Hallo, ik log weer eens in (= veel te lang geleden… ops: ) en wil gelijk weer een heeeeeel raar probleem met jullie delen, in de hoop dat iemand de oplossing voor me kan bedenken.
Af en toe start de auto niet. De verlichting enzo doet het, de startmotor draait alleen niet. Het rare is dat het maar heel af en toe gebeurd dat de auto niet wil starten.
Het enige dat me tot nu toe is opgevallen is dat als de auto niet wil starten, de motor warm is…. Maar het is ook weer niet zo dat je in het algemeen de auto met een warme motor niet gestart krijgt…
Als je de auto een tijd laat staan dan doet hij het weer…
Voorbeeld:
Vanmiddag is mij vrouw met de auto naar haar ouders geweest. Terugweg is dan ongeveer 20 minuten rijden. Daarna ben ik met de auto naar Maassluis geweest (dus de warme auto probleemloos weer gestart), in Maassluis even in een winkel geweest en daarna weigerde de auto dienst… Verlichting etc werkt wel…
Ik ben even een rondje gaan lopen, ik hoopte dat de auto het daarna wel weer zou doen. Nee dus. Even mijn vader gebeld, en die kwam eraan om me te slepen. Eer dat hij er was was er 1,5 - 2 uur voorbij sinds ik de auto heb geparkeerd en toen hij er was kon ik de motor gewoon weer starten zoals het hoort: door aan het contactsleuteltje te draaien (hij was dus voor niets gekomen…)
Mijn vrouw had vorige week ook zoiets: Die werd nadat de auto niet wilde starten aangesleept. 20 minuten later was ze thuis en toen wilde de auto gewoon weer starten (dus wel ook weer een warme motor). Afgelopen weekend wilde de auto ‘s avonds na een rit ook niet starten, de volgende ochtend weer wel!
Ik weet echt niet wat het kan zijn! Een losse bedrading ofzo lijkt me sterk: De auto staat stil en gaat het weer doen, dus het losse draadje kan niet weer ‘vasttrillen’.
De kou kan het niet zijn: De auto zou juist slechter moeten starten als de motor koud is…. Warme motor is juist makkelijker normaal gesproken…
Iemand een idee?
Totaal aantal Berichten: 186
Geregistreerd: 31-12-2003
- Xsara 1.9 TD Prestige Break
Hmzz.. vreemd.. Ik heb net zoiets gehad, maar toen draaide de startmotor wel gewoon, maar hij sloeg gewoon niet aan… je zou bijna denken dat er iets te warm wordt (ontsteking??) en dat ie het pas weer gaat doen als dat allemaal is afgekoeld…
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: Startmotor draait soms niet !?!?!
Typisch geval van versleten koolborstels van de startmotor. Bij nood kun je nog proberen een ferme (niet lomp) tik op de startmotor te geven (denk om het bakeliet/plastic aan de achterkant). Voor 80 euro kun je wel een revisie-startmotor krijgen bij een motorelectronicahandel.
Re: Startmotor draait soms niet !?!?!
Handjes schreef:Typisch geval van versleten koolborstels van de startmotor. Bij nood kun je nog proberen een ferme (niet lomp) tik op de startmotor te geven (denk om het bakeliet/plastic aan de achterkant). Voor 80 euro kun je wel een revisie-startmotor krijgen bij een motorelectronicahandel.
Zoiets heb ik ook eens gehad met mijn Peugeot 309, bij een dynamo/startmoteren elektra boer kreeg ik inderdaad dezelfde tip.
De tip staat als ik me niet vergis ook in het Haynes boek, daar staat ook in hoe je de koolborstels kan vervangen, zie blz. 5.10, paragraaf 16 en 17. Hier staat de procedure voor een Valeo startmotor en dat er op het moment van schrijven geen info beschikbaar was voor de Bosch startmotoren, maar dat de procedure zeer waarschijnlijk hetzelfde is.
@Theiz, Flits die laatste flitspaal op de andere weghelft van de dijk als je richting de A20 rijd ook van voren :
Ben vandaag op de weg naar huis geflitst (reed 70 ipv 60) en er was verder niemand op de dijk.
Totaal aantal Berichten: 278
Geregistreerd: 10-06-2004
- C3 Pluriel C3 Pluriel
Theiz,
Dit is een bekend probleem jah, versleten koolborstels. Mijn BX had dit euvel wel eens 1 keer toen het vochtig weer was, daarna had ik het probleem nooit meer gehad.
