mij ook, maar ik wist even niet uit mijn hoofd wat die kost
@Metro2005: je wilt niet weten wat je had uitgegeven als je eerst ervoor een nieuwe C4 2.0 16v had gekocht (vergelijkbare nieuwe auto) en die na een jaar had ingeruild voor een nieuwe C5 1.8 “crisis”, om die weer na krap een jaar in te ruilen. Wel een stuk minder reparaties en frustraties. Bovendien had de dealer bij het inruilen van de C4 waarschijnlijk wel flink lopen te foeteren op de gaatjes in het dashboard
Nee, zonder gekheid. De manier waarop jij auto’s aankoopt en verkoopt is niet erg handig imho.
Mijn meest gunstige auto was wel de 2Loose (inmiddels Lost). Die kostte mij 100 EUR. In een half jaar heeft het ding mij 400 EUR gekost (waarvan 250 initieel om hem door de APK te krijgen met RADAL, en daarna nog 150 EUR voor onderhoud en een LADAL). Daarna heb ik em verkocht voor 350 EUR. Dat is 150 EUR onderhoud EN afschrijving over een half jaar. Laat er nog 6 uur werkloon in hebben gezeten totaal, dan is het plaatje nog steeds niet gek.
Nicci schreef:dit soort rekenvoorbeelden win je de slag niet mee.
je hebt maar 1 jaar in je auto gereden, maar doet net alsof dat er 2 waren.
weet jij veel waar je tegen aan gelopen zou zijn dat 2e jaar?
die auto heeft je gewoon 2200 -500=1700 per jaar gekost.
en voor €1700 per jaar kan (als je niet teveel wensen hebt) al bijna nieuw rijden. VW Lupo zonder ook maar 1 optie? moet haast kunnen voor dat geld.
tenminste: als je er een jaar of 6 in rijdt.
klopt, ik zei al dat ik zelf niet al te economisch reed en heb ook maar even 2 voorbeeldjes gepakt die ik zo bij de hand had.
Er zullen ook wel voorbeelden zijn waarbij het anders kan maar feit blijft dat je natuurlijk voor een nieuwe auto wel even 20.000 euro aan je neus moet hebben hangen of tenminste een euro of 9.000 voor de
allergoedkoopste C1 of daihatsu cuore ofzo. en ik heb niet zoveel geld te besteden aan een auto En ik zou het er ook niet snel voor neerleggen, zeker niet met de wetenschap dat ik de auto na een jaar toch weer zat ben en de auto dan 3000 euro in waarde is gedaald.
Denk dat het helemaal aan je eigen situatie ligt of je nieuw of 2e hands wilt rijden.
mpostma schreef:@Metro2005: je wilt niet weten wat je had uitgegeven als je eerst ervoor een nieuwe C4 2.0 16v had gekocht (vergelijkbare nieuwe auto) en die na een jaar had ingeruild voor een nieuwe C5 1.8 “crisis”, om die weer na krap een jaar in te ruilen. Wel een stuk minder reparaties en frustraties. Bovendien had de dealer bij het inruilen van de C4 waarschijnlijk wel flink lopen te foeteren op de gaatjes in het dashboard
Nee, zonder gekheid. De manier waarop jij auto’s aankoopt en verkoopt is niet erg handig imho.Mijn meest gunstige auto was wel de 2Loose (inmiddels Lost). Die kostte mij 100 EUR. In een half jaar heeft het ding mij 400 EUR gekost (waarvan 250 initieel om hem door de APK te krijgen met RADAL, en daarna nog 150 EUR voor onderhoud en een LADAL). Daarna heb ik em verkocht voor 350 EUR. Dat is 150 EUR onderhoud EN afschrijving over een half jaar. Laat er nog 6 uur werkloon in hebben gezeten totaal, dan is het plaatje nog steeds niet gek.
Ach ik ben inderdaad economisch gezien niet handig bezig met auto’s maar ach, ik vind het niet erg en ik vind het leuk om eraan bezig te zijn.
Ik heb alleen vaak wel pech met auto’s, dingen die stuk gaan waar anderen nooit last van hebben en dat soort ongein.
Als ik die toulouse had gehad hadden waarschijnlijk binnen een week alle leidingen gaan lekken, was de uitlaat eronderuit gevallen en had ik minstens 2 lekke banden gehad
Ik heb altijd enorm veel geluk met auto’s (kuch)
Al moet ik zeggen dat de swift momenteel heel braaf (zij het wat rammelig en stuiterend) zijn werk doet! stelt me zeker niet teleur.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:maar feit blijft dat je natuurlijk voor een nieuwe auto wel even 20.000 euro aan je neus moet hebben hangen of tenminste een euro of 9.000 voor de
wees eens eerlijk. hoeveel € heb je de laatste 3 jaar aan auto’s besteed?
