Zat toevallig wat kabeltjes netjes weg te stoppen, toen ik er achter kwam dat eigenlijk de bekleding direct onder het dashboardkastje zeiknat was. Niet van water, maar van een soort olie/vloeistof. Beetje bruinachtig. Iemand enig idee wat dit is. Ik kan me niet direct inbeelden wat daar achter zit, of getuigd dit toch van een lekke octopus?
Het betreft een 1.8TZD turbo.
Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005
- BX 1600 tzi automaat
Das je kachelradiateur die zit achter je handschoenkastje )
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000
Inderdaad… kwestie van dashboardkastje (s) eruit halen en dan kun je ‘m redelijk makkelijk vervangen. Er lekt dus koelvloeistof uit.
Even ter voorbereiding, is dat een kwestie van complete kachelradiateur vervangen, of zijn dat alleen leidingen?
Het kan natuurlijk dat er een slang lekt of een aansluiting, maar meestal moet je er gewoon een andere kachelradiateur in doen
Totaal aantal Berichten: 105
Geregistreerd: 31-03-2005
- BX BX 19 TZI Break
- Xantia V6 Exclusive Automaat
- C5 C5 Tourer - 2.2 HDi 204 PK
- C5 Break 2.0-16V Ligne Prestige
klik op dashboard
hier staat beschreven hoe je het beste kunt werken.
Groetnis fan Roel Tiemersma.
Akkrum. Friesland
http://www.bxclub.nl
http://www.citroenbx.nl
Je kunt vrij makkelijk testen of het inderdaad koelvloeistof is, want dit is wat zoetig en plakkerig. Ik vermoed ook dat dit het probleem is, maar let dan ook op! De dampen van koelvloeistof zijn ernstig giftig, en als je er te lang aan blootgesteld wordt (als je er bijvoorbeeld mee door blijft rijden omdat het toch wel lekker warm is) kan het zelfs leiden tot hersenbeschadiging!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Harm schreef:Het kan natuurlijk dat er een slang lekt of een aansluiting, maar meestal moet je er gewoon een andere kachelradiateur in doen
De kachelkraan zelf kan ook lek gaan, op het asje.
Maar als het bruine drab is zou ik me meer zorgen maken om de staat van de motor dan om de staat van het interieur.
Ich bin ein Breaker
Iemand nog enig idee waar ik zoiets moet zoeken? Is de sloop realistisch, of is dit een kwestie van veel geld uitgeven bij de citroen dealer?
JXR schreef:Iemand nog enig idee waar ik zoiets moet zoeken? Is de sloop realistisch, of is dit een kwestie van veel geld uitgeven bij de citroen dealer?
Je moet allereerst het probleem zoeken, in de auto. Heb je dan onderdelen nodig dan kun je denk ik beter naar een sloperij gaan dan naar een dealer - al kan even navragen nooit kwaad.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Als het de radiateur is gewoon nieuw halen, voor een xantia kost die maar 30 euro! Anders gaat die volgend jaar weer.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
boukewerff schreef:voor een xantia kost die maar 30 euro! .
De vragensteller heeft een BX TZD Turbo
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Scherpe observatie
Ik weet toevallig uit ervaring dat er nog weleens enorme prijsverschillen tussen zitten en ik hoop niet dat dit geintje me meteen maar even een klap geld moet kosten natuurlijk
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ergens op dit forum is ook een draadje (ik meen in “ZX”) waarin wordt beschreven dat de kachelradiator 2 of 3 keer achtereen gaat lekken. Wellicht is het handig om te achterhalen om welk merk dit ging. Ik heb in dat topic nog navraag gedaan naar de herkomst van dit wanproduct, hier is toen geen reactie op gekomen.
Wil je geen risico lopen dan lijkt de dealer de beste oplossing.
patje74 schreef:Ergens op dit forum is ook een draadje (ik meen in “ZX”) waarin wordt beschreven dat de kachelradiator 2 of 3 keer achtereen gaat lekken. Wellicht is het handig om te achterhalen om welk merk dit ging. Ik heb in dat topic nog navraag gedaan naar de herkomst van dit wanproduct, hier is toen geen reactie op gekomen.
Wil je geen risico lopen dan lijkt de dealer de beste oplossing.
Het is geen frequent probleem bij de BX; de kachelkranen gaan wel eens kapot. Maar ik zou de TS eerst maar eens een diagnose laten stellen voordat we het over het merk radiator gaan hebben…
Ich bin ein Breaker
Ik heb nu ongeveer 2 dagen niet gereden en zat net nog even in de auto. Heb nog even de bekleding gecheckt en die was nog steeds zeiknat. Ding blijft dus lekker doorlekken. Probleem is dat ik alleen nog geen tijd heb om er naar te kijken. Anyway. De vloeistof is dus gevaarlijk? Zijn er nog andere bijkomende gevaren/problemen als ik hier nog een paar dagen mee moet wachten om het te fixen?