Chiptunen met een ongeblazen diesel? Dat heeft echt geen zin. Bij een turbodiesel heeft het wel zin (mits het een elektronische versie betreft waarbij de turbodruk elektronisch veranderd kan worden).
Ik heb wel eens een 1.9d berlingo meegehad van de dealer (nieuwe neus). Die accelereerde dankzij korte versnellingen best snel en was goed te rijden op buitenweg en in de stad. Op de snelweg was de fut er idd wel uit.
Als ik me niet vergis was de berlingo waar ik van mijn vorige werk wel eens in reed ook een 1.9 ongeblazen diesel maar ik vond hem noch traag noch snel. Hij kwam in de stad ed goed met het verkeer mee maar op de snelweg hield het inderdaad snel op, harder dan 140 ging ie niet. Maarja was ook niet zo boeiend. Ik hoef er niet mee naar spanje ofzo. In Nederland voldoet zo’n ding prima. EN hij liep als een naaimachientje, erg stil.
Was wel het oudere model berlingo, die liep nog wat ronder af (3 modellen geleden geloof ik ondertussen al)
Vond hem overigens goed comfortabel en lekker rijden! Vering en stoelen waren perfect. Geen vermoeinde bestelauto in elk geval. Daar ken ik er genoeg van (Fiat ducato, renault iets, nog een paar renaults, opel geval bah wat een hokken zijn dat.)
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
gti_styling84 schreef:chiptunen is dan alleen een oplossing denk ik :S…. http://www.chippoint.com... maarja erg prijzig
De 1.9 D motor in de berlingo is niet te chiptunen.
Deze is ongeblazen, niet direct ingespoten en niet electronisch geregeld….
Ik kan het weten, want ik heb met dezelfde vraag het halve land rondgezeuld.
Dat was wel met mijn Peugeot Partner die technisch identiek is aan de berlingo.
Hij levert ( in Belgie) 70 pk en daar is niets bij te krijgen.
Nu, als je erin berust valt het heus wel mee vind ik…
We hebben er al 5 keer mee in zuidfrankrijk op vakantie geweest.
Buiten de steile hellingen in de bergen geen probleem, terwijl ik op vakantie al in oncomfortabelere auto´s gereden heb.
Geen moeheid en geen stijfheid….het is toch 1200 km.
Vanaf nu ga ik wel naar het zuiden in mijn Picasso maar heb altijd graag met de Partner gereden….(de eega rijdt er nu mee rond)
Greetz
BIG Charlie
Picasso was niet alleen een schilder…......
Ik zat dit forum eens door te lezen, en ik wil hier toch eens op reageren.
Ik vind mijn 1.9d dus helemaal niet zo traag!
Ik heb er een van de zaak (een Berlingo), en we hebben ook een tweede (precies dezelfde). Deze is vreemd genoeg volgens mij langzamer (athans, hij voelt vooral langzamer, maar vooral op de snelweg heb ik het idee dat hij langzamer is).
Ik vind hem zelfs nog snel voor een simpel dieseltje. Hij trekt toch echt goed op, zeker tot de 80 km/h is het goed te doen. Daarna gaat het alemaal wel wat langzamer, maar hij haalt nog behoorlijk vlot de 160 op de teller!
Ik weet niet of ik dan een uberdiesel heb ofzo, ik snap eigenlijk ook niet goed waarom die andere langzamer is.
Ik lees dat de meeste dus met moeite 140 halen, nou daar heeft de mijne helemaal niet zo’n moeite mee. Ok het gaat natuurlijk niet als een GTI, maar de 160 is zo gehaald gek genoeg. En ja ik blaas dan de auto’svrij hard voorbij, dus de teller zal wel zo ongeveer kloppen.
En tjah, het is een bedrijfsauto, en ik heb altijd haast, dus de motor krijgt het altijd goed voor zijn kiezen. Ik heb er 50.000 bij gereden, en er is totaal nog niks kapot gegaan. Hij heeft in die tijd een keer een grote beurt gehad. Het verbruik is wel vrij fors, 1:13/1:14 ongeveer.
Bouwjaar is trouwens 2000, net zoals die andere… Weet niet precies welke motor het dan is, maar het zal wel het nieuwe type zijn dan.