Nicci schreef:metro2005 schreef:maar feit blijft dat je natuurlijk voor een nieuwe auto wel even 20.000 euro aan je neus moet hebben hangen of tenminste een euro of 9.000 voor de
wees eens eerlijk. hoeveel € heb je de laatste 3 jaar aan auto’s besteed?
teveel
zou het niet weten eerlijk gezegd.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 27929
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
ik hoor ik veel over nieuw, oud of auto die nog maar een paar jaar zijn
we slaan de sectie auto’s van 4 tot 8 jaar over, hier is ook al een heel groot deel van de prijs af.
vaak zijn ze te vinden met nette km standen (minder dan 100k).
bij veel bedrijven krijg je er ook gewoon garantie op (bij oudere auto’s wordt dat lastig).
dan hebben we het op dit moment over bijvoorbeeld: Saxo, C3 en de Xsara.
deze auto’s zijn ook nog goed te betalen in het onderhoud.
in wat duurder segement kan je zoeken naar de (laatste) Xantia, C5, Xsara Picasso, Evasion en de C8.
je moet gewoon geluk hebben met je auto,zowel met een nieuwe als met een 2 de handse.met een nieuwe heb je meer kans op geluk.
ik heb op een 16 tal jaar tijd een 7 tal 2de handse wagens gehad.(allemaal ouder dan 7 jaar)
ik heb met geen enkele het geluk gehad om er 3 jaar mee te kunnen rijden.ik ben geen autosleutelaar dus moest ik ook steeds met probleempjes naar de garage.
ik rij nu 1 jaar met een nagelnieuwe berlingo.voorlopig nog niks problemen mee gehad en hoop dit zo lang mogelijk te houden.
voor mij is de keuze simpel geworden,ik koop geen 2 de handse meer als ik met men berlingo lang kan blijven bollen zoals ik nu bol
Totaal aantal Berichten: 355
Geregistreerd: 29-03-2006
- C3 1.6 e-HDi 90 airdream Selection
Hmm, ik heb altijd wel tweedehands gereden, maar juist nooit ouder dan 7 jaar. En ik moet zeggen dat ik in de 12 jaar dat ik eigen auto’s rijdt eigenlijk, buiten de reguliere beurtjes nog nooit voor verassingen ben komen te staan. Eén keer is een nieuwe band na 1 week lekgestoken, en een keer is er iemand op een kruising achterop me gereden, maar verder nooit onvoorziene dingen gehad met m’n citroenen. Over de betrouwbaarheid heb ik dus niet te klagen. Binnenkort feest: 12,5 jaar lid van de ANWB en die heb ik ook nog nooit nodig gehad. Nok, nok, ff afkloppen. Wordt het geen tijd om een vrijstelling van lidmaatschapbetaling voor te stellen?.
Verkocht, helaas schade gereden!
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Hoe dikker de auto, des te beter kan je hem tweedehands rijden. Anders had ik nu ook geen XM ...
En dan kost een 7 jaar oude XM plm hetzelfde als een nieuwe C4.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Tsja, vergeet natuurlijk ook niet dat als je een nieuwe auto koopt je ook renteinkomsten derft als je dit met eigen geld doet, net zoals het je gewoon rente kost als je een nieuwe koopt met krediet. Dus met de nieuwprijs op zich ben je er nog niet.
Een auto is domweg de slechtste zakelijke investering die je kunt doen. Om daar dan nog het beste van te maken kun je het beste domweg kijken naar wat je kunt besteden, en gewoon de leukste auto kopen die je je kunt veroorloven. Doe eens gek, kóóp gewoon die Alfa 156 of die Xantia V6 (bij wijze van spreken) in de wetenschap dat je gaat voor ultiem automobiel genot. Want als me iets vreselijk lijkt is het wel dat je een auto uitzoekt op een eventuele latere restwaarde (daarom rijden er zoveel VW Golf’s rond ).
De beste investering die je dan nog eigenlijk kan doen is een goeie klassieker, bijv. een DS, waar je zo weinig mogelijk aan hoeft te doen. Vervolgens netjes onderhouden, en na een paar jaar weer verkopen. Met een beetje mazzel krijg je er hetzelfde voor terug als dat je er eerder voor had betaald. En je rijdt er nog een beetje bijzonder bij ook.
Oh ja, voor wie dan toch gaat voor restwaarde: koop een Twingo!! Een paar jaar geleden had de Consumentenbond (geloof ik) berekend dat de Twingo een van de weinige auto’s is die voordeliger is om nieuw te rijden dan 2e hands.
easternnl schreef:Hoe dikker de auto, des te beter kan je hem tweedehands rijden.
Psies!
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
winnetou schreef:Oh ja, voor wie dan toch gaat voor restwaarde: koop een Twingo!! Een paar jaar geleden had de Consumentenbond (geloof ik) berekend dat de Twingo een van de weinige auto’s is die voordeliger is om nieuw te rijden dan 2e hands.
Hmm, ik denk dat het nu meer voor de MINI zal gelden. Die krengen blijven duur.
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
en zou daar wellicht niet een bepaalde reden voor zijn ?
erik wijngaarden schreef:en zou daar wellicht niet een bepaalde reden voor zijn ?
Mensen kopen vaak een 2e autootje 2e hands. En die wordt dan door de vrouw gebruikt om boodschappen mee te doen en de kiddo’s naar school te brengen.
En dan hebben ze het liefst een klein en zuinig autootje als 2e auto. En doordat die dus gewilder zijn worden ze duurder.
Kijk maar eens wat een suzuki swift nog kost, daar koop je 3 xantia’s voor bij wijze van spreken.
wel handig als je ze weer doorverkoopt aangezien ze ook weer niet echt in waarde meer dalen (swift en alto en colt zijn de enige 3 auto’s waar ik nauwelijks verlies op geleden heb bij verkoop )
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
ik rij graag nieuwe auto’s en het prijskaartje wat eraan vast hangt neem ik voor lief.
onlangs gaan kijken voor een 2e auto en uiteindelijk een nieuwe C1 gekocht.