik let er dus op dat ik nu continu pas boven de 2000 toeren opschakel en toch zie ik soms veel rook.. (overgens niet iedere keer als ik opschakel). Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?
n.b. De Turbo fluit een beetje< merk je alleen door met open raam rijden in parkeer garage.
Auto heeft net afleverbeurt en APK gehad en ik heb zelf het luchtfilter maar alvast vervangen.
mijn citroen verleden en heden BX cannes 14i ‘92 / BX TGD break ‘93 / ZX break 1.9D ‘96 / Xsara break 1.9TD ‘99
Na paar jaar Volvo en VW T4, nu een Berlingo 1.8 8v uit ‘98
Volgens mij roet een TD altijd wel een beetje maar niet zo erg, het is toch geen VW TDI stinkhok
Heb je al een flesje Wynns schoonmaak (diesel injector cleaner) spul in de tank gedaan, te koop voor c.a. 8 euro bij het tankstation. Gooi het flesje erin en dan voltanken zodat het goed mengt, dit spul maakt de verstuivers schoon. Verder kan het zo zijn dat men altijd de goedkope prut van de Witte pomp heeft getankt in het verleden, probeer eens BP Ultimate. Geen V-power, daar ben ik niet zo een fan van omdat er gevallen bekend zijn van lekkage na het gebruiken van deze brandstof.
Zou het kunnen dat de EGR er voor iets tussenzit?
Citroen C15D (RIP)
Xsara 2 1.9D break rijdt op plantenolie
Berlingo Multispace 1.4i
http://www.ppo.nu
EGR bij een TD??
Word dat onding niet alleen bij een ongeblazen diesel toegepast :
Ik zal morgen een flesje wynn’s toevoegen aan een volle tank bp ultimate
of is die combi weer iets te veel van het goede?
bedankt voor de tip!
Ik denk dat ik maandag ook even voor een diagnose naar een garage ga.
probleem met EGR klep denk ik zelf ook al aan, tenminste daar begon ik aan te denken sinds hier veel verhalen over te vinden zijn waar soortgelijke klachten werden genoemd.
mijn citroen verleden en heden BX cannes 14i ‘92 / BX TGD break ‘93 / ZX break 1.9D ‘96 / Xsara break 1.9TD ‘99
Na paar jaar Volvo en VW T4, nu een Berlingo 1.8 8v uit ‘98
liv schreef:Ik zal morgen een flesje wynn’s toevoegen aan een volle tank bp ultimate
of is die combi weer iets te veel van het goede?
Nee hoor, dat kan prima, is heel goed zelfs, doe ik ook af en toe.
liv schreef:
Ik denk dat ik maandag ook even voor een diagnose naar een garage ga.
probleem met EGR klep denk ik zelf ook al aan, tenminste daar begon ik aan te denken sinds hier veel verhalen over te vinden zijn waar soortgelijke klachten werden genoemd.
Ik weet niet zeker of je auto voorzien is van een EGR, als dat wel zo is, dan is de kans groot dat de luchtinlaat vol zit met troep (roet en condens). Kijk eens of je een glimmend (geribbeld) buisje ziet lopen van het uitlaatspruitsuk naar de inlaat, hiertussen zit een klep waar een vacuumslang aanzit.
Vandaag naar de garage (Paltrok, zaandam) geweest, de monteur was bij mijn verhaal bang dat het misschien wel ernstig mis was met de moter, vooral gezien de km stand (240000).
Maar na een stevige rit concludeerde hij dat het wel heel erg mee viel met die roetwalmen, dat misschien de turbo niet helemaal gezond meer is maar dat de moter zelf prima lijkt, als hij tenminste niet overmatig olie verbruikt (ga ik nu strak controleren na iedere 1000 km).
Dus voorlopig geen reparaties nodig volgens hem. turbo revisie misschien later een keer nodig, kosten ongeveer 800 euro…
Nou moet ik zeggen dat ik sinds ik gisteren dat flesje Wynn’s had toegevoegd aan een volle tank Ultimate BP en vervolgens 150 km heb gereden, het vanmorgen op weg naar de garage wel mee viel met dat walmen.
EGR problemen kun je volgens hem normaliter opmerken door een lampje op het dashboard..
mijn citroen verleden en heden BX cannes 14i ‘92 / BX TGD break ‘93 / ZX break 1.9D ‘96 / Xsara break 1.9TD ‘99
Na paar jaar Volvo en VW T4, nu een Berlingo 1.8 8v uit ‘98
liv schreef:Nou moet ik zeggen dat ik sinds ik gisteren dat flesje Wynn’s had toegevoegd aan een volle tank Ultimate BP en vervolgens 150 km heb gereden, het vanmorgen op weg naar de garage wel mee viel met dat walmen.
EGR problemen kun je volgens hem normaliter opmerken door een lampje op het dashboard..
Dat spul reinigt de verstuivers en BP Ultimate heeft ook reinigende componenten, dus alle beetjes helpen.
Wat is het verbruik van je auto eigenlijk?