Ik heb zelf ook nog een Alfa 146ti, die loopt 240 op de teller, 0-100 is in 8 sec gedaan, des te beter weet ik dus dat die Berlingo zo traag nog niet is…
wat heet traag voor een ongeblazen diesel, als je moet gaan vergelijken met een diesel van 15-20 jaar geleden zijn ze zelfs snel te noemen
het gehamer is ook niet meer wat het ooit was dus ja best een goed blok
mijn eerste Citroën was een nagelnieuwe Berlingo van de zaak, ik heb hem hard ingereden (staat ergens op het web een vrij aannemelijke uitleg over, zoek er wel eens achter)
die wagen was steeds minimum 400kg geladen en vaak het dubbele maar hij liep wel vlot 165
bij mijn vorige werkgever met idem Berlingo was dat wel anders, geen vaste chauffeur en er zat er eentje bij die na 30 meter al in z’n 3 reed
wel die was echt niet vooruit te branden - 140 en we hadden het gehad
als ik er een weekje mee gereden had ging het al terug richting 150
niet dat ik laatst zo vaak top heb gereden maar met optrekken was het net zo
mijn bevinding is als je altijd traag gaat rijden en snel schakelt krijg je die 1.9 echt lam zoals men zegt
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
ex0dus schreef:..Ik vind hem zelfs nog snel voor een simpel dieseltje. Hij trekt toch echt goed op, zeker tot de 80 km/h is het goed te doen. Daarna gaat het alemaal wel wat langzamer, maar hij haalt nog behoorlijk vlot de 160 op de teller!
Ik weet niet of ik dan een uberdiesel heb ofzo, ik snap eigenlijk ook niet goed waarom die andere langzamer is.Ik lees dat de meeste dus met moeite 140 halen, nou daar heeft de mijne helemaal niet zo’n moeite mee. Ok het gaat natuurlijk niet als een GTI, maar de 160 is zo gehaald gek genoeg. En ja ik blaas dan de auto’svrij hard voorbij, dus de teller zal wel zo ongeveer kloppen.
En tjah, het is een bedrijfsauto, en ik heb altijd haast, dus de motor krijgt het altijd goed voor zijn kiezen. Ik heb er 50.000 bij gereden, en er is totaal nog niks kapot gegaan.
Je hebt er zeker geen toerenteller in zitten….weet je wel wat die arme 1.9 dan voor toeren moet draaien ?
Ik zit in mijn BX 1.9 D met 150 km p/u (en dan hoor je hem bij wijze van spreken al protesteren) al tegen de 4200 rpm (= rode gebied!) aan (heb ik even heel kort vorige week getest).....die Berlingo heeft een kortere bak, dus zal het wel 4600 rpm zijn.
Wat je zegt ja, een auto van de baas…..maar IK zou zo’n berlingo dus niet willen kopen.
Die haalt zo de 3 ton niet, vrees ik.
ik heb anders heel vaak 160 gedaan met de 1.9D, bij 280000 is die naar het Nederlandse filiaal vertrokken waar ik hem nog 1.5 jaar heb weten rijden (we rijden ermee tot hij stuk gaat)
en dat was incluis 1 keer overhitte motor wegens geknapte v-riem (zag het toen er plots zwarte rook achter me hing ops: )
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Bram schreef:ex0dus schreef:..Ik vind hem zelfs nog snel voor een simpel dieseltje. Hij trekt toch echt goed op, zeker tot de 80 km/h is het goed te doen. Daarna gaat het alemaal wel wat langzamer, maar hij haalt nog behoorlijk vlot de 160 op de teller!
Ik weet niet of ik dan een uberdiesel heb ofzo, ik snap eigenlijk ook niet goed waarom die andere langzamer is.Ik lees dat de meeste dus met moeite 140 halen, nou daar heeft de mijne helemaal niet zo’n moeite mee. Ok het gaat natuurlijk niet als een GTI, maar de 160 is zo gehaald gek genoeg. En ja ik blaas dan de auto’svrij hard voorbij, dus de teller zal wel zo ongeveer kloppen.
En tjah, het is een bedrijfsauto, en ik heb altijd haast, dus de motor krijgt het altijd goed voor zijn kiezen. Ik heb er 50.000 bij gereden, en er is totaal nog niks kapot gegaan.Je hebt er zeker geen toerenteller in zitten….weet je wel wat die arme 1.9 dan voor toeren moet draaien ?
Ik zit in mijn BX 1.9 D met 150 km p/u (en dan hoor je hem bij wijze van spreken al protesteren) al tegen de 4200 rpm (= rode gebied!) aan (heb ik even heel kort vorige week getest).....die Berlingo heeft een kortere bak, dus zal het wel 4600 rpm zijn.Wat je zegt ja, een auto van de baas…..maar IK zou zo’n berlingo dus niet willen kopen.