Bij mijn volcane had ik het ook, bij het begin van de rit was het altijd starten (startmotor draaide meteen) maar had ik een tijd gereden, dan kreeg ik de motor met geen mogelijkheid aan de praat. Dat is geen fijn gevoel.
Mocht je de actie doen die Handjes voorstelt, dan moet je wel iemand hebben die, wanneer je tegen de startmotor mept (niet te bruut) tegelijk iemand hebt die de contactsleutel bedient. Dus: tegelijk meppen en starten, is het meest efficient.
Wilfred
———————————————————
http://www.yedema.dds.nl/
Totaal aantal Berichten: 278
Geregistreerd: 10-06-2004
- C3 Pluriel C3 Pluriel
Re: Startmotor draait soms niet !?!?!
theiz schreef:Hallo, ik log weer eens in (= veel te lang geleden… ops: ) en wil gelijk weer een heeeeeel raar probleem met jullie delen, in de hoop dat iemand de oplossing voor me kan bedenken.
Af en toe start de auto niet. De verlichting enzo doet het, de startmotor draait alleen niet. Het rare is dat het maar heel af en toe gebeurd dat de auto niet wil starten.
Het enige dat me tot nu toe is opgevallen is dat als de auto niet wil starten, de motor warm is…. Maar het is ook weer niet zo dat je in het algemeen de auto met een warme motor niet gestart krijgt…
Als je de auto een tijd laat staan dan doet hij het weer…Voorbeeld:
Vanmiddag is mij vrouw met de auto naar haar ouders geweest. Terugweg is dan ongeveer 20 minuten rijden. Daarna ben ik met de auto naar Maassluis geweest (dus de warme auto probleemloos weer gestart), in Maassluis even in een winkel geweest en daarna weigerde de auto dienst… Verlichting etc werkt wel…
Ik ben even een rondje gaan lopen, ik hoopte dat de auto het daarna wel weer zou doen. Nee dus. Even mijn vader gebeld, en die kwam eraan om me te slepen. Eer dat hij er was was er 1,5 - 2 uur voorbij sinds ik de auto heb geparkeerd en toen hij er was kon ik de motor gewoon weer starten zoals het hoort: door aan het contactsleuteltje te draaien (hij was dus voor niets gekomen…)
Mijn vrouw had vorige week ook zoiets: Die werd nadat de auto niet wilde starten aangesleept. 20 minuten later was ze thuis en toen wilde de auto gewoon weer starten (dus wel ook weer een warme motor). Afgelopen weekend wilde de auto ‘s avonds na een rit ook niet starten, de volgende ochtend weer wel!Ik weet echt niet wat het kan zijn! Een losse bedrading ofzo lijkt me sterk: De auto staat stil en gaat het weer doen, dus het losse draadje kan niet weer ‘vasttrillen’.
De kou kan het niet zijn: De auto zou juist slechter moeten starten als de motor koud is…. Warme motor is juist makkelijker normaal gesproken…Ik heb zoiets 2 keer meegemaakt een keer bij een Ford Taunus, daar bleek het kabelschoentje van het startrelais niet goed contact te maken,en bij mijn huidige ZX daar was de bout van de massakabel niet goed aangedraaid .Iemand een idee?
wyedema schreef:Theiz,
Is dat de startmotor van de 205 motor?
Wilfred
Nee, is mijn eigen originele startmotor.
Ik heb nog een reserve liggen van een BX, maar daar is de aansluiting (bekabeling) anders van….
Hoe zit dat met de 205 kabelboom? De volcane startmotor is 1,1 kw. Die van de 205 1,0…. (zelfde motor!!). Ik snap niet waarom ze daar nou 2 verschillende voor gebruiken.
Heb je ook nog een 205 startmotor liggen?
Re: Startmotor draait soms niet !?!?!
ZX1.4i schreef:Handjes schreef:Typisch geval van versleten koolborstels van de startmotor. Bij nood kun je nog proberen een ferme (niet lomp) tik op de startmotor te geven (denk om het bakeliet/plastic aan de achterkant). Voor 80 euro kun je wel een revisie-startmotor krijgen bij een motorelectronicahandel.
Zoiets heb ik ook eens gehad met mijn Peugeot 309, bij een dynamo/startmoteren elektra boer kreeg ik inderdaad dezelfde tip.