Wat de EGR betreft, we zeggen niet dat deze problemen geeft, maar dat hij de luchtinlaat sterk vervuilt waardoor de motor niet optimaal zijn lucht krijgt. Wat een lampje van de EGR op het dashbord betreft bij een Xsara, maak je daar maar geen zorgen over, dat lampje zit er niet op
Mijn verhaal heeft een nieuwe wending..
Ik ontdekte vandaag een breuk/scheur tussen katalisator en middendemper. Het hangt echt nog maar met een cm-tje staal vast.
Hij is echter op het katalisator deel kapot, dus die moet ook vervangen worden. Ik moet morgen middag naar Frankfurt met de auto, dus ben maar naar de Euromaster gegaan want die kunnen het meteen morgen ochtend doen.
Wel duur 800 euro een voor kat + middendemper! bij de dealer zou ik zelfs ongeveer 1200 euro kwijt zijn geweest.
Ik moet nu dus ook verhaal gaan halen bij de garage waar hij vandaan komt want hier had hij niet mee door de APK mogen komen toch?
Anyway, kan dit katalisator verhaal verband hebben met de roet uitstoot waar ik eerder overschreef?
mijn citroen verleden en heden BX cannes 14i ‘92 / BX TGD break ‘93 / ZX break 1.9D ‘96 / Xsara break 1.9TD ‘99
Na paar jaar Volvo en VW T4, nu een Berlingo 1.8 8v uit ‘98
liv schreef:
Anyway, kan dit katalisator verhaal verband hebben met de roet uitstoot waar ik eerder overschreef?
Dat weet ik niet, maar roeten kan ook komen door de rijstijl (te weinig toeren draaien) die je misschien hanteert. Een lange rit over de Duitse Autobahn zal ‘m dan in ieder geval goed doen.
peusjoo306 schreef:de uitlaat kan prima gelast worden tegen de kat aan, en mocht dat niet lukken…..stukje pijp er tussen en de kat richting schroothoop….geeft absoluut geen problemen bij apk.
800 eurie voor een mileufiltertje…pffff
Is en kat . niet verplicht bij een diesel :
Ik ben gelukkig ook niet zo een millieu freak, onze PSA diesel zijn al behoorlijk schoon




Totaal aantal Berichten: 355
Geregistreerd: 29-03-2006
- C3 1.6 e-HDi 90 airdream Selection
liv schreef:..
Wel duur 800 euro een voor kat + middendemper! bij de dealer zou ik zelfs ongeveer 1200 euro kwijt zijn geweest.
Ik moet nu dus ook verhaal gaan halen bij de garage waar hij vandaan komt want hier had hij niet mee door de APK mogen komen toch?
Dat verhaal halen kon best wel ‘ns lastig worden als je de verkopende garage niet een reële gelegenheid hebt gegeven om de zaak netjes op te lossen. ops:
APK is alleen veiligheid en milieukeuring. Als de gemeten emissiewaarde voldoet aan de milieunorm lijkt me dat verder geen afkeurpunt (...toch?)
Verkocht, helaas schade gereden!
APK is alleen veiligheid en milieukeuring. Als de gemeten emissiewaarde voldoet aan de milieunorm lijkt me dat verder geen afkeurpunt (...toch?)
Je vergeet dat de uitlaat gasdicht moet zijn voor de apk, oftewel mag niet lekken. Dus een scheur in de uitlaat=APK afkeur
Wel duur 800 euro een voor kat + middendemper! bij de dealer zou ik zelfs ongeveer 1200 euro kwijt zijn geweest.
Een kat op de sloop halen uit een schadeauto met weinig KM ofzo?
Maar in ieder geval even bij garage langsgaan, van een goede garage mag je verwachten dat ze je in ieder geval tegemoet komen in de reparatiekosten. Als je de auto minder dan 2 weken hebt, heb je volgens mij, volgens het consumentenrecht altijd garantie (uitgezonderd als dit expliciet is afgesproken).
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)




Totaal aantal Berichten: 355
Geregistreerd: 29-03-2006
- C3 1.6 e-HDi 90 airdream Selection
Mighel schreef:Je vergeet dat de uitlaat gasdicht moet zijn voor de apk, oftewel mag niet lekken. Dus een scheur in de uitlaat=APK afkeur
You’re right, dat had ik kunnen weten.
Verkocht, helaas schade gereden!
dank voor alle reacties!
Ik had ook de anwb rechtshulp even gemailed.
Deze zeggen dat ik weinig kan doen nu de uitlaat en kat. al is vervangen en nu ik de orginele niet kan laten zien aan de garage waar hij vandaan komt.
Tja, bij een 2e hands auto zonder garantie is natuurlijk altijd wel wat te verwachten, dus misschien moet ik me d’r bijneerleggen en op naar het volgende euvel….want ik heb inmiddels wel weer een ander probleem gehad met de auto waar ik het over wil hebben in een nieuwe draad.
Het roetwalmen is trouwens zogoed als verdwenen…dus dat is tenminste wat. (ik probeer optimistisch te blijven)
mijn citroen verleden en heden BX cannes 14i ‘92 / BX TGD break ‘93 / ZX break 1.9D ‘96 / Xsara break 1.9TD ‘99
Na paar jaar Volvo en VW T4, nu een Berlingo 1.8 8v uit ‘98