Die haalt zo de 3 ton niet, vrees ik.
Ik zou hem best durven kopen. Ik weet ook zeker dat hij de 3 ton makkelijk haalt. Ik rag er echt niet de hele tijd mee, maar tjah, hij is gebruikt om mee te werken. Voor de rest heeft hij het goed bij mij hoor. Word vaak genoeg gewassen, banden gecontroleerd etc. Vind het een fijne auto. En 160 dat rijd ik natuurlijk bijna nooit. Dus het valt allemaal wel mee hoor.
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
My two cents: Ik heb best veel in een ongeblazen 1.9d gereden. Het is me altijd erg goed bevallen en ik durf hem zelfs rap te noemen, zolang je het gas er maar op houdt. Op de snelweg is het inderdaad geen pretje met die toeren in combinatie met klankkast achterop maar verder zijn remmen, comfort en wegligging dik in orde. Wat dat betreft heb ik liever een berlingo 1.9d uit 1999 dan een vw caddy sdi uit 2006.
Voor wat betreft duurzaamheid, zelfs langdurig hard rijden, hoge last en veel toeren kunnen ze echt wel hebben. Bulletproof die 1.9d blokjes!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik ben best tevreden over mijn berlingo van okt/2006 2.0 HDI. Goede zetels, veel beenruimte, handige opbergvakken, goed aanpasbaar (extra lampen vooraan, werklampen achteraan, achteruitrijcamera, isoleren, planken voor bescherming enzo), een superwagentje voor een doe-het-zelfver. Ik kan er zelf een camper van maken in 1-2-3.
En hij gaat gemakkelijk naar de 160 maar dan stopt hij door zijn begrenzing. Zit nog maar aan 3500 toeren ofzo. Het verbruik is er ook wel naar. Als je rond de 110 - 120 blijft is het verbruik toch al veel minder.
Chippen durf ik niet voor de verzekering hier in Belgie. Maar de begrenzer eruit halen mss wel. Omdat ik veel op de baan zit voor mijn werk (transport)
Ik ben dan ook een beetje een berlingofreak ops:
Totaal aantal Berichten: 82
Geregistreerd: 07-02-2006
- Berlingo I 1.6 HDi 75 Image
- Berlingo II 1.6 e-HDi 92 Millenium
- Berlingo III 1.2 PureTech 110 MAN6 S&S Feel
ronama schreef:niet meer treuren, de 1.6 hdi is er nu jammer genoeg alleen met 90 pk
Echt? Ik heb de mijne van april vorig jaar, en dat is de 1.6 HDi 75 pk. Rijdt lekker.
visual_bAstArd schreef:Ik ben best tevreden over mijn berlingo van okt/2006 2.0 HDI.
En hij gaat gemakkelijk naar de 160 maar dan stopt hij door zijn begrenzing. Zit nog maar aan 3500 toeren ofzo.
De discussie hier gaat over een 1.9D en niet over een 2.0 HDI, dat is natuurlijk heel andere koek.
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Zoals al aangegeven in dit (al oude draadje trouwens) heeft de Berlingo een groot frontaal oppervlak. De 1.8 benzinemotor die ik erg goed ken, versnelt tot circa 140 km/h prima, daarboven is het echt gedaan en bij 160 per uur is het over. Niettemin kan je uitstekend doorrijden tussen de 130/h en de 150/h zeg maar, kost alleen redelijk wat brandstof. De diesle heeft al eerder moeite met het forntale oppervlak, maar als je geen haast hebt, en 120/h is prima tenslotte, dan is dat toch geen probleem zou je zeggen. Het is gewoon geen scheurijzer, maar dat past ook helemaal niet bij de 1.9D.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Voor een bestellertje vind ik het anders behoorlijk een scheurijzer… Ligt echt prima op de weg, en nog comfortabel ook.
Bram schreef:visual_bAstArd schreef:Ik ben best tevreden over mijn berlingo van okt/2006 2.0 HDI.
En hij gaat gemakkelijk naar de 160 maar dan stopt hij door zijn begrenzing. Zit nog maar aan 3500 toeren ofzo.
De discussie hier gaat over een 1.9D en niet over een 2.0 HDI, dat is natuurlijk heel andere koek.
Yep yep
Btw vandaag heb ik hem nog eens mooi gewassen sie
Babsie (berlingo) blinkt mooi !