De tip staat als ik me niet vergis ook in het Haynes boek, daar staat ook in hoe je de koolborstels kan vervangen, zie blz. 5.10, paragraaf 16 en 17. Hier staat de procedure voor een Valeo startmotor en dat er op het moment van schrijven geen info beschikbaar was voor de Bosch startmotoren, maar dat de procedure zeer waarschijnlijk hetzelfde is.@Theiz, Flits die laatste flitspaal op de andere weghelft van de dijk als je richting de A20 rijd ook van voren :
Ben vandaag op de weg naar huis geflitst (reed 70 ipv 60) en er was verder niemand op de dijk.
Ja, maar ik heb me wel eens laten vertellen dat ze dat eigenlijk niet mogen. Ze mogen volgens deze persoon alleen van de voorkant van de auto fotograferen. Er is eens een politieactie geweest waarbij ze juist de voorkant van de auto wilden fotograferen zodat de bestuurder te zien is. Hier zijn ze echter van teruggekomen, en mischien wel om deze reden?
Wellicht iets om uit te zoeken via de site van de Tuf Tuf club?
Iedereen bedankt!
Ik ga eens kijken of ik een setje koolborstels kan vinden en deze vervangen…. Dit zou inderdaad wel eens de reden kunnen zijn van de problemen.
theiz schreef:Iedereen bedankt!
Ik ga eens kijken of ik een setje koolborstels kan vinden en deze vervangen…. Dit zou inderdaad wel eens de reden kunnen zijn van de problemen.
Mocht de brezan of de automaterialen zaak waar je normaal komt ze niet hebben, ga dan eens kijken bij Stahlie (2 winkels) in Rotterdam. Zij hebben een heel assortiment aan losse koolborstels liggen. Ze zitten op de Matenesserdijk, vlakbij het beruchte Spangen.
Mijn collega bevestigde dat die flitspaal van voren flits, hij wist meteen over welke paal ik het had, hij is ook al een keer geflits
Ik snap niet dat die boeren in dat Westland zo een flitspaal niet met een tractor uit de grond trekken zoals ze in Zeeland doen
ZX1.4i schreef:theiz schreef:Iedereen bedankt!
Ik ga eens kijken of ik een setje koolborstels kan vinden en deze vervangen…. Dit zou inderdaad wel eens de reden kunnen zijn van de problemen.
Mocht de brezan of de automaterialen zaak waar je normaal komt ze niet hebben, ga dan eens kijken bij Stahlie (2 winkels) in Rotterdam. Zij hebben een heel assortiment aan losse koolborstels liggen. Ze zitten op de Matenesserdijk, vlakbij het beruchte Spangen.
Mijn collega bevestigde dat die flitspaal van voren flits, hij wist meteen over welke paal ik het had, hij is ook al een keer geflits
Ik snap niet dat die boeren in dat Westland zo een flitspaal niet met een tractor uit de grond trekken zoals ze in Zeeland doen
Dat ding heeft meer platgelegen als dat hij aan het werk is geweest….
Nogmaals: Check eens Tuf Tuf club, je hebt kans dat je onder zo’n bekeuring uit kan komen.
Totaal aantal Berichten: 278
Geregistreerd: 10-06-2004
- C3 Pluriel C3 Pluriel
theiz schreef:wyedema schreef:Theiz,
Is dat de startmotor van de 205 motor?
Wilfred
Nee, is mijn eigen originele startmotor.
Ik heb nog een reserve liggen van een BX, maar daar is de aansluiting (bekabeling) anders van….
Hoe zit dat met de 205 kabelboom? De volcane startmotor is 1,1 kw. Die van de 205 1,0…. (zelfde motor!!). Ik snap niet waarom ze daar nou 2 verschillende voor gebruiken.
Heb je ook nog een 205 startmotor liggen?
Theiz,
Ja, die startmotor heb ik nog wel liggen, alleen dat is degene met het euvel wat jij nu op dit moment hebt (Koolborstels). Ik heb die vervangen met degene die er al in zat voor de motor wisseling (ZX startmotor).
Er was idd verschil tussen beiden. Kwa formaat en vermogen waren ze verschillend, die van de 205 leek me iets krachtiger. Die startmotor van de ZX had er beduidend meer moeite mee.
Startmotor bekabeling gaat niet via de gehele kabelboom, dit is een aparte.
Wilfred
———————————————————
http://www.yedema.dds.nl/