Had net even Weefje op bezoek, met zijn ZX 1.9 D Avantage (5-deurs) om eens even met elkaars auto te gaan rijden, omdat Weefje iets voelde aan zijn koppelingspedaal (zwaar punt tijdens het intrappen) en hij er eerdaags mee naar Spanje moet.
Zal volgens mij OF aan de koppelingskabel liggen…OF ergens bij de Koppelingshevel, danwel de drukgroep zelf.
(aandachtspuntje….want stel je voor dat hij rijdend naar Spanje, af zou breken)
Maar goed, even ONtopic :
Zowel die van hem als van mij hebben stuurbekrachtiging…..toch stuurt die van hem ietsje zwaarder dan die van mij…..terwijl er onder de ZX van Weefje 165x70x13 banden onder zitten, onder die van mij dus 185x14. (zijn breder, dus meer wrijving)
Nu zijn die van mij vrijwel nieuw en die van hem hebben nog zo’n 3-mm profiel, schat ik.
Heb hem aangeraden er i.i.g. 2 nieuwe voorbanden op te zetten…dat scheelt enorm. (ook qua veiligheid)
Uit de gegevens zou dus blijken dat IK er niet de originele velgen onder heb zitten.
Is even wennen dus met de ZX, met die verschillende maten .....bij de BX heb je standaard ALTIJD 14’’ velgen (en uiteraard banden).
Bram schreef:Had net even Weefje op bezoek, met zijn ZX 1.9 D Avantage (5-deurs) om eens even met elkaars auto te gaan rijden, omdat Weefje iets voelde aan zijn koppelingspedaal (zwaar punt tijdens het intrappen) en hij er eerdaags mee naar Spanje moet.
Zal volgens mij OF aan de koppelingskabel liggen…OF ergens bij de Koppelingshevel, danwel de drukgroep zelf.
(aandachtspuntje….want stel je voor dat hij rijdend naar Spanje, af zou breken)Maar goed, even ONtopic :
Zowel die van hem als van mij hebben stuurbekrachtiging…..toch stuurt die van hem ietsje zwaarder dan die van mij…..terwijl er onder de ZX van Weefje 165x70x13 banden onder zitten, onder die van mij dus 185x14. (zijn breder, dus meer wrijving)
Nu zijn die van mij vrijwel nieuw en die van hem hebben nog zo’n 3-mm profiel, schat ik.
Heb hem aangeraden er i.i.g. 2 nieuwe voorbanden op te zetten…dat scheelt enorm. (ook qua veiligheid)Uit de gegevens zou dus blijken dat IK er niet de originele velgen onder heb zitten.
Is even wennen dus met de ZX, met die verschillende maten .....bij de BX heb je standaard ALTIJD 14’’ velgen (en uiteraard banden).
Mijn ervaring is dat nieuwe banden altijd wat lichter sturen , gaat jammer genoeg over na een paar honderd km
ZX1.4i schreef:Simpele Ziel schreef:Dieselpijpjes MOETEN omlaag gericht zijn, dit i.v.m. de roet die ze uitstoten.
Best wel gek ; m’n 1.9Td Aura van ‘93 puft z’n uitstoot recht naar achteren hoor!
Tevens hebben de wat latere ZX’en ook de uitlaat recht naar achter zitten, en niet omgebogen (vb de Audace-uitvoering of de uitvoeringen met de Volcane-bumpers). En dat maakt niet uit of het dan over diesel of benzine-uitvoeringen gaat.
Naar het schijnt (...) zou er een “politiek” zijn geweest om de diesel-uitlaten naar onderen te richten om mensen die achter de wagen staan (vb voetgangers of passagiers die iets uit de kofferruimte halen) niet te bestoken met de vuile uitlaat en zo hun broekspijpen clean te houden…
Leer van gisteren, leef vandaag, ga onbevangen naar morgen
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Bram schreef:Jullie hebben helemaal GELIJK !
http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos;=&id=9669&cache=no
13’’ op de modellen uit 1994 tot 96….....en als je dan kijkt naar de oudere types (want dat had ik gedaan)....bijvoorbeeld een ZX 1.9 TD :
http://www.autoweek.nl/carbasedata.php?cache=no&vpos;=&id=8513&cache=no
En op de 1.4 weer 13 inch….
Excuses hoor ops:
En in die latere jaren heeft de 1.9 D weer 71 Pk….en die van mij 65 !
(soms hè....heeel soms, word ik weleens MOE van Citroën.) :48
Welnee, je hoeft hier helemaal niet moe van te worden. De instapversies bij vele merken zijn immers simpeler=goedkoper uitgerust. Daarom horen bij de Reflex versies 13” banden. Wees blij: als je gaat vervangen ben je goedkoper uit. De PK verschillen hebben te maken met de uitlaatgasvereisten. Een aantal jaren is de 1.9D met EGR klep uitgerust waarbij het vermogen enigszins gedempt werd. Het koppel van de motor is in latere bouwjaren weer iets omhoog gegaan. Soms zie je zelfs verschillen tussen Citroën en Peugeot als het om dezelfde motor gaat.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!