hallo,
ik heb hier al eens iets gelezen over het inbouwen van een dakraam maar kon het niet meer vinden…
wie weet of dit kan, en waar ik dit kan laten doen bijvoorbeeld?
groeten, maarten
it never gets any easier!
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
zoek maar eens op sunroof, zonnedak, kom je altijd wel wat tegen.
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
is sowieso mogelijk want mijne heeft er ook een maar denk niet dat ie origineel is, dus….
keej, das mooi
en nou heb ik een aantal varianten gezien…
ik ben opzoek naar zo’n glazen raampje zeg maar
zijn die er alleen als klapraampje of ook al schuifraam?
en hoe heten die dingen nou eigenlijk precies?
greetz
it never gets any easier!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik ga dit topic even volgen, komende zomer wil ik ook een zonnedak in mijn BX plaatsen.
Totaal aantal Berichten: 678
Geregistreerd: 27-07-2006
- Xsara Ligne Prestige 1.8 16 v Break
- Saxo 538 spot
kijk maar eens op marktplaats, hier worden onderdelen en een electrisch sunroof aangeboden voor een zx 1800
Als je er geen verstand van hebt, zorg dan dat je het wel krijgt
ik heb alleen dat ie omhoogklapt een stukje, citroen officiele schuiven volgens mij ook een flink stuk naar achter, maar wat geeft et. lekker licht van boven in de auto, lekker man
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Zo’n raam bedoel je zeker?
Deze wil ik dus tzt overzetten in mijn wagen. Ik heb het idee dat het een kwestie is van een mal maken, gat maken, goed afwerken en behandelen tegen roest en vast zetten maar. (met een streepje kit of zo…)
Of zie ik iets over het hoofd?
jaaaa
maar dit is alleen een klapraampje?
is dit formaat er ook in schuifvariant?
gaaf!
it never gets any easier!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Dit is alleen een klapraam. Deze zit in mijn onderdelendonor. Of ze er in schuifvariant zijn kan ik je niet vertellen, vast wel.
keej, ik ga gewoon even beetje rondvragen dan
als iemand nog iets weet… graag!
it never gets any easier!
patje74 schreef:Zo’n raam bedoel je zeker?
Deze wil ik dus tzt overzetten in mijn wagen. Ik heb het idee dat het een kwestie is van een mal maken, gat maken, goed afwerken en behandelen tegen roest en vast zetten maar. (met een streepje kit of zo…)
Of zie ik iets over het hoofd?
zo’n raam zit er bij mij in, klopt
patje74 schreef:Dit is alleen een klapraam. Deze zit in mijn onderdelendonor. Of ze er in schuifvariant zijn kan ik je niet vertellen, vast wel.
zijn er wel, zie ze regelmatig rijden (ZX’en met schuifraam )
Keezx schreef:Ja ik kan je wat tips geven, ik heb al 10 tallen gebruikte daken ingebouwd.
*zoek op de sloop een dak van ongeveer de goeie maat ( kijk daarvoor op de sloop naar jouw autotype met een dak erin, let ook goed op de bolling, moet ongeveer overeenkomen.
*Let erop dat plafondbekleding in de auto waar je hem uithaalt ongeveer hetzelfde spul is, meestal is dat schuim van plm. 10 mm dik, dan is het monteren makkelijker, hoef je geen opvulstrips te gebruiken.
* Sierstrip eraf wippen en alle schroefjes losdraaien,neem zoveel mogelijk alle schroefjes mee, dak naar boven eruit drukken.
* Thuis maak je eerst een goeie mal van karton voor het gat dat in je dak moet komen, is heel belangrijk
Met de mal op het dak aftekenen (gewoon uitmeten aan zij- en voorkant, let op ruimte voor interieurlampjes e.d, minimaal 10 a 12 cm achter de ruitrand)
Het gat uitzagen gaat het beste (voor amateurs) met een decoupeerzaag en metaalzaagje.Plak de zool af met plakband, anders krijg je krassen op het dak , en hou een natte lap bij de hand, de dakbekleding is soms nogal brandbaar.
Voor je het gat gaat zagen een deken o.id. in de auto leggen om de troep op te vangen.
Na het zagen passen, past het nog niet goed, dan bijwerken met blikschaar en/of slijptol.
Dak met kit erin en flens e.d. weer monteren.
Er is speciale kit voor, maar siliconenkit doet het ook goed, gewoon een rups rondom op de rand, veeg nog niks weg.
Als de zaak gemonteerd is , wachten tot de kit uitgehard is en dan pas met een houten of plastic spaantje de overtollige kit weghalen.Succes, Kees
Kom je er niet uit, stuur maar een mail
Vergeet niet:
Beter 5 keer meten en 1 keer zagen met goed resultaat, dan 1 keer meten, gelijk zagen en dan erachter komen dat t gat te groot is…
METEN=WETEN
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Bedankt voor de tips allemaal! Voor wat betreft het afmeten en tekenen, ik ga gewoon een mal maken aan de hand van het gat waar hij uit komt. Kan niet missen dus.
patje74 schreef:Bedankt voor de tips allemaal! Voor wat betreft het afmeten en tekenen, ik ga gewoon een mal maken aan de hand van het gat waar hij uit komt. Kan niet missen dus.
geniaal, maar ik vind het ook een beetje zonde van de spaanse dame
zoek liever een schuifdak, dat is pas echt luxe
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Qua lek-kans is een schuifdak een groter risico. Jawel, een schuifraam is leuker, ik heb er eentje in de GS zitten, maar goed… Deze heb ik liggen en ik zal er vast geen spijt van krijgen. Ik vind een klapruit trouwens wel mooier dan een schuifdak.
Hoe dan ook, ik vond het een genot om in de palais te rijden onder dit dakje, dus die gaat gewoon ook over in de Spaanse dame.